معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

وبینار تخصصی همکاری بین ایران و کنیا در حوزه ICT

در این وبینار تخصصی که با حضور بیش از 20 نماینده از شرکت‌های ICT ایران و کنیا در 24 فروردین ماه 1400 برگزار شد، شرکت‌های ایرانی به معرفی سوابق، توانمندی‌ها و حوزه‌های مورد علاقه خود برای فعالیت در کشور کنیا پرداخته و طرف‌های کنیایی نیز سوالاتی در خصوص شرایط حضور شرکت‌های ایرانی در بازار کنیا و مشوق‌های دولتی در این زمینه طرح نمودند.

بسته‌های حمایتی، محرک یا امداد رسان هستند؟

دکتر میهایل آراندرانکو استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد، طی مقاله‌ای در مجله دیپلماتیک"CorD"، پیرامون بسته حمایتی دولت صربستان در ایام کرونا و تاثیرات اقتصادی آن، نقطه نظرات و ارزیابی خود را منعکس نموده است.

شاخص‌های ارزیابی دیپلماسی دیجیتال در کشورهای گروه بیست با محوریت شبکه توئیتر

برایند جهانی‌سازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که بعنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفتگوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارق‌العاده حوزه ICT و شبکه‌های اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روش‌ها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی می‌سپارند. از سوی دیگر، اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد که می‌توانند بعنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است. متن زیر در پی ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخص‌های اندازه‌گیری دیپلماسی دیجیتال بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست (G-20) را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش بدنبال پاسخ به پرسش‌های زیر است: میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ ضریب نفوذ تلفن همراه بعنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چقدر می‌باشد؟ چه مولفه‌هایی در حوزه شبکه‌های اجتماعی با رویکرد مطالعه بر روی توئیتر می‌تواند بعنوان شاخص‌های دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار گیرد؟ استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است که بدون شک یکی از محبوب ترین فعالیت‌های آنلاینی است که کاربران درگیر آن هستند. در سال 2019 حدود 3.5 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت که تقریباً برابر با 45٪ جمعیت جهان برابر بود. یکی از دلایل استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی دسترسی روز افزون به تلفن همراه است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را ساده‌تر می‌کند. اکثر شبکه‌های اجتماعی بعنوان برنامه‌های تلفن همراه در دسترس هستند یا برای مرورگرهای موبایل بهینه شده‌‌اند تا دسترسی کاربران به سایت‌های مورد علاقه خود را ساده تر کنند.

طبقه بندی عملکرد شرکتهای ایتالیایی در دوران کرونا

سازمان آمار ایتالیا(ایستات) گزارشی را منتشر کرد که در آن واکنش شرکت های ایتالیایی را در برابر بحران کرونا به 5 دسته تقسیم نموده و مقیاس عددی را برای هر یک تعین نموده است . این گزارش ، تصویری از سیستم فعلی تولید در ایتالیا است که در مقایسه با بحران بزرگ 2008 بنا به گفته رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا وینچنزو بوچیا عمیق تر میباشد ، بر این اساس یک سوم شرکت ها بحران کرونا را به خوبی مدیریت و آن را پشت سر گذاشته ، یک سوم دیگر در مرحله رسیدن به تعادل یا حتی از خروج از تونل بحران بوده و یک سوم آخر دچار مشکلات حاد و انحلال شده اند.

دیپلماسی دیجیتال در کشورهای G20

برایند جهانی سازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که به عنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفت و گوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارق العاده حوزه ICT و شبکه‌های اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روش ها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی می سپارند. از سوی دیگر اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT) ، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد که می‌توانند به عنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است.این گزارش به دنبال ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخص های اندازه گیری دیپلماسی دیجیتال را بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست ( G-20 ) را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش به دنبال پاسخ به پرسش های زیر است: - میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ - ضریب نفوذ تلفن همراه به عنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ - چه مولفه‌هایی در حوزه شبکه‌های اجتماعی با رویکرد مطالعه برروی توئیتر می‌تواند به عنوان شاخصهای دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار بگیرد؟

هوش مصنوعی و توسعه دیجیتالی در جمهوری چک

همزمان با توسعه سامانه‌های مبنتی بر هوش مصنوعی در کشورهای مختلف، دولت جمهوری چک توجه خاصی را به استفاده هوش مصنوعی در حوزه‌های دولتی، بانکداری و سلامت نموده است. همه گیری بیماری کووید 19 در سال 2020 ، باعث گردید دولتهای اروپائی تلاشهای خود برای دیجیتالی کردن خدمات و نظام ساختاری آموزش را با شتاب بیشتری پیگیری نمایند. پیام بزرگ این بیماری برای جوامع در حال توسعه و توسعه یافته این بود توسعه دانش هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند برای مقابله با مشکلات پیش روی بشریت مفید باشد.

اهمیت بخش خدمات و بررسی صادرات خدمات فنی و مهندسی بر اساس آمار جهانی

امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش خدمات، بعد از کشاورزی یعنی گام اول و صنعت یعنی گام دوم توسعه، به عنوان گام سوم و موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای جهانی در سال های اخیر حدود ۸۰ درصد از ارزش افزوده کل اقتصاد در برخی از کشورهای توسعه یافته در بخش خدمات حاصل شده است و رشد ارزش افزوده این بخش نسبت به بخش کالایی دارای سرعت بیشتری می‌باشد و حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) برخی از کشورهای توسعه یافته حاصل این بخش بوده است. در بخش تجارت نیز می‌توان بنابر آمار سال 2019 سازمان تجارت جهانی، به سهم 22.4 درصدی تجارت خدمات از کل تجارت جهانی اشاره کرد که به عقیده برخی با توجه به سرعت رشدی که در تجارت این بخش وجود دارد، می‌توان گفت تا سالهای آتی سطح تجارت خدمات می‌تواند به سطح تجارت کالا برسد.

اخبار اقتصادی پرتغال( هفته سوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی پرتغال که در هفته سوم آبان ماه 1399 در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد:

تأثیر فناوری‌های نوین بر افزایش درآمد مالیاتی شهرداری‌ها

فناوری‌های نوین پشتیبان خوبی برای شهرها هستند، آنها می‌توانند مشخص کنند که مالیات‌دهندگان چه کسانی هستند و کنترل درآمد را بهبود ببخشند، همچنین می‌توانند به ایجاد کانال‌های ارتباطی بیشتری بین شهرداری و شهروندان کمک کنند. جمع آوری مالیات از تعداد زیادی مشاغل و شهروندان یک چالش همیشگی برای هر شهرداری است. شهرداری‌ها در کشورهای درحال‌توسعه به دلیل کمبود منابع پایدار و کاهش اتکا به کمک های دولت (کسری بودجه مزمن و رکود اقتصادی) به دنبال خودکفایی از منابع دولتی هستند.

چهارمین نشست کارشناسی گروه بین الدولی در مورد تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتالی

چهارمین نشست کارشناسی گروه بین‌الدولی در مورد تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتالی از تاریخ 23 تا 25 مهر 1399 (14 تا 16 اکتبر 2020) در ژنو به صورت مجازی در دو نوبت صبح و بعداز ظهر و در قالب 4 پنل و یک جلسه توجیهی پیرامون کارگروه اندازه گیری تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتالی برگزار شد. جلسه افتتاحیه در تاریخ 23 مهر با سخنرانی آقای کیتوئی، دبیرکل آنکتاد آغاز شد. در ادامه به گزیده ای از مطالب ایشان اشاره شده است.