همکاریهای چین و آسه آن برای پیشبرد ابتکار یک پهنه یک راه
در پنج سال گذشته، ابتکار "یک پهنه یک راه" یا " احیای جاده ابریشم " رئیس جمهور چین، تبدیل به یک مزیت خوب جهانی همراه با انرژی و خلاقیت شده است. تاکنون بیش از 150 کشور و سازمان بین المللی، موافقتنامه همکاری در رابطه با ابتکار"یک پهنه یک راه"را امضاء نموده اند.
تحت ابتکار"یک پهنه یک راه"، 82 منطقه همکاری اقتصادی خارجی با یکدیگر در مدت زمان کوتاهی، شروع به همکاری نموده اند. تبادلات تجاری میان چین و کشورهای حاضر در همکاری "یک پهنه یک راه،" به شش تریلیون دلار رسیده است. علاوه بر این، بیش از 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در این کشورها موجب ایجاد 240 هزار شغل شده است.
اما چرا این ابتکار چنین مورد حمایت قرار گرفته و شهرت یافته است؟
اول اینکه این طرح، اصول تساوی و منافع متقابل را دنبال می نماید؛
دو، به دنبال نتیجه برد– برد است؛
سه، باز و فراگیر است؛
چهار، این همکاری با استراتژیهای توسعه همراه است؛
پنج؛ مبتنی بر قوانین و حاکمیت قانون است.
آسه آن، یک شریک اصلی مستقیم و مهم برای چین، در این ابتکار محسوب میشود، در پنج سال اخیر تعداد زیادی از پروژههای همکاری چین با کشورهای آسه آن، در قالب همکاریهای "یک پهنه یک راه" تنظیم و اجرا شده است که با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده، این پروژهها افزایش خواهند یافت.
همکاری چین و آسه آن تحت ابتکار "یک پهنه یک راه" دارای مزیت های زیادی برای چین و آسه آن می باشد؛از جمله:
- مزیت های سیاسی، همکاری در قالب "یک پهنه یک راه "نیازمند ایجاد اعتماد سیاسی متقابل است، روابط سیاسی میان چین و آسه آن بسیار محکم است؛ شاهد بر این ادعا این است که چین اولین شریک گفتگویی آسه آن است که به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه پیوست و به دنبال ایجاد روابط استراتژیک با اتحادیه جنوب شرق آسیا بود. سال گذشته دو طرف، چشم انداز 2030 شراکت استراتژیک آسه آن – چین را که شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت همکاریها بود، به امضاء رساندند. رهبران چین و کشورهای عضو آسه آن، تبادل هیأت در سطوح بالا را همچنان انجام می دهند؛ در نشست سران کشورهای عضو آسه آن و چین، بحث های جدی و مناسبی درخصوص علایق و منافع مشترک آنها انجام شد و تصمیمات سیاسی برای تضمین آن که همکاریهای دوجانبه در مسیر درستی قرار دارد، اتخاذ گردید. ایجاد تقویت همکاری و همگونی میان استراتژی توسعه آسه آن و ابتکار "یک پهنه یک راه "موضوع مورد اجماع رهبران دو طرف بود.
- مزیت نظام نهادینه [1]، در قالب مکانیسم همکاریهای چین و آسه آن، دو طرف تصمیم به توسعه همکاریهای مؤثر در بیش از 20 حوزه دارند که شامل؛ ادغام، تأمین مالی، کشاورزی، اطلاعات و فناوری ارتباطات، توسعه منابع انسانی، سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگ، گردشگری، بهداشت عمومی و محیط زیست میباشد، همچنین توسعه بخش های فرعی را دربرمیگیرد. چین و آسه آن میبایست همکاری در قالب ابتکار "یک پهنه یک راه "را تقویت نمایند تا مکانیسم گفتگو به طور کامل اجرا شود. چین مکانیسم گفتگو در سطح معاون رئیس جمهور/ نخست وزیر یا وزیر را با چندین کشور عضو آسه آن ایجاد نموده است. هرگونه همکاری دوجانبه تحت ابتکار "یک پهنه یک راه "میتواند در قالب گفتگوهای بین دولتی ارتقاء یابد. چین همچنین موافقتنامههای سرمایه گذاری متعددی با اعضای آسه آن امضاء نموده است و مکانیسم بیمه برای این همکاریها پیش بینی شده است؛ بدون فریب و نیرنگ؛ علی رغم ادعای غربیها، همه چیز همراه با شفافیت اجرا میشود و تئوری توطئه، غیر قابل قبول است.
- مزیت جغرافیایی، چین و کشورهای عضو آسه آن، همسایههای نزدیکی هستند که از طریق کوهها، رودخانهها و دریا به یکدیگر مرتبط میشوند. ما جوامعی هستیم با آینده مشترک و در مسیری که به دنبال توسعه و رفاه مشترک میباشیم و این موضوع در سال های 1997 و 2008 با عبور از بحرانهای مالی منطقه که با کمک یکدیگر صورت گرفت به اثبات رسید. برای مقابله با یکجانبه گرایی و اقتصاد محافظه کارانه، ضروری است که چین و آسه آن با یکدیگر همکاری داشته باشند تا به توسعه مشترک دست یابند. این برای ما بسیار مهم است که به دنبال خودکفایی در توسعه، همکاری با هدف دستیابی منافع متقابل، حفظ توسعه پایدار منطقه ای و رفاه باشیم. ابتکار "یک پهنه یک راه "سکوی جدیدی برای تقویت همکاری های جامع آتی آسه آن – چین خواهد بود. آسه آن در تلاش است که برنامه اجرایی ادغام 2025 خود را به خوبی اجرا نماید که این موضوع، مطابق با اهداف ابتکار "یک پهنه یک راه "برای دستیابی به تقویت ادغام منطقه ای میباشد. اگر این دو ابتکار به صورت موفقیت آمیزی اجرایی شوند پروژه ادغام آسه آن بیش از پیش مورد حمایت چین و سایر کشورها قرار خواهد گرفت که موجب افزایش ارزش اقتصادی این اتحادیه خواهد شد و اجرای اهداف بلند مدت آسه آن را در پی خواهد داشت.
- مزیت بازار، چین و آسه آن با یکدیگر جمعیتی بالغ بر دو میلیارد نفر را در خود جای داده اند، که بازار بزرگی است. مبادلات تجاری میان آسه آن و چین سالانه حدود 600 میلیارد دلار است و میزان سرمایهگذاری متقابل 200 میلیارد دلار میباشد. همکاریهای مالی شامل تجارت با ارز محل نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. ارتباطات مردمی و رفت و آمد اتباع این کشورها به کشورهای یکدیگر، سالانه حدود 50 میلیون افزایش می یابد که نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است، البته همه این موارد نسبت به ظرفیت های دو طرف، در مراحل ابتدایی قرار دارد. در 15 سال آینده پیش بینی میشود واردات کالا و خدمات چین به ترتیب، 30 تریلیون دلار و 10 تریلیون دلار افزایش یابد که این موضوع برای آسه آن فرصت مناسبی است که همکاریهای خود را با چین افزایش دهد و به روند توسعه خود، سرعت بخشد. ابتکار "یک پهنه یک راه"این فرصت را به وجود می آورد که بازارهای دو طرف در یکدیگر ادغام شوند. دو طرف توانایی و شرایط این را دارند که ظرفیت بازارهای خود را افزایش دهند، منابع متعدد خود را تجهیز نمایند، همکاری در حوزههای مختلف را افزایش دهند و برای رسیدن به منافع متقابل و دستیابی به نتیجه برد – برد، تلاش نمایند.
- مزیت رفت و آمد اتباع کشورها (ارتباط مردم با مردم)، رفت و آمد اتباع چین و کشورهای آسه آن، ریشه تاریخی دارد و دو طرف آداب و رسوم و فرهنگ مشترک مشابهی دارند. ابتکار "یک پهنه یک راه "به توسعه زیرساخت ها، افزایش مبادلات تجاری، بالارفتن استانداردهای زندگی، ایجاد اشتغال و ایجاد درک مشترک و متقابل میان افراد و ملت ها کمک میکند. تقریباً هر ساله 30 میلیون گردشگر چینی از کشورهای منطقه آسه آن دیدن میکنند که مطمئناً این تعداد با بهبود وضعیت زیرساخت ها و ادغام زیربناها افزایش خواهد یافت. تعداد اتباع کشورهای عضو آسه آن که به عنوان گردشگر به چین سفر می نمایند نیز به سرعت در حال افزایش است. جوانان بخش مهمی از امید و آینده دو طرف می باشند که براساس آمار 200 هزار نفر از اتباع چینی و کشورهای عضو آسه آن، در کشورهای یکدیگر مشغول به تحصیل میباشند که ثروت ارزشمندی برای دو طرف محسوب میشوند و میتوانند پشتیبانی برای ابتکار "یک پهنه یک راه "باشند.
چین و آسه آن شایستگی کسب این مزیت ها را دارند و در تلاش هستند که با یکدیگر فصل جدیدی از همکاریهای برد – برد متقابل را رقم بزنند.
[1]. Institutional System Advantage.