معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

رتبه کشتیرانی یونان در جهان

به نقل از گزارش سالانه انجمن کشتی داران یونان، این کشور همچنان در رتبه اول کشتیرانی جهان قرار دارد و شرکت های یونانی با داشتن ناوگانی متشکل از 5520 کشتی، 21 درصد تناژ جهانی را در اختیار دارند.

بر اساس این گزارش کشتیرانی یونان از نظر تناژ وزن مرده (dwt) ستون اصلی حمل و نقل کالاهای ضروری در جهان اسا و سهم آنها به شرح زیر است:

 31.27 درصد ناوگان نفتکش های جهان

25.32 درصد ناوگان فله خشک جهان

22.65 درصد ناوگان حمل گاز طبیعی مایع (ال ان جی) جهان

15.79 درصد ناوگان حمل و نقل مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی جهان

11.46 درصد ناوگان حمل گاز ال پی جی جهان

8.92 درصد ناوگان کانتینربر جهان

 

به نقل از گزارش انجمن کشتی داران یونان، کشتیرانی از طریق مشارکت اقتصادی، اجتماعی و راهبردی خود یکی از مهمترین ارکان اقتصاد یونان بشمار می رود. سهم این بخش در اقتصاد یونان به 7 درصد تولید ناخالص داخلی  می رسد، در حالی که به طور مستقیم و غیرمستقیم صدها هزار شغل در کشور ایجاد کرده است.

در سال 2022 جریان ورودی به تراز پرداخت های یونان از بخش کشتیرانی از 21 میلیارد یورو فراتر رفت که بزرگترین سهم ثبت شده در 20 سال گذشته است. در دوره 2012-2022 بخش کشتیرانی 148 میلیارد یورو به اقتصاد یونان عرضه کرده که نقش تعیین کننده این بخش برای کشور را نشان می دهد.

کشتی‌داران یونانی به بهره برداری از مزیت های مقیاسی و سرمایه گذاری‌های کلان جهت تهیه کشتی‌ها و تجهیزات جدید با بازدهی زیست محیطی بالا ادامه می دهند.

سفارشات تهیه کشتی‌های نوساز توسط شرکت های یونانی درآوریل 2023 به 241 کشتی، معادل 19 میلیون dwt می رسد. این رقم افزایش قابل توجه 40 درصدی نسبت به سفارشات سال قبل (173 کشتی) می‌باشد که نشان دهنده پیشتازی کشتیرانی یونان در نوسازی ناوگان خود است.

تخمین زده می‌شود که بیش از 40 درصد تانکرهای نفت و تقریبا یکی از هر 6 کشتی حامل LNG که امروز در دست ساخت است به کشتی داران یونانی تحویل داده خواهد شد. اضافه می‌شود که میانگین سنی ناوگان متعلق به شرکت های یونانی حدود 10 سال می‌باشد که از میانگین جهانی (حدود 11 سال) کمتر است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، یونان، ژاپن، چین، سنگاپور و هنگ کنگ پنج قطب برتر دنیا در حوزه کشتیرانی می‌باشند که جمعا بیش از 50 درصد کل توناژ جابجا شده توسط کشتی در دنیا را در اختیار خود دارند.

در سال های اخیر نقش کشتیرانی کشورهایی همچون آلمان، ژاپن و کره جنوبی در حال افول و نقش کشورهایی همچون یونان، سنگاپور، چین و هنگ کنگ در حال افزایش است بدین معنی که آنها توانسته اند تعداد ناوگان‌های خود را افزایش دهند.

در اتحادیه اروپا نیز، یونان بیشترین سهم از کشتی رانی و کشتی داری را در اختیار دارد به طوریکه 58 درصد ناوگان تحت کنترل اتحادیه اروپا در اختیار یونان است و بیش از یک سوم ناوگان تحت مالکیت یونان یعنی 1706 کشتی با پرچم اتحادیه اروپا حرکت می‌کنند.

پس از یونان، کشورهای آلمان، ایتالیا و دانمارک قرار دارند. اما اهمیت راهبردی کشتی‌های یونانی در تامین انرژی برای اتحادیه اروپا است. بر اساس آخرین گزارش ها، حدود 58 درصد انرژی مورد نیاز اروپا از خارج از این اتحادیه از طریق دریا و توسط کشتی‌های یونانی به کشورهای اروپایی می رسد.  

 

 https://www.in.gr/2023/08/01/economy/enosi-ellinon-efopliston-elliniki-naytilia-paramenei-igetida-pagkosmios-grafimata/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما