معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۷- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۴۱۰

بهبود شاخص سهام آرژانتین در وال استریت

در روزهایی که بورس اوراق بهادار بوئنوس آیرس به دلیل قرنطینه ملی، فعالیتی ندارد، سهام آرژانتین که در بازار وال استریت ثبت شده اند، افزایش قابل توجهی داشته است.

رشد 10 درصدی شاخص کل سهام آرژانتین و کاهش ریسک کشور به زیر 4000 علیرغم تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در آرژانتین در روز سه شنبه 12 فروردینماه 1399، باعث دلگرمی سرمایه گذاران در این عرصه گردید. روز سه شنبه 12 فروردین 1399 و در روزهایی که بورس اوراق بهادار بوئنوس آیرس به دلیل قرنطینه ملی، فعالیتی ندارد، سهام آرژانتین که در بازار وال استریت ثبت شده اند، افزایش قابل توجهی داشته است.

سهام شرکت صادرات گاز جنوب[1] با 10.3٪ افزایش ، سهام بانک فرانسه[2] با 9.6٪ افزایش و سهام کرسود[3] 9.4٪ افزایش یافت، که در بین شرکت های آرژانتینی بهترین عملکرد را در بازار سهام داشتند. در مقابل، فقط سهام بنگاه تجاری IRSA شاهد انقباض بود.

در میان اوراق قرضه دلاری،Bonar 2020 با 4.8٪ افزایش، Bonar 2024 با 3.2٪ افزایش و اوراق سنتناریو[4] و اوراق بین المللی لوئیس کاپوتو [5] 4.7٪ رشد کرد. در همین زمان ، افزایش بهای اوراق قرضه عمومی (پزویی) به 7.8 درصد رسید.

به این ترتیب ، بر اساس شاخص جی.پی مورگان ریسک بدهی‌های آرژانتین 4.1 درصد کاهش داشته و امتیاز 3884 را برای خود ثبت کرد. شاخص اصلی بورس آرژانتین[6] ماه مارس را با ضرری 30.3٪  به پایان رسانید.

این بهبود در افزایش بهای اوراق قرضه و سهام شرکت ها در حالی صورت می‌گیرد که آرژانتین همچون سایر کشورهای جهان درگیر بحران همه گیری کرونا شده و بیش از 3 هفته است که فعالیت های اقتصادی در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.

در مواجهه با این وضعیت عدم قطعیت شدید، وزرای اقتصاد و مدیران کل بانک مرکزی کشورهای گروه 20 روز سه شنبه 12 فروردین 1399 اعلام کردند که در 15 روز آینده «نقشه راه» را برای انجام اقدامات توافق شده توسط رهبران این کشورها برنامه ریزی و ارائه می‌کنند.

اجلاس گروه 20 که قرار بود در عربستان سعودی برگزار شود به سبب بروز بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار گردید. در بیانیه این اجلاس تیم های اقتصادی و رهبران کشورهای عضو متعهد شدند تا برنامه‌های عملی خود برای مقابله با این ویروس را در اجلاس آنلاین بعدی که 15 ماه آوریل برگزار خواهد شد، ارائه نمایند.

بازارهای سهام منطقه آمریکای جنوبی:

بازارهای منطقه آمریکای لاتین در حالی که طی سه ماه گذشته با ضرر و زیانی مواجه شدند که طی 25 سال گذشته بی سابقه بود، روز سه شنبه افزایشی نسبی را تجربه کردند. کشورهای صادرکننده نفت همچون ونزوئلا، اکوادور و مکزیک به سبب رکود جهانی و همچنین جنگ نفتی روسیه و عربستان ضرر و زیان بالاتری نسبت به دیگر کشورها دادند.

در برزیل ، شاخص اصلی سهام[7] در مارس 29.8٪ منفی و در سه ماه اول سال 36.8٪ منفی بود که این بزرگترین کاهش سه ماهه در 25 سال گذشته است. از طرفی ، شاخص مکزیک اگرچه در روز سه شنبه 1.3 درصد افزایش یافت ، اما افت آن در سه ماهه گذشته نزدیک به 20.5 درصد بوده که این بزرگترین کاهش از سال 1995 به این سو است.

[1] - Transportadora Gas del Sur

[2] - BBVA

[3] - Cresud 

[4] - Centenario

[5] - Luis Caputo

[6] - S&P Merval

[7] - Bovespa

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما