معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی لهستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در نیمه اول مهر ماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ادامه رکود در صنعت لهستان

تولید صنعتی لهستان برای بیش از سه سال، مشابه سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، در یک وضعیت نزدیک به رکود قرار داشته است. مهم‌ترین دلیل این وضعیت، تضعیف تقاضای خارجی، به ویژه از طرف آلمان است که بخش قابل توجهی از تولیدات لهستان، به‌ویژه در صنایع خودروسازی و تجهیزات الکتریکی، به عنوان مواد اولیه و اجزای میانی، به آلمان و سایر اقتصادهای منطقه یورو صادر می‌شود. رکود اقتصادی در آلمان به طور مستقیم بر کاهش سفارشات جدید و در نتیجه کاهش تولید در کارخانه‌های لهستان تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، بالا رفتن دستمزدها در سال‌های اخیر و مشکلات رقابتی با محصولات ارزان‌تر آسیایی، فشار هزینه‌ای بر تولیدکنندگان لهستانی وارد کرده است. با این وجود انتظار می‌رود که در سال 2026، لهستان شاهد رشد قوی‌تر صنعتی باشد، چرا که پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از کمک‌های مالی و وام‌های اتحادیه اروپا که برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در نظر گرفته شده بود، عمدتاً در سال ۲۰۲۶ به دست ذینفعان نهایی برسد و باعث رونق در بخش ساخت‌وساز و صنایع مرتبط شود. علاوه بر آن، با افزایش دستمزدهای واقعی، مصرف خصوصی قوی خانوارها به عنوان نیروی محرکه اصلی رشد اقتصادی لهستان عمل خواهد کرد و جای خالی رکود صنعتی را تا حدی پر می‌کند.

https://think.ing.com/articles/polands-solid-economic-growth-still-reliant-on-services/

 آخرین وضعیت بازار مسکن لهستان

بازار مسکن لهستان در اواخر سال ۲۰۲۵ با وجود کاهش سرعت، همچنان توسط سرمایه‌گذاری قوی حمایت می‌شود، به‌ویژه در بخش ساخت‌وساز عمومی. پیش‌بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بخش ساخت‌وساز به دلیل تزریق گسترده بودجه‌های اتحادیه اروپا و پروژه‌های بزرگ دولتی در زیرساخت و دفاع، شاهد یک رونق خواهد بود. با این حال، در بخش مسکن خصوصی، سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و نرخ‌های بهره نسبتاً بالا که برای مهار تورم اعمال شده است، همچنان بر تقاضای وام مسکن تأثیر می‌گذارد. این عوامل موجب تعدیل تدریجی در رشد قیمت‌ها و کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه نسبت به سال‌های گذشته می‌شود. در مجموع، بازار مسکن لهستان مسیری دوگانه را طی می‌کند: رشد قوی در بخش عمومی و تعدیل محتاطانه در بخش خصوصی تحت تأثیر شرایط کلان اقتصادی.

استراتژی توسعه بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ ای خواروبار لهستان

ژابکا (Żabka) یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های فروشگاه‌های خواروبار و سوپرمارکت‌های کوچک در لهستان است که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و طی سال‌های اخیر با رشد بسیار سریع تعداد فروشگاه‌های خود را به بیش از ۱۰ هزار فروشگاه در سراسر لهستان رساند. مدل کسب‌وکار زابکا عمدتاً مبتنی بر فرانچایزینگ است، یعنی بیشتر فروشگاه‌ها توسط کارآفرینان محلی اداره می‌شوند اما تحت برند و سیستم متمرکز شرکت فعالیت می‌کنند. این شرکت که اخیرا وارد بازار رومانی نیز شده است، در استراتژی تازه خود اعلام کرده است که قصد دارد در بازه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ سالانه بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه جدید افتتاح کند، به طوری که تا پایان ۲۰۲۸ تعداد کل فروشگاه‌هایش در لهستان و رومانی به حدود ۱۶ هزار واحد برسد. همچنین، با تصویب سیاست جدید تخصیص سرمایه، هیئت‌مدیره قصد دارد معادل ۵۰٪ از سود خالص سال ۲۰۲۵ را به طور نقدی بین سهامداران تقسیم کند و در سال‌های بعد این نسبت بین ۵۰٪ تا ۷۰٪ تعیین خواهد شد؛ بعلاوه برنامه بازخرید سهام نیز در بلندمدت گزینه‌ای محتمل در نظر گرفته شده است.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/wiecej-otwarc-i-gotowosc-do-dywidendy-zabka-pokazuje-swoje-plany/ts0h2pj

لهستان پیشتاز فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا

در 8 ماه اول سال 2025 لهستان به بیشترین سرعت رشد بازار خودروهای برقی در اتحادیه اروپا دست یافت. تعداد خودروهای برقی ثبت‌شده در لهستان در اوت مجموعاً حدود ۱۰۷ هزار دستگاه بوده است که ۲۳۸٪ بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. مهمترین عوامل رشد بازار خودروهای برقی لهستان عبارت است از کاهش قیمت خودروهای برقی به علت بازار رقابتی و ارائه طرح های فروش لیزینگی متنوع توسط فروشندگان، سرمایه‌گذاری‌های گسترده دولت در شبکه ایستگاه‌های شارژ ، افزایش آگاهی عمومی در مورد خودروهای برقی در نتیجه کمپین اطلاع رسانی دولت و مهمتر از همه این موارد یارنه دولت برای یک خودروی برقی جدید به خانواده‌ها است که تا سقف 10 هزار یورو قابل پرداخت است. همچنین در ماه اوت، برند چینی BYD در لهستان مقام اول پر فروش ترین ماشین برقی را داشته است و پس از آن، سیتروئن (Citroen) و بی‌ام‌دابلو (BMW) در رده‌های بعدی قرار گرفتند. اگرچه در مجموع، تسلا کماکان پیشتاز بازار خودروهای برقی لهستان است.

https://motofakty.pl/ile-samochodow-elektrycznych-mamy-w-polsce-nowe-dane-z-rynku/ar/c4p2-28033521

 تغییر استراتژی دولت لهستان در درخواست وام های توسعه ای اتحادیه اروپا

دولت لهستان اعلام کرده است که در چارچوب برنامه احیای اتحادیه اروپا (Recovery Plan) قصد دارد میزان استفاده از وام‌های کم‌بهره این طرح را حدود ۵.۹ میلیارد دلار کاهش دهد و به جای آن بیشتر بر دریافت کمک‌های بلاعوض (grants) تکیه کند. هدف اصلی این تصمیم کاهش فشار بدهی‌های عمومی و ایجاد فضای مالی پایدارتر برای بودجه کشور است. مقامات لهستان تأکید کرده‌اند که کمک‌های بلاعوض همچنان امکان اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، دیجیتالی‌سازی و زیرساخت‌های عمومی را فراهم می‌کند، بدون آنکه سطح بدهی دولت را افزایش دهد. این رویکرد بخشی از تلاش ورشو برای متعادل‌سازی رشد اقتصادی با مدیریت بدهی در شرایط پرچالش فعلی اقتصاد اروپا محسوب می‌شود.

https://www.reuters.com/world/poland-cut-eu-recovery-plan-loans-by-59-billion-minister-says-2025-09-26/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما