معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰۲

حضور شرکت های ایرانی در پنجمین دوره نمایشگاه بازسازی سوریه

پنجمین دوره نمایشگاه ویژه بازسازی سوریه با حضور ۳۹۰ شرکت از ۳۱ کشور خارجی در زمینی به مساحت ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از 26 الی 30 شهریور در دمشق پایتخت جمهوری عربی سوریه برگزار شد. همزمان با برگزاری نمایشگاه بازسازی سوریه ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار داشت: مسئولان ارشد اقتصادی سوریه در ملاقات های انجام شده در حاشیه این رویداد اقتصادی بزرگ ، از حضور شرکت های توانمند ایرانی به ویژه شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه استقبال کرده اند.

"جواد ترک آبادی"  سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم  "روز ایران" در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه بازسازی سوریه، اظهار داشت: مسئولان ارشد اقتصادی سوریه ضمن استقبال از حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ، بر اهمیت ارتباط مدیران و کارشناسان دولتی، همچنین نخبگان و کارآفرینان اقتصادی و بازدید دانشجویان سوری از غرفه‌های ایرانی در نمایشگاه تاکید کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه توضیحاتی درباره چشم انداز درخشان اقتصاد سوریه و آینده همکاری‌های مشترک تهران و دمشق، به سئوالات غرفه داران ایرانی در این نمایشگاه در خصوص مسائل پولی، حمل و نقل و زیرساخت های تعامل اقتصادی پاسخ داد.

وی با اشاره به همکاری‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی و نظامی در چهل سال گذشته با جمهوری عربی سوریه اظهار داشت: روابط راهبردی ایران و سوریه در گذشته بیشتر در سطح سیاسی و نظامی‌بود، اما اکنون پس از ایستادگی در برابر توطئه تروریسم و موفقیت های حاصل از آن، توسعه روابط دو جانبه اقتصادی در دستور کار روابط مشترک قرار دارد. وی تصریح کرد: آنچه پیش روی داریم، ثمره ارتباطات دو کشور در طول چهل سال گذشته و همکاریها و مساعدتهای دوستانه و صادقانه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در این سالهاست.

همچنین "علی بی نیاز" رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در این باره در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۷۴ شرکت ایرانی از جمله ۳۸ شرکت دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه حضور دارند. وی افزود : سامان دهی تعاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه مستلزم برنامه‌هایی در چند گام است؛ گام نخست شامل جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت های ایرانی و توانمندی‌های آنان  و غربالگری کیفی این شرکتهاست.

به گفته وی، این امر نیازمند تشکیل یک سامانه الکترونیکی در فضای مجازی است، به این ترتیب که با تقسیم بندی، خوشه سازی و غربالگری شرکت های ایرانی اسباب هم افزایی، همکاری و تقویت کارآمدی این شرکت ها فراهم خواهد شد.

بی نیاز در توضیح این مطلب افزود: ایجاد کانال های امن در فضای مجازی می‌تواند زمینه آشنایی شرکت های ایرانی با یکدیگر و افزایش فهم سازمانی آنان از یکدیگر و حل مشکلاتشان در کار با سوریه را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه گام دوم این حرکت، تکرار این فرآیند  در خصوص شرکت های سوری به منظور شناخت آنان است، تصریح کرد ؛نخست باید اطلاعات جامعی از شرکت های سوری و مزیت نسبی اقتصادی آنان بدست آید. پس از جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت های سوری عرضه و تقاضای اقتصادی بین دو کشور و خصوصیات تراز بازرگانی آنان مشخص شده و بر اساس تقاضای موجود در هر کشور و کالاهای تولیدی در کشور دیگر، نقشه کاملی از وضعیت اقتصادی ارائه شود. این دو فاز بر روی هم مراحل مقدماتی جهت ورود به گام بعدی یعنی تقویت پروژه‌های مشترک سرمایه گذاری و تولید بین ایران و سوریه را فراهم می آورند.‏

وی آینده بازار سوریه را قوی و پیشرفته و مورد توجه سرمایه گذاران از کشورهای مختلف دانست و اظهار داشت: در صف مقدم این روند، سرمایه گذاران ایرانی و سوری قرار دارند  که دست در دست یکدیگر به سمت تلاش و جهاد اقتصادی و خودکفایی حرکت خواهند کرد. بنابراین انتظار می رود بازار سوریه و تعاملات اقتصادی آن با ایران آینده ای بسیار  روشن و امیدوار کننده را پیش رو داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما