معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۱۴- ۱۱:۰۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفتۀ دوم شهریور ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وضع عوارض ضد دامپینگ آمریکا بر فولاد 10 کشور

وزارت بازرگانی آمریکا پس از تحقیقات در مورد محصولات فولادی مقاوم در برابر خوردگی، احکام قطعی وضع عوارض ضد دامپینگ و جبرانی علیه 10 کشور را صادر کرد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد این احکام شامل 2.9 میلیارد دلار واردات از استرالیا، برزیل، کانادا، مکزیک، هلند، آفریقای جنوبی، تایوان، ترکیه، امارات متحده عربی و ویتنام است. ویلیام کیمیت، معاون وزیر بازرگانی آمریکا گفت:"شرکت‌ها و کارگران فولاد آمریکایی شایسته رقابت در شرایط برابر هستند." این وزارتخانه اعلام کرد کمیسیون تجارت بین‌الملل (ITC) تصمیم خود در مورد آسیب به صنعت فولاد داخلی را اتخاذ خواهد کرد. اگر ITC تشخیص مثبت و آسیب خاص شریک تجاری را صادر کند، وزارت بازرگانی دستورات ضد دامپینگ و جبرانی صادر خواهد کرد. کاربرد فولاد مقاوم در برابر خوردگی، خودروسازی، لوازم خانگی و ساخت و ساز است. فولاد مقاوم در برابر خوردگی (Corrosion-Resistant Steel) آلیاژی از فولاد است که به دلیل وجود عناصر آلیاژی مانند کروم، در برابر زنگ‌زدگی و تخریب شیمیایی مقاومت بالایی دارد. ویژگی‌های اصلی فولاد مقاوم در برابر خوردگی، محتوای کروم بالا، مقاومت شیمیایی و طول عمر بالاست.

https://www.timeslive.co.za/sunday-times/business/business/2025-08-27-us-affirms-anti-dumping-duties-on-steel-against-10-countries-including-sa/

وزیر بهداشت خواستار خوداتکایی در حوزه سلامت آفریقا شد

دکتر آرون موتسوالدی، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در هفتاد و پنجمین نشست کمیته منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای آفریقا، خطاب به وزرای بهداشت این قاره اظهار داشت:"با وجود محدودیت‌های مالی، سازمان جهانی بهداشت از ۴۷ کشور عضو، در پیشبرد پوشش همگانی سلامت، با تمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه، حمایت کرده و رویکرد سلامت منطقه‌ای برای همه در ۱۷ کشور اجرا شده است. سازمان جهانی بهداشت همچنین به ۱۶۸ فوریت بهداشت عمومی‌پاسخ داده و آمادگی اضطراری در ۳۶ کشور را بهبود بخشیده است. علاوه بر این، در پنج کشور، حذف حداقل یک بیماری گرمسیری نادیده گرفته شده را تأیید کرده و تلاش‌های تغذیه‌ای در ۲۸ کشور پیشرفت داشته است." وی افزود: "خروج اخیر شرکا و کمک کنندگان بین‌المللی از حمایت از سامانه‌‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در منطقه آفریقا، نگرانی‌هایی را در مورد پایداری ایجاد می‌کند. قطع و کمبود بودجه، هرگونه پیشرفتی را که ممکن است در تقویت سیستم‌های بهداشتی و دستیابی به پوشش جهانی بهداشت شاهد آن باشیم، تهدید و تضعیف می‌کند." وی اظهار داشت:"با توجه به این موضوع، آفریقای جنوبی مایل است بر اهمیت خوداتکایی در تأمین مالی سیستم‌های بهداشتی تأکید کند. ما باید از طریق صندوق‌های خود از افزایش بسیج منابع مالی داخلی حمایت کنیم. ما معتقدیم سرمایه‌گذاری در سیستم‌های بهداشتی خودمان برای توسعه پایدار و بهبود سلامت و رفاه جمعیت ما بسیار مهم است." دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که در رویارویی با چالش‌های مالی و سازمانی، دفتر منطقه‌ای به ارائه پشتیبانی فنی در سطح جهانی به کشورهای عضو ادامه داده است. وی همچنین از وزرا خواست از هر ابزاری که در اختیار دارند برای تامین بودجه بهداشتی و بهبود کارایی استفاده کنند. او گفت:"مالیات‌های وضع شده بر دخانیات و نوشیدنی‌های شیرین ابزاری قدرتمند برای تولید درآمد و بهبود سلامت است که توسط بوتسوانا، گابن، غنا، کنیا، موریس، نیجریه و آفریقای جنوبی اجرا شده است."

https://iol.co.za/news/south-africa/2025-08-26-health-minister-calls-for-self-reliance-in-african-health-financing/

صادرات چای رویبوس آفریقای جنوبی

رویبوس، محبوب‌ترین چای آفریقای جنوبی، در حال گسترش حضور در بازارهای خارج از کشور است و با توجه به اینکه خریداران خارجی به دنبال فواید بهداشتی و مزه متمایز آن هستند، صادرات آن از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ با رشد 64% روبرو شده است. رویبوس یک چای فرآوری شده از برگ‌های گیاه Aspalathus linearis، بومی آفریقای جنوبی است و در منطقه Cederberg در کیپ غربی کشت می‌شود. این چای که به طور طبیعی بدون کافئین است و به خاطر رنگ قرمز تیره‌اش شناخته می‌شود، حدود یک سوم بازار چای کشور را تشکیل می‌دهد و در بیشتر کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود. در نتیجه اقدامات شورای رویبوس آفریقای جنوبی (SARC) صادرات این محصول شاهد رشد مداومی‌بوده و از ۵۹۰۰ تن در سال ۲۰۱۵ به ۹۷۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ رسیده و اکنون به بیش از ۵۰ کشور صادر می‌شود. از سال ۲۰۲۰ به این سو، ژاپن به طور مداوم مقصد اصلی صادرات رویبوس بوده و از اواخر دهه ۲۰۱۰ در آن کشور محبوبیت زیادی پیدا کرده است. عمده بازارهای صادراتی این محصول شامل ژاپن، آلمان، هلند، انگلیس، آمریکا، فرانسه، لهستان و سریلانکا اعلام شده است.

https://dailyinvestor.com/south-africa/98460/south-african-tea-taking-the-world-by-storm/?source=newsletter

اظهارات وزیر کشاورزی در مورد توافق با آمریکا

استین هویزن، وزیر کشاورزی، در یک جلسه توجیهی گفت کشورش یک توافق تجاری منصفانه و سخاوتمندانه به آمریکا ارائه کرده است. وی افزود:"تولیدکنندگان مرکبات در بحبوحه اختلاف تعرفه‌ها، برای تغییر مسیر صادرات به خاورمیانه و آسیا درخواست کمک کرده‌اند. تکمیل توافق تجاری دوجانبه، از جمله برای میوه و سبزیجات، به نفع آمریکا است که با فشار فزاینده‌ای از سوی کشاورزان خود برای رسیدگی به نگرانی‌های افزایش تورم مواد غذایی و امنیت غذایی روبرو است." وی تاکید کرد:"تولیدکنندگان آمریکایی به دلیل اعمال تعرفه‌ها شروع به ارائه دادخواست به کاخ سفید در مورد افزایش هزینه‌های واردات کرده‌اند. این موضوع شامل تولیدکنندگانی می‌شود که تاکنون از صادرات مرکبات آفریقای جنوبی سود برده‌اند. چندین تولیدکننده که محصولات ما را می‌گیرند و آنها را به کالاهای با ارزش افزوده مانند آب پرتقال و سایر محصولات تبدیل می‌کنند، از کاخ سفید شکایت کرده‌اند که بگویند:'شما قصد دارید هزینه را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش دهید و عرضه مرکبات را قطع کنید.' من فکر می‌کنم که فشار داخلی قابل توجهی در حال افزایش است." به گفته وی بازارهای جدید مرکبات شامل عربستان سعودی، چین، کره جنوبی و ژاپن خواهد بود. انتظار می‌رود مقامات وزارت کشاورزی و وزارت تجارت، صنعت و رقابت هفته آینده با مقامات تجاری عربستان سعودی دیدار کنند.

https://www.news24.com/business/economy/us-producers-putting-pressure-on-white-house-about-expensive-sa-citrus-steenhuisen-20250901-0989

کاهش نیروی کار توسط خودروسازی فورد

خودروسازی فورد در نظر دارد همزمان با افزایش واردات خودرو از هند و چین، بیش از۴۷۰ نفر نیروی کار شاغل در دو کارخانه در آفریقای جنوبی را کاهش دهد. این خودروساز آمریکایی با ارسال اطلاعیه‌ای به گروه‌های کارگری، قصد خود برای اخراج کارگران در کارخانه مونتاژ سیلورتون در پرتوریا و تولید موتور در استروآندال در استان کیپ شرقی را اعلام کرده است. در بیانیه صادره آمده است: "متاسفیم که این تعدیل‌های ضروری کارخانه منجر به کاهش موقعیت‌های شغلی در هر دو کارخانه خواهد شد." برابر داده‌های موجود در تارنمای این شرکت، فورد حدود ۵۳۰۰ نفر را در این دو کارخانه به کار گرفته است. این تعدیل نیرو ضربه دیگری به اقتصادی است که یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در جهان را دارد و صادرات آن، از جمله خودرو، مشمول تعرفه 30 درصدی در آمریکا شده است. به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای ارزان‌قیمت، بیش از یک سوم خودروهای فروخته شده در بازار این کشور از هند یا چین وارد می‌شوند. ماهیندرا، دومین خودروساز بزرگ هند، اوایل این ماه کارخانه مونتاژ خود را در آفریقای جنوبی گسترش داد، در حالی که تاتا موتورز، بزرگترین خودروساز هند از نظر فروش، برای توزیع خودروهای خود در این کشور آفریقایی با موتوس هولدینگز قرارداد همکاری بسته است. بانک مرکزی تخمین می‌زند که افزایش تعرفه‌های وضع شده آمریکا ممکن است حدود ۱۰۰ هزار شغل را از بین ببرد و صنایع خودرو و کشاورزی، آسیب‌پذیرترین‌ها هستند. ویلی ونتر معاون دبیرکل اتحادیه همبستگی گفت: "ما این اعلامیه را احتمالاً آغاز از دست دادن مشاغل بیشتر در کل صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی می‌دانیم و نگرانیم که اگر شرایط به سرعت بهبود نیابد، تعدیل نیرو در این صنعت اجتناب‌ناپذیر باشد."

https://www.moneyweb.co.za/news/south-africa/ford-may-cut-about-9-of-jobs-at-two-south-african-plants/

دستیابی به رکورد حجم بار در بنادر آفریقای جنوبی

بنادر کانتینری آفریقای جنوبی در ماه اوت امسال با جابجایی ۱۸۶۸۹ واحدTEU  بالاترین حجم روزانه جابه جایی بار از زمان همه‌گیری کرونا به این سو را به ثبت رساندند. انجمن حمل و نقل بار آفریقای جنوبی (SAAFF) گزارش داد این امر نقطه عطفی در عملکرد سراسری پایانه‌های تحت مدیریت شرکت ترنس‌نت در هفته بیستم سال مالی به دست آمده است. این در حالی است که نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد عملکرد بنادر این کشور وجود دارد که در سال‌های اخیر با چالش‌های عملیاتی قابل توجهی از جمله افزایش حجم بار، زیرساخت‌های فرسوده و ظرفیت محدود جابجایی که منجر به تأخیرهای مکرر و هزینه‌های بالاتر برای خطوط کشتیرانی، واردکنندگان و صادرکنندگان شده، روبرو بوده‌اند. خوانیتا ماری، مدیرعامل این انجمن گفت:"۲۴ ماه گذشته، دوران چالش‌برانگیزی بوده اما با به‌کار گیری تجهیزات جدید، فرآیندهای اصلاح‌شده و تلاش جمعی، عملکرد بنادر در حال تثبیت است. این موفقیت یک نفر نیست، و اعضای SAAFF و شرکای صنعتی، در این مسیر نقش حیاتی ایفا کرده‌اند." اوایل سال جاری، ماووسو، مدیرعامل شرکت رهبری کسب و کار آفریقای جنوبی نگرانی‌هایی را در مورد عدم موفقیت مداوم ترنس‌نت در دستیابی به اهداف حجم حمل بار مطرح کرد و هشدار داد که این وضعیت تأثیر منفی بر عملکرد اقتصادی کشور و اعتماد سرمایه‌گذاران دارد.

https://iol.co.za/business/2025-08-29-south-african-ports-hit-record-cargo-volumes-despite-ongoing-infrastructure-and-capacity-challenges/#google_vignette

تلاش صادرکنندگان هندی برای گسترش فعالیت در آفریقا

پس از آنکه ترامپ، هند را با یکی از شدیدترین عوارض جهانی به عنوان مجازات خرید نفت روسیه هدف قرار داد، کسب و کارهای هندی به دنبال گسترش تولید در آفریقا برای صادرات به آمریکا هستند. شرکت‌های هندی در تلاشند تا آسیب ناشی از تعرفه‌های آمریکا را جبران کرده و به دنبال راه‌حل‌هایی برای ادامه خدمات‌رسانی به مشتریان آمریکایی خود باشند. گوکالداس اکسپورتز، تأمین‌کننده پوشاک GAP و ریموند لایف‌استایل، تولیدکننده پوشاک مرغوب، از جمله شرکت‌هایی هستند که قصد دارند در برخی از کشورهای آفریقایی که در مقایسه با عوارض ۵۰ درصدی بر صادرات هند، از تعرفه‌های پایین ۱۰ درصدی برخوردارند، استفاده کنند. صادرکنندگان الماس و جواهرات نیز به دنبال گسترش فعالیت خود در این قاره هستند. به گزارش بلومبرگ اکونومیکس، بخش‌های کارگرمحور مانند جواهرات و پوشاک بیشترین آسیب را دیده‌ و عوارض آمریکا ممکن است صادرات برخی کالاها را تا 90% کاهش دهد. برابر این گزارش، صادرات هند به آمریکا، بزرگترین بازار آن، پس از اعمال تعرفه‌های بالاتر، ممکن است بیش از نصف کاهش یابد. هند در سال 2023 بیش از 20 میلیارد دلار محصولات نساجی، جواهرات و الماس به آمریکا صادر کرد. پس از آن که شرکت‌های هندی شروع به بررسی نقاط تعرفه‌ای مناسب‌تر در خارج از کشور برای توسعه تجارت به بازار آمریکا نمودند، آفریقا به عنوان یک جایگزین مناسب ظهور کرده است. برخی از کشورهای این قاره مانند اتیوپی، نیجریه، بوتسوانا و مراکش در حال حاضر مشوق‌هایی مانند تسهیلات مالیاتی، جدا از معافیت‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، ارائه می‌دهند. برخی از آنها نوید ابتکارات خاص در بخش‌ها و ساخت مناطق ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری را نیز داده‌اند. با این وجود، مطمئناً هرگونه تغییر در فرایند انتقال تولید به این قاره، زمان‌بر خواهد بود زیرا شرکت‌های هندی باید بار دیگر شرایط را با خریداران آمریکایی مورد مذاکره قرار دهند.

https://www.news24.com/business/economy/indian-exporters-look-to-expand-in-africa-to-dodge-50-us-tariff-20250830-0711

توقف نامحدود تحویل بسته‌های پستی به آمریکا

شرکت دولتی پست آفریقای جنوبی پس از لغو دسترسی بدون عوارض گمرکی برای بسته‌های بین‌المللی توسط ترامپ، برخی از خدمات خود به آمریکا را به طور نامحدود متوقف کرد. اداره پست آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در حالی که ارسال تمام بسته‌ها یا سایر اقلام حاوی کالاهایی که به مقصد آمریکا فرستاده می‌شوند، به حالت تعلیق در می‌آیند، اسناد، نامه‌های معاف از گمرک همچنان پذیرفته می‌شوند. با توجه به فرآیندهای پیچیده مورد نیاز برای رعایت مقررات جدید، چاره‌ای جز تعلیق موقت این محموله‌ها نداریم." مصرف‌کنندگان آمریکایی پیش از این می‌توانستند کالاهای ارزان قیمت را از خارج از کشور تحت آنچه معافیت de minimis نامیده می‌شد، خریداری کنند که امکان ارسال بسته‌های کوچک‌تر به آمریکا بدون عوارض گمرکی را فراهم می‌کرد. این معافیت تعرفه‌ای پیش از آن که در ماه گذشته با دستور ترامپ که با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر غیرقانونی مانند فنتانیل امضا شود در ماه مه در مورد چین لغو شده بود. این اعلامیه آفریقای جنوبی پس از تصمیمات مشابه سایر سرویس‌های پستی ملی، از جمله ژاپن، انگلیس و استرالیا که خدمات حمل خود به آمریکا را به حالت تعلیق درآورده‌اند، گرفته شده است. این امر همچنین فشار بیشتری را بر اداره پست آفریقای جنوبی که از سال ۲۰۲۳ و پس از آن که سال‌ها در نتیجه کاهش حجم نامه‌ها و افزایش بدهی با چالش‌های عملیاتی روبرو بوده و تحت حمایت مالی دولت قرار دارد، وارد می‌کند.

https://dailyinvestor.com/south-africa/100008/south-africa-stopping-parcel-deliveries-to-the-united-states-indefinitely/?source=newsletter

رونق کشاورزی آفریقای جنوبی

کشاورزان آفریقای جنوبی در زمستان امسال حدود ۸۴۱,۶۸۵ هکتار زمین را به زیر کشت بردند که نسبت به فصل قبل 3% افزایش داشته است. برابر آمار کمیته تخمین محصولات کشاورزی (CEC) محصولات مورد بررسی شامل گندم، جو، کلزا، جو دوسر و لوپاین (نوعی از حبوبات) می‌شود. به گزارش این کمیته، آفریقای جنوبی شاهد افزایش کاشت اکثر این محصولات، به جز جو، بوده که اندکی کاهش داشته است. CEC پیش‌بینی می‌کند برداشت محصولات زمستانی آفریقای جنوبی در سال‌ زراعی ۲۰۲۵-۲۶ به ۲.۷۹ میلیون تن برسد که نسبت به فصل قبل 5% افزایش خواهد داشت. به گزارش این سازمان "تولید گندم در سال زراعی جاری 2.04 میلیون تن تخمین زده می‌شود که 6% افزایش نسبت به فصل قبل را نشان می‌دهد که به دلیل افزایش اندک در کاشت و انتظار بازده بهتر است. اگر چنین مقداری محقق شود، می‌توانیم شاهد کاهش ملایمی در واردات در سال تجاری ۲۰۲۵-۲۶ باشیم. کمیته برآورد عرضه و تقاضای آفریقای جنوبی، واردات گندم 26-2025 را 1.74 میلیون تن پیش‌بینی می‌کند که از3% کاهش نسبت به فصل پیش برخوردار است." در مورد کانولا نیز پیش‌بینی شده که رکورد جدید ۳۲۰ هزار تن دست یافتنی باشد که نسبت به فصل قبل از10% افزایش برخوردار خواهد بود. آفریقای جنوبی اکنون صادرکننده کانولا است و اخیراً به کشورهایی مانند آلمان و بلژیک صادرات داشته است. در گزارش این کمیته پیش‌بینی شده که تولید جو دوسر در سال‌های 26-2025 به ۵۷۲۱۳ تن (با 32% افزایش نسبت به سال قبل) و تولید لوپاین به ۲۳۱۰۰ تن (با 20% افزایش نسبت به سال قبل) برسد.با این وجود، برداشت جو در سال مالی ۲۰۲۵-۲۶ به میزان 352675 تن تخمین زده می‌شود که 55% کمتر از فصل قبل خواهد بود.

https://iol.co.za/business/property/2025-09-01-south-africas-agricultural-boom-841685-hectares-of-land-cultivated-this-winter/

صدور مجوز تردد ریلی برای شرکت کشتیرانی MSC  

احیای زیرساخت‌های لجستیکی آفریقای جنوبی با سرعت ادامه دارد، زیرا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای کمک به ساماندهی سیستم ریلی که مدت‌ها اقتصاد آفریقای جنوبی را تحت فشار قرار داده، وارد عمل می‌شود. به گزارش Business Day شرکت MSC بزرگترین فعال حمل و نقل کانتینری جهان، جزو 10 شرکت خصوصی است که به طور موقت برای فعالیت در شبکه ریلی آفریقای جنوبی مجوز عملیات دریافت کرده است. سرمایه‌گذاری جدید بخش خصوصی در سیستم ریلی با یکی از چهار ستونی که بانک جهانی در ماه فوریه برای دستیابی به افزایش رشد اقتصادی توصیه کرده بود، مطابقت دارد. بانک جهانی اعلام کرد این کشور با ارائه خدمات زیرساختی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه، می‌تواند محدودیت‌های موجود بر مشاغل را کاهش و درآمد قابل تصرف خانوارها را افزایش دهد. ترنس‌نت بارها به دلیل ناامید کردن بخش خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته و به ویژه معدنچیانی که سعی در صادرات سنگ معدن دارند تحت تأثیر ناکارآمدی بنادر و راه‌آهن قرار گرفته‌اند. ترنس‌نت برخی از مشکلات را به سرقت تجهیزات خود نسبت داده است. با این حال کریسی، وزیر حمل و نقل، به سرعت در تلاش است تا این شرکت دولتی را متحول کند و در این راه، از تصویب انتخاب شرکت‌های جدید بهره‌بردار ریلی خبر داده که نقطه عطفی در برنامه اصلاحات ریلی کشور است. انتظار می‌رود شرکت‌های جدید بهره‌برداری از قطار بین اواخر ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ راه‌اندازی شوند که هدف آنها افزایش حجم حمل بار ریلی از ۱۶۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ است. واحد اداره بنادر ترنس‌نت اوایل سال جاری اعلام کرد با شرکت سرمایه‌گذاری مشترک Grindrod Eyamakhosi در زمینه توسعه و بهره‌برداری از یک مرکز جابجایی کانتینر در بندر ریچاردزبی توافق‌نامه‌ای امضا کرده است. در آخرین طرح راهبردی وزارت حمل و نقل آمده است که طرح توسعه ملی (NDP) یک چارچوب راهبردی برای هدایت اقدامات مربوط به نگهداری و گسترش زیرساخت‌های اقتصادی همچون حمل و نقل با تمرکز بر حمل و نقل ریلی برای حمایت از رشد اقتصادی و اهداف توسعه اجتماعی ارائه می‌دهد. NDP تاکید ‌دارد با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، برای برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها باید از منابع خصوصی تأمین مالی لازم بعمل آید. علاوه بر صدور مجوزها و تعیین تعرفه‌ها، NDP مقرراتی را الزامی می‌کند که بر تحریک رقابت در بازار و ارتقای دسترسی مقرون‌به‌صرفه به خدمات باکیفیت تأکید داشته باشند.

https://iol.co.za/business/economy/2025-09-04-global-shipping-company-msc-secures-approval-to-run-trains-on-sas-rail-network/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما