اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا و جمهوری پاناما
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا و جمهوری پاناما در نیمه اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانهها و روزنامههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
واردات کلمبیا همچنان شش برابر صادرات است
در نیمه نخست سال 2025 ، کلمبیا بیش از 53 میلیون کیلوگرم غلات، حبوبات و سویا صادر کرده است؛ رقمیبیسابقه که به گفته فدراسیون ملی کشت کاران غلات و سویا (فنالکو)[4] نشانهای از حضور روبه گسترش کشور در بازار جهانی محصولات کشاورزی است. بااینحال، در همان دوره کشور 6.38 میلیون تُن از همان محصولات را وارد کرده، بهطوریکه به ازای هر کیلو محصول صادرشده، بیش از صد کیلو از خارج خریداری میکند. این وضعیت نشان میدهد که بخش کشاورزی کلمبیا در حال تحول است، اما هنوز از وابستگی خارج رهایی نیافته و برای تأمین نیاز داخلی به واردات گسترده متکی است.بیشترین بخش صادرات شامل آرد ذرت، مشتقات سویا (روغن) و مقادیری از حبوبات است که عمدتاً به شیلی، پرو، ایالاتمتحده، اکوادور و ونزوئلا صادرشدهاند. فنالکو این روند را نشانهای از پیشرفت صنعتی سازی کشاورزی میداند، زیرا تولید فرآوردههای دارای ارزشافزوده، همچون آرد و روغن، سود بیشتری برای کشور دارد. بااینحال، مدیر فدراسیون، "آرنولفو تروخیو دیاز"، هشدار داد که علیرغم رشد صادرات، کلمبیا هنوز در تأمین غذا به بازار جهانی وابسته است، چراکه بیش از نیمی از واردات غلات مربوط به ذرت زرد، گندم و سویا است. او افزود: این وابستگی، نبود سیاست مشخص و پایدار برای تقویت رقابتپذیری و امنیت غذایی را نشان میدهد.به گفته فنالکو، 100 درصد عدس و نخود مصرفی کلمبیا وارداتی است و سهم خرید خارجی نخودفرنگی در نیمسال نخست 2025 به 78 درصد کل سال قبل رسیده است. واردات کیک سویا (برای خوراک دام) به 941 هزار تُن رسیده و واردات روغن و دانه سویا نیز نسبت به سال گذشته به ترتیب 61 و 73 درصد افزایشیافته است. فدراسیون سه راهکار اصلی برای کاهش وابستگی پیشنهاد کرده است: صنعتی سازی و تناوب کشت برای احیای خاک، استانداردسازی کیفیت برای رقابت جهانی و پیوند قویتر میان کشاورزی و صنعت داخلی. (منبع: ال اسپکتادور)
https://www.elespectador.com/economia/colombia-exporta-mas-granos-pero-sigue-comprando-seis-veces-mas-de-lo-que-produce/
رشد چشمگیر سرمایهگذاری اسپانیا در کلمبیا؛ جهشی سه برابری در 16سال اخیر
سرمایهگذاری مستقیم اسپانیا در کلمبیا طی شانزده سال گذشته سه برابر شده و از 5.490 میلیون دلار در سال 2007 به 16.493 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. این رشد چشمگیر نشاندهنده حضور روزافزون سرمایه اسپانیایی در اقتصاد کلمبیا است. بر اساس گزارش شورای تجاری "ائتلاف برای ایبروآمریکا"، تعداد شرکتهای اسپانیایی فعال در کلمبیا نیز از 218 شرکت در سال 2014 به 1.350 شرکت در سال 2024 افزایشیافته است. بهاینترتیب، کلمبیا اکنون 5.8 درصد از کل سرمایهگذاری اسپانیا در آمریکای لاتین را جذب میکند. در مقایسه منطقهای، مکزیک با 82.337 میلیون دلار، برزیل با 62.101 میلیون، آرژانتین با 55.662 میلیون و شیلی با 27.223 میلیون دلار، مقاصد اصلی سرمایهگذاری اسپانیا در قاره هستند. (منبع: لا ریپوبلیکا)
https://www.larepublica.co/economia/inversion-espanola-en-colombia-se-triplico-en-16-anos-y-alcanzo-us-16-493-millones-4257158
پاناما تا سال ۲۰۲۶ امتیاز ساخت دو بندر جدید به ارزش 2.6 میلیارد دلار را واگذار میکند
"اداره کانال پاناما"[5] اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2026 امتیاز ساخت و بهرهبرداری از دو بندر جدید را در دو سوی کانال اعطا کند؛ پروژهای که ارزش آن حدود 2.6 میلیارد دلار برآورد شده و قرار است این بندرها تا اوایل سال 2029 به بهرهبرداری برسند. این طرح باهدف افزایش ظرفیت ترانزیت کانتینرها در مسیر حیاتی کانال از 9.5 میلیون کانتینر فعلی به حدود 14.5 میلیون واحد در سال اجرا میشود. "رافائل پیرو"، مدیر توسعه فعالیتهای وابسته در اداره کانال، گفت که روند انتخاب شرکتهای مجاز شامل سه مرحله خواهد بود: پیش صلاحیت، گفتوگو و درنهایت انتخاب نهایی.
تاکنون 19 شرکت بینالمللی برای مشارکت در این پروژه دعوتشدهاند. به گفته "ویکتور ویال"، معاون مالی اداره مذکور، قرارداد واگذاری هر بندر برای مدت اولیه 20 ساله تنظیم میشود و امکان تمدید آن نیز وجود دارد. وی تأکید کرد که دولت پاناما به دنبال مدلی است که بیشترین ارزشافزوده در داخل کشور باقی بماند و سود اصلی به خارج منتقل نشود. طبق برآوردها، اجرای این طرح در مرحله ساخت حدود 8.100 شغل و پس از آغاز فعالیت نزدیک به 9.000 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. هدف اصلی این پروژهها، تقویت ظرفیت حملونقل و تبدیل پاناما به یکی از قطبهای راهبردی تجارت دریایی جهانی است. در حال حاضر، پنج بندر بزرگ در دو سوی کانال فعالاند که توسط شرکتهایی از آمریکا، تایوان، هنگکنگ و سنگاپور اداره میشوند. کانال پاناما که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل میکند، مسیری استراتژیک است که حدود 3 تا 5 درصد از کل تجارت جهانی از آن عبور میکند و سه کشور ایالاتمتحده، چین و ژاپن اصلیترین کاربران آن هستند. (منبع: پاناما-آمریکا)
https://www.panamaamerica.com.pa/economia/canal-de-panama-preve-adjudicar-en-2026-concesion-de-puertos-por-2600-millones-de-dolares
مزایده تاریخی قهوه کلمبیا رکورد جهانی قیمت را شکست و جایگاه بینالمللی این محصول را تثبیت کرد
در جریان نمایشگاه (Cafés de Colombia Expo 2025)، نخستین مزایده مجازی برگزار شد و به موفقیتی تاریخی برای صنعت قهوه کلمبیا تبدیل گردید. در این رویداد سهروزه، خریدارانی از آسیا، اروپا و آمریکا برای خرید 20 محموله قهوه ویژه به وزن مجموع ۹۶۰ کیلوگرم رقابت کردند و درمجموع 534 پیشنهاد به ارزش 98.533 دلار ارائه شد. گرانترین محموله، محصول "ویلتون بنیتز" از مزرعه "پارائیسو 92"[6] در استان "کائوکا" بود که باقیمت 200 دلار برای هر پوند فروخته شد، این بالاترین رقم ثبتشده برای قهوه صد درصد کلمبیایی بهحساب میآید.فدراسیون ملی قهوه کاران اعلام کرد که این مزایده گامی مهم در مسیر مدرنسازی و شفافیت تجاری است و ارزش واقعی قهوههای ممتاز کشور را نشان میدهد. خریداران از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، چین، تایوان، ایالاتمتحده و کلمبیا در این رویداد شرکت داشتند و بدین ترتیب جایگاه جهانی قهوه کلمبیا در بازارهای ممتاز تثبیت شد. (منبع: لاسمانا)
https://www.semana.com/economia/capsulas/articulo/subasta-historica-de-cafe-colombiano-alcanza-precio-record-y-consolida-su-participacion-internacional/202500/
رشد 1.7 درصدی جابهجایی هوایی در کلمبیا؛ 42.4 میلیون مسافر در نه ماه نخست 2025 سفر کردند
میان ماههای ژانویه تا سپتامبر سال 2025 ، درمجموع 42.4 میلیون مسافر از طریق فرودگاههای کلمبیا جابهجا شدند؛ رقمیکه طبق گزارش اداره هوانوردی غیرنظامی این کشور، نسبت به مدت مشابه در سال 2024 ، 1.7 درصد افزایش را نشان میدهد. این نهاد اعلام کرد که رشد پایدار حملونقل هوایی بیانگر پویایی و نقش راهبردی این بخش در تقویت اقتصاد ملی، بهویژه در حوزههای گردشگری، تجارت و اتصال بین منطقهای است.گزارش میافزاید که رشد عمدتاً تحت تأثیر افزایش تردد در مسیرهای بینالمللی بوده که در نه ماه نخست سال 7 درصد افزایشیافته است. بیشترین رشد مربوط به پروازها به مقصد "لیما"، "کیتو"، "بوئنوس آیرس"، "گوایاکیل"، "پونتا کانا"، "سانتو دومینگو"، "کوراسائو"، پاریس و بارسلونا بوده است؛ عاملی که موقعیت کلمبیا را بهعنوان یک مرکز هوایی منطقهای و بینالمللی در آمریکای لاتین تقویت کرده است. علاوه بر این، بخش حمل بار و مرسولات پستی نیز 2.8 درصد رشد داشته و درمجموع 709.382 تن کالا جابهجا شده است. در این میان، حمل بار داخلی نیز 4 درصد افزایشیافته است. (منبع: لا ریپوبلیکا)
https://www.larepublica.co/economia/entre-enero-y-septiembre-se-movilizaron-42-4-millones-de-pasajeros-por-via-aerea-4256928
پیشبینی تداوم نرخ بهره 9.25 درصدی در بانک جمهوری کلمبیا
تحلیلگران اقتصادی پیشبینی میکنند که بانک جمهوری کلمبیا در نشست ماه اکتبر نرخ بهره را بدون تغییر در سطح 9.25 درصد حفظ کند. بر اساس نظرسنجی Citi Research از 25 نهاد مالی و مراکز پژوهشی، هیچکدام انتظار کاهش نرخ را نداشتند و همگی پیشبینی کردند که بانک مرکزی سیاست فعلی خود را ادامه دهد. این چهارمین بار پیاپی است که نرخ بهره بدون تغییر باقی میماند. گزارش "کورفیکلمبیانا"[7] نشان میدهد که تداوم نرخ فعلی با حمایت اکثریت اعضای هیئتمدیره همراه خواهد بود. این مؤسسه دلایلی مانند تورم بالا و پایدار، چشمانداز منفی مالی دولت و کندی فعالیتهای اقتصادی را عوامل اصلی احتیاط در سیاست پولی میداند. به گفته کارشناسان، اگرچه فدرال رزرو آمریکا شرایط کاهش نرخ بهره را دارد، اما بانک مرکزی کلمبیا باید همچنان با خطرات اقتصادی داخلی مقابله کند.از سوی دیگر، "جکلاین پیراخان"، اقتصاددان ارشد بانک Scotiabank Colpatria، اعلام کرد که هیئت فنی بانک مرکزی بهزودی دادههای جدیدی درباره ریسکهای تورمی، افزایش احتمالی حداقل دستمزد و وضعیت کلی اقتصاد کلمبیا ارائه خواهد داد. او افزود که باوجود رشد نسبتاً پایدار اقتصاد، افزایش قیمتها و فشارهای بودجهای هنوز اجازه کاهش نرخ بهره را نمیدهد و سیاست پولی محتاطانه همچنان ضروری است. (منبع: لا ریپوبلیکا)
https://www.larepublica.co/economia/analistas-preven-que-tasa-de-interes-del-banco-de-la-republica-continuara-en-9-25-4259830
[1] ANDI
[2] Fenalco
[3] AmCham
[4] Fenalco
[5] ACP
[6] Paraíso 92
[7] Corficolombiana