معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰

سرمایه گذاری خارجی در دانمارک؛ مشوق ها و دستورالعمل ها

دانمارک برای تشویق و ترغیب کشورها و شرکت ها به سرمایه گذاری در صنایع کلیدی خود به ویژه در چهار حوزه اعلامی علوم زیستی، غذا، فناوری و انرژی پاک، مزیت ها و تسهیلات ویژه ای را درنظر گرفته است. در همین راستا در تحلیل چرایی سرمایه گذاری در دانمارک دلایل زیر را به عنوان مزیت سرمایه گذاری بیان می‌کنند: آسان ترین مکان اروپا برای تجارت، نیروی کار مولد و با انگیزه، بازار کار مقرون به صرفه و انعطاف پذیر، زیرساخت های متصل ، فراهم بودن محیط تحقیق و توسعه و نوآوری.

سازمان بازرگانی دانمارک و همچنین دفتر سرمایه گذاری دانمارک، چگونگی طی مراحل و مسیر تحقق سرمایه گذاری را اینگونه معرفی می‌کند:

  • ما دانمارک را به عنوان یک مرکز جهانی نوآوری در سطح جهانی با افراد با استعداد، یک سیستم آموزشی خوب و سابقه موفقیت در کارآفرینی می‌بینیم.
  • دانمارک را به مرکز تولید خود تبدیل کنید. ما مکانی را در خط مقدم فناوری در محیطی انعطاف پذیر، مقرون به صرفه و کم خطر ارائه می دهیم.
  • زیرساخت عالی، شرایط تجاری انعطاف پذیر و نیروی کار بین المللی. فقط سه مورد از دلایلی که دانمارک مکان ایده آلی برای مرکز خدمات شرکت شما است.
  • دانمارک یک تعادل عالی بین کار و زندگی ارائه می دهد و به شما امکان می دهد چیزهای مهم از فرصت های شغلی عالی تا اوقات فراغت و خانواده را اولویت بندی کنید.
  • دانمارک یک فضای مالیاتی مطلوب با نرخ شرکتی کمتر از میانگین OECD به اضافه قوانین مالیاتی جذاب برای مهاجران ارائه می دهد.
  • بازار کار دانمارک با انعطاف پذیری، نیروی کار تحصیل کرده و بهره وری بالا همراه با سطوح حقوق و دستمزد رقابتی در زمینه اروپایی مشخص می‌شود.

چهار صنعت کلیدی و حوزه نیازمند سرمایه گذاری خارجی بدین شرح معرفی شده اند[1]:

  • انرژی پاک و سبز دریایی

دانمارک فرصت‌های تجاری استثنایی برای بخش فناوری پاک در حال رشد دارد. هدف ملی، کاهش انتشار CO2 تا 70 درصد تا سال 2030 و رسیدن به صفر خالص تا سال 2050 است.

  • فنی و توسعه نرم افزار رباتیک هوش مصنوعی

دانمارک یکی از برترین مکان‌های جهان برای فعالیت‌های فناوری است که دارای بازار آزمایشی عالی با دسترسی به توسعه نرم‌افزار در سطح جهانی است.

  • علوم زیستی

دانمارک به عنوان مرکز بین‌المللی علوم زیستی، به شرکت‌های خارجی در حوزه علوم زیستی، یک آزمایشگاه بهداشتی معتبر بین‌المللی با فضای سیاسی مطلوب نسبت به علوم زیستی، یک محیط تحقیقاتی در سطح جهانی، نیروی کار بسیار ماهر و یک زنجیره قوی و نوآورانه علوم زیستی ارائه می‌کند.

  • غذا

فعالیت و سرمایه گذاری در حوزه مواد غذایی و علوم زیستی گیاهی از دیگر زمینه‌های همکاری است. با ما همکاری کنید و به انبوهی از دانش، تخصص و نوآوری که خوشه غذای دانمارکی ارائه می دهد دسترسی پیدا کنید.

نحوه راه اندازی کسب و کار در دانمارک

ثبت شرکت رسمی در دانمارک آسان است و می‌تواند سریع انجام شود. اولین قدم انتخاب نوع شرکتی است که می خواهید تاسیس کنید. الف) شرکت با مسئولیت محدود  ب) شعبه یا نمایندگی

هنگامی‌که شرکت شما در اداره بازرگانی دانمارک ثبت شد، باید شرکت را برای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات ثبت کنید. هنگامی‌که شرکتی را در دانمارک ثبت می‌کنید، مشمول قوانین مالیاتی دانمارک است و پرداخت مالیات به نوع شرکتی که ایجاد کرده اید بستگی دارد. "SKAT" نام اداره گمرک و مالیات دانمارک است و قوانین مالیاتی را در دانمارک مدیریت و اجرا می‌کند.  برای آشنایی با سیستم مالیاتی دانمارک به راهنمای SKAT Tax در دانمارک مراجعه کنید. این راهنما سیستم مالیاتی دانمارکی را به تازه واردها و غیر دانمارکی زبانان معرفی می‌کند.

 در این مرحله سایت معرفی شده برای سرمایه گذاری و کادر آن، سرمایه گذار را با اطلاعات سفارشی و بینش صنعت، تجزیه و تحلیل جامع، مشاوره در مورد شرایط چارچوب کلی و بخش خاص در دانمارک، تماس با شرکای بالقوه، جوامع تحقیقاتی، مقامات دولتی و بخش خصوصی، تورهای حقیقت یاب و .. راهنمایی می‌کند.

بررسی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دانمارک2025 [2]

دامنه رژیم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دانمارک جامع است و نیازمند ارزیابی دقیق سرمایه‌گذاری‌ها و توافق‌های مربوط به شرکت‌های دانمارکی است.

قانون غربالگری سرمایه گذاری دانمارک (DISA) در مورد سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی و "توافق نامه‌های مالی ویژه" اعمال می‌شود و البته در مورد قراردادهای خاص مربوط به جزیره انرژی دانمارکی در دریای شمال نیز اعمال می‌شود. این بخش مهم توسط سازمان تجارت دانمارک (DBA) اداره می‌شود.

  • خلاصه ای از تغییرات عمده در قانون سال 2024
  • در سال 2024، وزیر صنعت، تجارت و امور مالی دانمارک پس از یک فرآیند درخواست جدید، سرمایه گذاری خارجی در یک شرکت دانمارکی را تایید کرد. در سال 2024،DISA اصلاح شد تا دوره‌های زمانی خاصی را برای درخواست تأیید موافقت‌نامه‌های مالی خاص در ارتباط با مناقصه‌های بادی دریایی و سایر پروژه‌های انرژی عمومی‌که توسط وزارت آب و هوا، انرژی و آب و هوای دانمارک مناقصه می‌شوند، معرفی کند.
  • سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی و برخی موافقت‌نامه‌های مالی خاص، سرمایه‌گذاری‌ها یا قراردادهایی هستند که توسط سرمایه‌گذاران یا ارائه‌دهندگان خدمات خارجی انجام یا منعقد می‌شوند، از جمله: شهروندان غیر دانمارکی؛ شرکت‌هایی که در دانمارک مقیم نیستند، حتی اگر شرکت دارای مقر دائمی در دانمارک باشد. اگر شرکت زیرمجموعه شرکتی باشد که در دانمارک مقیم نیست. یا شرکت‌های مقیم دانمارک در صورتی که شهروند غیر دانمارکی یا شرکتی که در دانمارک مقیم نیست کنترل یا نفوذ قابل توجهی بر آن داشته باشد.
  • پرونده باید شامل اطلاعات دقیق در مورد سرمایه گذاری یا قرارداد، سرمایه گذار خارجی و شرکت هدف دانمارکی، از جمله نمودارهای ساختار مالکیت سرمایه گذار خارجی و شرکت هدف دانمارکی قبل و بعد از سرمایه گذاری یا توافق باشد.
  • برای سرمایه‌گذاری‌هایی که وارد فاز 2 می‌شوند، ممکن است ارسال فرم اعلان اتحادیه اروپا مورد نیاز باشد.
  • تعهد تشکیل پرونده فقط مربوط به سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی و قراردادهای مالی ویژه با نهادهای دانمارکی است که در "بخش ها یا فعالیت های حساس به ویژه" فعالیت می‌کنند. اینها عبارتند از: بخش دفاع. عملکردهای امنیتی فناوری اطلاعات یا پردازش اطلاعات طبقه بندی شده؛ تولید اقلام دو منظوره؛ تکنولوژی حیاتی؛ و زیرساخت های حیاتی
  • در صورتی که سرمایه گذار خارجی به طور مستقیم یا غیرمستقیم حداقل 10 درصد سهام یا کنترل معادل آن را از طریق دیگر به دست آورد، ثبت نام به [3]DBA الزامی است. این تعهد شامل همه سرمایه گذاران خارجی، حتی در اتحادیه اروپا و [4] EFTA است.
  • اگر سرمایه‌گذاری یا موافقت‌نامه تهدیدی برای امنیت ملی یا نظم عمومی‌باشد، DBA ممکن است حتی در سرمایه‌گذاری‌ها یا موافقت‌نامه‌های مالی ویژه با نهادهای خارج از بخش‌ها یا فعالیت‌های حساس مداخله کند. این تنها در صورتی اعمال می‌شود که سرمایه‌گذار خارجی در خارج از اتحادیه اروپا EFTA یا تحت نفوذ قابل‌توجه نهادها یا شهروندان غیر اتحادیه اروپاEFTA باشد. خطر مداخله ممکن است با تشکیل پرونده داوطلبانه به DBA و تأیید آن  جلوگیری شود.
  • وقتی صحبت از سرمایه گذار خارجی می‌شود، DBA بررسی می‌کند که آیا سرمایه گذار به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط یک دولت خارجی، از جمله سازمان‌های دولتی خارجی یا نیروهای مسلح کشور ثالث، از جمله از طریق مالکیت یا تامین مالی قابل توجه، کنترل می‌شود. همچنین بررسی می‌کند که آیا سرمایه‌گذار خارجی در فعالیت‌هایی که بر امنیت یا نظم عمومی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا سایر کشورهای دوست و متحد تأثیر می‌گذارد، دخیل است یا بوده است. یا اینکه آیا این خطر جدی وجود دارد که در فعالیت های غیرقانونی یا مجرمانه با اهمیت برای امنیت ملی یا نظم عمومی‌شرکت کند یا درگیر باشد.
  • DBA هنگام ارزیابی با سایر مقامات دانمارکی مرتبط، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا مشورت خواهد کرد.

بررسی جدول زمانی فرآیند ثبت پرونده

جدول زمانی فرآیند بررسی برای پرونده‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی دانمارک به دو مرحله تقسیم می‌شود. فاز 1 زمانی شروع می‌شود که DBA درخواست سرمایه گذار خارجی برای تایید را کامل اعلام کند و باید ظرف 45 روز تقویمی‌به نتیجه برسد. غربالگری فاز 1 ممکن است منجر به تایید یا افتتاح مراحل فاز 2 شود.

اگر DBA نتواند تراکنش را در مهلت مقرر برای فاز 1 تأیید کند، اما نیاز به بررسی یا اطلاعات بیشتر را ببیند، مراحل فاز 2 را آغاز خواهد کرد. فاز 2 تا زمانی که DBA اعلام نکرده باشد که تمام اطلاعات درخواستی ارسال شده است، شروع نمی‌شود و باید ظرف 125 روز تقویمی از زمان شروع تحقیقات عمیق به نتیجه برسد.

غربالگری فاز 2 ممکن است منجر به تایید شود. تصمیم برای مذاکره شرایط با سرمایه گذار خارجی؛ یا درخواست برای تصمیم گیری نهایی به وزیر صنعت، بازرگانی و دارایی ارائه شود. هیچ مهلت رسمی‌برای بررسی وزیر وجود ندارد.

سرمایه گذاران خارجی چگونه می‌توانند از خود محافظت کنند؟  یک گزینه پیش غربالگری در دسترس است که به سرمایه گذار خارجی اجازه می دهد تا ارزیابی سریعی را از DBA دریافت کند که آیا یک نهاد دانمارکی در بخش های حساس فناوری حیاتی یا زیرساخت های حیاتی فعالیت می‌کند. درخواست های پیش از غربالگری باید به صورت دیجیتالی به DBA ارسال شوند و معمولاً ممکن است طی یک تا دو هفته انتظار پاسخ از DBA وجود داشته باشد. پیش غربالگری فقط می‌تواند تعیین کند که آیا یک نهاد دانمارکی در بخش‌های حساس فناوری حیاتی یا زیرساخت‌های حیاتی قرار می‌گیرد، نه اینکه آیا در هر یک از بخش‌ها و فعالیت‌های حساس دیگر قرار می‌گیرد یا خیر. اگر نمی‌تواند به راحتی تشخیص دهد که نهاد دانمارکی در فناوری حیاتی یا زیرساخت های حیاتی کار نمی‌کند، DBA تمایل دارد یک پرونده کامل را درخواست کند.

DBA وظیفه دارد راهنمایی‌های منطقی را به شهروندان و مشاغل ارائه دهد. اگرچه دامنه این وظیفه نسبتاً مبهم است، DBA عموماً در ارائه راهنمایی‌های غیررسمی در مورد کاربرد DISA کاملاً آماده است. با این حال، اگر شرایط حساس باشد، راهنمایی اولیه بسیار کمی انتظار می رود.

هیچ جریمه ای برای عدم رعایت DISA وجود ندارد. در رابطه با سرمایه گذاری خارجی در سهام، تحریم اصلی این است که مقامات دانمارکی ممکن است از سرمایه گذار خارجی درخواست کنند که سرمایه گذاری خود را واگذار کند یا در عوض، هرگونه حق رای در سهام را لغو کند. بسته به شرایط، این ممکن است به طور بالقوه منجر به انحلال هدف دانمارکی شود. در مورد قراردادهای مالی خاص، ممکن است در نهایت این قراردادها باطل شوند.

DBA یک جلسه استماع عمومی DISA را در مارس 2024 با هدف گنجاندن تجربیات از کاربرد عملی آغاز کرد. مطالب شامل موضوعات کلی مورد علاقه ویژه DBA، مانند استثناها برای تجدید ساختار شرکت داخلی، قوانین ویژه برای شرکت‌های فهرست شده، سرمایه‌گذاری‌های سبز، تعیین حدود زیرساخت‌های حیاتی و فناوری‌های حیاتی، رابطه بین قوانین تدارکات عمومی و غربالگری FDI، تجربیات با فرآیند رسیدگی به پرونده دو مرحله‌ای DBA و موارد دیگر بود.

 

مقررات سرمایه گذاری مستقیم خارجی دانمارک (FDI)

  • بر اساس مقررات FDI دانمارک، مقامات دانمارکی می‌توانند سرمایه گذاری در اهداف دانمارکی (از جمله موسسات) و تکمیل برخی قراردادها را ممنوع کنند، در صورتی که این اقدام تهدیدی برای امنیت ملی و یا نظم عمومی در دانمارک باشد.
  • محدوده قانون غربالگری سرمایه گذاری دانمارک شامل موارد زیر است: اینکه یک سرمایه‌گذاری (به معنای سرمایه‌گذاری‌ها و مؤسسات در موارد زیر) شامل فرآیند غربالگری اجباری و الزام به دریافت مجوز قبلی است یا نه، به سه عامل بستگی دارد:سرمایه گذار خارجی،سرمایه گذاری/توافقنامه مالی ویژه و بخش و فعالیت های مورد نظر. این سه عامل به صورت مشترک بررسی خواهند شد. این مستلزم آن است که هر سه عامل برآورده شوند تا سرمایه گذاری مشمول فرآیند غربالگری اجباری و الزام به اخذ مجوز قبل از سرمایه گذاری باشد.
  • اگر سرمایه گذار خارجی یک نهاد یا شهروند خارجی یا یک نهاد دانمارکی متعلق به یک نهاد یا شهروند خارجی باشد، فاکتور 1 محقق می‌شود. این مستلزم آن است که نه تنها سرمایه گذار مستقیم، بلکه کل زنجیره مالک نیز باید در نظر گرفته شود. این همچنین مستلزم آن است که یک شرکت دانمارکی می‌تواند مشمول نیاز به اخذ تأییدیه قبلی باشد، اگر شرکت تحت مالکیت یا کنترل یک نهاد یا شهروند خارجی باشد.
  • اگر سرمایه‌گذاری مورد نظر مستلزم آن باشد که سرمایه‌گذار خارجی به طور مستقیم یا غیرمستقیم 10 درصد از سهام واحد دانمارکی را به دست آورد یا کنترل مشابهی را به دست آورد - یا اگر سرمایه‌گذار خارجی قصد انعقاد یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک، موافقت‌نامه تامین‌کننده، قرارداد خدمات یا قرارداد عملیاتی را داشته باشد که به موجب آن سرمایه‌گذار خارجی کنترل شرکت را به دست آورد، محقق می‌شود.
  • اگر هدف در بخش‌ها/فعالیت‌های زیر عمل کند، فاکتور 3 محقق می‌شود: بخش دفاعی و عملکردهای امنیتی فناوری اطلاعات یا پردازش اطلاعات طبقه بندی شده، اقلام با کاربرد دوگانه مثل فناوری حیاتی (به عنوان مثال، هواپیماهای بدون سرنشین، روبات‌ها و موارد مشابه) یا زیرساخت های حیاتی (به عنوان مثال، بخش انرژی، بخش پزشکی و غیره) و قراردادهای مربوط به تأسیسات، مالکیت مشترک و عملیات جزیره انرژی دریای شمال.
  • فرآیند غربالگری برای دریافت مجوز به دو مرحله تقسیم می‌شود:

فاز 1 مرحله اولیه ای است که در آن سازمان تجارت دانمارک به این نتیجه می رسد که آیا سرمایه گذاری یا توافقنامه در محدوده قانون غربالگری سرمایه گذاری دانمارک قرار می‌گیرد و اینکه آیا بدون بررسی بیشتر می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری یا توافقنامه تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومی در دانمارک نیست.

 اگر سازمان تجارت دانمارک به این نتیجه برسد که بر اساس اطلاعات ارائه شده در مرحله 1 نمی‌توان مجوز اعطا کرد، درخواست به فاز 2 منتقل می‌شود، باید به سازمان تجاری دانمارک ارائه شود. سازمان تجاری دانمارک 45 روز برای تکمیل فاز 1 و 125 روز برای تکمیل فاز 2 فرصت دارد.

[1] -   https://investindk.com 

[2] - ( Ins. Accura) : Jesper Fabricius . Rikke Sonne 

[3] - سازمان تجارت دانمارک

[4] - European Free Trade Association

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما