معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۲۵- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۵۲۶

مشارکت شرکت های ترک در اجرای پروژه های ورزشی در سنگال

در سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به سنگال در تاریخ 8 بهمن 1398 ( چهارمین سفر از سال 2013 ) تفام نامه ساخت استادیوم ورزشی المپیک با ظرفیت پنجاه هزار نفر به امضاء طرفین رسید. شرکت ساختمانی سوما SUMMA  ترکیه که پیشتر سالن زیبای ورزشی 15 هزار نفری " داکار آرنا " را ساخته بود، پیمانکار ساخت استادیوم ورزشی المپیک داکار می‌باشد.

سنگال با کسب میزبانی بازی‌های المپیک جوانان 2022، ساخت دو مجموعه ورزشی در شهر جدید جمنیاجو را در دستور کار قرار داد که سالن ورزشی  15 هزار نفری در سال 2018 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و در این سفر نیز قرارداد ساخت ورزشگاه المپیک به امضاء رسید. 

بر اساس اعلام رئیس جمهور سنگال در تاریخ 20 ژانویه 2020 تامین مالی ساخت این ورزشگاه بزرگ توسط استاندارد چارتر بانک لندن (STANDARD CHARTERED BANK) صورت می‌گیرد و هزینه احداث آن حدود 60 میلیون یورو برآورد شده است . تاریخ شروع ساخت آن نیز برای تاریخ 20 فوریه 2020 تعیین شده است.

براساس آمار اداره اطلاعات تجاری دولت سنگال، حجم کنونی روابط سنگال و ترکیه 275 میلیون دلار می‌باشد که بخش قابل توجه آن به خطوط اعتباری و سرمایه گذاری‌های بانک صادرات ترکیه مربوط می‌شود. در سال 2018، تعداد 29 پروژه به ارزش 700 میلیون یورو توسط شرکت های ترکیه ای انجام و یا در دست اجرا می‌باشد. اردوغان نیز تمایل خود را برای توسعه مبادلات تجاری دو کشور به میزان یک میلیارد دلار عنوان داشته است.

با توجه به نایب قهرمانی سنگال در جام ملت های آفریقا و تصاحب توپ طلای این قاره توسط سادیو مانه، دولت سنگال به دنبال رونق هر چه بیشتر فعالیت های ورزشی، تبدیل آن به محور ورزشی منطقه، کسب میزبانی جام ملت های فوتبال افریقا و دیگر رویدادهای ورزشی، تجاری سازی آن و همچنین پرورش بازیکنان در رشته‌های مختلف بویژه فوتبال و بسکتبال برای اشتغال زایی، صادرات و درآمدزایی می‌باشد.

دولت سنگال با کسب میزبانی بازی‌های المپیک جوانان 2022 به عنوان اولین کشور آفریقایی، علاوه بر ساخت و توسعه زیرساخت های ورزشی، طرح های دیگر جانبی نظیر قطار سریع السیر شهری (انجام شده)، خط اتوبوس های تندرو ( در حال اجرا) و هتلداری را نیز توسعه داده است.

در اهمیت ساخت این ورزشگاه باید عنوان داشت که استادیوم المپیک داکار بعد از آفریقای جنوبی دومین استادیوم با استانداردهای بین المللی در کل قاره آفریقا می‌باشد. مدل و طراحی این ورزشگاه با الهام از ورزشگاه اسپارتاک مسکو می‌باشد. مکی سال، رئیس جمهور سنگال با حضور در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال در روسیه تحت تاثیر امکانات و طراحی این ورزشگاه قرار گرفته بود.

هم اکنون سیاست اقتصادی سنگال دریافت خطوط اعتباری، وام ها و کمک های مالی بین المللی برای اجرای طرح های زیرساختی می‌باشد و بر همین اساس میزان بدهی آن به بیش از 8 میلیارد دلار افزایش یافته است که مخالفان دولت همواره بر آن اعتراض دارند و در حالی که دولت، بدهکاری برای سرمایه گذاری در حوزه‌های سودآور را عامل مثبتی در توسعه اقتصادی بیان می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما