اخبار اقتصادی بلژیک
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک و لوکزامبورگ در هفته دوم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشورها به شرح زیر میباشد:
اخبار بلژیک
ظهور غول های درگاه پرداختی آمریکایی در شبکه بانکی بلژیک
بازرگانان فدراسیونهای یونیزو، والونی و کومئوس در مورد افزایش هزینههای تراکنشهای پرداخت هشدار داده اند. به گفته آنها، دلیل گران شدن این هزینهها شبکه پرداخت آمریکایی مانند مسترکارت و ویزا و عدم توانایی شبکه بلژیکی بانکانتکت در مقابله با آنها میباشد. بازرگانان بلژیکی از دولت درخواست کردند، راهی برای کاهش هزینه پرداخت از طریق درگاههای امریکایی ایجاد کند.
بازرگانان میگویند که هزینه برخی از پرداختها میتواند بسته به روش پرداخت مورد استفاده، تا بیست برابر گرانتر تمام شود. در نهایت، این مصرفکننده است که این هزینهها را پرداخت خواهد کرد.
این واقعیت که مسترکارت و ویزا به طور فزایندهای مورد استفاده قرار میگیرند، تا حدودی به این دلیل است که افراد بیشتری، به ویژه جوانان، از طریق اپل پی یا گوگل پی پرداخت را انجام می دهند. از طریق نصب این برنامهها بر روی تلفن هوشمند، به روشی نسبتاً ساده، پرداخت صورت میگیرد. در بلژیک، تنها بانک Belfius امکان پرداخت با بانکانتکت را فراهم کرده است.
تسلط آمریکا در تراکنشهای پرداخت در سطح اروپا نیز به یک مسئله تبدیل شد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پیش از این در مورد آن هشدار داده است. شرکتهای آمریکایی نیز به دادههای حساس مصرفکنندگان دسترسی دارند.
دواستاندارد، آوریل27
https://www.standaard.be/economie/opmars-van-amerikaanse-betaalreuzen-kost-handel-en-consument-steeds-meer-geld/61961692.html
صنعت هوانوردی در صدر جذابیت های شغلی در بلژیک در سال 2024
هوانوردی از صنعت داروسازی به عنوان پرتقاضاترین بخش شغلی در بلژیک پیشی گرفت. صنعت داروسازی جایگاه دیرینه خود را به عنوان جذابترین بخش اشتغال بلژیک از دست داده و در سال 2024، هوانوردی از آن پیشی گرفته است. براساس نظر سنجی صورت گرفته از طریق موسسه کاریابی بلژیکی رند استات، از۱۲۰۰۰ نفر در مورد بزرگترین شرکتهای خصوصی، در حالی که هوانوردی و داروسازی دارای جایگاه برتر به طور مشترک در سال گذشته بوده اند، سرانجام هوانوردی، پیشتاز شده است. اگرچه جذابیت این بخش اندکی کاهش یافت و با افت ۱ امتیازی به ۴۷.۴ درصد رسید، اما صنعت داروسازی با افت بیش از ۲ امتیازی، رتبه ۴۶.۳ درصد را کسب کرد.
این دومین بار در ۲۵ سال گذشته است که بخشی غیر از داروسازی در صدر فهرست قرار میگیرد. در سال ۲۰۰۹ نیز بخش رسانه از داروسازی پیشی گرفت و به بالاترین رتبه ارتقا یافت.
طبق گزارش انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی، بخش هوانوردی تا ژوئن ۲۰۲۴ به طور کامل بهبود یافته بود و حجم پروازها در برخی مناطق اکنون از سطح قبل از همهگیری فراتر رفته است.
بلگا، 24 آوریل
https://www.belganewsagency.eu/skys-the-limit-aviation-overtakes-the-pharma-industry-as-the-most-desirable-sector-in-belgium
تمایل بخش دولتی بلژیک به خرید سهام میلیارد یورویی فرودگاه بروکسل
دولتهای فدرال و محلی فلاندر در حال بررسی خرید مشترک سهام 30 درصدی صندوق بازنشستگی کانادا OTPP در فرودگاه بروکسل میباشند. با این اتفاق، بخش دولتی مهمترین سهام دار فرودگاه بروکسل خواهد شد. مبلغ این معامله حدود 2.6 میلیارد یورو بر آور میشود. پیش تر، شرکت سرمایهگذاری استرالیایی مککواری در حال مذاکره برای خرید سهام OTPP بود، اما به دلیل قیمت بالای آن، به شکست انجامید.
دولت فدرال در حال حاضر 25 درصد به علاوه یک سهم در فرودگاه بروکسل دارد که یک دارایی راهبردی میباشد. در صورت حصول توافق، سهام دولت فدرال به تقریباً 40 درصد افزایش می یابد. دولت محلی فلاندر نیز به طور غیرمستقیم نزدیک به 2 درصد سهام را در اختیار دارد، اما خرید نیمی از سهام OTPP این رقم را به حدود 16 درصد افزایش خواهد داد.
در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴، تئو فرانکن از حزب N-VA، دائما پیشنهاد خرید سهام از سوی دولت فدرال برای تأمین مالی سرمایهگذاریهای دفاعی را مطرح نموده است.
با این حال، حزب لیبرال MR به شدت با این طرح مخالف بوده و معتقد است سهامداران خصوصی باید این موضوع را بین خود حل نمایند. زیرا دولت نباید میلیاردها یورو (پولی که ندارد) بابت خرید سهام بیشتر از شرکتی که در حال حاضر دارای عملکرد خوبی است، بپردازد.»
فرودگاه زاونتم در بروکسل، ۸.۸ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی بلژیک کمک میکند و از حدود ۶۵۰۰۰ شغل پشتیبانی میکند. این یک دارایی کلیدی اقتصادی و راهبردی باری بلژیک محسوب میشود.
بلگا، 25 اوریل
https://www.belganewsagency.eu/governments-eye-billion-euro-stake-in-brussels-airport
شرکت های منطقه فلاندر بلژیک در حال تجهیز جهت مقابله با جنگ تجاری
از هر چهار شرکت فلاندری، یک شرکت به دلیل جنگ تجاری پیش رو، در حال بررسی تجدید ساختار خود میباشند. شرکتهای فلاندری معتقدند که سال ۲۰۲۵ سال اقتصادی تاریکی خواهد بود. این موضوع از نظرسنجی سازمان کارفرمایان ووکا (Voka) از ۷۵۰ شرکت آشکار گردیده است. در این نظر سنجی، سه چهارم پاسخدهندگان نگرانند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر جنگ تجاری آغاز شده از سوی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قرار گیرند. از هر چهار شرکت، یک شرکت در حال بررسی تغییر ساختار در شش ماه آینده است. صنعت فلاندر نگران عواقب جنگ تجاری است. کسانی که با ایالات متحده تجارت میکنند تخمین میزنند که مسئله تعرفه میتواند تا یک پنجم از گردش مالی آنها را کاهش دهد. اتحادیه کارفرمایان فلاندر (ووکا) معتقد است این جنگ، زیان منفی دو جانبه در پی خواهد داشت. از نظر ووکا، وضعیت نگرانکننده است و از مقامات میخواهد که یک سیاست صنعتی واقعی را اجرا کنند.
دو استاندارد، 30 آوریل
https://www.standaard.be/economie/inflatie-in-april-gedaald-tot-255-procent/35145140.html?utm_economie=live_widget
بی تاثیر بودن جنگ تجاری فعلی بر اقتصاد بلژیک تا این لحظه
با وجود جنگ تجاری، اقتصاد بلژیک 0.4 درصد رشد داشته است. این خبر در زمان که اخبار مربوط به کسادی اقتصادی غالب است، بسیار قابل توجه میباشد. رشد اقتصادی سه ماهه گذشته، دو برابر مدت مشابه سال گذشته میباشد. دلیل این رشد به طور قابل توجهی مربوط به بخش خدمات و ساخت و ساز بوده است. طبق اعلام بانک ملی، بخش خدمات 0.4 درصد رشد کرد، در حالی که ارزش افزوده در ساخت و ساز 0.9 درصد افزایش یافت. این احتمال بالاست که رشد در سه ماهههای آینده بسیار کمتر باشد. در آغاز ماه آوریل، ترامپ تعرفههای تجارت جهانی را وضع کرد که بلژیک نیز از آن مصون نخواهد بود. به نظر میرسد بخش خودروسازی اروپا تحت تأثیر قرار گرفته است، به طوری که پورشه امروز هشدار فروش صادر کرد و ولوو سوئدی پیشبینیهای خود را برای سالهای 2025 و 2026 پس گرفته است.
دو استاندارد، 29 آوریل
https://www.standaard.be/economie/beurs/handelsoorlog-raakt-belgische-economie-voorlopig-niet/63285537.html
رشد فعالیت های بندر شمالی بلژیک در سه ماهه اول سال 2025
علیرغم جنگ تجاری با ایالات متحده، بندر دریای شمال همچنان در حال رشد است. طبق آخرین نتایج این بندر، تجارت با ایالات متحده در سه ماهه اول سال 2025، بیش از 10 درصد افزایش یافته است.
این بندر در سه ماهه اول سال 2025 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً 12 درصد افزایش داشته است که بخشی از آن به دلیل افزایش اندک صادرات بوده است.
تجارت با انگلستان نیز در این بندر هلندی-فلاندی به شدت در حال رشد است و تقریباً 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. انگلستان در سال 2024 به شریک تجاری اصلی بندر دریای شمال تبدیل شد و امسال در حال تثبیت این موقعیت است.
در مقابل، تجارت با روسیه روند کاهشی داشته و نسبت به سه ماهه آخر سال 2024، با 32 درصد کاهش مواجه بود. به دلیل تشدید تحریمهای اروپا، حمل و نقل با روسیه در سه ماهه اول سال 2025 تنها به 500000 تن رسید و روند نزولی سال گذشته را ادامه داد.
از نظر محتوا، تغییر آشکاری در ماهیت جریان بار وجود داشت. فله مایع تقریباً ۸ درصد افزایش یافت و به ۳.۹ میلیون تن رسید که عمدتاً به دلیل افزایش پروپان و نفتا بود. حمل و نقل کانتینری نیز با ۳۳ درصد افزایش به ۴۵۰۰۰ واحد معادل بیست فوتی یا ۵۰۰۰۰۰ تن رسید.
در همین زمان، سایر بخشها کاهش را نشان دادند. فله خشک، شامل شن، ماسه و مواد معدنی خام تقریباً ۲ درصد کاهش یافت و به ۸.۷ میلیون تن رسید. سنگ معدن و محصولات کشاورزی همچنان در حال رشد میباشند. جابجایی فله خشک ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۲.۵ میلیون تن رسید.
بلگا، 29 آوریل
https://www.belganewsagency.eu/north-sea-port-continues-to-grow-despite-us-tariffs
کاهش پس انداز خانوارهای بلژیکی در مقایسه با همسایگان
آمار جدید نشان میدهد که خانوادههای بلژیکی به طور قابل توجهی کمتر از همسایگان اروپایی خود پسانداز میکنند. دادههای بانک ملی بلژیک و یورو استات نشان می دهد که هیچ کشور اروپایی دیگری در پایان سال 2024، چنین کاهش شدیدی در پسانداز خود مشاهده نکرده است. در سراسر اروپا، خانوارها عموماً موفق به پسانداز بیشتر شدند. میانگین نرخ پسانداز از 13.3 درصد در سال 2023 به 14.5 درصد در سال 2024 افزایش یافت. در مقابل، خانوادههای بلژیکی کمتر پسانداز کردند و تنها 13 درصد از درآمد خود را در سال گذشته کنار گذاشتند که نسبت به 14.1 درصد سال قبل کاهش یافته است.
این کاهش در پایان سال حتی شدیدتر هم بوده است. در سه ماهه آخر سال 2024، خانوارهای بلژیکی تنها 11 درصد از درآمد ناخالص قابل تصرف خود را پسانداز کردند که پایینترین سطح از اواسط سال 2018 است. در مقایسه با سه ماهه قبل، نرخ پسانداز بیش از دو درصد کاهش یافت و در نتیجه قابل توجهترین کاهش مشاهده شده در سطح کشورهای اروپا را نشان داد.
از نظر منطقهای، تصویر متفاوت است. خانوارهای فلاندری بیشتر از میانگین اروپایی پسانداز میکنند. با این حال، نرخ پسانداز در والونی به ویژه در بروکسل بسیار پایینتر است. جدیدترین دادههای منطقهای نشان می دهد که خانوادهها در بروکسل تنها 2.6 درصد از درآمد خود را پسانداز میکنند، در حالی که این رقم در والونی 8.7 درصد و در فلاندرز 16.7 درصد میباشد.
بلگا، 29 آوریل
https://www.belganewsagency.eu/belgians-save-less-household-income-than-most-europeans
لوکزامبورگ
سود دهی بانک پس انداز دولتی لوکزامبورگ
بانک پسانداز دولتی لوکزامبورگ، ۱۲۰ میلیون یورو سود سهام خود را به دولت پرداخت خواهد کرد. بانک پسانداز دولتی اسپورکیس لوکزامبورگ پس از آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرد که سال گذشته سود خوبی از درآمد خود داشته و مبلغ هنگفتی به دولت پرداخت خواهد کرد. هر چند که سود آن اندکی کاهش یافته است. زیرا بانک بودجهای را برای افزایش ذخایر سرمایه خود کنار گذاشته است.
اسپورکیس اشاره کرد که درآمد خالص بانکی نسبت به سال گذشته، ۹ درصد افزایش یافته و به ۱.۱۷ میلیارد یورو رسیده است، در حالی که درآمد خالص کلی نسبت به سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش یافته و به کمیبیش از ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است.
بانک اعلام کرد سپردههای مشتریان در پایان سال گذشته به ۴۲.۲ میلیارد یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریباً ۲.۱ میلیارد یورو افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل سپردهگذاری بیشتر توسط مؤسسات، افراد و نهادهای دولتی است.
این بانک همچنین خبر داده است که تعداد کل کارکنان ۱.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۹۲۹ نفر رسیده است.
25 آوریل
https://www.luxtimes.lu/businessandfinance/spuerkeess-revenue-ticks-up-in-2024-but-profits-remain-flat/61955202.html
گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مورد لوکزامبورگ
طبق گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)، خانوارهای لوکزامبورگی در بین ۳۸ اقتصاد پیشرفته، بیشترین بخش بودجه ماهانه خود را صرف هزینههای مسکن میکنند.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که لوکزامبورگ علاوه بر رسیدگی به کمبود مسکن، باید فوراً سیستم بازنشستگی خود را اصلاح کند و اقتصاد خود را از بخش مالی متنوع سازد.
به گفته OECD، توانایی خرید مسکن، به ویژه برای مالکانی که وام مسکن دارند، همچنان پایین است. قیمت واقعی مسکن از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ تقریباً ۶۵ درصد افزایش یافته است (اگرچه از آن زمان تاکنون یک پنجم کاهش یافته است). قیمت زمین از سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است.
این گزارش به وابستگی بیش از حد لوکزامبورگ به وسایل نقلیه موتوری اشاره کرد که میتواند پیشرفت قابل توجهی را که در کاهش انتشار گازهای گلخانهای حاصل شده است، از مسیر خود خارج کند.
حمل و نقل عمومی رایگان شده است، اما ظرفیت و شبکه آن کمتر از تقاضا است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از دولت میخواهد که به توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی، گسترش شبکه، افزایش تعداد و افزایش ظرفیت واگنها و همچنین ارتباط بهتر برنامهریزی زمین با توسعه حمل و نقل عمومی ادامه داده و به ترویج دوچرخهسواری بپردازد.
لوکزامبورگ تایمز، 28 آوریل
https://www.luxtimes.lu/businessandfinance/housing-affordability-remains-low-oecd-says-in-luxembourg-report/62957759.html
کاهش آمار اشتغال در بخش صنایع دستی لوکزامبورگ
مرکز آمار لوکزمبورک (استاتکو) اعلام کرد که برخلاف مسیر تعیینشده در پنج دهه گذشته، تعداد مشاغل در بخش صنایع دستی در سال گذشته کاهش یافته است.
کل اشتغال در بخش صنایع دستی لوکزامبورگ پس از سالها رشد، در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت. گروه تجاری اصلی این صنعت از دولت درخواست کرد بوروکراسی را کاهش داده و مشوقهای مالیاتی ایجاد کند.
اتاق اصناف و صنایع دستی ماهر (CDM) در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که بخش صنایع دستی رشد اشتغال کل را با نرخ متوسط سالانه ۳ درصد بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۴ ثبت کرده است.
این نهاد اعلام کرد که محیط اقتصادی دشوار سال ۲۰۲۴، بهویژه برای بخش ساختوساز، منجر به کاهش بیسابقه ۴۲۰۰ کارمند (4درصد) در این بخش شد.
این سازمان گزارش داد که در مجموع، در پایان سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۰۳۰۰۰ شغل، ۹۰۰۰ کسبوکار و نزدیک به ۱۷۰۰ کارآموز در این بخش وجود داشته است.
این نهاد تجاری از دولت خواست تا برای افزایش بهرهوری و رقابتپذیری کسبوکارها، به شرکتها اجازه دهد یک ذخیره سرمایه معاف از مالیات ایجاد کنند تا ارزش ویژه شرکتها را تقویت کند و روند سادهسازی اداری را تسریع بخشد.
لوکزامبورگ تایمز، 29 آوریل
https://www.luxtimes.lu/businessandfinance/craft-sector-employment-shrinks-in-luxembourg-calls-for-government-intervention/63334687.html