معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۱۲- ۰۸:۱۰ - مشاهده: ۱۴۲۲

رونق صنعت پرورش ماهی‌ در ولایت هرات و غرب افغانستان

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان از گسترش صنعت پرورش ماهی در این کشور خبر داده و اعلام نموده که در حال حاضر بیش از دو هزار مزرعه پرورش ماهی در این کشور فعال‌ بوده و انواع مختلف ماهی در آن‌ها پرورش داده می‌شود. مسوولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌افزایند که این وزارت در تلاش است تا صنعت پرورش ماهی‌ را در کشور رونق دهد. بیشتر مزرعه‌های پرورش ماهی در ولایات قندهار، هلمند، هرات، ‌بلخ، ننگرهار، کنر، لغمان و کابل قرار دارند .

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری روز شنبه، بیست‌وسوم قوس ( آذر ماه ) 1398، گفت که وزارت زراعت در تلاش است تا از طریق اجرای پروژه‌های مختلف ، صنعت پرورش ماهی را در کشور تقویت و افغانستان را از نگاه تولید گوشت ماهی به خودکفایی برساند. او گفت که در حال حاضر بیش از ۲ هزار مزرعه پرورش ماهی در کشور ایجاد شده و عملاً انواع مختلف ماهی در آن‌ها پرورش داده می‌شود. به گفته وی ، استفاده و مصرف گوشت ماهی در افغانستان از گذشته‌های دور معمول بوده است. پیش از این اما مردم ماهی‌ را از دریاها و رودخانه‌های جاری و طبیعی شکار و بعد مصرف می‌کردند. به علت نبود مزرعه‌های پرورش ماهی‌ در کشور، مصرف گوشت ماهی پیش از این  فصلی بوده است.

در چند سال اخیر در کنار ایجاد مزرعه‌های پرورش ماهی‌ از سوی وزارت زراعت، مالداری و آبیاری، بخش خصوصی نیز در این راستا اقدام به ایجاد مزرعه‌های پرورش ماهی‌ کرده است. آقای رستمی تصریح کرد که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هم‌چنان ساخت ۸۰ مزرعه پرورش ماهی‌  را در ولایت‌های هرات،‌ بلخ، ننگرهار و نورستان در دست اجرا دارد که از این میان ساخت شماری از این مزرع ها تکمیل شده و ساخت شماری دیگر تا پایان امسال تکمیل خواهد شد. وی خاطر‌ نشان کرد که صنعت پرورش ماهی در کشور در حال گسترش است. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به این‌که ولایات شرایط خوبی برای پرورش ماهی دارند،‌ بخش خصوصی در این عرصه پیش‌قدم شود و روی صنعت ماهی‌پروری در کشور سرمایه‌گذاری کند.

در کنار  مزرعه‌های پرورش ماهی،‌ وزارت زراعت در  مزرعه‌های تکثیری نیز ماهی پرورش می‌دهد. اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زارعت، آبیاری و مالداری، بیان داشت که این وزارت سالانه در مزرعههای تکثیری حدود سه تا چهار میلیون جوجه ماهی در دریاها و سدها رها می‌ گردد . بر اساس اطلاعات موجود در  وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، سدهای نغلو، سلما و‌ قرغه و رودخانه‌های پنجشیر، کنر و سالنگ از جمله مزرارع تکثیر است که جوجه‌ ماهی‌ها در آن‌ها رها و تکثیر می‌شود.

آقای رستمی‌ بیان داشت که بند ( سد )  قرغه یکی از بزرگ‌ترین مزارع  تکثیر ماهی در کشور است. او گفت که این سد ظرفیت پرورش و تکثیر در حدود ۳ میلیون ماهی کوچک و ۵ تا ۷ هزار ماهی بزرگ یک کیلویی و دو کیلویی را دارد. با این حال سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تصریح کرد که هم اکنون دو نوع ماهی سرد‌آبی و گرم‌آبی در  مزارع  پرورش داده می‌شود. ماهی‌های کرب،‌ سیلور و گرس از جمله ماهی‌های گرم‌آبی است که بیش‌تر در مزارع پرورش داده می‌شوند.از جانب دیگر سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از روش ماهی‌گیری در کشور انتقاد کرد. او گفت که در شماری از مناطق ماهی‌گیران از روش‌های غیر‌معمول بهره می‌گیرند . به باور او این کار سبب کاهش نسل ماهی در دریاها و بندها می‌شود. او به ماهی‌گیران توصیه کرد که برای ماهی‌گیری در بندها و دریاها از روش‌های درست استفاده کنند .

از سوی دیگر، اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، بیان داشت که افغانستان سالانه در حدود ده هزار متریک تن گوشت ماهی تولید می‌کند. با توجه به این‌که روند استفاده از گوشت ماهی در کشور رو به افزایش است، میزان تولید شده نیاز شهروندان را رفع نمی‌کند و افغانستان مقداری دیگر  از  نیازهای خود را از سایر کشورها وارد می‌کند . 

منبع :

خبرگزاری هشت صبح ( 24 آذر 1398 )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما