معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۰۷- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

ملاقات اعضای گروه اقدام مالی آمریکای لاتین (گافیلات) با مسئولان پاراگوئه ای

گافیلات یک نهاد درون دولتی در سطح منطقه ای بوده که متشکل از 17 کشور در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آمریکای شمالی و کارائیب است و هدف از آن پیشگیری و مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی تکثیر سلاح های کشتار جمعی است. این گروه اخیرا" با رئیس جمهور و سایر مقامات پاراگوئه ای در خصوص ارزیابی وضعیت تهعد این کشور به تعهدات مالی خود برای مبارزه با تروریسم ملاقات نموده اند که گزارش آن در پی خواهد آمد :

آنتونیو ریواس پالاسیوس وزیر امور خارجه پاراگوئه به همراه ماریو عبدو بنیتس رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان این کشور در روز دوشنبه مورخ 27 آبان 1398 میزبان اعضای "گروه اقدام مالی آمریکای لاتین[1]" موسوم به گافیلات و اعضای ناظر برای آغاز روند ارزیابی این گروه از پایبندی پاراگوئه به تعهدات مالی خود در مبارزه با تأمین مالی تروریسم بودند.

به منظور درک بهتر از اهمیت نشست یاد شده قبل از پرداختن به جزئیات آن، با کارویژه‌ها و چگونگی تشکیل گافیلات آشنا خواهیم شد.

الف) اطلاعاتی در خصوص گافیلات

الف-1) کارویژه گافیلات:

گافیلات یک نهاد درون دولتی در سطح منطقه ای بوده که متشکل از 17 کشور در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آمریکای شمالی و کارائیب است و هدف از آن پیشگیری و مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی تکثیر سلاح های کشتار جمعی است. این هدف از طریق تعهد به تداوم بهتر سیاست های ملی برای پیشگیری و مبارزه با موارد مذکور همچنین توسعه ساز و کارهای مختلف برای همکاری میان کشورهای عضو تحقق می یابد. 

الف-2) چگونگی شکل گیری و اعضاء گافیلات:

گافیلات به طور رسمی در سال 2006 و با امضاء یادداشت تفاهمی میان نه کشور آمریکای جنوبی شامل : (آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو و اروگوئه) و تحت عنوان گروه اقدام مالی آمریکای جنوبی (گافیسود[2]) تشکیل گردید. متعاقباً کشورهای مکزیک (2006)، کاستاریکا (2010)، پاناما (2010)، کوبا (2012)، گواتمالا (2013)، هندوراس (2013)، نیکاراگوا (2013) و جمهوری دومینیکن (2016) به آن پیوستند. لذا با عنایت به پیوستن کشورهای واقع آمریکای مرکزی و کارائیب، نام این گروه از گافیسود به گافیلات تغییر پیدا کرد.

افزون بر اعضاء اصلی، گافیلات دارای اعضاء ناظر نیز است. این اعضاء را می‌توان به دو دسته سازمان‌ها و کشورها به شرح زیر تقسیم نمود:

  • کشورها: آلمان، اسپانیا، فرانسه، کانادا، ایالات متحده، پرتغال؛
  • نهادها: گروه اقدام مالی یا همان فاتف ( FATF ) ، صندوق بین المللی پول، گروه اقدام مالی کارائیب، بانک جهانی، بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی، بانک بین آمریکایی توسعه، کمیته ضد تروریسم شورای امنیت، کمیسیون اروپا، کمیسیون بین آمریکایی کنترل سوء مصرف مواد مخدر، کمیته بین آمریکایی مبارزه با تروریسم، دفتر ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم، اینترپل، گروه آسیا-اقیانوسیه برای مقابله با پولشویی، گروه اگمونت (نهادی متشکل از واحدهای اطلاعات مالی کشورهای مختلف) و ائتلاف شمول مالی؛

الف-3) ساختار گافیلات:

ساختار گافیلات در یک دسته بندی کلی عبارت است از: مجمع عمومی، دبیرخانه اجرایی، کمیسیون‌ها و گروه‌های کاری؛ کارویژه هر کدام از ارکان یاد شده نیز به شرح ذیل است:

  • مجمع عمومی: متشکل از نمایندگان دولت های عضو (اعضاء اصلی) است که توسط رئیس منتخب اداره می‌شود. رئیس انتخاب شده به مدت یک سال عهده دار امور می‌باشد. مجمع، سالیانه دو بار تشکیل جلسه داده و کارویژه‌هایی چون تصویب قطعنامه‌ها، بودجه، گزارش سالیانه، انتخاب دبیر اجرایی، ورود اعضاء اصلی و ناظر جدید، اعمال تحریم علیه دیگر اعضاء و ... را بر عهده دارد. شایان ذکر است، رئیس کنونی مجموع عمومی آقای سرخیو اسپینوسا چیروکه از کشور پرو است.
  • دبیرخانه اجرایی: متشکل از دبیر اجرایی، معاون وی، چهار کارشناس فنی و سه کارپرداز اداری است. دبیرخانه مسئول پیشبرد امور فنی و اداری بوده و نمایندگی از گافیلات نزد سایر سازمان‌های بین المللی را بر عهده دارد. لازم به ذکر است، دبیر اجرایی کنونی گافیلات آقای استبان سرخیو فولین از کشور آرژانتین است.
  • کمیسیون‌ها و گروه‌های کاری: متشکل از اعضاء دولت های عضو (اعضاء اصلی)، و برای پیشبرد پروژه‌های مختلف گافیلات است. کمیسیون‌ها و گروه‌های کاری مزبور عبارتند از: کمیسیون بودجه و نظارت، گروه کاری حمایت عملیاتی، گروه کاری آنالیز ریسک و شمول مالی، گروه کاری آموزش و توسعه، گروه کاری ارزیابی‌های دو جانبه، گروه کاری تأمین مالی تروریسم.

ب) ملاقات اعضای گروه اقدام مالی آمریکای لاتین (گافیلات) با مسئولان پاراگوئه ای

این ملاقات در کاخ ریاست جمهوری پاراگوئه برگزار و طی آن اعضای گروه مذکور متشکل از سرخیو اسپینوسا رئیس گافیلات؛ وندی لورا معاون رئیس و فولین دبیر اجرایی، پیرامون پایبندی پاراگوئه به استانداردهای بین المللی”سیستم مقابله با پولشویی/ برضد تامین مالی تروریسم” موسوم به سیستم ALA/CFT   ، در راستای دستورالعمل های گروه اقدام مالی بین المللی(فاتف) ، با طرف پاراگوئه ای رایزنی نمودند.

لازم به ذکر است پاراگوئه باید تا دسامبر سال جاری به گافیلات و تیم ارزیاب، فرم های مرتبط با اجرای فنی و عملی را با پاسخ های دریافتی از سوی مسئولانی که در ارتباط با سیستم مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می‌کنند، تکمیل و ارائه نماید. این فرم ها در ماه اکتبر سال 2019 تحویل پاراگوئه شده است.

رئیس گافیلات در این نشست خاطرنشان کرد، این ارزیابی بصورت دوره ای از 17 کشور عضو این گروه انجام می‌گیرد و اجرای آن نیز از سوی سایر کشورها در قالب ناظر و یا ارزیاب انجام می‌پذیرد. وی یادآور شد، در نشست حاضر، تاریخ ها و پارامترهای مورد نیاز جهت اجرای فرآیند ارزیابی که دسامبر 2020 به اتمام خواهد رسید، مورد بررسی و اتفاق نظر قرار خواهند گرفت. اسپینوسا گفت، ارزیابی در طول یک دوره انجام می‌گیرد، به عبارت دیگر از کشور مربوطه خواسته خواهد شد آمارهای خود را طی چهار سال گذشته ارائه دهد. او افزود، این ارزیابی مختص یک شاخه از بخش دولتی کشور نمی‌شود، بلکه ارزیابی سیستم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم هم شامل بخش دولتی و هم خصوصی می‌شود.

[1] - Grupo de Acción Financiera de Latinoamérica

[2] - Grupo de Acción Financiera de Sudamérica

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما