معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رقابت یونان برای کسب رتبه اول جهان در بخش کشتی‌رانی

کشتیرانی یونان و چین در رقابت تنگاتنگ جهت کسب رتبه اول جهان می‌باشند. بر اساس یکی از چندین روشی که جهت اندازه گیری ناوگان بین المللی استفاده می‌شود، چین برای اولین بار در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس داده‌های موسسه پژوهشی کلارکسون بریتانیا ناوگان کشتی‌داران چین اخیرا بر اساس روش محاسبه تناژ ناخالص (Gross Tonnage) با 249.2 تناژ در برابر 249 ناوگان کشتی داران یونانی در رتبه اول جهان قرار گرفته است.

رتبه کشتیرانی یونان در جهان

به نقل از گزارش سالانه انجمن کشتی داران یونان، این کشور همچنان در رتبه اول کشتیرانی جهان قرار دارد و شرکت های یونانی با داشتن ناوگانی متشکل از 5520 کشتی، 21 درصد تناژ جهانی را در اختیار دارند.

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ابراز نگرانی قبرس نسبت به اثرات منفی تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا برکشتیرانی این کشور

نیکوس آناستازیادس رئیس جمهور قبرس طی سخنانی در جمع انجمن مالکان کشتی یونان و قبرس در شهر آتن، اعلام داشت: اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که تحریم های وضع شده از سوی آن اتحادیه بر علیه روسیه، تأثیرات منفی بر اقتصاد بویژه در بخش کشتیرانی کشورهای عضو، نداشته باشد.

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم فروردین 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نگاهی به وضعیت بخش صنعت در اسپانیا

بخش صنعت اسپانیا چه از نظر سهم در اقتصاد و چه از لحاظ میزان اشتغال، دومین فعالیت اقتصادی پس از بخش خدمات به شمار می رود. در سال 2019 میلادی 2 میلیون و 300 هزار شاغل در بخش صنعت درآمدی برابر 681 میلیارد و 318 میلیون یورو عاید این بخش کردند. بخش صنعتی اسپانیا از لحاظ فناوری‌های پیشرفته در خط مقدم قرار دارد. صنایع اسپانیا سازنده کالاهایی با فناوری پیشرفته مانند موتورهای هواپیما، ژنراتور و توربین‌های بادی، ماهواره و کانتینرهای انرژی می‌باشند.

آخرین وضعیت صنعت کشتیرانی یونان تا پایان 2020

در پی شیوع کرونا، بسیاری از بخش های صنعت کشتیرانی در دنیا با کاهش تقاضای ناگهانی و شدید مواجه شدند و بنابراین بخشی از عواید خود را از دست دادند. یونان، ژاپن، چین، سنگاپور و هنگ کنگ پنج قطب برتر دنیا در حوزه کشتیرانی می‌باشند که جمعا بیش از 50 درصد کل تناژ جابجا شده توسط کشتی در دنیا را در اختیار خود دارند. در مورد یونان، که مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های دنیا را در اختیار دارد، این صنعت در سال 2019 بیش از 11 میلیارد یورو به اقتصاد این کشور کمک کرده بود.