معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تمدید سهمیه صادرات ضایعات و قراضه فلزات آهنی در روسیه

دولت فدراسیون روسیه به‌عنوان بخشی از سیاست تنظیم صادرات فلزات لازم برای تولید محصولات صنعتی، تصمیم به تمدید سهمیه تعرفه صادرات ضایعات و قراضه فلزات آهنی به خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا گرفته است. بر اساس مصوبه جدید، این سهمیه 1350 هزار تن است و تنها تا پایان سال 2022 معتبر خواهد بود. عوارض صادرات فلز طبق سهمیه 5٪ و بیش از 100 یورو در هر تن است. این تصمیم با هدف تأمین مواد خام استراتژیک شرکت‌های داخلی صنعت متالورژی در مواجهه با فشار تحریم گرفته شده است. در سال 2021 دولت عوارض صادرات موقت فلزات آهنی و غیرآهنی را با توجه به افزایش قیمت جهانی این محصولات وضع کرد. این امر امکان کاهش تاثیر شرایط خارجی بر بازار داخلی، تعدیل قیمت مواد اولیه و تضمین تداوم اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ را فراهم کرد.

(31 ژوییه 2022)

کدام کشورها درهای خود را به روی گردشگران روسی باز خواهند کرد؟

به گزارش رسانه‌های روسیه، هجده کشور دنیا لغو کامل ویزا را برای ورود شهروندان این کشور بررسی می‌کنند. دیپلمات‌های خارجی از مذاکره با کشورهای مورد توجه بازرگانان و گردشگران روسی گزارش داده‌اند. کشورهایی در آسیا و آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب ورود مسافران روسی را آزاد خواهند کرد. تأکید بر ساده‌سازی صدور ویزای گردشگری نیز به‌صورت متقابل خواهد بود، یعنی به شهروندان کشورهایی که روند صدور ویزا و ورود شهروندان روسیه را ساده‌سازی کرده‌اند به‌سادگی ویزای ورود به این کشور داده خواهد شد.

(31 ژوییه 2022)

بانک مرکزی روسیه: رکود اقتصادی در یک سال آینده پایان خواهد یافت

یک رسانه روسی به نقل از تارنمای رسمی‌ بانک مرکزی فدراسیون روسیه نوشت در سال 2024 رشد تولید ناخالص داخلی این کشور آغاز خواهد شد. بر اساس این پیش‌بینی، در سال 2023 کاهش تولید ناخالص داخلی بیش از 4٪ نخواهد بود.

(1 اوت 2022)

افزایش صادرات گازپروم به چین

طبق گزارش‌های رسانه‌ها، شرکت روسی گازپروم اعلام کرده است در ماه‌های ژانویه تا ژوییه 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 60.9 درصد گاز بیشتری را از طریق خط لوله «قدرت سیبری» (Power of Siberia) به چین تحویل داده است. گازپروم خاطرنشان کرد: «به‌ویژه، در ماه ژوییه، تحویل به‌طور منظم از مقادیر قرارداد روزانه فراتر رفت و رکورد تاریخی حجم صادرات روزانه، سه بار شکسته شد.» در این دوره صادرات به کشورهای خارج از حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) بالغ بر 75.3 میلیارد متر مکعب بوده است. این شرکت تأکید کرد که گاز را «طبق برنامه‌های تأیید شده» عرضه می‌کند.

(1 اوت 2022)

لندن تحریم‌های روسیه در زمینه بیمه کشتی‌ و هواپیما را کاهش داد

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صنعت هوانوردی روسیه در 21 ژوییه 2022 کاهش یافت. در پیام وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا در تاریخ یکم اوت 2022 آمده است که دولت این کشور به طرف‌های مرتبط با روسیه اجازه ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی کشتی‌ها و هواپیماها و قطعات آن‌ها را می‌دهد.

(1 اوت 2022)

میشوستین: درهای اقتصاد روسیه به‌روی مشارکت‌ خارجی باز است

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، روز دوشنبه اول اوت 2022 در نشستی با معاونان خود گفت: «درهای اقتصاد روسیه هنوز به روی همه کشورهایی که می‌خواهند با ما همکاری کنند باز است.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «دولت همچنان به توسعه مسیر دریای شمال به عنوان مهم‌ترین راهگذر حمل‌ونقلی با اهمیت جهانی ادامه می‌دهد. این راهگذر در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» در پی وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا، مسکو جریان‌های تجاری اصلی خود را به سمت بازار آسیا تغییر داد.

پیش از این، در ماه ژوییه، نخست‌وزیر روسیه از افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی این کشور خبر داده بود. به گفته وی، با در نظر گرفتن تورم رو به رشد جهانی مواد غذایی، تقاضا به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است. وی همچنین خاطرنشان کرد: «در مقابل تحریم‌های غرب، افزایش سرعت تولید در فدراسیون روسیه بسیار مهم است.»

(1 اوت 2022)

استقبال وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه از آغاز اجرای «معامله محصول»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در نشست خبری در دوم اوت اعلام کرد مسکو از آغاز حرکت نخستین کشتی با غلات اوکراینی پس از انعقاد «معامله محصول» استقبال می‌کند. وی تصریح کرد کشورش بر پایبندی کی‌یف به تعهدات خود در زمینه تضمین ایمنی کشتی‌ها حساب می‌کند. زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد که برای حل مشکل مواد غذایی در بازارهای جهانی لازم است غرب شرایطی را برای دسترسی به بازار کود و مواد غذایی روسیه فراهم آورد.

کشتی رازونی که در اول اوت بندر اودسا را ترک کرد، به سمت بندر طرابلس لبنان در حرکت است. شانزده کشتی دیگر در بندر اودسا در نوبت بارگیری‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت خروج اولین کشتی با غلات از بندر اوکراین امکان آزمایش سازوکارهای توافق‌شده در مذاکرات استانبول را فراهم کرد و این تحولی مثبت است.

(2 اوت 2022)

صدور مجوز استفاده از اوراق قرضه سبز در روسیه

به گزارش یک رسانه روسیه، ولادیمیر پوتین در دیدار با دنیس بوتسایف، رئیس سازمان محیط زیست این کشور گفت: «استفاده از اوراق قرضه سبز برای جلب حمایت مالی در پروژه‌های بزرگ می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصاد تکرار شود.» همچنین، به گفته بوتسایف، چنین ابزاری امکان ایجاد «اهرم بودجه» را فراهم می‌کند. وی خاطرنشان ساخت استفاده از اوراق قرضه REO امکان استفاده کاراتر وجوه را با سرمایه‌گذاری مشترک بودجه‌ای فراهم می‌آورد. بوتسایف همچنین افزود مؤسسات مالی روسیه علاقه زیادی به این نوع ابزارهای سرمایه‌گذاری نشان می‌دهند.

اوراق قرضه سبز اوراق بهاداری‌اند که بر اساس بازپرداخت ارائه می‌شوند و برای تأمین مالی پروژه‌های زیست‌محیطی به کار می‌روند.

(2 اوت 2022)

گزارش بانک مرکزی روسیه از سیاست پولی

بانک مرکزی روسیه در گزارش سیاست پولی سه‌ماهه خود، اشاره کرد که تورم در حال کاهش است و کاهش تولید ناخالص داخلی آن‌چنان‌که به نظر می‌رسید زیاد نخواهد بود. این بانک در سومین گزارش سیاست‌های پولی در سال 2022 دلایل متعددی را برای این تحولات ذکر می‌کند: اصلاح قیمت پس از جهش در ماه مارس، تقویت روبل، کاهش انتظارات تورمی‌ بنگاه‌ها و مصرف‌کنندگان، و رفتار مدل پس‌انداز مصرف‌کننده که تقاضا را مهار می‌کند.

بانک مرکزی روسیه همچنین نتایج نظرسنجی‌های مربوط به انتظارات تورمی و نگرش مصرف‌کننده را که صندوق افکار عمومی (FOM) سازماندهی می‌کند مورد بررسی قرار داده است. روس‌ها همچنان سپرده‌های بانکی خود را برای یک دوره 6 ماهه با نرخ سود بالا نگه می‌دارند. نتایج نظرسنجی‌ها کاهش قابل توجه انتظارات تورمی را نشان می‌دهد و بانک مرکزی روسیه آن را واکنش شهروندان این کشور به تقویت چشمگیر نرخ پول ملی به تقریباً 50 روبل به ازای هر دلار (بیش از دو برابر نسبت به ماه مارس) قلمداد می‌کند.

(2 اوت 2022)

فروشگاه‌های معاف از مالیات گمرکی برای خارجی‌ها در روسیه افتتاح می‌شود

رادیو اسپوتنیک به‌نقل از روزنامه پارلمانسکایا گازتا گزارش کرد به دستور دولت روسیه، فروشگاه‌هایی با کالاهای معاف از عوارض گمرک برای دیپلمات‌ها و کارمندان سازمان‌های بین‌المللی شاغل در روسیه در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ افتتاح خواهد شد. این افراد می‌توانند دخانیات، عطر و لوازم آرایشی، شیرینی، شکلات، جواهرات، گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های لوکس وارداتی را به روبل و دلار و یورو در فروشگاه‌های معاف از مالیات گمرکی خریداری کنند. ولادیمیر جباروف، معاون کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه، در این باره گفت این فروشگاه‌ منبع جدید ارزی خواهند بود.

(3 اوت 2022)

مجتمع تولید LNG در اورنبورگ ساخته خواهد شد

به گزارش ریانووستی به‌نقل از اداره مطبوعاتی دولت منطقه‌ای، قرار است تا سال 2024 مجتمع تولید و انتقال گاز طبیعی مایع (LNG ) با ظرفیت 25000 تن در سال در منطقه اورنبورگ ساخته شود. چشم‌انداز ساخت این مجتمع در قلمرو منطقه اقتصادی اورنبورگ در گفت‌وگوی برخط فرماندار منطقه، مدیرعامل شرکت گازپروم و معاون سیاست‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری فرمانداری اورنبورگ مورد بحث قرار گرفت. کل سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود 2.5 میلیارد روبل خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این مجتمع در سال 2024 به بهره‌برداری خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما