معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مناسبات تجاری صربستان و اتحادیه اروپا [1]         

اتحادیه اروپا به طور سنتی شریک تجاری کلیدی صربستان است که بیش از 61 درصد از کل تجارت صربستان را در سال 2020 به خود اختصاص می‌دهد، با درصدهای مشابهی که در طول سال‌ها ادامه دارد. ارزش صادرات صربستان به اتحادیه اروپا تقریباً چهار برابر گردیده، و از نزدیک به 3.2 میلیارد یورو در سال 2009، به بیش از 11 میلیارد یورو در سال 2020 رسیده است. صادرات صربستان به اتحادیه اروپا سریع‌تر از واردات از اتحادیه اروپا رشد کرده است. پوشش واردات توسط صادرات از طرف صربستان در مقابل اتحادیه اروپا بهبود یافته است. از 48 درصد در سال 2009 به بیش از 82 درصد در سال 2020 (82 درصد از واردات از اتحادیه اروپا تحت پوشش صادرات صربستان به اتحادیه اروپا بود). کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور سنتی در صدر فهرست مهم‌ترین شرکای تجاری صربستان در زمینه کالا هستند، به ویژه آلمان، ایتالیا و مجارستان، همچنین رومانی به عنوان مقصد صادراتی مهم برای کالاهای صربستان محسوب می‌گردد. صربستان تقریباً 13٪ از کل صادرات را به تنهایی به آلمان و 8.4٪ دیگر را به ایتالیا در سال 2020 صادر نمود. در بخش واردات، صربستان بیش از 13٪ از کل واردات را از آلمان و 8.4٪ دیگر را از ایتالیا در سال 2020 وارد کرد. در مورد تجارت محصولات کشاورزی، صربستان در برابر اتحادیه اروپا از مازاد عرضه برخوردار است. این مازاد در طرف صربستان در سال 2020 به بیش از 524 میلیون یورو رسید.

بازار اتحادیه اروپا مهم‌ترین مقصد صادراتی محصولات کشاورزی صربستان می‌باشد، زیرا بیش از نیمی از صادرات کشاورزی صربستان به اتحادیه اروپا ارسال می‌شود. در سال 2020، صادرات محصولات کشاورزی صربستان به اتحادیه اروپا 52 درصد از کل صادرات کشاورزی صربستان را تشکیل می‌داد. صادرات محصولات کشاورزی صربستان به اتحادیه اروپا در دهه گذشته تقریباً سه برابر شده، و از 640 میلیون یورو در سال 2009 به بیش از 1.8 میلیارد یورو در سال 2020 رسیده است. در عین حال، واردات محصولات کشاورزی صربستان از اتحادیه اروپا در دهه گذشته در حال افزایش بوده، و از 440 میلیون یورو در سال 2009 به بیش از 1.3 میلیارد یورو در سال 2020 رسیده است.

 

مزایای سرمایه‌گذاری برای صربستان

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) که از اتحادیه اروپا وارد می‌شود، تقریباً 68 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به صربستان را در طول یازده سال، از سال 2010 تا 2020 تشکیل می‌دهد. این روند به طور پیوسته در سال 2020 ادامه یافته و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اتحادیه اروپا، 68 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به ثبت رسانده است. ، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کشورهای اتحادیه اروپا در یازده سال گذشته به 17.5 میلیارد یورو رسیده است. شرکت‌های اتحادیه اروپا در دهه گذشته سرمایه‌گذاران پیشرو در صربستان بوده‌اند. این شرکت‌ها بهره‌وری، فناوری مدرن و دانش را در اقتصاد صربستان به ارمغان آورده‌اند و برای بسیاری از مردم صربستان شغل ایجاد کرده‌اند. این به نوبه خود، به طور قابل توجهی بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصاد صربستان را افزایش داده، پتانسیل صادرات آن را افزایش می‌دهد، درآمدهای بودجه را افزایش می‌دهد و رشد اقتصادی ایجاد می‌نماید. در نهایت، باز شدن بازار صربستان به روی شرکت‌های اتحادیه اروپا، انتخاب‌های متنوع و قیمت‌های پایین‌تری را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

 

 سفیر اتحادیه اروپا در صربستان: صربستان بخشی از اتحادیه اروپا خواهد بود[2]

«امانوئل گیوفرت»[3] سفیر اتحادیه اروپا در صربستان در کنفرانسی که به منظور اعلام ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد خاطرنشان کرد: "صحبت درباره آینده اروپا در صربستان به دو دلیل مهم است. به نقل از سفیر فرانسه: صربستان بخشی از اتحادیه اروپا خواهد بود. اتحادیه اروپا که در دهه 1970 اعضای آن به آن ملحق شدند با اتحادیه اروپا امروزی یکسان نیست. مهم این است که درک کنید که شما بخشی از چیزی هستید که دارای ارزش‌های مشترک است، به عنوان بخشی شناخته می‌شوید و به کل آن کمک می‌کنید."

 

* «بزرگراه صلح» ؛ فراتر از یک جاده[6]

«بزرگراه صلح»، مردم، شهرها، و همچنین مشاغل را به هم متصل می‌کند و فرصتی برای پیشرفت اقتصادی در جنوب صربستان است؛ این یکی از نتایج پس از شروع کار در قسمت اول پروژه است. پس از اتمام پروژه، زمان سفر بین Nis و Merdare حدود 45 دقیقه خواهد بود. هزینه بخش 33 کیلومتری Niš-Plocnik این پروژه 255 میلیون یورو است که 40 میلیون یورو به عنوان کمک مالی از اتحادیه اروپا است، در حالی که بیش از 180 میلیون یورو از طریق وام‌های مطلوب از بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک اروپایی بازسازی تضمین شده است. بزرگراه در فاز بعدی تا Merdare ادامه خواهد داشت و هزینه کل جاده حدود 650 میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود.

«امانوئل گیوفرت» سفیر اتحادیه اروپا در صربستان گفت که این پروژه بخشی از رویکرد جهانی‌تر اتحادیه اروپا است. "بزرگراه صلح یک پروژه مجزا نیست. بنابراین، این بخشی از مفهوم گسترده‌تر اتحادیه اروپا است که باید تصویر کامل آن را ببینیم. منطقه‌ای و جهانی؛ بنابراین صربستان به نوعی پیشرو در این ابتکار است. همگرایی موفقیت‌آمیز اقتصادی در منطقه و با اتحادیه اروپا تنها با افزایش ارتباط امکان‌پذیر خواهد بود. سفیر جیوفرت گفت: بزرگراه صلح یک بعد اقتصادی برای رشد و اشتغال نیز خواهد داشت. وی همچنین یادآور شد که اتحادیه اروپا از نوسازی و بازسازی راه‌آهن کریدورX، (بخش بلگراد - نیش - پرشوو)، پروژه‌ای با اهمیت برای اتصال منطقه‌ای حمایت می‌کند، همانطور که این اثر بزرگراه فراتر از نقطه شروع و پایان است.

رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در صربستان در پایان گفت: «بزرگراه صلح» یکی از پل‌های صلح و آشتی در بالکان غربی است.

« الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان گفت: این نام گویا است؛ این در واقع یک پروژه صلح است که به منظور کمک به تقویت روابط خوب، سفر رایگان، جریان آزاد کالا و خدمات - در روح اتحادیه اروپا است. وی از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برای این پروژه تشکر کرد: "این یک گام بزرگ رو به جلو برای کشور ما است."

 "این به معنای زندگی جدیدی برای Prokuplje، Blace، Žitorađa، Kuršumlija، Prolom Banja، Đavolja varoš  خواهد بود، همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید و کار بسیار برای همه مردم است. در پوموراولیه و نیش، ما در حال حاضر روی طراحی (بلگراد-نیش- پرشوو)، نوسازی راه آهن نیش-دیمیتروگراد کار می‌کنیم و در حال حاضر با اروپایی‌ها کار می‌کنیم." ووچیچ گفت: "تمام این هزینه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، مواد بیشتر و گران‌تر است، به همین دلیل است که ما به حمایت اتحادیه اروپا نیاز داریم. بزرگراه صلح یکی از پروژه‌های شاخص سرمایه‌گذاری در طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا برای بالکان غربی است. این طرح از اتصالات جاده‌ای و راه‌آهن اصلی به منظور حمایت از ارتباط بهتر بین اقتصادهای بالکان غربی در داخل منطقه و با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

[1] https://europa.rs/trade/?lang=en

[2] https://europa.rs/where-there-s-a-will-there-s-a-way/?lang=en

[3] Emanuele Giaufret

[4] Damjan Bergant

[5] Pierre Koshar

[6] https://europa.rs/peace-highway-much-more-than-a-road/?lang=en

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما