معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۷- ۰۹:۵۰ - مشاهده: ۷۳۴

اخبار اقتصادی اوگاندا ( دهه دوم اسفند 1398 )

اخبار رسانه‌های جمعی اوگاندا، بوروندی و رواندا در دهه دوم اسفند ماه 1398 به قرار ذیل است؛

اوگاندا :

همکاری دولت و اتحادیۀ اروپا در زمینۀ آوارگان

دولت اوگاندا و اتحادیۀ اروپا از پروژه‌ای ۱۵ میلیارد شیلینگی برای بهبود وضع آوارگان سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو در اوگاندا رونمایی کردند. این پروژه به منظور نوسازی مدارس و مراکز بهداشتی و ارتقای سطح بهداشت آوارگان آغاز می‌شود. وزیر مشاور در امور سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی اوگاندا گفت این پروژه طی دو سال (از ۲۰۲۰ تــا ۲۰۲۲) و در ناحیۀ کوبوکو اجرا خواهد شد.

درخواست کمک موسونی از اروپایی‌ها

رئیس جمهور اوگاندا خطاب به فعالان اقتصادی اتحادیۀ اروپا که در همایش تجاری اوگاندا–اروپا در کامپالا شرکت کرده بودند گفت: اگر می‌خواهید کاپیتالیسم را حفظ کنید باید به آفریقایی‌ها از لحاظ مالی کمک کنید تا آنها بتوانند کالاها و خدمات را مصرف کنند. وی هشدار داد که اگر اروپایی‌ها مشکل فاصله میان تولید بالا و مصرف پایین را حل نکنند، جهان شاهد یک سقوط دیگر در کاپیتالیسم مانند رکورد بزرگ ۱۹۲۹ خواهد بود. وی همچنین از کمک اتحادیۀ اروپا در نوسازی راه‌آهن تورورو به مرز سودان جنوبی قدردانی کرد.

اقدامات دولت اوگاندا برای مقابله با ویروس کرونا

دولت اوگاندا برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کشورش اقدام به کنترل مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود کرده و کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است؛ گروه اول که بیشترین مبتلایان را دارد شامل؛ چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه و آلمان می‌شود. افرادی که از این کشورها وارد اوگاندا می‌شوند حتی در صورتی که علائم ابتلا به این ویروس را نداشته باشند، باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بمانند. گروه دوم؛ شامل کشورهای انگلستان ، سوئیس ، نروژ ، هلند ، سوئد ، بلژیک ، هند و ایالات متحده آمریکا می‌شود و افرادی که از این کشورها وارد می‌شوند مورد معاینه پزشکی دقیق قرار خواهند گرفت و در صورت بروز نشانه‌های ابتلا، باید ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بمانند. گروه سوم؛ کشورهای دارای آمار مبتلایان کم یا بدون مبتلا هستند و مشکلی برای ورود از این کشورها به اوگاندا وجود ندارد. تاکنون نزدیک به ۷۰۰ نفر ملزم به ماندن در قرنطینه خانگی شده‌اند. همه کنفرانس‌های بین‌المللی از جمله نشست سران گروه ۷۷ در اوگاندا به تعویق افتاده است، البته مجمع اقتصادی اوگاندا و اروپا با توجه به برنامه‌ریزی قبلی، در موعد مقرر( ۹ تا ۱۱ مارس) برگزار گردید، اما ۲۲ شرکت کننده از کشورهای گروه ۱، با توجه به محدودیت زمانی و اجتناب از قرنطینه ۱۴ روزه، بدون شرکت در مجمع مذکور به کشورهای خود بازگشتند.

شکایت اوگاندا از کنیا نزد جامعۀ شرق آفریقا

اوگاندا ماه آیندۀ میلادی از کنیا نزد دبیرخانۀ جامعۀ شرق آفریقا شکایتی مطرح خواهد کرد تا این نهاد در موضوع تحریم واردات کالا از این کشور به کنیا به حکمیت بپردازد. اکنون سه ماه است که رابطۀ دو کشور بر سر صادرات شیر تیره شده است، به‌گونه‌ای که کنیا اعلام کرده اجازه نخواهد داد شیر ارزان از اوگاندا وارد این کشور شود. کمیسر گمرک اوگاندا در این باره گفت کشورش ماه آینده در نشست منطقه‌ای بودجه در آروشا این شکایت را مطرح خواهد کرد. کنیا تاکنون پاسخ رسمی‌ای دربارۀ اقدام خود نداده اما تفاسیر غیررسمی حاکی از آن است که این کشور قصد دارد از صنعت شیر خود در برابر رقبای خارجی دفاع کند.

توصیه‌های رئیس جمهور اوگاندا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

رئیس جمهور اوگاندا روز ۲۹ فوریه با انتشار دو توئیت از مردم خواست اگر علائمی‌شبیه ویروس کرونا دارند خود را در خانه قرنطینه و به توصیۀ پزشکان عمل کنند. وی همچنین از مردم خواست با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، از رفتارهایی مانند دست دادن و در آغوش گرفتنِ یکدیگر تا زمانِ رفع کامل کرونا اجتناب کنند.

تسهیل شرایط اتحادیۀ اروپا برای صادرات اوگاندا

رئیس نمایندگی اتحادیۀ اروپا در اوگاندا گفت این اتحادیۀ شرایط بازرگانی برای ورود کالاهای اوگاندایی به اروپا را تسهیل کرده است. وی افزود اتحادیۀ اروپا مدل همکاریِ جدیدی به نام «مشارکت تجاری» با آفریقا را راه‌اندازی کرده و اوگاندا نخستین کشوری است که از این مدل بهره‌مند می‌گردد. در چارچوب این مدل، موافقتنامه‌ای میان اوگاندا و اتحادیۀ اروپا منعقد خواهد شد.

اوگاندا تحریم‌های آمریکا بر ضد کوبا را محکوم کرد

وزیر مشاور امور خارجۀ اوگاندا گفت تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد دولت کوبا وضع کرده «ظالمانه و توجیه‌ناپذیر» است. آقای اوکِلو اوریِم این سخنان را طی مراسم گرامیداشت شصت و یکمین روز ملی کوبا در کامپالا بیان کرد. وی افزود «اوگاندا هر نوع تحریمی‌بر ضد مردم کوبا را محکوم می‌کند. اتحادیۀ آفریقا نیز با کوبا ابراز همبستگی می‌کند و هرساله این تحریم‌های ظالمانه را محکوم کرده است». او همچنین از خدمات پزشکانِ کوبایی در اوگاندا قدردانی کرد.

 

رواندا

طرح ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات کشاورزی در رواندا

یک میلیاردر آمریکایی با همکاری دولت رواندا قصد دارد بزرگترین مرکز پژوهش‌های کشاورزی در آفریقا را در رواندا احداث کند. این اقدام در راستای مدرن‌سازی کشاورزی این کشور و بهبود زندگی کشاورزانِ خرده‌پا برنامه‌ریزی شده است. این میلیاردر خبر احداث مرکز فوق را طی مراسم افتتاح یک پروژۀ آبرسانی که با هزینۀ ۵۴ میلیون دلار ساخته بود اعلام کرد. وی از سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که می‌خواهد ۵۰۰ میلیون دلار در توسعۀ کشاورزی رواندا هزینه کند.

سفر نخست وزیر امارات به رواندا

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی، در هفتۀ جاری به رواندا سفر کرد. این سفر در پی یک رشته همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به‌ویژه در زمینۀ گردشگری، هتلداری و لجستیک صورت گرفت.

بوروندی

 افتتاح معدن کولتان در بوروندی

روز سه‌شنبه ۳ مارس ۲۰۲۰، رئیس جمهور بوروندی یک معدن کولتان را در استان چیروندو در این کشورِ آفریقایی افتتاح کرد. امتیاز استخراج کولتان طی بازۀ زمانی ۲۵ سال به شرکت Ntega Mining واگذار شده که ٪۱۵ سهام آن متعلق به دولت است. این شرکت برآورد کرده که طی ۱۲ سال نزدیک به 5.2 میلیون تُـن سنگ معدن استخراج خواهد کرد. آقای انکورونزیزا در آیین گشایش این معدن گفت استعمارگران در جامعۀ بوروندی تفرقه انداختند و از سال ۱۹۳۰ به غارت منابع آن پرداختند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما