معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۲۰- ۰۸:۴۵ - مشاهده: ۲۲۹۶

ظرفیت های ایرلند در زمینه جذب نیروهای متخصص در حوزه IT و ICT

اقتصاد ایرلند با تولید ناخالص داخلی بالغ بر 260 میلیارد یورو و رشد متوسط 5 درصدی در سال، ظرفیت بالقوه خوبی داشته و بخش ICT با اشتغال بیش از 80 هزار پرسنل و نیروی متخصص در 10 درصد از فعالیت های بخش اقتصادی ایرلند سهیم می‌باشد. تداوم رشد اقتصادی ایرلند و حضور فعال شرکتهای چند ملیتی در این کشور، نیازمند آن است که نیاز روز افزون به نیروی متخصص این شرکتها در زمینه IT و ICT به هر طریق ( اعم از اتباع متخصص ایرلندی، اروپایی و یا سایر کشورها) تامین گردد. در غیر اینصورت تداوم حضور آنها با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. در این راستا ، ظرفیت های کشور ایرلند برای جذب نیروهای متخصص در زمینه IT و ICT در گزارش ذیل مورد بررسی قرار گرفته است :

بخش ICT ایرلند دارای دو بخش می‌باشد:

             1- بخش اصلی شرکتهای بزرگ چند ملیتی می‌باشند که به بازار اروپا خدمات و سرویس ارائه می دهند.  

             2- بخش کوچک بومی و داخلی که بر امر صادرات متمرکز بوده و به بخش هایی نظیر بانک ها، امور مالی و ارتباطات داخلی ایرلند ارائه خدمات می نمایند .

شرکتهای بزرگ بین المللی نقش عمده ای در این صنعت داشته و فعالیت گسترده آنها در ایرلند، این کشور را به قطب اروپا در این زمینه تبدیل نموده است. مزید اطلاع آنکه 16 شرکت از 20 شرکت بزرگ جهانی و 9 شرکت از 10 کمپانی بزرگ آمریکا در حوزه IT و ICT در ایرلند مستقر می‌باشند. علاوه بر آن 4 شرکت بزرگ جهانی ( از 5 شرکت) که در خصوص خدمات و سرویس دهی فعالیت می‌کنند، نیز در ایرلند فعالیت دارند. در حال حاضر شرکت هایی نظیر گوگل، توئیتر، مایکروسافت و برخی دیگر از ایرلند بعنوان مقر اصلی برای صادرات و ارائه خدمات به منطقه خاورمیانه و آفریقا استفاده می نمایند.

برای ایجاد زمینه و اشتغال متخصصین خارجی برای اشتغال در حوزه‌های یاد شده ، ضروری است تا توانمندی ایشان به طرفهای ایرلندی معرفی شود. در این خصوص پیشنهاد شده است تا متخصصین غیر ایرلندی با مراجعه به سایت https://techlifeireland.com مراجعه کرده و در آنجا نیازهای ایرلند را مشاهده نموده و توانمندیهای خود را ارزیابی و معرفی نمایند.

درصورت واجد شرایط بودن متقاضی ( با مراجعه به سایت https://techlifeireland.com ) وی می‌تواند از طریق یک آژانس مستقر در ایرلند و یا تماس مستقیم با شرکت مربوطه در ایرلند، تقاضای خود را مطرح نماید. در این زمینه آژانس هایی نظیر Stelfox, RealTime Recuitment, Eolas نمونه‌هایی از آژانس هایی هستند که در این زمینه فعالیت می نمایند. علاوه بر آنها شرکتهای Morgan McKinley, Sigmar, First Staff هم آژانس هایی هستند که در خصوص استخدام نیروی برای بخش های فنآوری پیشرفته (  Hi Tech  ) قعالیت دارند. متقاضی می‌تواند با مراجعه به سایت https://techlifeireland.com که توسط دولت تامین مالی می‌گردد، نیز درخواست خود را مطرح و پیگیری نماید.

متقاضیان با مراجعه به سایت https://techlifeireland.com می‌توانند از موارد مورد نیاز شرکتهای بین المللی و ایرلندی در این زمینه مطلع گردند. لذا ایشان باید با مراجعه به سایت های مربوطه مشخصات ، توانمندیها و درخواست خود را ارائه نمایند. در صورتیکه شرکت معتبری در ایرلند ایشان را برای کار برگزیند (شغلی که در آمد سالانه آن بالغ بر 30 هزار یورو در سال باشد)، پس از تماس آن شرکت با سازمان مزبور، معمولا اجازه کار طی دو هفته صادر خواهد شد. البته این درصورتی است که فرد دارای مدرک لیسانس باشد. در غیر اینصورت شرکتی می‌تواند برای وی درخواست ویزا بنماید که حاضر باشد سالانه حداقل 60 هزار یورو به وی حقوق پرداخت نماید.

معمولا شرکتها متقاضی نیروهایی هستند که حداقل سه سال سابقه کار و تجربه در زمینه مهارتهای مربوط به ICT داشته باشند و افرادی که بتازگی فارغ التحصیل شده و یا سابقه فعالیت ندارند، کمتر مورد نیاز می‌باشند. البته آشنایی به زبان انگلیسی (در حد کار با کامپیوتر و ارتباط با مدیر بخش مربوطه و سایر قسمتها) نیز مورد تاکید می‌باشد.

همچنین بخش Department of Business, Enterprise, Jobs and Innovation مسئوول بررسی و صدور ویزای کار برای اتباع خارجی می‌باشد. البته این امر نیز نیازمند ارتباط متقاضی با شرکتهای مربوطه و تائیدیه شرکت و یا کمپانی بین المللی فعال در ایرلند و مکاتبه آن با بخش مزبور می‌باشد.

با توجه به نیاز ایرلند در زمینه It و ICT ، بطور قطع فرصت های خوبی برای متخصصین خارجی از جمله  ایرانی (در سطوح فوق لیسانس به بالا) وجود دارد. این نیاز در زمینه برنامه نویسی و تحقیق بیشتر به چشم می خورد.

بر اساس برآورد های صورت گرفته، طی 5 سال آینده ایرلند (منظور شرکتهای بین المللی و بومی ایرلند) نیازمند 73000 نیروی متخصص ( 64 هزار نیرو در زمینه کامپیوتر و 9 هزار نفر در زمینه مهندسی الکترونیک و الکتریک) در این خصوص می‌باشند. با در نظر داشتن اشتغال 80 هزار نفری نیروی کنونی، بنظر می رسد که طی 5 سال آینده، نیروهای متخصص و فعال در این زمینه به دو برابر افزایش خواهند یافت.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته 70 درصد از نیروهای مورد نیاز از دانشگاههای ایرلندی و آموزش نیروهای موجود در این کشور تامین خواهد شد. اما در عین حال ایرلند نیازمند 22 هزار نیروی دیگر طی 5 سال آینده می‌باشد. از آنجا که ایرلند در چارچوب اتحادیه اروپا بوده و نیروهای متخصص اروپایی برای اشتغال در اولویت می‌باشند، پیش بینی می‌شود که بخشی از این 22 هزار نیرو نیز از کشورهای اروپایی تامین گردند. لذا با در نظر گرفتن تمام این شرایط، پیش بینی می‌گردد که ایرلند سالانه 3 هزار نیروی متخصص غیر اروپایی نیاز داردکه در حال حاضر از سه کشور هند، چین و روسیه تامین می‌گردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما