اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
هزینه گردشگری انبوه: آیا شهرهای ساحلی کرواسی میتوانند زنده بمانند؟
گردشگری انبوه، فشار ناپایداری را بر شهرهای اروپایی و شهرهای کوچک ساحلی وارد میکند که پیامدهای بلندمدتی را در مسکن، زیرساختها و کیفیت زندگی آن مناطق دارد. در سراسر سواحل کرواسی، طبیعت در فصل گردشگری بسیار تخت تاثیر است. 81٪ از اقامت های شبانه بین ماههای ژوئن و سپتامبر رخ می دهند. بسیاری از شهرها شاهد افزایش جمعیت 20 تا 30 برابری در فصل اوج گردشگری هستند و از این امر سیستمهای خدمات شهری و خدمات عمومیبسیار آسیب پذیر میشوند. بیش از 90 درصد گردشگری در نواحی ساحلی متمرکز است و فشار را بسیار موضعی و شدید میکند. به عنوان مثال، شهر دوبرونیک با رقم 27 گردشگر به ازای هر ساکن بومی، به یکی از شلوغ ترین مقاصد در اروپا تبدیل شده است. کشتیهای کروز گه از منابع اصلی گردشگری هستند خود مقصر ازدحام و آسیبهای زیستمحیطی هستند. اگرچه دولت در سال 2018 اقدامات محدودیتی مثل محدود کردن هر روز به دو کشتی کروز ، کاهش صندلیهای رستورانها و غرفههای سوغاتی را ارائه کرد، اما اثربخشی این سیاستها همچنان نامشخص است.
یکی از پیامد های گردشگری انبوه در سواحل، انفجار اجارههای کوتاه مدت است. کرواسی دو میلیون تخت گردشگری دارد که 1.4 میلیون آن در مناطق مسکونی است. از سال 2016، بیش از یک میلیون تخت اضافه شده است که عمدتاً به دلیل سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در گردشگری تابستانی است. کرواسی با سهم 62 درصدی محل اقامت از اجارههای کوتاه مدت، بیشترین سهم را در دریای مدیترانه دارد. این امر با یک سیاست طولانی مدت آزادسازی امکان پذیر شده است که به نفع املاک گردشگری با حداقل مقررات و مزایای مالیاتی میباشد.
اگرچه هدف تغییرات قانونی اخیر معرفی مدیریت بهتر از طریق اصلاح مالیات و سیاست گردشگری است، اما کارشناسان هشدار می دهند که این آسیبها ممکن است بسیار عمیق تر باشد. بازیابی برای مقاصد پر بار ممکن است امکان پذیر نباشد، زیرا هیچ نمونه جهانی از چنین مکانهایی وجود ندارد که به سطوح پایدار بازگردند. این چالش به دلیل نفوذ سیاسی صاحبان املاک، که یک پایگاه قدرتمند را تشکیل می دهند، پیچیده تر میشود. بدون اقدام های جسورانه و اجباری بومی، بسیاری از این شهرها ممکن است پر ازدحام باقی بمانند و از نظر اقتصادی به مدلی وابسته تبدیل شوند و حیات بلندمدت شان تهدید شود.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/masovni-turizam-nasa-mala-mista-mozda-se-nikada-nece-oporaviti-163108
شروع امیدوار کننده فصل گردشگری در کرواسی
تونچی گلاوینا، وزیر گردشگری و ورزش کرواسی گزارش داد که بخش گردشگری در سال 2025 با رشد 4 درصدی در چهار ماه اول سال، شروع امیدوارکنندهای داشته است. با وجود تاخیر در تعطیلات عید پاک، پیش بینیها برای هر دو فصل پیش و پس از فصل خوش بینانه است. با این حال، گلاوینا با اشاره به بیثباتی ژئوپلیتیکی و تأثیر اقتصادی آن، از جمله پیشبینیهای کاهش رتبه بانک مرکزی اروپا برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو، احتیاط را در مورد اوج فصل تابستان توصیه میکند.
وزیر امور خارجه کرواسی هم تاکید کرده است در حالی که ارقام گذشته گردشگری دلگرم کننده بوده است، اما نباید موفقیت آینده را تنها با ورود و اقامت شبانه سنجید. به اعتقاد وی باید بر رشد درآمد، ایجاد شغل، تأثیر اقتصادی گستردهتر و رضایت مردم محلی نیز تأکید گردد. پایداری همچنان یک تمرکز اصلی است و حفظ رابطه مثبت بین گردشگری و ساکنان بومی یک اولویت است.
رقابت در قیمت به عنوان یک عامل کلیدی موثر بر انتخاب مقصد برجسته شده است و تلاشهایی برای ارتقای جذابیت ارزش برای پول کرواسی از طریق شرکت در نمایشگاههای بینالمللی متعدد، بهویژه در آلمان انجام گردیده است. گلاوینا همچنین از راهاندازی آتی علامتی برای اقامت خانوادگی خبر داد که بخشی از یک استراتژی گستردهتر توسط هیئت ملی گردشگری کرواسی برای برندسازی و تبلیغ این بخش به عنوان یک دارایی منحصر به فرد گردشگری کرواسی است. او با اطمینان به این نتیجه رسید که اقامتگاههای خانوادگی با کیفیت بالا همچنان یک عنصر ارزشمند و متمایز در گردشگری کرواسی خواهد بود.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/ministar-turizma-predsezona-obecava-no-izazovi-su-pred-nama-4482993
گردشگری سلامت کرواسی با داراییهای طبیعی و تقاضای فزاینده شکوفا میشود
بخش گردشگری سلامت و تندرستی کرواسی رشد ثابت و قوی را تجربه میکند و سالانه بین 700 تا 900 میلیون یورو چرخش مالی داشته و به افزایش درآمدها کمک میکند. اگرچه این کشور نسبت به مقاصد معتبرتری مانند اتریش، آلمان یا اسلوونی امکانات تخصصی کمتری در بخش گردشگری سلامت دارد، اما مزیت اصلی اش تنوع منابع طبیعی همچون چشمههای آب گرم، گیاهان دارویی و آب و هوای مدیترانه ای و قاره ای مناسب است.
پیشنهادات گردشگری سلامت در کرواسی متنوع است و شامل استراحتگاههای اسپا، هتل ها و مراکز سلامتی است که خدماتی را با هدف آرامش، مراقبت های پیشگیرانه و بهبود کیفیت زندگی ارائه می دهند. بعلاوه گردشگری سلامت بر درمانهای پزشکی و توانبخشی برای شرایط خاص سلامت نیز تمرکز دارد. گردشگری سلامت عمدتاً به افراد سالمیکه به دنبال بهبود رفاه خود از طریق درمان، تجربیات مبتنی بر طبیعت و بهبود شیوه زندگی هستند نیز خدمات می دهد. رشد ویژه ای نیز در گردشگری دندانپزشکی، زیبایی شناختی و سلامتی مشاهده شده است.
با شناخت پتانسیل این بخش، وزارت گردشگری در پروژههای متعددی سرمایه گذاری کرده است، از جمله طرح هایی که توسط "برنامه ملی بازیابی و تاب آوری" اتحادیه اروپا تامین مالی میشوند. تنها در سال 2024 در کرواسی از پروژههای گردشگری سلامت به ارزش بیش از 131 میلیون یورو حمایت شد که ین امر نشان دهنده علاقه استراتژیک دولت به گسترش این بخش است. در حال حاضر، تخمین زده میشود که گردشگری سلامت و تندرستی حدود پنج تا ده درصد از کل درآمدهای گردشگری را تشکیل می دهد، سهمیکه همچنان در حال رشد است.
تلاشها برای تمرکززدایی و غیراشباع کردن گردشگری از سواحل به مناطق داخلی، با پروژههایی مانند «توپوسکو در منبع سلامت» - یک ابتکار 27.5 میلیون یورویی با هدف احیای زیرساختهای آبگرم حرارتی و گسترش امکانات ورزشی و سلامتی در حال انجام است. این توسعه با هدف گستردهتر ایجاد مدلهای گردشگری پایدار که به نفع مناطق در تمام طول سال است، بدون توجه به نزدیکی به دریا، هماهنگ شده است.
مناطق قارهای به طور فزایندهای در خارج از فصل گردشکری، با پیشنهادات سلامتی، گردشگران را جذب میکنند. مقاصدی مانند لیکا، بارانیا، اسلاوونیا و ایستریا برای ارائه تجربیات سلامتی معتبری که ریشه در سنتهای محلی دارد مانند درمانهایی با استفاده از گیاهان دارویی، عسل، انگور تراپی و... در پیشرو هستند.
کارشناسان، چالش های بخش گردشگری را این چنین بر میشمارند. بهداشت داخلی فاقد تخصص کافی، ارائه اغلب درمانهای استاندارد شده ، بدون هویت منطقهای یا فرهنگی، عدم سرمایه گذاری در زیرساخت ها، لزوم آموزش کارکنان و ارتقای رقابت پذیری کرواسی.
کارشناسان موافقند که کرواسی دارای منابع طبیعی و فرهنگی برای تبدیل شدن به یک مقصد اصلی گردشگری سلامتی است، اما موفقیت درازمدت آن به تخصص عمیق تر، هویت های منطقه ای قوی تر، سرمایه گذاری استراتژیک و بهبود زیرساخت ها بستگی دارد. با رویکرد صحیح، گردشگری سلامت میتواند نقش مهمی در ایجاد گردشگری پایدار و در تمام طول سال و ارتقای برند جهانی گردشگری کشور داشته باشد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/bogatstvo-i-raznolikost-prirodnih-resursa-nasa-je-kljucna-prednost-u-razvoju-wellness-turizma-4482884
کرواسی اولین قطار باطری داخلی را در انتقال ریل سبز راه اندازی کرد
کرواسی با حرکت موفقیت آمیز اولین قطار باتری دار تولید داخل که توسط شرکت کونچار با استفاده از بودجه اروپایی و ملی ساخته شده است، نقطه عطفی در گذار سبز خود رقم زد. این قطار مسیر افتتاحیه خود را از زاگرب به شهر بیالوار تکمیل کرد که نمادی از یک پیشرفت تاریخی برای راهآهن کرواسی و اقتصاد ملی است. هدف این پروژه به ارزش 17.1 میلیون یورو که 13.3 میلیون آن از طرح بازیابی و تاب آوری اتحادیه اروپا تامین شده است، نوسازی حمل و نقل ریلی با فناوری سازگار با محیط زیست است.
قطار برقی با باتری میتواند با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در مسیرهای غیر برقی و تا 160 کیلومتر در ساعت در مسیرهای برقی کار کند. 315 مسافر را در خود جای می دهد و تنها با باتری میتواند بیش از 100 کیلومتر را طی نماید. این شامل امکانات مدرن مانند وای فای رایگان، دسترسی معلولان، جایگاه نگهداری دوچرخه، و نیز مونیتورهای تصویری است. این قطار پس از اجرای آزمایشی در چندین ایستگاه، خدمات عادی خود را در مسیر زاگرب بیالوار آغاز خواهد کرد.
اولگ بوتکوویچ، معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل، بر تلاش های مداوم برای ارتقای زیرساخت های ریلی با سرمایه گذاری نزدیک به 1.5 میلیارد یورو در سراسر کشور تاکید کرد. وی گفت که 63 قطار جدید در حال حاضر فعالند و شش قطار دیگر شامل یک قطار باتری دیگر و پنج مدل الکترو دیزل نیز تا پایان سال آماده خواهند شد.
قطارهای باتری دار برای استفاده روزانه تا 480 کیلومتر و برای 18 ساعت فعالیت طراحی شده اند، با ایستگاههای شارژ سریع که امکان شارژ کامل باتری را در حدود 30 دقیقه فراهم میکند. این ایستگاهها در شهرهای کلیدی همچون اسپلیت، اوسی یک، واراژدین و پولا قرار است تاسیس شوند. کرواسی با توسعه این صنعت در مسیر حمل و نقل پایدار و محفاظت از محیط زیست قدم بر می دارد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/koncarov-elektrobaterijski-vlak-olaksava-hrvatsku-zelenu-tranziciju-4483428
کاهش مسافر و افزایش محمولههای باری در بنادر دریایی کرواسی
در سه ماهه اول سال، بنادر دریایی کرواسی در کنار افزایش قابل توجه حجم بار، کاهش در ترافیک مسافری را تجربه کردند. تعداد مسافران کشتیها و کشتیهای مسافربری با 3 درصد کاهش به بیش از 3.1 میلیون نفر رسید و مسافران کشتیهای کروز با کاهش 19.5 درصدی به 16000 نفر، عمدتاً در شهرهای دوبرونیک، اسپلیت، زادار و شیبنیک، کاهش یافت. تعداد کشتیهای وارد شده نیز با 1.5 درصد کاهش به 49500 کشتی رسید. بنادر عمده مسافربری - اسپلیت، زادار، پرکو، سوپتار و کورچولا- شاهد کاهش مسافر بین 2.3 تا 4.4 درصدی بودند. با وجود مسافران کمتر، تردد وسایل نقلیه و اتوبوس در کشتیها رشد کرده و وسایل نقلیه مسافربری با افزایش 2.4 درصدی به 715800 و اتوبوس ها به 5 درصد افزایش رسید.
با این حال، ترافیک محموله رشد قابل توجهی داشت، به ویژه در حمل محموله مایع، که 37.3 درصد افزایش یافت و حدود نیمی از کل گردش کالا را تشکیل می داد. حمل و نقل کانتینری نیز به شدت و به نرخ 23 درصد افزایش یافت و 22 درصد از گردش کالا را به خود اختصاص داد، در حالی که محمولههای فله خشک 34.4 درصد کاهش داشت که تقریباً 20 درصد از کل کالا را شامل میشود. در میان پنج بندر اصلی باری که بیش از 90 درصد کالاها را جابجا میکنند، ریه کا و امویشلی افزایش قابل توجهی را ثبت کردند. در اومیشلی حجم محموله ، تقریباً دو برابر رشد کرد و با افزایش 98 درصدی به بیش از 1.5 میلیون تن رسید. در ریه کا هم شاهد رشد 16.4 درصدی و رسیدن به رقم بیش از 1.1 میلیون تن بویدم. در همین حال، باکار با 601500 تن بار و کاهش 16.8 درصدی، پلوچه با 43 درصد کاهش بار و رقم 597000 تنی و اسپلیت با 14.5 درصد کاهش ورقم بار 493700 در ربتههای بندی قرار دارند.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/u-morskim-lukama-u-prvom-tromjesecju-manje-putnika-i-vise-tereta/