معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۳۰- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تلاش برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی

بر پایه یک بررسی فنی به عمل آمده، مدیران شرکت‌های اتوبوسرانی می‌توانند در صورتی که وسایل نقلیه آنها بیش از 60 هزار کیلومتر در سال تردد داشته باشد، با تغییر خودروهای موجود به جایگزین‌های برقی، بیش از 100 هزار یورو در هر وسیله نقلیه در طول 10 سال صرفه‌جویی کنند. در این گزارش تاکید شده این امر به دلیل صرفه‌جویی بالای هزینه سوخت حاصل از تغییر اتوبوس‌های دیزلی به انواع برقی در بخش حمل و نقل عمومی حاصل می‌شود. این در حالی است که خرید جایگزین‌های برقی برای وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای می‌تواند تقریباً دو برابر همتایان موتور احتراق داخلی (ICE) آنها هزینه در بر داشته باشد.

این گزارش نشان داد که هزینه سرمایه‌ای مورد نیاز برای خرید یک اتوبوس ICE حدود 135 هزار یورو است، در حالی که یک مینی‌بوس ICE می‌تواند حدود 34 هزار یورو هزینه داشته باشد. از سوی دیگر، هزینه سرمایه‌ای مورد نیاز برای یک اتوبوس برقی می‌تواند بین 270 تا 405 هزار یورو باشد، در حالی که یک مینی‌بوس برقی حدود 75 هزار یورو هزینه دارد. اگرچه این افزایش شدید قیمت برای ارتقاء به یک وسیله نقلیه برقی ممکن است سهمگین به نظر برسد، ولی این گزارش نشان داد که دارندگان خودرو می‌توانند در درازمدت، میلیون‌ها یورو در هزینه‌های سوخت و نگهداری صرفه‌جویی کنند. تفاوت قابل توجه دیگر بین این دو، مسافت قابل تردد است. در حالی که اتوبوس‌های ICE می‌توانند با یک باک بین 600 تا 800 کیلومتر تردد داشته باشند، اتوبوس‌های برقی تنها برد 300 کیلومتری دارند.

الگوی مشابهی در مورد مینی‌بوس‌ها نیز مشاهده می‌شود. مینی‌بوس برقی با میانگین مسافت سفر سالانه 72 هزار کیلومتر، در هر 100 کیلومتر 5.7 یورو هزینه دارد، در حالی که همتای ICE آن کمی‌ بیش از 12 یورو هزینه دارد. خرید و بهره‌برداری از یک اتوبوس احتراق داخلی در طول 10 سال 595 هزار یورو هزینه دارد، در حالی که هزینه اتوبوس برقی کمی‌کمتر از 460 هزار یورو است. ترکیب هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای خرید و نگهداری هر وسیله نقلیه در طول ده سال، جایگزین برقی را به راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌تری تبدیل می‌کند. هزینه مینی‌بوس برقی در طول یک دهه 140 هزار یورو و هزینه مینی‌بوس ICE 175 هزار یورو است.

Mybroadband

قطع کمک‌های بلاعوض به پژوهش‌های پزشکی آفریقای جنوبی

در اول ماه مه مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده مالی پژوهش‌های زیست‌پزشکی، اعلام کرد که اعطای تمام کمک‌های فرعی خارجی را متوقف می‌کند. در نتیجه این اعلام، احتمالاً میلیاردها رند کمک‌های بلاعوض پژوهشی برای مطالعات بالینی آفریقای جنوبی در طول سال آینده اختصاص نخواهد یافت. کمک‌های فرعی اعطایی زمانی در نظر گرفته می‌شوند که دریافت‌کننده اصلی کمک‌هزینه NIH، مقداری از کمک دریافتی را به گروه پژوهشی دومی‌ که با آن همکاری داشته، اختصاص دهد. برای مثال، یک دانشگاه در آمریکا ممکن است برای آزمایش یک داروی تجربی HIV کمک هزینه NIH را دریافت کند و مقداری از آن را در اختیار پژوهشگران آفریقای جنوبی قرار دهد تا این دارو در کشوری که HIV در آن شیوع بیشتری دارد، آزمایش شود. این موضوع برابر سیاست جدید NIH، از این پس مجاز شمرده نمی‌شود. کمک‌های بلاعوضی که مستقیماً توسط NIH به مؤسسات خارجی اعطا می‌شوند، می‌توانند همچنان پرداخت شوند اما هر پروژه تحت حمایت NIH که به کمک‌های مالی فرعی خارجی متکی باشد، مشمول این طرح نخواهد شد. پژوهشگران آفریقای جنوبی هر ساله چند میلیارد رند از بودجه NIH دریافت می‌کنند که تنها بخش کوچکی از آن از طریق کمک‌های بلاعوض مستقیم تأمین می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که بیشتر بودجه NIH برای گروه‌های پژوهشی این کشور عملاً لغو شود. کمک‌های مالی NIH معمولاً به صورت اقساط سالانه پرداخت می‌شود ولی دریافت ‌کنندگانی که قرار بود کمک هزینه فرعی آنها در اول ماه مه تمدید شود، اعتبار مالی خود را از دست داده‌اند. در نتیجه اجرای این سیاست، شمار قابل توجهی از آزمایش‌های بالینی فعال تحت حمایت NIH در این کشور در حال حاضر متوقف شده‌اند. برخی از این آزمایش‌ها سال‌ها در حال انجام بودند و نزدیک به ارائه پاسخ‌هایی در مورد اثربخشی رژیم‌های دارویی جدید HIV و سل بودند. در بسیاری از موارد، بیماران از قبل تحت درمان‌های تجربی بوده و تحت نظر کارکنان مسئول پروژه قرار داشتند ولی اکنون از چارچوب این طرح خارج خواهند شد.

Moneyweb

جهش بیکاری در آفریقای جنوبی

نرخ رسمی‌ بیکاری آفریقای جنوبی در سه ماهه نخست سال 2025 با افزایش 1 درصدی نسبت به سه ماهه گذشته، به 32.9 درصد رسیده که فراتر از انتظارات اقتصاددانان بود. آنان پیش‌بینی می‌کردند شاهد یک افزایش تنها 0.2 درصدی باشند. نرخ بیکاری اعلامی دقیقاً در همان سطحی است که در سه‌ماهه نخست 2024 ثیت شده بود. بر اساس نتایج بررسی اداره آمار، بیشترین افزایش اشتغال صنعتی در بخش حمل و نقل، امور مالی و خدمات عمومی ثبت شده است. کاهش اشتغال نیز در بخش‌های تجارت، ساخت و ساز، خدمات اجتماعی و معدن به ثبت رسیده است.

بیکاری جوانان همچنان یک مساله بزرگ در کشور است و افراد 15 تا 34 ساله در بازار کار به طور استثنایی آسیب‌پذیر هستند. نتایج سه‌ماهه نخست سال 2025 نشان می‌دهد شمار جوانان بیکار با 151 هزار نفر افزایش به 4.8 میلیون نفر رسیده، تعداد جوانان شاغل با کاهش 153 هزار نفری به 5.7 میلیون نفر بالغ گردیده و در نتیجه، نرخ بیکاری جوانان از 44.6 درصد در سه‌ماهه چهارم سال 2024 به 46.1 درصد در سه‌ماهه نخست سال 2025 افزایش یافته است.

Businesstech

تعلیق صادرات گوشت آفریقای جنوبی به چین

در پی انتشار برخی گزارش‌ها در زمینه شیوع مداوم تب برفکی در آفریقای جنوبی، دولت چین موضوع واردات گوشت منجمد گوساله از این کشور را به حال تعلیق در آورد. دکتر فریکی ماره، مدیر اجرایی سازمان تولیدکنندگان گوشت قرمز آفریقای جنوبی (RPO) ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که اقدام دولت چین تأثیر زیادی بر زنجیره ارزش گوشت قرمز آفریقای جنوبی نخواهد داشت، افزود یک یا چند کشتارگاه که گوشت دام را مستقیماً به چین صادر می‌کنند، احتمالاً بیشترین آسیب را از تعلیق واردات متحمل خواهند شد و حتی محموله‌های آنها در مسیر چین نیز باید تغییر مسیر داده شوند.

دیوالد اولیویه، مدیرعامل خدمات صنعت گوشت قرمز (RMIS) نیز با اعلام این که تعلیق اعمال شده معیشت کشاورزان، صاحبان کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها و صادرکنندگان را در سراسر زنجیره ارزش تهدید می‌کند گفت این تحول یادآوری آشکاری از شکنندگی بازارهای صادراتی ما در رویارویی با تهدیدات امنیت زیستی است. وی خاطرنشان کرد امیدوار بودیم تفاهم‌نامه امضا شده در سال 2024 راه را برای واکنش‌های دقیق‌تر به شیوع بیماری‌ها هموار کرده و ادامه صادرات گوشت گاو از استان‌های غیرآلوده را ممکن سازد. در همین حال، اعلام شد که ویروس تب برفکی به دو استان امپومالانگا و خائوتنگ نیز سرایت کرده است. در خائوتنگ نیز مقامات دامپزشکی، علائم بالینی تب برفکی را در یک دامداری که حیوانات را از یک حراج در هایدلبرگ خریداری کرده بود، شناسایی کردند. آزمایش‌های بالینی، وجود عفونت ناشی از همان ویروس در حال گردش در کوازولوناتال را تأیید کرد. وزیر کشاورزی از کشاورزان و دست‌اندرکاران فروش دام زنده در سراسر کشور خواست اقدامات امنیت زیستی را تشدید کرده و جابجایی دام‌ها را محدود کنند. چین از نظر حجم، بزرگترین بازار صادرات گوشت قرمز آفریقای جنوبی است. صادرات گوشت گاو آفریقای جنوبی در سال 2024 با رشد 30 درصدی به نسبت سال 2023 به 39 هزار تن رسید که مقصد 14 درصد از صادرات گوشت گاو منجمد این کشور، چین اعلام شده است.

Foodformzansi

برنامه‌ریزی برای افزایش پروازهای خارجی فرودگاه دربان

با توجه به افتتاح قریب‌الوقوع تفرجگاه Club Med در ساحل شمالی کوازولوناتال، مقامات استان برنامه‌هایی برای برقراری پروازهای مستقیم بین‌المللی به فرودگاه کینگ‌شاکا در دربان را در دست پیگیری دارند. در این چارچوب طرح‌هایی برای پرواز مستقیم به دربان از انگلیس، هند و فرانسه در حال انجام است. گاله‌لکیل، رئیس کمیته فرعی بازاریابی مستقیم دربان گفت این کمیته به طور فعال با خطوط هوایی بین‌المللی برای افتتاح مسیرهای مستقیم جدید از لندن، پاریس و بمبئی در حال تعامل است. شهرهای انتخاب شده به دلیل ارتباطات قوی گردشگری و تجاری، حجم بالای مسافر و همچنین جوامع قابل توجه مهاجران، در اولویت قرار گرفته‌اند.

پرواز لندن-دربان که در سال ۲۰۱۸ توسط بریتیش ایرویز راه‌اندازی گردید، منجر به افزایش ترافیک مسافران بین‌المللی در فرودگاه کینگ شاکا شد. در حال حاضر، مذاکراتی با شماری از خطوط هوایی برای بازگرداندن این مسیر پربازده در حال انجام است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود مسیر بمبئی-دربان با استقبال خوبی روبرو شود زیرا تحقیقات میدانی نشان می‌دهد هند چهارمین بازار بزرگ مسافر بین‌المللی این شهر را تشکیل می‌دهد.در عین حال، با توجه به اینکه فرانسه و آلمان به طور سنتی بازارهای قوی برای گردشگری بین‌المللی ورودی استان هستند، برقراری پرواز مستقیم پاریس-دربان نیز منطقی به نظر می‌رسد. اگرچه اعلام شده در حال حاضر گفتگوهایی با ایرفرانس و شرکای آن برای راه‌اندازی پرواز مزبور در جریان است ولی ایرفرانس و KLM هنوز هیچ برنامه‌ای برای پروازهای مستقیم به دربان اعلام نکرده‌اند.

Getaway

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما