معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم صادرات باشقرستان در سال 2022 به میزان 10.5 درصد

«مارگاریتا بولیچووا» وزیر روابط اقتصاد خارجی و فعالیت کنگره ای جمهوری باشقیرستان در جلسه کاری که با شرکت رادی حبیروف رئیس جمهوری باشقیرستان برگزار شد بیان داشت که در سال 2022 حجم محصولات صادر شده به میزان 10.5 درصد افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش خبرنگار در حال حاضر باشقیرستان با 112 کشور ارتباطات همکاری دارد. بر اساس نتایج سال 2022، ده کشور اصلی شریک باشقیرستان چین، قزاقستان، هلند، بلاروس، لتونی، ترکیه، هند، ازبکستان، فنلاند و آلمان بوده اند. در مقایسه با سال 2021، در سال 2022 حجم گردش تجاری کالا با چین به میزان 25 درصد، با قزاقستان به میزان 20 درصد، با ترکیه به میزان 50 درصد افزایش پیدا کرده و با هلند 2 برابر و با فنلاند 5 برابر شده است. در سال 2023 همکاری فعال با ایران و امارات متحده عربی برنامه ریزی شده است. در سال 2022 شرکت های کوچک حدوداً 800 قرارداد در خصوص صادرات محصولات به هزینه 500 میلیون دلار منعقد کرده اند.

منبع: https://foreign.bashkortostan.ru/presscenter/news/521608/

 

جلسه شورای هماهنگی شرکت کاماز و شرکت MMK

سرویس مطبوعاتی شرکت ام ام کی (شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک، استان چلیابینسک) خبر داد که جلسه شورای هماهنگی شرکت کاماز و ام ام کی برگزار شد که طی آن نتایج همکاری در سال 2022 جمع‌بندی و برنامه‌های آینده با محوریت جایگزینی واردات را تشریح کردند. در بیانیه مطبوعاتی آمده که شرکت کاماز از فولاد وارداتی استفاده می‌کرد که واردات آن در سال 2022 به علت تحریم متوقف شد و شرکت ام ام کی توانست آن را جایگزین کند و در سال 2022 تعداد 3 گرید فولاد جدید را طراحی نمود. در مجموع، ام ام کی در سال 2022 بیش از 628 هزار تن مصنوعات فلزی برای شرکت های فعال در حوزه خودروسازی از جمله 100 هزار تن برای شرکت کاماز تامین کرده است.  سهم ام ام کی در تدارکات ورق فلزی برای شرکت کاماز حدود 57 درصد می‌باشد، همچنین، همکاری‌های دو شرکت در تامین فولاد برای (longeron) و فلزات برای کابین کامیون نیز در بر می‌گیرد.

گفتنی است که در بیانیه مطبوعاتی فوق به این نکته اشاره شد که کاماز در نظر دارد تولید کامیون از 44 هزار دستگاه در سال 2022 تا بیش از 50 هزار دستگاه در سال 2023 افزایش دهد. در کنفرانس مطبوعاتی مدیرعامل کاماز در آخر سال 2022 وی پیش بینی کرد که این شرکت در نظر دارد 40 هزار دستگاه در سال 2023 بفروشد.

منبع: https://www.interfax.ru/business/889194

 

گزیده ای از مصاحبه با مدیرعامل شرکت کشاورزی در تاتارستان

مدیر عامل «شرکت مدیریتی آوگوست» فعال در تولید محصولات کشاورزی در تاتارستان، جمهوری چوواش، استان کراسنودار و قزاقستان (زیرمجموعه هلدینگ «آوگوست» بزرگترین تولیدکننده مواد حفظ نباتات در روسیه) در مصاحبه خود به فعالیت این شرکت و تاثیر تحریم ها اشاره نموده است.  اهم اظهارات:

  • در سال 2022 همه شرکتهای متبوع در روسیه و قزاقستان بیش از 550 هزار تن غلات برداشت نمودند که از این تعداد در تاتارستان 300 هزار تن گندم (70 درصد گندم درجه سه و چهار) و 95 هزار تن کلزا (بزرگترین تولیدکننده کلزا در تاتارستان) می‌باشد.
  • 180 هزار تن گندم برای فروش باقی مانده است و پیش بینی می‌کند که تا ماه جولای بتوانند آن را به فروش برسانند و تلاش می‌کنند هر چه زودتر این کار را انجام بدهند.
  • برای نگهداری غلات از یک تکنیک نوآورانه ای استفاده می‌کنند و غلات را در مزرعه داخل کیسه‌های بزرگ (به شکل شیلنگ) پلی اتیلنی درزبندی شده مقاوم نگهداری می‌کنند.
  • در حوزه دامداری در تاتارستان چند گاوداری دارند که در مجموع 9 هزار راس دام از جمله 4300 گاو شیری موجود است و در نظر دارند این تعداد را تا 16 هزار راس دام شامل 8 هزار گاو شیری افزایش دهند.
  • تا پاییز 2023 کارخانه تولید بذر مجهز به تجهیزات شرکت Petkus راه اندازی خواهد شد.
  • از ابتدای تحریم در خرید ماشین آلات کشاورزی مشکل داشتند که بعضی تحویل های تراکتور و کمباین از خارج لغو شده بود ولی امروزه از ماشین آلات کشاورزی ساخت روسیه خرید می‌کنند و مثلاً تراکتور با قدرت زیاد را (بیش از 450 قوه اسب) ساخت آلمان از طریق ترکیه خرید می‌کنند.

منبع: https://www.businessgazeta.ru/article/585338?erid=

 

نتایج خوب تاتارستان در حوزه صنعت

معاون وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه در نشست دانشکده وزارت صنعت و تجارت تاتارستان در Zelenodolsk شرکت نموده و اعلام کرد که جمهوری تاتارستان بار دیگر نتایج چشمگیری را به دست آورده است و ثابت کرد که یکی از مناطق صنعتی پیشرو در کشور است. آلبرت کریموف گفت: شاخص تولید صنعتی و تولیدی از میانگین ملی فراتر رفته است. معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه با اشاره به کار موفق شرکت های داخلی گفت: Sollers، ElAZ، Agromaster و به ویژه کاماز که تولید خودروهای K5 را از سر گرفته و همچنان به افزایش سطح داخلی سازی تولید ادامه می دهند. آلبرت کریموف همچنین بر اهمیت توسعه پایه قطعات خودرو داخلی تاکید کرد. برای دستیابی به این اهداف، شرکت ها باید به طور فعال در برنامه وام صنعتی شرکت کنند و از سایر اقدامات پشتیبانی موجود استفاده نمایند.

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2172118.htm

 

ساخت یک مرکز مهندسی برای ساخت ماشین ابزار

 اولگ کوروبچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، در جلسه جمع بندی نتایج و فعالیتهای وزارت صنعت و تجارت نتایج سال 2022 را گزارش و برنامه‌های سال 2023 را تشریح کرد. شاخص تولید صنعتی در سال گذشته به 106.6 درصد رسیده است. از جمله برنامه‌های سال 2023، حفظ سطح تولید نفت، افزایش 6 درصدی پالایش، اجرای طرح های پالایش نفت در نیژنکامسک، جایگزینی واردات کاتالیزورها، افزودنی‌ها و معرف ها می‌باشد. کوروبچنکو پیشنهاد ایجاد یک مرکز مهندسی برای ساخت ماشین ابزار در جمهوری را داد. وی تاکید کرد: بسیاری از شرکت ها به شدت به تجهیزات وارداتی وابسته هستند. بنابراین، ما کار بر روی توسعه ماشین ابزار سازی در تاتارستان را آغاز کردیم. در حال حاضر در سال جاری قصد داریم 30 دستگاه مختلف را مونتاژ کنیم. تا سال 2025، برای گسترش محدوده مدل و اطمینان از بومی سازی تولید تا 90 درصد برنامه ریزی شده است. وی همچنین پیشنهاد ایجاد مرکز تحقیقات و تولید فناوری‌های بدون سرنشین بر اساس Innopolis را داد.

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2172037.htm

 

برنامه برای احداث پارک صنعتی با محوریت صنایع الکترونیکی در یکاترینبورگ

یوگنی کویواشف استاندار استان سوردلوفسک دستور دولت این استان در خصوص تشکیل کارگروه در راستای احداث پارک صنعتی با محوریت صنایع الکترونیکی در شهر یکاترینورگ را امضاء کرد. قرار است که ساختمان این پارک صنعتی کنار دهکده یونیورسیاد (خوابگاه‌های دانشگاه فدرال اورال) واقع شود و جذب شرکت های فعال در زمینه الکترونیک رادیویی و میکروالکترونیک، هوافضا، سیستم های بدون سرنشین و رباتیک در اولویت مدریت آن پارک صنعتی باشد. تاریخ راه اندازی آن سال 2025 است.

منبع: https://tass.ru/v-strane/17176035

سفر رستم مینّیخانوف به تاجیکستان

آقای رستم مینیخانوف در ترکیب هیئت روسی به ریاست آقای میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در اجلاس نهمین کنفرانس همکاری‌های بین منطقه ای «مشارکت تجاری و سرمایه گذاری بین روسیه و تاجیکستان» شرکت کرده است. رئیس جمهوری تاتارستان در کنفرانس فوق سخنرانی نمود و دیدار اختصاصی با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان داشت که طی آن از طرف تاجیکستانی برای حضور در اجلاس KazanForum دعوت به عمل آورد. در سال 2022 تجارت بین تاتارستان و تاجیکستان بیش از 30 میلیون دلار شد.

منبع: https://rais.tatarstan.ru/index.htm/news/2173012.htm

 

احداث مجتمع مسکونی اداری در مرکز قازان توسط شرکت ترکی

شرکت ترکی «Dynamic Global» (زیرمجموعه شرکت ساخت و ساز ترکی Polimeks) در نظر دارد مجتمع مسکونی اداری در مرکز قازان احداث نماید. با توجه به اهمیت بافت شهری در مرکز شهر، پروژه فوق با رئیس جمهوری تاتارستان و اداره معماری شهرداری قازان هماهنگ شده و به تایید مراجع فوق رسیده است. ترک ها در نظر دارند 100 میلیون دلار یا 8 میلیارد روبل سرمایه گذاری نماید. مساحت زمین، 1.5 هکتار، مساحت مجتمع بیش از 60 هزار متر مربع که یک سوم از آن بخش مسکونی می‌باشد و سایر بخش ها برای تجارت، رستوران، باشگاه ورزشی و غیره در نظر گرفته شده است. از بین پروژه‌های قبلی شرکت Polimeks در قازان می‌توان به هتل 5 ستاره Kazan Palace by TASIGO Hotel و هتل 4 ستاره Kazan Neo Palace by TASIGO Hotel اشاره کرد.

منبع: https://www.business-gazeta.ru/news/585506

 

سفر کاری وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان به امارات متحده عربی

معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت تاتارستان، اولگ کوروبچنکو، در ترکیب هیات جمهوری تاتارستان به ریاست آقای رستم مینیخانوف، در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی IDEX-2023 در ابوظبی شرکت کرد. امارات متحده عربی یکی از شرکای تجاری و اقتصادی این جمهوری است. بر اساس نتایج 9 ماهه سال گذشته، حجم مبادلات تجاری بین تاتارستان و امارات 28.6 میلیون دلار بوده است که تقریباً 5 برابر بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است. رستم مینیخانوف و اولگ کوروبچنکو از غرفه هلدینگ اماراتی توازون (این هولدینگ مالک 36 درصد از پروژه تولید خودرو AURUS در یلابوگا است) بازدید کردند. در پاویون ترکیه، رئیس جمهوری تاتارستان و وزیر صنعت و تجارت جمهوری با پیشرفت های مختلف صنایع هوایی ترکیه آشنا شدند. در این دیدار، طرف ترکیه ای برای همکاری با کارخانه هلیکوپتر کازان ابراز علاقه کرد. شرکت های تاتارستان از سال 1995 در این نمایشگاه حضور دارند.

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2169621.htm

 

افزایش گردش مالی فروشندگان تاتارستانی در بازارگاه‌های مجازی

طبق اظهارات وزیر اقتصاد جمهوری تاتارستان گردش مالی فروشندگان تاتارستانی در بازارگاه‌های مجازی با افزایش 2 برابری نسبت به سال گذشته به 50 میلیارد روبل رسیده است. همچنین، تعداد کل فروشندگان اکنون به 45.4 هزار نفر رسیده که افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

منبع: https://www.kommersant.ru/doc/5842854

برنامه برای راه اندازی کارخانه دفع زباله خطرناک در تاتارستان

به گفته مدیر توسعه مجموعه «روس نانو» (شرکت دولتی توسعه نوآوری روسیه) این مجموعه در نظر دارد کارخانه دفع زباله‌های خطرناک از جمله زباله‌های پزشکی، باقی مانده‌های تولیدگاه‌های پتروشیمی و زباله‌های خطرناک بیولوژیک در تاتارستان راه اندازی نماید که میزان سرمایه گذاری به میزان 300 میلیون روبل برآورده می‌شود.

منبع: https://www.kommersant.ru/doc/5843305

 

مراسم آغاز ساخت اولین کشتی هیدروژن سوز در روسیه

سرویس مطبوعاتی هلدینگ آک بارس خبر داد که مراسم آغاز ساخت دو کشتی بالدار و نخستین شناور تفریحی هیدروژن سوز در روسیه در کارخانه کشتی سازی زلنودولسک (زیرمجموعه هلدینگ فوق) با حضور رئیس جمهوری تاتارستان برگزار گردید. مشخصات کشتی هیدروژن سوز (که تحت عنوان «پروژه 00393» معرفی شد عبارتند از: درازا 15.4متر، پهنا 3/3 متر، ظرفیت مسافربری 10 نفر، تیم کشتی 2 نفر، سرعت تا 12 کیلومتر در ساعت، قابلیت حرکت 5 ساعت.

منبع: https://portnews.ru/news/343581/

شرکت جمهوری اودمورتیا در نمایشگاه بین المللی "KIDS RUSSIA"

شرکت هایی که تولید کننده لباس و لوازم برای کودکان می‌باشند در نمایشگاه بین المللی تخصصی محصولات برای کودکان "KIDS RUSSIA" (28 فورایه-2 مارس) شرکت کرده اند. این نمایشگاه به عنوان نمایشگاه اصلی محصولات برای کودکان در روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپای شرقی محسوب می‌شود. در چارچوب شرکت در آن نمایشگاه چندین قرارداد همکاری نیز منعقد شده است.

منبع: https://madeinudmurtia.ru/news/novosti/odezhdu-i-nastolnye-igry-dlya-detey-predsi/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما