معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۱۴- ۱۰:۳۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم تیر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تورم کرواسی در ماه ژوئن به ۳.۷ درصد افزایش یافت که در میان بالاترین‌ها در منطقه یورو قرار دارد

بر اساس برآورد اولیه اداره مرکزی آمار، تورم در کرواسی در ماه ژوئن به ۳.۷ درصد افزایش یافت که نسبت به رقم ۳.۵ درصدی در ماه مه، افزایش داشته است و دومین افزایش ماهانه متوالی را نشان می‌دهد و به بالاترین نقطه خود از فوریه رسیده است. بر این اساس به صورت ماهانه، قیمت مصرف‌کننده ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش سالانه عمدتاً ناشی از افزایش ۶.۷ درصدی قیمت خدمات و پس از آن افزایش ۵.۲ درصدی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات بوده است. قیمت انرژی ۳ درصد افزایش داشته، در حالی که محصولات صنعتی غیرغذایی به استثنای انرژی ۰.۴ درصد کاهش داشته است. در سطح ماهانه، خدمات ۱ درصد و مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، دخانیات و انرژی همگی ۰.۳ درصد افزایش یافته‌اند. کالاهای صنعتی غیرغذایی بدون انرژی ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP)، که امکان مقایسه در سراسر اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند، تورم کرواسی به ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۰.۸ درصد نسبت به ماه گذشته رسیده است. این رقم کرواسی را در میان کشورهای منطقه یورو با بالاترین تورم قرار می‌دهد و تنها استونی (۵.۲ درصد) و اسلواکی (۴.۶ درصد) را پشت سر می‌گذارد، در حالی که میانگین تورم منطقه یورو در ماه ژوئن ۲ درصد بوده است.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/inflacija-u-hrvatskoj-u-lipnju-porasla-na-37-posto/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/dzs-inflacija-u-hrvatskoj-u-lipnju-porasla-je-na-3-7-posto/

https://www.nacional.hr/pri-vrhu-eurozone-dzs-inflacija-u-hrvatskoj-u-lipnju-porasla-na-37-posto/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/inflacija-u-hrvatskoj-raste-u-lipnju-je-iznosila-37-posto-4490873

https://www.seebiz.eu/ekonomija/inflacija-u-hrvatskoj-u-lipnju-ubrzala-na-3-7-posto/319986/

صنعت کرواسی، رشد و چالش‌ها را در بخش‌های کلیدی متوازن می‌کند

تولید صنعتی کرواسی در ماه می 2025 برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت. این افزایش نسبت به سال گذشته 1.7 درصد بوده است، اگرچه در مقایسه با افزایش 6.5 درصدی ماه آوریل، سرعت کمتری داشته است. به صورت ماهانه، تولید 2.9 درصد کاهش یافت و چهار بخش از پنج بخش، رشد سالانه را گزارش کردند. کالاهای واسطه‌ای با 6.8 درصد افزایش در صدر و پس از آن کالاهای سرمایه‌ای (4.8 درصد)، کالاهای مصرفی بادوام (2.6 درصد) و کالاهای غیر بادوام (1.4 درصد) قرار داشتند. با این حال، تولید انرژی به شدت 9.3 درصد کاهش یافت. در پنج ماه اول سال، تولید صنعتی به طور کلی 4.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2024 افزایش یافت.

بیشترین تولیدات در داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و ماشین‌آلات الکتریکی بوده است. بخش داروسازی در سال 2024، 1.5 میلیارد یورو درآمد ایجاد کرد که عمدتاً به دلیل صادرات قوی، 22 درصد رشد داشته است. رهبران بازار دارو، پلیوا، جی‌جی‌ال و بلوپو، افزایش درآمد قابل توجهی را ثبت کردند و پلیوا به تنهایی به ۹۵۸ میلیون یورو رسید. صنعت مواد غذایی با ۵.۷۵ میلیارد یورو درآمد و ۷.۷ درصد رشد، ثبات خود را حفظ کرد، در حالی که بخش گسترده‌تر کشاورزی-غذایی به ۸.۴ میلیارد یورو رسید. صنایع غدایی پودراکا، دوکات و ویندیا همچنان بازیگران کلیدی هستند و انتظار می‌رود پودراکا پس از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، بیشتر گسترش یابد.

بخش ماشین‌آلات، لوازم خانگی و قطعات الکتریکی با ۲۵.۷ درصد رشد به ۱.۶۴ میلیارد یورو رسید که توسط گروه کونچار و افزایش تقاضا مرتبط با اهداف نوسازی انرژی کرواسی تقویت شد. کونچار - توزیع و ترانسفورماتورهای ویژه، ۴۲۱ میلیون یورو درآمد (۲۸ درصد رشد) گزارش کرد، در حالی که ترانسفورماتورهای برق با ۳۹ درصد رشد به ۲۸۷ میلیون یورو رسیدند. این بخش از سودآوری بالا، صادرات قوی و پروژه‌های زیرساختی آینده که با اهداف اقلیمی و انرژی کرواسی همسو هستند، بهره‌مند می‌شود.

در مقابل، صنعت نساجی و کفش همچنان رو به کاهش است و با رقابت شدیدی از سوی تولیدکنندگان ارزان‌تر آسیایی مواجه است. تنها تعداد کمی از شرکت‌ها رشد نشان دادند، در حالی که بسیاری دیگر، از جمله Ytres و Benetton، ضرر یا تعطیلی قابل توجهی را تجربه کردند. صنایع فلزی و غیرفلزی نتایج متفاوتی داشتند - صنایع غیرفلزی با 7 درصد رشد به 1.5 میلیارد یورو رسیدند، در حالی که فلزات تنها با 0.8 درصد رشد به رقم 2.3 میلیارد یورو رسیدند. شرکت‌های برجسته شامل HS Produkt (رشد 44.5 درصدی) و Monter (134 درصدی) بودند، اگرچه بسیاری دیگر کاهش درآمد حدود 20 درصدی را تجربه نمودند.

درآمد صنایع شیمیایی با 12.7 درصد افزایش به 426 میلیون یورو رسید که توسط شرکت‌هایی مانند Saponia و Meteor Group هدایت می‌شود که بر محصولات پایدار و مرتبط با بهداشت تمرکز دارند. صنعت چوب با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان، با مشکلاتی از جمله تعطیلی کارخانه‌ها و از دست دادن شغل مواجه شده اند. کشتی‌سازی با کاهش 5 درصدی درآمد مواجه شد که عمدتاً به دلیل افت شدید در کارخانه کشتی‌سازی Split بود، اگرچه شرکت‌های کوچک‌تر پتانسیل حضور در بازارهای خاص را نشان می‌دهند.

بخش‌های انرژی و نفت با وجود کاهش درآمد، همچنان غالب هستند. شرکت دولتی  INA با ۳.۸ میلیارد یورو درآمد، در صدر این صنایع قرار دارد و پس از آن HEP (۲.۷ میلیارد یورو) و PPD (۱.۴ میلیارد یورو) می‌باشند. در حوزه نفت و پتروشیمی، INA و Petrol هفتاد  درصد از بازار را در اختیار دارند و شرکت‌هایی مانند Lukoil و Tifon دستاوردهای متوسطی را نشان می‌دهند. این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و زمین‌گرمایی، خود را با روند گذار انرژی سبز وفق می‌دهند.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/u-hrvatskoj-velik-rast-iskazuju-proizvodaci-hrane-i-farmaceutika/

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/industrijska-proizvodnja-porasla-sesti-mjesec-zaredom/

رنسانس راه‌آهن کرواسی

کرواسی پس از دهه‌ها کمبود سرمایه‌گذاری، در حال تحول اساسی در زیرساخت‌های راه‌آهنی و ریلی خود است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ نزدیک به ۶ میلیارد یورو برای نوسازی و گسترش این شبکه سرمایه‌گذاری کند. ایوان کرشیچ، رئیس هیئت مدیره HŽ Infrastruktura (به زبان انگلیسی: Croatia Railway Infrastructure)، تأکید می‌کند که حمل و نقل ریلی در حال حاضر تنها ۱۸ تا ۲۰ درصد از کل حمل و نقل بار در کرواسی را تشکیل می‌دهد - بسیار کمتر از کشورهای همسایه مانند اسلوونی و مجارستان - که عمدتاً هم دارای زیرساخت‌های قدیمی و با ظرفیت محدود است. با این حال، اکنون یک چرخه سرمایه‌گذاری بی‌سابقه برای معکوس کردن این روند و تقویت نقش کرواسی به عنوان یک قطب ترانزیت استراتژیک در حال انجام است.

دو پروژه شاخص - که با بودجه اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شوند و بیش از ۵۰۰ میلیون یورو ارزش دارند - نوسازی و ساخت خط دوم در مرز کریژفچی-کوپریونیتسا-مجارستان و بخش‌های دوگو سلو-کریژفچی در برنامه توسعه قرار دارند. این بخش‌ها در کریدور مدیترانه قرار دارند و برای حمل و نقل بار از بندر ریه کا به اروپای مرکزی حیاتی هستند. پس از تکمیل در سال ۲۰۲۶، سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر که اکنون تک خطه است، امکان‌پذیر خواهد بود. سایر سرمایه‌گذاری‌های عمده شامل بخش Hrvatski Leskovac-Karlovac در خط Rijeka-Zagreb و ارتقاء ۸۰ کیلومتری Dugo Selo-Novska به ارزش ۶۲۰ میلیون یورو است.

کرشیچ تأکید می‌کند که راه‌آهن‌ها در طول بازسازی هیچ جایگزینی ندارند، بنابراین کارها باید در زیر بار ترافیک انجام شوند که باعث تعطیلی و تأخیر می‌شود. موانع بوروکراتیک، کمبود پیمانکاران واجد شرایط و افزایش قیمت مواد و انرژی از دیگرچالش‌های کلیدی هستند. با این حال، نوسازی تقریباً در هر بخش از شبکه ۲۶۱۷ کیلومتری، از جمله ۱۳ پروژه سرمایه‌ای با بودجه اتحادیه اروپا در دو کریدور بین‌المللی کلیدی - RH1 و RH2 - ادامه دارد.

تمرکز همچنان بر ارتقای خطوط موجود و ساخت مسیرهای دوم در صورت نیاز، به ویژه در کریدورهای پرترافیک است. برای مسیرهای منطقه‌ای و محلی که فاقد شرایط تأمین مالی اتحادیه اروپا هستند، ۹۰۰ میلیون یورو از بانک سرمایه‌گذاری اروپا تأمین شده است. کرشیچ توضیح می‌دهد که راه‌آهن نه تنها کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست است، بلکه برای کاهش تراکم جاده‌ها، تحریک رشد اقتصادی و برای ایجاد شغل نیز حیاتی است.

هزینه بازسازی یک کیلومتر راه‌آهن بسیار متفاوت است، از صدها هزار یورو برای خطوط محلی تا چندین میلیون یورو برای مسیرهای بین‌المللی دوخطه برقی. با این حال، کرشیچ معتقد است که هزینه‌های ساخت راه‌آهن کرواسی در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبتاً پایین است.

کرشیچ با نگاهی به آینده، آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن راه‌آهن به ستون فقرات حمل و نقل بار و مسافر در کرواسی تبدیل می‌شود و با سرمایه‌گذاری استراتژیک مداوم و تعهد سیاسی پشتیبانی می‌شود.

https://www.poslovni.hr/kompanije/tesko-je-desetljeca-nedovoljnog-ulaganja-nadoknaditi-preko-noci-4490784

پروژه بزرگ ریلی به کنسرسیوم ترکی-کرواسی واگذار شد

کنسرسیوم ترکی-کرواسی Dogus Insaat ve Ticaret A.S. و BK Montaža برای انجام یکی از بزرگترین پروژه‌های زیرساختی کرواسی - بازسازی و دوخطه کردن بخش ۴۴ کیلومتری راه‌آهن Hrvatski Leskovac-Karlovac، بخشی از کریدور مدیترانه‌ای که شهر زاگرب را به شهر ریه کا متصل می‌کند - انتخاب شده است. این پروژه با ارزش ۲۵۵ میلیون یورو (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده)، شامل ارتقاء جامع از جمله تکثیر مسیر، نوسازی ایستگاه‌ها، ساخت پل‌ها و روگذرها و نصب سیستم‌های مدرن سیگنالینگ و حفاظت از سر و صدا است. شرکتDogus  با ۲۲۵.۹ میلیون یورو، مطلوب‌ترین پیشنهاد اقتصادی را ارائه داد که بسیار پایین‌تر از مبلغ تخمینی و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از سایر پیشنهادات، مانند پیشنهاد ۳۶۷.۶ میلیون یورویی شرکت Strabag است. این پروژه که ۸۵٪ آن با بودجه اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود، جایگزین قرارداد قبلی با شرکت استراباگ می‌شود که به دلیل تأخیر در سال ۲۰۲۳ فسخ شد. این پروژه که به ۱۱ مرحله تقسیم شده است و بخشی از ساخت و ساز آن در حال انجام است، پس از تکمیل - احتمالاً پس از سال ۲۰۲۸ -  از سرعت‌ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پشتیبانی خواهد کرد و ظرفیت و اتصال در این مسیر حمل و نقل حیاتی را افزایش می‌دهد.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/tursko-hrvatskom-konzorciju-posao-na-kljucnoj-zeljeznickoj-dionici-4490529

شرکت‌های بزرگ و فناوری اطلاعات، پیشتاز رشد دستمزد در کرواسی

در سه ماهه دوم سال 2025، میانگین حقوق خالص ماهانه در کرواسی به 1526 یورو رسید که میانگین آن 1410 یورو است و نشان می‌دهد که اکثر کارگران کمتر از میانگین درآمد دارند. حقوق‌ها نسبت به سه ماهه قبل 4 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال 2024، 17 درصد افزایش یافته است. بالاترین درآمدها در بخش‌های فناوری اطلاعات، مخابرات و فناوری مشاهده می‌شود که در آنها حقوق تا 37 درصد از میانگین بیشتر است. در مقابل، گردشگری، نساجی و مشاغل کمکی همچنان کمترین حقوق را دارند و دستمزدهای آنها تا 37 درصد کمتر از میانگین دستمزد است. حقوق شرکت‌های دولتی هنوز با 1493 یورو کمتر از میانگین ملی است، در حالی که شرکت‌های خارجی 9 درصد بیشتر از میانگین حقوق می‌دهند. شرکت‌های بزرگ با میانگین 1641 یورو، بهترین حقوق را پرداخت می‌کنند. از نظر جغرافیایی، زاگرب با میانگین 1671 یورو دستمزد، پیشتاز است، در حالی که مناطق شرقی همچنان کمتر از میانگین هستند. تحصیلات و تجربه به طور قابل توجهی بر درآمد تأثیر می‌گذارند، به طوری که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد به طور متوسط ۲۵۰۶ یورو درآمد دارند. مردان همچنان ۱۵٪ بیشتر از زنان درآمد دارند. داده‌ها نشان‌دهنده افزایش نابرابری دستمزد در بخش‌ها، انواع مالکیت، مناطق و جمعیت‌شناسی است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/prosjecne-place-u-drzavnim-tvrtkama-i-dalje-ispod-nacionalnog-prosjeka/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/objavljeni-podaci-prosjecna-placa-u-hrvatskoj-porasla-najvise-se-zaraduje-u-ova-tri-sektora-4491087

 بهترین شهرهای کرواسی برای کسب و کار، به گفته کارآفرینان

انجمن صدای کارآفرینان (UGP) بر اساس نظرسنجی انجام شده بین کارآفرینان، شهرهای Sveta Nedelja، Umag و Novska را به عنوان بهترین شهرهای کرواسی برای انجام کسب و کار معرفی کرده است. هدف از این نظرسنجی ارزیابی دیدگاه صاحبان مشاغل نسبت به دولت‌های محلی از نظر کارایی اداری، کیفیت زیرساخت‌ها، پشتیبانی موجود و محیط کلی کسب و کار بود.

در صدر این فهرست، Sveta Nedelja به رهبری شهردار مستقل، داریو زورووچ، قرار دارد که به طور مداوم به عنوان یک شهر نمونه برای کارآفرینی رتبه‌بندی شده است. در فاصله کمی‌پس از آن، Umag به رهبری شهردار SDP، ویلی باسانزه، و Novska قرار دارند، جایی که دولت محلی به رهبری HDZ این شهر را به مرکزی برای صنعت بازی تبدیل کرده است. از دیگر شهرهایی که به دلیل محیط‌های مناسب برای کسب و کار شناخته شده‌اند، می‌توان به Bakar اشاره کرد که به دلیل منطقه صنعتی پررونق خود شناخته می‌شود.

یکی از نکات کلیدی UGP این است که حمایت مؤثر از کارآفرینان به وابستگی سیاسی وابسته نیست. شهرهایی که توسط احزاب مختلف - SDP، HDZ، مستقل‌ها، HSLS و IDS - رهبری می‌شوند، همگی در صدر رتبه‌بندی‌ها قرار گرفتند و نشان می‌دهند که آنچه بیشترین اهمیت را دارد، رویکرد رهبری محلی به توسعه اقتصادی است، نه سیاست‌های حزبی.

UGP همچنین به یک مشاهده گسترده‌تر اشاره کرد: "به عنوان یک قاعده کلی، هرچه آسمان‌خراش‌های کمتری وجود داشته باشد، محیط کارآفرینانه‌تر است"، که نشان می‌دهد مناطق کوچک‌تر و کمتر شهری ممکن است شرایط چابک‌تر و حمایتی‌تری را برای کسب‌وکارها فراهم کنند.

در مقابل، شهر اسپلیت در این نظرسنجی عملکرد ضعیفی داشت. بسیاری از کارآفرینان محلی در این شهر در گردشگری، مهمان داری و اجاره‌های کوتاه‌مدت از مدیریت قبلی شهر ابراز نارضایتی کرده‌اند. این سازمان معتقد است که این نارضایتی در میان صاحبان مشاغل ممکن است در تغییر اخیر دولت در اسپلیت نقش داشته باشد و به عنوان پیامی واضح مبنی بر اینکه نادیده گرفتن کارآفرینان می‌تواند پیامدهای سیاسی داشته باشد، عمل کند.

این نتایج نه تنها نشان می‌دهد که کارآفرینی در کجا رونق دارد، بلکه بر اهمیت ایجاد یک دولت محلی حامی و پاسخگو که برای توسعه کسب‌وکار در تمام مناطق کرواسی ارزش قائل است، تأکید می‌کند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/poduzetnici-izabrali-ovo-su-najbolji-gradovi-za-biznis-u-hrvatskoj-4490915

چالش‌های لجستیکی و افزایش قیمت‌ها در فصل گردشگری دریای آدریاتیک کرواسی

فصل گردشگری تابستانی کرواسی فشار زیادی بر زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک این کشور وارد می‌کند. افزایش جمعیت باعث ازدحام جاده‌ها، ممنوعیت تردد کامیون‌ها و تأخیر در بنادر می‌شود که زنجیره‌های تأمین تغذیه مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها در امتداد ساحل را مختل می‌کند. این فصلی بودن بالا، که مدت کوتاهی طول می‌کشد اما با افزایش شدید تقاضا همراه است، بدون برنامه‌ریزی و سازگاری دقیق، همگام شدن با این تغییرات را برای لجستیک دشوار می‌کند. کمبود تولید مواد غذایی محلی در منطقه دریای آدریاتیک، وابستگی به واردات از سرزمین اصلی یا خارج از کشور را افزایش می‌دهد و هزینه‌های حمل و نقل را بالا می‌برد که همراه با ذخیره‌سازی محدود و افزایش تقاضا، قیمت‌های خرده‌فروشی را به ویژه در جزایر افزایش می‌دهد.

دامیر نووتنی، تحلیلگر اقتصادی، تأکید می‌کند که وابستگی کرواسی به گردشگری به طور غیرمعمولی زیاد است، به طوری که گردشگری حدود 20٪ از تولید ناخالص داخلی را در مقایسه با رقم 5 درصدی در ایتالیا تشکیل می‌دهد و منجر به بازاری نامتوازن می‌شود که مصرف داخلی در آن کم است. این عدم تعادل به این معنی است که قیمت‌های ناشی از حضور گردشگران در تابستان به شدت افزایش می‌یابد و پس از آن به ندرت کاهش می‌یابد. قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی و آشامیدنی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، ۳۵ درصد افزایش یافته است که از میانگین اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

شبکه حمل و نقل ساحلی در طول تابستان شاهد افزایش شدید ترافیک است، به طوری که بزرگراه‌های کلیدی تا ۱۶۰ درصد افزایش ترافیک روزانه را تجربه می‌کنند و موانع لجستیکی بیشتری را برای تحویل بار ایجاد می‌کنند. خط ساحلی ناهموار و جزایر متعدد منطقه، توزیع را پیچیده می‌کند و نیاز به مدیریت دقیق برای اطمینان از رسیدن کارآمد کالاها به مناطق توریستی دورافتاده دارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند که غلبه بر این چالش‌ها به جای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، به سازماندهی بهتر مانند  تصمیم‌گیری در مورد مکان‌های بهینه انبار، ناوگان وسایل نقلیه، توزیع رانندگان و زمان‌بندی تدارکات نیاز دارد. خرده‌فروشانی مانند استودناک، ماه‌ها قبل شروع به آماده‌سازی می‌کنند، فصل‌های گذشته را تجزیه و تحلیل می‌کنند و بهبودهایی را اجرا می‌کنند. با این حال، آنها با مشکلات مداومی مانند دسترسی محدود به تحویل در مراکز شهر و جزایر و همچنین افزایش هزینه‌های نیروی کار و توزیع مواجه هستند.

به طور کلی، گردشگری تابستانی پررونق کرواسی یک معمای لجستیکی پیچیده ایجاد می‌کند که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و هماهنگی پیچیده‌ای را برای پاسخگویی به افزایش فصلی تقاضا و در عین حال حفظ کارایی زنجیره تأمین می‌طلبد.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/manjak-proizvodnje-hrane-na-jadranu-gura-cijene-i-povecava-potrebe-za-transportom-4490771

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما