معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۱۰۱۱

آغاز اجرای "سیستم اقرار گمرکی" به جای "سیستم افشای گمرکی" در مبادی ورود و خروجی قطر

اداره کل گمرک قطر از آغاز استفاده از سامانه "اقرار گمرکی" برای اموال منتقل شده در مرزها خبرداد، بدین معنی که مسافران هنگام ورود یا خروج از کشور در صورت داشتن وجه نقد یا جواهرات گران بهاء یا ابزارهای مالی قابل داد و ستد که ارزش آن بیش از پنجاه هزار ریال قطری است،  ملزم به پرکردن " فرم اظهارنامه گمرکی " می‌باشند.

اداره کل گمرک در این باره اظهار داشت این فرم در دفاتر اقرار گمرکی با کلیه مراکز مسافرتی هوایی‌، دریایی یا زمینی پر می‌شود ، با اشاره به این که اجرای این سامانه با اجرای مفاد قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم شماره 20 سال 2019 و مصوبه کابینه با شماره 41 سال 2019 می‌باشد.

این اداره تصریح کرد اظهارنامه گمرکی عبارت از اظهارنامه شخص حقیقی یا حقوقی است که وارد خاک دولت قطر شده یا از آن خارج می‌شود و ارز یا ابزارهای  مالی قابل داد و ستد ، مواد معدنی با ارزش یا سنگ های قیمتی که ارزش آن برابر یا بیشتر از 50 هزار ریال  قطری یا معادل آن به ارزهای خارجی باشد ، در اختیار داشته باشد.که باید در فرم اظهارنامه به همراه سایر اطلاعات اضافی دیگری که مورد نیاز مأمور گمرک است ارائه شود.

این مرجع تأکید کرد که طبق قانون شماره 20 سال 2019 اعلام مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و آیین نامه اجرایی آن، مسافران موظف هستند که در صورت حمل چیزی برابر یا بیشتر از این مبلغ مشخص شده، فرم تأیید را پر کنند.

وی اظهار داشت ارزهای ذکر شده در اظهارنامه شامل ارز قطر یا سایر ارزهای خارجی و همچنین ابزارهای مالی قابل مذاکره از جمله چک مسافرتی و اسناد قابل مذاکره از جمله چک و سفته است.

این کمیته تأکید کرد که امتناع از اظهارنامه یا ارسال اطلاعات نادرست یاخودداری از ارائه اطلاعات اضافی به گمرکات در مورد منبع ارز، ابزارهای مالی قابل داد و ستد ، فلزات گرانبها یا سنگ های قیمتی مشمول مجازات هایی هستند که ممکن است به حبس برای مدت بیش از سه سال یا جریمه حداقل بیش از 100 هزار ریال قطری و حداکثر 500 هزار ریال یا دو برابر ارزش وجوه منتقل شده ، علاوه بر تصرف این وجوه برسد.

شایان ذکر است که اداره کل گمرکات از سیستم قبلی تحت عنوان " افشاگری " استفاده می‌کرد و پس از انتشار قانون شماره 20 سال 2019 و آیین نامه اجرایی آن ، از سیستم "افشای گمرکی" به سیستم اصطلاحاً سیستم "اقرار گمرکی" تغییر کرد که توسط خود مسافران انجام شده و اجباری است. این قانون حاکی از آن است که هر شخصی که وارد سرزمین‌های کشور قطر شود و یا آن را ترک کند و سکه‌ها یا ابزاهای مالی قابل داد و ستد یا فلزات گران بهاء یا سنگ های قیمتی در اختیار داشته باشد و یا برای حمل و نقل آنها به داخل و یا خارج از کشور بواسطه یک فرد یا پست و یا هر وسیله دیگری برنامه ریزی دارد ، اگر برابر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در مقررات باشد باید ارزش صحیح آن را در برابر کارمندان متخصص اداره گمرک اعلام نماید . بر اساس مقررات اجرایی این مقدار توسط قانون تا پنجاه هزار ریال قطری تعیین شده است.

این نهاد از مسافران خواسته است در صورتی که شرایط مذکور در هنگام مسافرت بر آنها مطابقت داشته باشد، در چارچوب اجرای قانونی که با هدف حفظ امنیت جامعه در برابر خطرات پولشویی و تأمین مالی تروریسم در هر شکل آن می‌باشد نسبت به تکمیل اظهارنامه مزبور متعهد باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما