معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۳۰- ۰۸:۲۶ - مشاهده: ۱۰۷۲

تصویب توافق‌نامه تجاری مکزیک، آمریکا و کانادا ( تمک / T-MEC ) در مجلس سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا توافق‌نامه تجاری مکزیک، آمریکا و کانادا (تمک) را روز 16 ژانویه 2020 ( 26 دی‌ماه 1398 ) تصویب کرد. تمک در مجلس سنای آمریکا که در اختیار اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه است با قاطعیت و با 89 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف به تصویب رسید. این توافق‌نامه پس از تصویب برای امضاء دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید ارسال شد.

پس از تصویب تمک در مجلس سنای آمریکا آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک با انتشار یک فایل ویدئویی خرسندی خود را از تصویب این موافقت‌نامه ابراز و عنوان داشت: "اکنون تمک در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا تصویب‌شده است و تنها باید به تصویب پارلمان کانادا برسد. بر اساس پیش بینی‌ها تصویب تمک در پارلمان کانادا با مشکلی روبرو نخواهد شد. این خبر بسیار مهمی و خوبی است، زیرا این پیمان به معنای اعتماد بیشتر به مکزیک برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها، ایجاد شرکت، دسترسی به حقوق و مزایای مناسب برای کارگران و برای کشور و مردم رفاه به همراه خواهد داشت.

همچنین وزارت خارجه مکزیک به همراه وزارت اقتصاد این کشور با انتشار بیانیه‌ای به‌صورت مشترک از تصویب پیمان مکزیک، ایالات‌متحده و کانادا (تمک) از سوی سنای آمریکا استقبال و تأکید کرد، تمک یک پیمان تجاری جامع و قوی است که مکزیک را به‌عنوان یک شریک تجاری در کنار ایالات متحده آمریکا و کانادا قرار می‌دهد و مرحله جدید از سرمایه‌گذاری و رشد برای منطقه به همراه دارد. مذاکره شفاف صورت گرفته در تمک نشان دهنده تعهد دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک برای دفاع از حقوق مکزیکی‌ها و حاکمیت کشور می‌باشد. با تصویب این توافق‌نامه منطقه اقتصادی آمریکا شمالی با 22.2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و بیش از 490 میلیون نفر جمعیت را به‌عنوان مهم‌ترین منطقه اقتصادی جهان تثبیت می‌کند. برای مکزیک این پیمان عامل اساسی برای رشد صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی خواهد بود که بر رشد اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه، پیش‌ازاین تمک در مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 19 دسامبر 2019 (28 آذرماه 1398) که در اختیار اکثریت نمایندگان دموکرات قرار دارد تصویب‌شده بود، تصویب تمک در مجلس سنای آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواهان قابل پیش بینی بود. با این‌حال تصویب تمک در مجلس سنای آمریکا خرسندی بسیاری از مقامات مکزیکی و بخش‌های بازرگانی و خصوصی مکزیک را به همراه داشت و این توافق را یک‌قدم به اجرایی شدن نزدیکتر کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما