تحول در صنعت گردشگری قبرس
صنعت گرشگری قبرس با سهم 15 درصدی در GDP و درآمد بیش از سه میلیاردی دلاری در سال 2024، یکی از عوامل اصلی اقتصاد قبرس به شمار می رود.
کنستانتینوس لتیمبیوتیس، سخنگوی دولت قبرس از ثبت رکورد تاریخی در صنعت گردشگری این کشور خبر داد. ایشان با اعلام این مطلب که آمار گردشگری این کشور در چهار ماهه نخست سال 2025 به سطحی بیسابقه رسیده، اظهار داشت: تنها در ماه آوریل، تعداد گردشگران برای اولین بار از مرز 400 هزار نفر عبور کرد که این امر نشاندهنده شتاب مثبت صنعت گردشگری است.
وی ضمن مقایسه رشد صورت گرفته در سال های اخیر (رشد 26% نسبت به سال 2019، رشد 62% نسبت به سال 2022، رشد 17.5% نسبت به سال 2023 و رشد 15.6% نسبت به سال 2024)، تعداد بازدیدکنندگان در دوره ژانویه تا آوریل 2025 را بالاترین آمار ثبت شده در تاریخ این کشور دانست. لتیمبیوتیس تأکید کرد: این آمار نه تنها نشاندهنده بهبود کامل صنعت گردشگری، بلکه حاکی از روند پایدار رشد صعودی این بخش میباشد.
اداره آمار قبرس (CyStat)، نیز با تایید عملکرد مثبت گردشگری، این تحول را تاریخی دانست. CYSTAT همچنین در آخرین گزارش خود از ورود گردشگری قبرس به مسیر ثبت رکوردهای جدید خبر داد.
شایان ذکر است صنعت گرشگری قبرس با سهم 15 درصدی در GDP، و درآمد بیش از سه میلیاردی ( سه میلیارد و دویست میلیون دلار در سال 2024 )، یکی از بازیگران اصلی اقتصاد قبرس به شمار میرود. دولت قبرس در سالهای اخیر، با بهره گیری از پیامد رویداد هایی چون شیوع کرونا و حمایت از تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه روسیه، که در هر دو مورد منجر به کاهش تعداد گردشگران شد، همچنین بی ثباتی ژئوپلتیکی در خاورمیانه، سیاستها و ابتکارات متعددی را در چارچوب استراتژی ملی گردشگری 2030-2024، برای توسعه پایدار و تنوع بخشی به صنعت گردشگری خود اجرا کرده است. این اقدامات با هدف افزایش کیفیت خدمات، جذب بازارهای جدید و کاهش وابستگی به مدل سنتی "آفتاب و دریا" صورت گرفتهاند.
دولت قبرس در سیاست گذاریهای جدید صنعت گردشگری، تحول ساختاری را بطور جدی در دستور کار قرار داد. این تحول در دو شاخه دنبال شده است؛ گذار از مدل سنتی آفتاب – دریا و توجه و تمرکز بر دیگر جنبهها و محصولات گردشگری و تحول دوم حرکت به مقصد چهارفصل که به معنای خروج از محدودیتهای گردشگری تابستانی سنتی و تثبیت جایگاه قبرس به عنوان مقصدی برای تمام فصول سال میباشد. این تحولات نشاندهنده تغییر پارادایم در صنعت گردشگری قبرس به شمار میرود که از مدل تکفصلی به الگوی چهارفصل پایدار در حال حرکت میباشد. افزایش 51% آمار گردشگران در ماههای زمستانی (نسبت به میانگین سه سال گذشته) و رشد چشمگیر 122% در دوره نوامبر تا آوریل سال (نسبت به ده سال گذشته)، حاکی از موفقیت سیاست تغییرات ساختاری است.
یکی از علل حرکت به سمت هدف چهار فصل در سیاست گذاریهای جدید صنعت گردشگری قبرس، علاوه بر تلاش برای افزایش تعداد گردشگران و کسب منافع حاصل از آن، رفع چالش همیشگی و مهم تعطیلی صنعت هتل داری و دیگر مراکز مرتبط با توریست، در تقریبا نیمی از سال بوده است. هتل ها و دیگر مراکز وابسته و مرتبط با گردشگری قبرس، عملا 5 تا 6 ماه از سال به دلیل عدم حضور گردشگر،کاملا تعطیل و غیر فعال بوده اند. حتی کارمندان و دیگر نیروهای خدماتی هتل ها نیز بصورت فصلی فعالیت میکردند.
ارتقای کیفی خدمات گردشگری، تنوعبخشی بیشتر به محصولات گردشگری (توسعه گردشگری طبیعت، کوهستان، ورزش، سلامت، کنفرانس، دریایی، مذهبی، فرهنگی، دوچرخهسواری، غواصی و گلف )، جذب بازارهای جدید، توسعه پایدار با محوریت حفظ محیط زیست، تقویت جوامع محلی، بهبود زیرساخت ها (ساخت زمینهای گلف جدید و تفرج گاههای بندری)، افزایش دسترسی ( بهبود ارتباطات هوایی با بازارهای کلیدی و سادهسازی فرآیندهای ویزا برای گردشگران از کشورهای با پتانسیل بالا )، ترویج گردشگری زمستانی و توسعه گردشگری دریایی ( ایجاد استراتژی ملی برای گردشگری کروز تا نیمه اول سال ۲۰۲۵ با تمرکز بر بهبود زیرساختها و خدمات مرتبط)، از جمله مهمترین محورها و ابتکارات استراتژی ملی صنعت گردشگری قبرس به شمار میروند.
وزارت گردشگری قبرس برای سال ۲۰۲۵ بودجهای معادل ۶۵ میلیون یورو اختصاص داده است که شامل تبلیغات و بازاریابی ( ۲۷.۶۷ میلیون یورو برای کمپینهای تبلیغاتی در رسانههای سنتی و دیجیتال به منظور افزایش دیدهشدن قبرس بهعنوان مقصدی کلیدی برای انواع گردشگری)، حمایت از گردشگری خاص ( ۱۲.۳۹ میلیون یورو برای ارائه کمکهای مالی به گردشگری سلامت، ورزش، کنفرانس و غواصی)، بهبود زیرساختها (۸.۱ میلیون یورو برای نوسازی اقامتگاههای گردشگری در مناطق روستایی و کوهستانی و ارتقاء زیرساختهای گردشگری سلامت)، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی ( ۳.۴۵ میلیون یورو برای حضور در نمایشگاههای گردشگری جهانی به منظور معرفی قبرس به بازارهای جدید)، تأمین مالی ساخت کارخانههای آبشیرینکن در هتلها (اختصاص ۳ میلیون یورو برای کمک به هتلها در ساخت کارخانههای آبشیرینکن خصوصی) و تعمیر زیرساختهای آبی (سرمایهگذاری ۸ میلیون یورویی برای تعمیر زیرساختهای لولهکشی و کاهش نشت آب)،
دولت قبرس با هدف احیای جوامع روستایی و ترویج گردشگری فرهنگی، پروژههایی را اجرا کرده است که از جمله میتوان به Heartland of Legends ( برنامهای برای معرفی فرهنگ و سنتهای قبرس از طریق کارگاههای سفالگری، بافندگی، تهیه پنیر حلومی و سایر فعالیتهای سنتی در روستاها)، توسعه گردشگری کشاورزی و طبیعتگردی ( ایجاد امکانات گردشگری هماهنگ با طبیعت و ترویج گردشگری کشاورزی برای ارائه تجربیات متنوع به گردشگران) اشاره کرد.
دیجیتالسازی و نوآوری در گردشگری از دیگر برنامههای قابل ذکر در سیاست گذاری جدید دولت بوده است. هدف از اجرای این برنامه تبدیل شدن قبرس به مقصدی هوشمند در حوزه گردشگری است. در این راستا اقداماتی چون توسعه استراتژی دیجیتال در منطقه پافوس، استفاده از فناوریهای نوین ( تحلیل دادههای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی و بهبود سیستمهای رزرو آنلاین برای خدمات گردشگری)، برگزاری کارگاههای نوآوری ( تمرکز بر نوآوری در کارآفرینی گردشگری، بازاریابی دیجیتال و توسعه مسیرهای گردشگری موضوعی در قبرس)، مد نظر قرار گرفته و بخش هایی از آن اجرایی شده است.
دولت قبرس با اجرای استراتژیهای متنوع و سرمایهگذاری در زیرساختها، دیجیتالسازی، توسعه گردشگری خاص و دیگر اقدامات، در تلاش است تا صنعت گردشگری خود را پایدارتر، متنوع تر و با کیفیتتر کند. این اقدامات نه تنها به جذب گردشگران بیشتر کمک میکند، بلکه به بهبود تجربه گردشگران و افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری نیز منجر میشود.
چنین به نظر میرسد که موفقیت های بدست آمده اخیر، در نتیجه سیاستهای هدفمند و رویکرد استراتژیک دولت، همکاری نزدیک بخش دولتی و خصوصی، و محصول اجرای استراتژی ملی گردشگری با نتایج قابل اندازهگیر، باشد.