معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

همگرائی بیشتر اقتصادی در میان کشورهای عضو جامعه کارائیب

15 کشور عضو جامعه کارائیب موافقت کرده اند که معاهده تجدیدنظرشده‌ای را تا 30 مارس 2024 اصلاح کنند تا بدین ترتیب اتباع اعضای عضو به طور کلی حق سفر نامحدود برای زندگی و کار در میان کشورهای عضو را بدست آورند.

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم اسفند 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عملیات تجاری صنعت برق صربستان (EPS)

ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان (CORD) طی گزارشی به معرفی صنعت برق صربستان و عملیات تجاری آن پرداخت که بخش هایی از آن به شرح زیر ارائه می گردد.

نقش اشتراکات ایران و عراق در شکل گیری همگرایی در حوزه انرژی

ایران و عراق دو کشور همسایه با اشتراکات متعدد بوده و هستند که روابط پر فراز و نشیبی داشته و حتی در تاریخ روابط خود، یک دوره جنگ را هم تجربه کرده اند. پس از سال 2003 با سقوط رژیم بعث و حضور شیعیان و اکراد در ساختارهای قدرت عراق، با پررنگ شدن نقش اشتراکات دو کشور فصل جدیدی در روابط ایران و عراق به خصوص در زمینه همکاری‌های اقتصادی به ویژه بخش انرژی ایجاد شد.مقاله پیوست به اشترکات دو کشور ایران و عراق در حوزه انرژی پرداخته است.

بررسی ابعاد عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

با وجود آنکه زمان کمی‌ از تأسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا (2015) می‌گذرد، اتحادیه در تحقق اهداف اولیه مبنی بر جذاب ساختن بازار داخلی‌اش برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد شبکه‌ای از موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد با سایر کشورها و مناطق ازجمله با اتحادیه اروپا و چین توفیق نسبی داشته است. اهداف و اولویت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا از یک سو و ویژگی‌ها و مزیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر عملا دو طرف را به شرکای اقتصادی هم تبدیل ساخته است.

سیاست های تجاری سوئد و اتحادیه اروپا در مواقع بحرانی ؛ خودکفایی یا همگرایی اقتصادی

به بهانه همه گیری ویروس کرونا و مشکلات تجاری در صحنه جهانی ، «هیات عامل ملی تجارت سوئد» در تازه ترین گزارش خود به بررسی این سوال که کدام سیاست نیازهای سوئد و اتحادیه اروپا را در مواقع بحرانی به شکل بهتری تامین می‌کند پرداخته و به این نتیجه گیری رسیده است که استراتژی همگرایی اقتصادی با افزایش جریان کالا ، خدمات ، سرمایه ، بسیج افراد و داده‌ها با بقیه جهان ، به دلیل اینکه آزادی عمل بیشتری را به شرکتها می دهد ، نسبت به سیاست افزایش خوکفایی ، موثر تر است. این امر امکان تغییر سریع تامین کنندگان کالا را افزایش داده و خطر متوقف شدن کامل تحویل کالاهای خاص را کاهش می دهد.