اخبار اقتصادی کلمبیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته سوم خرداد ماه 1404 مندرج در رسانهها و روزنامههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بیش از ۵۰۰ میلیون دلار هزینه سالانه نگهداری و تعمیرات کانال پاناما
نگهداری و تعمیرات کانال پاناما، شریان حیاتی تجارت جهانی، هرساله مبلغ قابلتوجهی را به خود اختصاص میدهد. طبق دادههای اخیر، میزان این سرمایهگذاری گسترده برای اطمینان از عملکرد روان و ایمن این آبراه 82 کیلومتری، به بالای 500 میلیون دلار رسیده است. این آبراهه که اقیانوس اطلس و آرام را به هم متصل میکند، یک مسیر حیاتی برای تجارت بینالمللی است که به بیش از ۱۸۰ مسیر دریایی، ۱۷۰ کشور و حدود ۱۹۲۰ بندر در سراسر جهان خدمات میدهد. ایالاتمتحده آمریکا مشتری اصلی آن بوده و مشتریان بعدی آن نیز چین و ژاپن هستند. کانال پاناما برای سال مالی ۲۰۲۵ درآمدی معادل ۵.۶۲۳.۵ میلیون دلار پیشبینی کرده که این میزان ۱۷.۷ درصد بیشتر از رقم بودجهبندی شده برای دوره مالی ۲۰۲۴ است.
https://www.panamaamerica.com.pa/economia/canal-de-panama-invierte-cada-ano-mas-de-500-millones-de-dolares-en-mantenimiento-1249616
کانال پاناما در پاسخ به درخواست آمریکا برای عبور رایگان: (هر کشتی که عبور کند، باید بپردازد)
کانال پاناما در واکنش به درخواستی از سوی ایالاتمتحده آمریکا برای عبور رایگان از این آبراه حیاتی، موضع قاطع خود را با بیان این اصل قدیمی و صریح اعلام کرد: "هر کشتی که عبور کند، باید بپردازد". "ریکائورته واسکز"، مدیر کانال پاناما، تأکید کرد که چارچوب قانونی این آبراه "بسیار واضح" است و تصریح میکند که "همه" کشتیهایی که از آن عبور میکنند، "هزینه پرداخت میکنند". او این اظهارات را در پاسخ به آنچه که آن را "آرزوی" ایالاتمتحده برای عبور رایگان ناوگان جنگی خود نامید، مطرح کرد. واسکز به خبرنگاران گفت: "ما تنها چیزی که گفتهایم این است که میخواهیم "آرزو" (دولت ایالاتمتحده) را بشنویم، اما ما یک چارچوب قانونی بسیار روشن و کاملاً تعریفشده داریم که تصریح میکند تمام عبور و مرور از کانال پاناما" هزینهدار است. وی یادآور شد که "کشتیهای نیروی دریایی کلمبیا، بر اساس پیمان مونتریا (پیمان اوریبه-وارگاس اوزورس 1979)، تنها کشتیهایی هستند که رایگان عبور میکنند. تمام کشتیهای دیگر، چه پانامایی و چه با هر پرچم دیگری، هزینه پرداخت میکنند." "واسکز افزود: "از منظر آرزویی میتوانم درخواست ایالاتمتحده (برای عبور رایگان) را درک کنم، اما اگر این کار را انجام دهید، باید به درخواست تمام کشورهای جهان نیز پاسخ دهید. از این گذشته در پیمان بیطرفی کانال پاناما، همانطور که در ماده ششم آن ذکرشده، "عبور سریع"[1] برای کشتیهای جنگی و کمکی ایالاتمتحده پیشبینیشده است. در این ماده آمده: "بهپاس قدردانی از مشارکتهای مهم "پاناما و ایالاتمتحده" در ساخت، بهرهبرداری، نگهداری، حفاظت و دفاع از کانال، کشتیهای جنگی و کشتیهای کمکی این کشورها (...) حق عبور سریع از کانال را خواهند داشت." این حق عبور سریع به معنای اولویت و عدم تأخیر غیرضروری در عبور است و نه عبور رایگان
https://www.panamaamerica.com.pa/economia/buque-que-transita-paga-canal-de-panama-ante-pedido-de-paso-gratis-de-eeuu-1249730
کاهش احتمالی تورم در کلمبیا در ماه مه 2025؛ انتظارات برای سال ۲۰۲۶ افزایشی است
پیشبینیها و نظرسنجی رویترز، حاکی از آن بوده که نرخ تورم در کلمبیا در ماه مه ۲۰۲۵ کاهشیافته است. بااینحال، انتظارات تورمیبرای سال ۲۰۲۶ روندی افزایشی را نشان میدهد. این کاهش تورم عمدتاً به دلیل کاهش فشار بر قیمت مواد غذایی و همچنین افزایش ارزش پزو در ماه مه بوده که بر قیمت برخی کالاها تأثیر مثبت گذاشته است. پیشبینی میشود که قیمتهای مصرفکننده در این مدتزمان در کلمبیا ۰.۴۰ درصد افزایشیافته باشد. این رقم کمتر از ۰.۶۶ درصد آوریل گذشته و ۰.۴۳ درصد ماه مه ۲۰۲۴ است. پیشبینیهای ماهانه برای این دوره بین ۰.۱۵ درصد تا ۰.۵۴ درصد در نوسان بوده است. اگر پیشبینیهای میانمدت نظرسنجی محقق شود، تورم انباشته ۱۲ ماهه کلمبیا تا پایان ماه مه ۲۰۲۵ به ۵.۱۲ درصد خواهد رسید. این رقم بهطور قابلتوجهی بالاتر از هدف ۳ درصدی بانک مرکزی است. انتظارات تورمیبرای پایان سال ۲۰۲۵ نیز از ۴.۵۵ درصد در نظرسنجی قبلی به ۴.۸۰ درصد افزایشیافته است. این بدان معناست که کلمبیا برای پنجمین سال متوالی از رسیدن به هدف تورمی تعیینشده خود بازخواهد ماند. انتظارات تورمیبرای پایان سال ۲۰۲۶ نیز از ۳.۶۱ درصد در نظرسنجی قبلی به ۳.۷۵ درصد افزایشیافته است. (منبع: لا ریپوبلیکا)
https://www.larepublica.co/economia/inflacion-en-colombia-habria-cedido-en-mayo-pero-expectativas-para-2026-aumentan-4149001
کاهش ۶.۵ درصدی صادرات کلمبیا در پایان آوریل ۲۰۲۵؛ مجموع صادرات به ۴.۱۲۱ میلیون دلار رسید
بر اساس گزارش مرکز ملی آمار اداری کلمبیا (دانه)[2] صادرات کلمبیا در پایان ماه آوریل ۲۰۲۵ به ۴.۱۲۱ میلیون دلار آمریکا رسید که نشاندهنده کاهش ۶.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آوریل ۲۰۲۴) است. این کاهش عمدتاً ناشی از افت شدید در صادرات سوختها و محصولات صنایع استخراجی بوده که 34.7 درصد کاهشیافته است. بهطور خاص، فروش خارجی نفت خام در این مدتزمان و در مقایسه با آوریل سال گذشته، شاهد کاهش ۱۹.۹ درصدی بوده و تنها 12 میلیون بشکه نفت صادرات داشته است. طبق این دادهها، در طول چهار سال اخیر (از زمان آغاز به کار دولت فعلی)، مجموع صادرات کلمبیا به ۱۶,۰۱۶ میلیون دلار رسیده است. در مقابل گروه سوختی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و نوشیدنیها با سهم ۳۳.۹ درصدی، دومین گروه بزرگ در صادرات کلمبیا بودند و ۱,۳۹۹ میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک کردند. این بخش شاهد رشد قابلتوجه ۴۷.۷ درصدی در فروش نسبت به سال گذشته بوده است. در میان این محصولات، بهطور جزئیتر، قهوه سهم 86.6 درصدی و روغن پالم سهم 167.8 درصدی در میزان صادرات داشتند. بخش تولیدی در کلمبیا با سهم ۲۲.۷ درصدی، سومین بخش بزرگ کمککننده به صادرات کشور بوده، این بخش ۹۳۷.۶ میلیون دلار آمریکا درآمد ایجاد کرده، اما در مقایسه با آوریل ۲۰۲۴، ۰.۶ درصد کاهش داشته است. طبق اطلاعات دانه، صادرات در گروه "سایر بخشها" طی ماه آوریل ۲۰۲۵ و به نسبت ماه آوریل ۲۰۲۴، ۷.۰ درصد کاهش داشته و این افت قابلتوجه، اساساً به دلیل کاهش صادرات طلای غیر پولی بوده که بهتنهایی ۶.۷ واحد درصد از کاهش این گروه را تشکیل میداده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)
https://www.larepublica.co/economia/exportaciones-al-cierre-de-abril-representaron-us-4-121-millones-una-caida-de-6-5-4148920
پاناما و کلمبیا همچنان در حال نهایی کردن پروژه اتصال برق هستند
در راستای پیشبرد یکی از استراتژیکیترین پروژههای انرژی منطقه "ادوین پالما"، وزیر معادن و انرژی کلمبیا، با "خوان مانوئل اوریولا"، وزیر انرژی پاناما، دیدار کرد. هدف اصلی این پروژه، اتصال سیستمهای برق پاناما و کلمبیا و همزمان تضمین دسترسی هر دو کشور به انرژی باثباتتر و مقرونبهصرفه است. این طرح توسط "شرکت انتقال برق" (اتسا)[3] از پاناما و "آیاسآ"[4] از کلمبیا در حال انجام است. سهامداران این دو شرکت متعهد شدهاند منابع لازم برای تکمیل موفقیتآمیز مطالعات و اقدامات موردنیاز برای تضمین پایداری آن را تأمین کنند. وزارت انرژی کلمبیا نیز اعلام کرد که این طرح جاهطلبانه با سرمایهگذاری تخمینی ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا به دنبال اتصال سیستمهای برق دو کشور است. علاوه بر تقویت همکاری دوجانبه، این پروژه وعده مزایایی درزمینهٔ انتقال، تولید و کاهش هزینههای انرژی را میدهد. پروژه مذکور با طول کلی ۵۰۰ کیلومتر، به سه بخش اصلی تقسیم خواهد شد: ۲۲۰ کیلومتر در خاک پاناما، ۱۵۰ کیلومتر در خاک کلمبیا، و ۱۳۰ کیلومتر در یک بخش دریایی. زیرساخت این پروژه نیز دارای ظرفیت ۴۰۰ مگاواتی خواهد بود و با ولتاژ ۵۰۰ کیلوولتی کار خواهد کرد. (منبع: پاناما آمریکا)
https://www.panamaamerica.com.pa/economia/panama-y-colombia-siguen-afinando-interconexion-electrica-1249406
افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در پاناما
دبیرخانه ملی انرژی پاناما اعلام کرد که قیمت سوخت از جمعه ۳۰ مه تا ۱۳ ژوئن افزایش خواهد یافت. این تغییرات منعکسکننده نوسانات قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و هزینههای بینالمللی هستند. بهاینترتیب، بنزین با اکتان 95، هر لیتر ۰.۰۰۸ سنت، بنزین با اوکتان 91، هر لیتر ۰.۰۱۳ و گازوئیل، هر لیتر ۰.۰۱۸ سنت افزایش خواهند یافت.
https://www.panamaamerica.com.pa/economia/precios-de-la-gasolina-y-el-diesel-aumentaran-partir-del-30-de-mayo-1249529
فصل بارندگی باعث کاهش ۲۷ درصدی تولید قهوه در کلمبیا طی ماه مه شد
"هرمان باهامون"، مدیرکل فدراسیون ملی تولیدکنندگان قهوه کلمبیا، نتایج تولید قهوه این کشور در ماه مه ۲۰۲۵ را اعلام کرد. به گفته او، بارندگیهای شدید در ماه مه منجر به کاهش ۲۷ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته شده است. بر اساس گزارشهای منتشرشده، تولید قهوه در این مدتزمان و به نسبت زمان مشابه سال 2024، از ۱.۱۲ میلیون کیسه، به ۸۱۹ هزار کیسه ۶۰ کیلوگرمی رسیده است.
https://www.larepublica.co/economia/temporada-de-lluvias-arrastro-caida-de-27-de-la-produccion-cafetera-durante-mayo-4149832
[1] expedited passage
[2] DANE
[3] Etesa
[4] ISA