معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱۶

عملیات تجاری صنعت برق صربستان (EPS)

ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان (CORD) طی گزارشی به معرفی صنعت برق صربستان و عملیات تجاری آن پرداخت که بخش هایی از آن به شرح زیر ارائه می گردد.

صنعت برق صربستان (EPS)[1] با درآمد عملیاتی حدود 2.6 میلیارد یورو در سال 2020، در رتبه هشتم فهرست 100 شرکت برتر در میان موفق‌ترین شرکت‌ها در جنوب شرق اروپا قرار دارد: در عین حال،EPS [2] بهترین شرکت صربستان در فهرست معتبری است که همه ساله یک پلتفرم تجاری برجسته بین‌المللی «SeeNews» منتشر می‌کند.  در گزارش آژانس ثبت کسب‌وکار، صنایع برق صربستان طی سال 2020 رتبه اول را هم از نظر درآمد و هم از نظر سود به خود اختصاص داده است.

این سیستم عظیم برق در سال 2020، 12.88 میلیارد دینار (هر 117 دینار برابر با 1 یورو) سود خالص داشت که 3.5 برابر بیشتر از سود سال 2019 است. افزایش چشمگیر سودآوری، پیامد نتایج بهتر در تمامی‌بخش‌های عملیات تجاری و به‌ویژه در بخش اصلی فعالیت است، زیرا افزایش 1.1 درصدی حجم فعالیت‌های تجاری، توجیه منطقی در انجام فعالیت‌های انرژی را به دنبال دارد. EPS همچنین بالاترین درآمد عملیاتی را با 282.73 میلیارد دینار داشته است. اقتصاد صربستان با وجود مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، موفق شد در طی سال 2020 حجم فعالیت‌های تجاری به دست آمده در سال قبل را حفظ نموده و یک‌پنجم بیشتر از سال 2019 نتیجه خالص مثبت داشته باشد. از نظر درآمد، صنایع برق صربستان، شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری در صربستان را پشت سر گذاشته است که از جمله آنها شامل شرکت نفت صربستان« NIS»، شرکت صنایع غذایی دلهیزه  Delhaize صربستان، شرکت تایرسازی Tigar Tires  و شرکت مخابرات دولتی صربستان Telekom Srbija می‌باشد. پس ازEPS ، شرکت تایرسازی Tigar Tires  با رشد سود خالص 2.1 درصدی در سطح سالانه تا 9.21 میلیارد دینار و رتبه سوم به  شرکت مخابرات تله نور صربستان Telenor با سود خالص 8.4 میلیارد با 20.2 درصد کمتر از سود خالص تعلق دارد.

 

EPS پیشرو در پروژه‌های جدید در منطقه[3]

همکاری میان صنایع الکتریک، مسیری است که منجر به ثبات انرژی خواهد شد. صربستان در حال گسترش مرزهای انرژی خود است. سیستم برق آبی«Gornja Drina» در جمهوری‌صربسکا و «HPP Komarnica» در مونته‌نگرو، پروژه‌هایی برای آینده امن هستند. ساخت نیروگاه‌های آبی جدید به تقویت منطقه، ثبات انرژی و افزایش سهم انرژی سبز کمک خواهد نمود.

آقای میلوراد گرچیچ سرپرست صنایع برق صربستان اعلام کرده است که صربستان در حال گسترش مرزهای انرژی خود است و همه مردمی‌که در سمت چپ رودخانه درینا (Drina river) زندگی می‌کنند، امنیت خواهند داشت. وی یادآور شد که با رهبران شرکت «Elektroprivreda Crne Gore» گفتگو نموده و پروژه « Komarnica HPP» در مونته نگرو با همکاری شرکت « EPCG» یک گام  رو به جلو است. به گفته وی در آینده نزدیک صنایع برق صربستان و مونته‌نگرو همکاری قوی‌تری را آغاز می‌کنند که برای ثبات انرژی و امنیت هر دو کشور و کل منطقه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این امر برای ثبات آینده تولید و عرضه برق هر دو کشور مهم است، به ویژه با توجه به بحران انرژی که اروپا و بقیه جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد".

 

[1] Electric Power Industry of Serbia

[2] http://www.diplomacyandcommerce.rs/eps-leader-regarding-operating-revenues-and-profit/

[3] http://www.diplomacyandcommerce.rs/eps-as-a-leader-of-new-projects-in-the-region/

منبع: ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان (CORD) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما