حضور موفقیت آمیز اسلوونی در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا ژاپن
آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری اسلوونی (اسپریت) با اعلام پایان یافتن فعالیت این کشور در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا ژاپن گفت اسلوونی از مشارکت خود در این نمایشگاه جهانی که ۲۵ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد، راضی است.
این آژانس که که مسئولیت حضور این کشور در اکسپو ۲۰۲۵ را بر عهده داشت، این پروژه را موفقیتآمیز دانسته و اعلام کرد برخلاف دو نمایشگاه اکسپو قبلی که اسلوونی غرفه مخصوص به خود را در ژاپن نداشت و بصورت مشترک با ده کشور دیگر شرکت کرده بود، این بار غرفه مستقلی داشت که ۳.۸ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد که به طور قابل توجهی از حضور در نمایشگاههای جهانی قبلی پیشی گرفته است.
غرفه اسلوونی در این اکسپو تحت عنوان اصلی نمایشگاه «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» بر پایداری، نوآوری و میراث فرهنگی متمرکز بود و از شعار «از قلب تا قلب» برای نماد ارتباط خود با ژاپن استفاده کرد. ساشا لبان، کمیسر اسلوونی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵، گفت که از هیات اقتصادی این کشور در این نمایشگاه کانال های دیپلماتیک و اقتصادی مستقیمی را با بیش از ۴۰ کشور، از جمله ژاپن، ایالات متحده، چین، عربستان سعودی، کانادا و ایتالیا، باز کرده است.
آژانس اسپریت نکته برجسته حضور اسلوونی در نمایشگاه و اوج برنامه اسلوونی را روز ملی آن در ۲۶ سپتامبر دانست که نمادهای تجاری، فرهنگی و گردشگری را برای بیش از ۲۰۰ مهمان ترکیب کرد و تعدادی از هیات های تجاری این کشور نیز برای ارتباط شرکتهای اسلوونیایی با همتایان ژاپنی سازماندهی شدند. این آژانس ازجمله دستاوردهای کلیدی این رویداد را افزایش نفوذ بینالمللی اسلوونی از طریق کسب کرسی در کمیته اجرایی دفتر بینالمللی نمایشگاهها دانست.
- ماتیاژ هان، وزیر اقتصاد اسلوونی در سفر خود به توکیو و اوزاکا در ماه سپتامبر که همزمان با روز اسلوونی در این نمایشگاه بود با مقامات اقتصادی ژاپن دیدار نمود و با ابراز علاقه برای همکاری با ژاپن در زمینه فناوریهای پیشرفته، داروسازی، صنعت خودرو، رباتیک و گردشگری گفت ژاپن یکی از بازارهای کلیدی فرصت محسوب میشود و در زمره بازارهایی است که اسلوونی برای تنوعبخشی به بازارهای صادراتی خود در خارج از اتحادیه اروپا به آن می نگرد.