اخبار اقتصادی لهستان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفتۀ سوم اردیبهشت ماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
اصلاح پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی لهستان در سال ۲۰۲۵ توسط وزارت دارایی
وزارت دارایی لهستان پیشبینیهای اقتصاد کلان خود را برای سال ۲۰۲۵ بهروزرسانی کرده و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی مورد انتظار را از ۳.۹ درصد که در بودجه دولتی تهیه شده در پایان سال قبل تعیین شده بود، به ۳.۷ درصد کاهش داده است. همزمان، این وزارتخانه پیشبینی خود برای کسری بخش عمومی در سال ۲۰۲۵ را به ۶.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش داد که افزایش قابل توجهی نسبت به هدف قبلی ۵.۵ درصد است. این بازنگری، با توجه به کسری مالی بالاتر از حد انتظار سال گذشته و عدم قطعیتهای خارجی مداوم، از جمله تأثیرات احتمالی سیاست تجاری ایالات متحده و جنگ در اوکراین، و همچنین احساسات اقتصادی در آلمان، چشمانداز محتاطانهتری را منعکس میکند.
https://biznes.pap.pl/wiadomosci/gospodarka/update-polands-economy
کاهش رشد تولید لهستان در ماه آوریل
شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولید لهستان در آوریل سال جاری، 50.2 واحد ثبت شد که نسبت به 50.7 واحد در ماه مارس کاهش یافته است. این شاخص اگرچه هنوز بالاتر از آستانه 50 واحد است و به نوعی حاکی از افزایش تولید است، اما در عین حال نشان دهنده تعدیل سرعت رشد در بخش تولید لهستان است. گفته میشود دلیل کاهش رشد تولید، کاهش سفارشات جدید است که نگرانیهایی را در مورد تقاضای آینده ایجاد کرده است.
https://tradingeconomics.com/poland/manufacturing-pmi
ادغام غول شیرینیسازی لهستان با شکلاتساز آلمانی
شرکت Colian Holding ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات غذایی در لهستان که به خاطر برندهای محبوبی مانند ویفرهای Grześki و شکلاتهای Jeżyki شناخته میشود، با شرکت شکلات سازی آلمانی Gubor Schokoladen، ادغام شده است. هدف از این تصمیم که توسط مدیران دو شرکت اعلام شد، بهرهگیری از نقاط قوت هر دو کسبوکار خانوادگی و حضور قوی تر در بازار رقابتی مواد غذایی اعلام شده است. این دو شرکت در حال حاضر مجموعا ۱۲ سایت تولیدی در لهستان، آلمان و ایرلند دارند و تقریباً ۴۲۰۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند و با این تصمیم، انتظار میرود سالانه حدود ۸۵۰۰۰ تن شیرینی و ۱۴۰ میلیون لیتر نوشیدنی تولید کند.
https://www.just-food.com/news/colian-and-gubor-merger
برنامه جدید صندوق توسعه لهستان: سرمایهگذاری در فناوریهای پیشرفته
صندوق توسعه لهستان (PFR) برنامهای جدید معرفی کرده که هدف آن حمایت مالی از پروژههای نوآورانه و فناوریهای پیشرفته در این کشور است. این برنامه با بودجهای چندصد میلیون زلوتی طراحی شده و قرار است شرکتهایی را که در حوزههایی مثل فناوری اطلاعات، انرژیهای نو، هوش مصنوعی، فناوری پزشکی و سایر صنایع آیندهمحور فعالیت میکنند، تأمین مالی کند. این اقدام بخشی از استراتژی کلی دولت لهستان برای گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانشبنیان است و همچنین نقش مهمی در جذب سرمایهگذاری خارجی در این حوزهها ایفا خواهد کرد. اهداف اصلی این طرح عبارتاند از: تقویت موقعیت لهستان در رقابت جهانی در حوزه فناوری، ایجاد زیرساختهای فناورانه پایدار و بلندمدت، حمایت از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان داخلی و توسعه نوآوریهای بومیکه قابلیت تجاریسازی بینالمللی دارند.
https://biznes.pap.pl/wiadomosci/gry-i-technologie/polands-minfin-development-fund-pfr-and-its-vc-unit-earmark-pln-600
برنامه وزارت دارایی لهستان برای توسعه فرودگاه ورشو
وزارت داراییهای لهستان اعلام نمود با توجه به رشد مداوم تعداد مسافران فرودگاه بین المللی شوپن ورشو، توسعه این فرودگاه به منظور جلوگیری از ازدحام و حفظ کیفیت خدمات در دستور کار قرار گرفته است. بودجه این پروژه بزرگ نوسازی ۱٫۶ میلیارد زلوتی تخمین شده است که پس از تکمیل ، با توسعه مساحت ترمینال ها، باندهای فرود و دروازههای پرواز ، ظرفیت فرودگاه از 22 میلیون نفر، با افزایشی 15 درصدی، به 30 میلیون نفر خواهد رسید. بنا بر اعلام وزارت دارایی، کار ساخت و ساز از سال ۲۰۲۶ آغاز و بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته، در پایان سال ۲۰۲۸ پایان خواهد یافت.
https://businessinsider.com.pl/gospodarka/zbliza-sie-modernizacja-lotniska-chopina-takie-ma-przyniesc-zmiany/6bzvjm4
برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری لهستان
شرکت دولتی خدمات ریلی PKP Intercity اعلام نمود در نظر دارد مناقصه ای را برای دریافت پیشنهادها جهت افزودن ۴۲ قطار دوطبقه الکتریکی به ناوگان ریلی خود برگزار نماید. بنا بر اعلام PKP، این قطارها قادر خواهند بود تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و در نتیجه این اقدام که در چارچوب استراتژی بلندمدت این شرکت برای مدرنسازی ناوگان است، علاوه بر افزایش ظرفیت خدمات دهی به مسافران، مصرف انرژی نیز کاهش خواهد یافت. شرکت PKP موعد نهایی برای پذیرش پیشنهادات را 17 جولای در نظر گرفته است و اعلام نموده است هزینه این پروژه ۱۰ میلیارد زلوتی برآورد شده است و با توجه به لزوم جایگزینی ریل ها نو سازی ایستگاهها، عملیاتی شدن آن، بین ۴۰ تا ۴۴ ماه زمان نیاز دارد. در صورت تحقیق، این اولین بار خواهد بود که PKP از قطارهای برقی استفاده میکند و گامیبزرگ برای حرکت به سمت انرژی سبز در حوزه حمل و نقل عمومیتوسط دولت لهستان ارزیابی میشود. در سال گذشته، PKP Intercity حدود ۷۸.۵ میلیون مسافر را جابهجا کرده است که نشاندهنده رشد ۱۵٪ نسبت به سال قبل است.
https://www.wnp.pl/logistyka/pkp-intercity-czeka-do-lipca-na-ostateczne-oferty-od-producentow-pociagow-pietrowych,940290.html