معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰

مقایسه‌ای وضعیت عملکرد بنادر کلمبو و هامبانتوتا در سال 2025

در سال 2025 ، بنادر کلمبو و هامبانتوتا در سریلانکا دو تجربه متضاد در مدیریت ترافیک دریایی و زیرساخت‌های بندری را به نمایش گذاشته‌اند. بندر کلمبو، به عنوان یک مرکز کلیدی تبادل بار در منطقه، با چالش‌های جدی ازدحام مواجه شده، در حالی که بندر هامبانتوتا با رشد چشمگیر و مدیریت مؤثر، جایگاه خود را به عنوان یک مرکز چندمنظوره دریایی تقویت کرده است.

بندر کلمبو در اکتبر 2025 با افزایش حجم بار و ازدحام بی‌سابقه‌ای روبرو شد که برخی شرکت‌های کشتیرانی را وادار به حذف توقف‌های خود کرد. طبق گزارش S&P Global، در روز 17 اکتبر، 15 کشتی کانتینری در انتظار اسکله بودند که تا 28 مهرماه 1404این تعداد به 10 کشتی کاهش یافت. شرکت Kuehne+Nagel ازدحام محوطه، افزایش حجم تبادل بار و شرایط جوی نامناسب را عوامل اصلی اختلال در عملیات ترمینال اعلام کرد. خطوط کشتیرانی مانند Zim Integrated Shipping Services در مسیر NIX (چین-هند اکسپرس) و Ocean Network Express در مسیر CIP (چین-هند-پاکستان) توقف‌های خود را لغو کردند و Zim پذیرش رزرو برای مقصد هند از کلمبو را متوقف نمود. با این حال، شرکت‌های بزرگی مانند Maersk، Hapag-Lloyd، Mediterranean Shipping و CMA CGM به دلیل اولویت در رسیدگی، توقف‌های خود را حفظ کردند، هرچند با تأخیرهایی مواجه شدند. حجم بار در کلمبو در اوت و سپتامبر به ترتیب به 741,124 TEU و 742,116 TEU رسید که بالاترین میزان سال بود.  فعالیت ترمینال‌های این بندر با بیش از 80 درصد ظرفیت، همراه با عدم انتقال به‌موقع کالاهای وارداتی به خارج از بندر، باعث ازدحام شدید شد. افتتاح فاز اول ترمینال بین‌المللی کلمبو غربی توسط گروه آدانی هند نیز نتوانست مشکلات ظرفیت داخلی را به طور کامل رفع کند.

در مقابل، بندر بین‌المللی‌هامبانتوتا (HIP) در نه ماه نخست 2025 عملکردی درخشان داشت و حجم ترافیک کالاها با رشد 151 درصدی نسبت به سال 2024، از 2.39 میلیون تن متریک به 6.03 میلیون تن رسید. این رشد عمدتاً به لغو ممنوعیت واردات خودروها نسبت داده می‌شود که البته باعث افزایش تراکم و تأخیر در ترخیص کالاها شد. با این حال، هامبانتوتا با تخصیص بهینه فضای انبار، تعدیل جریان کانتینرها و اصلاح روش‌های چیدمان، ظرفیت خود را به حداکثر رساند و ایمنی و بهره‌وری را حفظ کرد. سرمایه‌گذاری 41 میلیون دلاری در اواخر 2024 برای خرید جرثقیل‌های جدید، ظرفیت جابجایی کانتینر را به یک میلیون TEU در سال افزایش داد. توسعه نیروی انسانی و فضای انبار نیز عملیات تخلیه و بارگیری را روان‌تر کرد. علاوه بر این، خدمات سوخت‌رسانی، عبور LPG، حجم بنکر و ترانزیت خودرو (با رشد 26 درصدی) جایگاه‌هامبانتوتا را به عنوان یک مرکز چندمنظوره تقویت کرده است.

https://hirunews.lk/en/business/426498/significant-growth-in-hambantota-international-port-operations

https://lankanewsweb.net/archives/144364/colombo-port-records-rs-32-2-billion-profit-in-first-eight-months-of-2025/

https://dailynews.lk/2025/10/22/business/880438/hip-strengthens-role-as-regional-hub-with-151-volume-growth/

https://www.hipg.lk/2025/hambantota-international-port-remains-fully-operational-despite-extreme-weather

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما