معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۱/۰۷- ۱۱:۳۶

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول فروردین 1404 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح همایش شصت و دومین سالروز ملی دریانوردی و هفته نیروی دریایی توسط فرماندار ماهاراشترا

مراسم شصت و دومین روز ملی دریانوردی و آغاز هفته نیروی دریایی تجاری در راج بهاوان بمبئی (اقامتگاه فرمانداری ماهاراشترا) با حضور سی.پی. رادهاکریشنان فرماندار ایالت ماهاراشترا برگزار شد. در این مراسم، شیام جاگاناتان، مدیرکل کشتیرانی هند، با اهدای نشان یادبود و تندیس از فرماندار ماهاراشترا تقدیر کرد. در دهلی نو نیز آقای رادهاکریشنان در اظهارات تأکید کرد که توسعه بخش دریایی برای دستیابی هند به هدف تبدیل به کشوری توسعه‌یافته تا سال ۲۰۴۷ بسیار حائز اهمیت است. وی یادآور شد که ۹۰ درصد تجارت جهانی کماکان از طریق دریا انجام می‌شود. تجارت دریایی ستون فقرات تجارت و اقتصاد هند است. 

 او یادآور شد هند قرن‌ها پیش در عرصه تجارت دریایی کشوری مطرح بود. نیروی دریایی قدرتمندی داشت و در دوران امپراتوری راجندرا چولا (قرن یازدهم میلادی) تجارت هند به کشورهایی چون اندونزی، کامبوج، تایلند، لائوس و برمه گسترش یافت. همچنین، چاتراپاتی شیواجی ماهاراج اهمیت نیروی دریایی را درک کرده و نیروی دریایی قدرتمندی بنا نهاده است.

وی تأکید کرد که امروزه رساندن کالا به مقصد در کوتاه‌ترین زمان، چالش اصلی بازرگانان است و در دنیای کنونی، مشتری پادشاه است. بنابراین، بارگیری و تخلیه به‌موقع کالاها در کانتینرها امری ضروری است. 

در همین راستا، فرماندار پیشنهاد کرد که اداره کل کشتیرانی و شرکت کشتیرانی هند با همکاری شرکت کانتینر، راه‌آهن و انجمن‌های تجاری، این بخش را مدرن‌سازی کنند. وی ابراز امیدواری کرد که اداره کل کشتیرانی مشکلات را شناسایی کرده و پیش از ایجاد موانع تجاری، اقدامات مؤثر را اجرا کند. 

لزوم توسعه حمل‌ونقل دریایی پاک 

فرماندار تاکید داشت که با تکمیل بندر وادهاوان، تجارت هند با کشورهای مختلف جهان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. ازاین‌رو، وی از بخش کشتیرانی خواست که بنادر سنگاپور، شانگهای و آمستردام را بررسی کرده و با الگوگیری از امکانات آن‌ها، تسهیلات مدرن موردنیاز را در وادهاوان ایجاد کنند. همچنین، وی خواستار تلاش مسئولین ذیربط و دستندرکاران برای ترویج حمل‌ونقل دریایی سبز و کاهش آلودگی دریاها تلاش کنند. 

 این مراسم با حضور آجی سکومران، بازرس ارشد و مدیرکل معاون اداره کل کشتیرانی، پاندورانگ روت، معاون مدیرکل، کاپیتان بی.کی. تیاگی، رئیس شرکت کشتیرانی هند، پرادیپ سودهکار، بازرس ارشد کشتی، دکتر سودهیر کوهکاده، معاون مدیرکل، کاپیتان نیتین موکش، مشاور دریایی، موکول دوتا، مدیر کشتیرانی، کاپیتان سانکالپ شوکلا، میلیند کان‌دالگاونکار، دبیرکل انجمن ملی ملوانان، و سایر مقامات برگزار شد.

برگزاری سمینار در خصوص کشتیرانی پایدار، اجرای طرح پاکسازی ساحل شیواجی پارک در مومبای، و برگزاری بازی‌های دریانوردی 2025 با برگزاری بیش از 20 رشته ورزشی از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت  هفته ملی دریانوردی برگزار خواهد شد.

https://navbharatlive.com/maharashtra/governor-cp-radhakrishnan-inaugurated-the-62nd-national-maritime-day-and-merchant-navy-week-1171760.html  

https://indiashippingnews.com/dg-shipping-inaugurates-62nd-national-maritime-day/

 سرمایه‌گذاری آرامکو در هند چالش بزرگ برای موکش آمبانی

شرکت سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در دو پروژه پالایشی بزرگ در هند با هدف تأمین بازار ثابت برای نفت خام آرامکو در یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان، است. هند، به دنبال توسعه خود به‌عنوان یک مرکز جهانی پالایش نفت نیست، به‌ویژه پس از کاهش ظرفیت پالایش در کشورهای غربی. هم‌زمان، سهم عربستان از واردات نفت هند کاهش یافته است، زیرا پالایشگاه‌های هندی تأمین‌کنندگان جدیدی مانند روسیه را در اولویت قرار داده‌اند.

طبق گزارش Economic Times، آرامکو در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در پروژه پالایشگاهی و پتروشیمی ۱۱ میلیارد دلاری در آندرا پرادش که تحت مدیریت شرکت BPCL است، می‌باشد. همچنین، آرامکو گزینه سرمایه‌گذاری در پروژه پالایشگاهی شرکت ONGC در گجرات را بررسی می‌کند، اما این طرح هنوز در مراحل اولیه برنامه‌ریزی است.

چالش برای ریلاینس و موکش آمبانی

هر دو پروژه می‌توانند به‌صورت مستقل آغاز شوند، اما ورود آرامکو به این سرمایه‌گذاری‌ها تحولی مهم برای صنعت پتروشیمی هند محسوب می‌شود. بااین‌حال، شرایط همکاری هنوز نهایی نشده است. طبق گزارش‌ها، آرامکو پیشنهاد داده که سه برابر سهم خود در پروژه‌ها، نفت خام تأمین کند و سهم تولیدی خود را در بازار داخلی یا از طریق صادرات به فروش برساند. اما این شرط از نظر شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیرعملی ارزیابی شده است.

این نخستین باری نیست که آرامکو علاقه‌مند به ورود به صنعت پالایش هند می‌شود. در سال ۲۰۱۸، این شرکت در کنسرسیومی از شرکت‌های هندی برای توسعه یک پالایشگاه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای در روز در غرب هند مشارکت داشت. همچنین در سال ۲۰۱۹، توافقی غیرالزام‌آور برای خرید ۲۰٪ از سهام بخش نفت به پتروشیمی‌شرکت ریلاینس اینداستریز امضا کرد. اما هر دو طرح با مشکلاتی از جمله تأخیر در تملک زمین مواجه شدند. طبق گزارشات، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در سه‌ماهه دوم سال جاری به عربستان سفر خواهد کرد و دو کشور در تلاش هستند تا قبل از این دیدار، توافقات مربوطه را نهایی کنند.

نهایی شدن سرمایه‌گذاری آرامکو در این دو پالایشگاه، تهدیدی جدی برای کسب‌وکار پتروشیمی ریلاینس اینداستریز و موکش آمبانی محسوب می‌شود. آرامکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، می‌تواند رقابت شدیدی در بازار نفت هند برای ریلاینس ایجاد کند.

https://www.india.com/business/mukesh-ambani-faces-big-challenge-as-saudi-aramco-plans-to-invest-in-indias-two-big-refinaries-in-andhra-pradesh-gujarat-7714165/

امضای 55860 پروژه و پیشنهاد 9.45تریلیون روپیه سرمایه گذاری در گجرات در آستانه برگزاری اجلاس جهانی «گجرات پویا»

احمدآباد: بالوانت راجپوت وزیر صنایع گجرات گفت دولت ایالتی در آستانه دهمین اجلاس جهانی گجرات پویا، در مجموع 55,860 پروژه با سرمایه گذاری پیشنهادی 9.45 تریلیون روپیه ای (110 میلیارد دلار) امضا کرده است. وی گفت: از این تعداد 32801 طرح تاکنون به بهره برداری رسیده، 13051 طرح در مرحله اولیه و 6217 طرح در دست اجراست. وی ضمن تاکید بر تأثیر این اجلاس دوسالانه بر رشد اقتصادی هند که برای اولین بار در سال 2003 برگزار شد، اظهار داشت او ابتکار عمل را برای تبدیل گجرات به مقصدی مطلوب برای شرکت‌های چندملیتی و قرار دادن آن به عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی برای کشور عنوان کرد.

https://www.freepressjournal.in/business/vibrant-gujarat-2024-state-signs-55860-projects-945-lakh-crore-investment-proposed

راه اندازی پروژه 37.5 مگاواتی انرژی خورشیدی کاودا گجرات توسط شرکت تابعه انرژی سبز آدانی

شرکت  Adani Green Energy Ltd (AGEL)  در تاریخ  ۲۹ مارس  اعلام کرد Adani Renewable Energy Fifty Seven Ltd، یکی از شرکتهای تابع خود، پروژه نیروی خورشیدی ۳۷.۵ مگاواتی را در کاودا، ایالت گجرات، راه‌اندازی کرده است . با این رویداد جدید،  ظرفیت کل انرژی‌های تجدیدپذیر این گروه شرکتی به ۱۳,۷۳۷.۸ مگاوات افزایش یافته است. 

یک روز قبل از آغاز این پروژه نیز ، AGEL از طریق  شرکت تابعه خود، Adani Renewable Energy Holding Twelve Ltd، پروژه تولید نیروی خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در راجستان را کسب کرد. به کمک این پروژه گروه آدانی  به مدت ۲۵ سال برق را با تعرفه ۲.۵۷ روپیه به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) به ایالت  عرضه خواهد کرد . 

در  سه‌ماهه منتهی به دسامبر ، AGEL با  افزایش ۸۵ درصدی سود خالص تجمیعی به ۴۷۴ کرور روپیه  (نسبت به  ۲۵۶ کرور روپیه در سال گذشته) ، عملکرد مالی خود را بهبود بخشید. این رشد ناشی از  افزایش درآمد فروش برق  بود. درآمد حاصل از فروش برق در این مدت  از ۱,۷۶۵ کرور به ۱,۹۹۳ کرور روپیه  افزایش یافت. 

 ظرفیت عملیاتی شرکت در سال ۲۰۲۴ با رشد ۳۷ درصدی به ۱۱,۶۰۹ مگاوات رسید ، که شامل  ۳,۱۳۱ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی  است. در سال ۲۰۲۴،  AGEL سهم ۱۵ درصدی از نصب نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس خدماتی و ۱۲ درصد از ظرفیت جدید انرژی بادی هند را به خود اختصاص داد . 

 سهام این شرکت در جلسه معاملاتی گذشته ۱.۲۴ درصد کاهش یافت و به ۹۴۸ روپیه رسید، اما در یک ماه گذشته ۲۲.۴ درصد رشد داشته است . بااین‌حال،  در شش ماه اخیر، ارزش سهام آدانی گرین انرژی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است

https://www.moneycontrol.com/news/business/markets/adani-green-energy-subsidiary-starts-37-5-mw-solar-power-project-in-gujarat-s-khavda-12979376.html

سر وزیر ایالت گجرات افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه کلروتولوئن هند   

دفتر نخست‌وزیری(CMO) روز شنبه 29 مارس اعلام کرد در سالگرد تأسیس شرکت Gujarat Alkalies and Chemicals Limited (GACL)  بوپندرا پاتل، سر وزیر ایالت گجرات، به ‌صورت مجازی  بزرگ‌ترین کارخانه کلروتولوئن هند را که توسط GACL در   منطقه داهج تأسیس شده است، افتتاح کرد. با این اقدام دولت گجرات،  کارخانه جدید از کلر برای تولید محصولات ارزش‌افزوده بر پایه کلر مانند بنزیل کلرید، بنزیل الکل و بنزآلدئید استفاده خواهد کرد. 

  این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ کرور روپیه ساخته شده است و ظرفیت تولید سالانه ۳۰,۰۰۰ تن را دارد. همچنین، انتظار می‌رود که این پروژه حدود ۱,۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. علاوه بر این، صادرات محصولات این کارخانه به اروپا، آمریکا و آسیای جنوبی، حدود ۱۳۰ کرور روپیه (15.17 میلیون دلار) ارز خارجی برای هند جذب خواهد کرد. 

  آوانتیکا سینگ، مدیرعامل اجرایی GACL و دبیر دفتر نخست‌وزیری، با ارائه جزئیات بیشتر به سروزیر در توضیحات خود اشاره داشت    GACL، یک شرکت دولتی، از سال ۱۹۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده و دارای سه واحد تولیدی، شامل دو واحد در داهج و یک واحد در وادودارا، است  . این شرکت   بیش از ۳۵ محصول از جمله سود سوزآور تولید می‌کند.  طی پنج دهه گذشته،GACL ظرفیت تولید خود را افزایش داده و محصولات جدیدی را معرفی کرده است. این شرکت  ظرفیت تولید بیش از ۸ میلیون تن سود سوزآور در سال را دارد و تنها تولیدکننده سدیم کلرات و هیدرازین هیدرات در هند محسوب می‌شود.   

  این افتتاحیه به‌صورت مجازی و با حضور پانکاج جوشی، دبیر کل دولت؛ اس اس راتور، مشاور سروزیر؛ مانوچ کومار داس، معاون دبیر کل نخست‌وزیری؛ دی کی پروینا، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی گجرات (GIDC)؛ و همچنین مقامات ارشد GACL و مقامات محلی برگزار شد  .

https://www.business-standard.com/politics/gujarat-cm-inaugurates-india-s-largest-chlorotoluene-plant-at-dahej-125032900776_1.html

افتتاح بزرگ‌ترین گیگافکتوری تولید پانل های خورشیدی هند توسط Waaree در چیکلی، گجرات

شرکت Waaree Energies، پیشگام در انتقال به انرژی پاک در هند، با حضور بوپندرا پاتل، سروزیر گجرات، پرالهاد جوشی و وزیر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر،  گیگافکتوری پیشرفته تولید پانل خورشیدی با ظرفیت ۵.۴ گیگاوات را در چیکلی، گجرات افتتاح کرد.

این تأسیسات که در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هکتار و با زیربنای ۱۰۱ هکتار ساخته شده است، نشان‌دهنده تعهد Waaree به آینده‌ای پایدار در حوزه انرژی برای هند است.

پرالهاد جوشی در این مراسم اظهار داشت: "رشد انرژی‌های تجدیدپذیر هند در گجرات آغاز شد و امروز این ایالت با تعیین معیارهایی در این حوزه، به الگویی برای سایر ایالت‌ها تبدیل شده است. افتتاح این تأسیسات بزرگ تولید سلول خورشیدی، تجسم روحیه 'آتمنربھر بهارت' (هند خودکفا) است و نشان‌دهنده توانمندی روز افزون هند در صحنه جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد."

هیتش دوشی، رئیس و مدیرعامل Waaree Energies، بیان کرد: "با راه‌اندازی این گیگافکتوری، Waaree سنگ بنای استقلال انرژی و نوزایی فناوری هند را بنیان خواهد داد. این تأسیسات بیش از یک زیرساخت ساده است؛ بلکه نمادی از نوآوری، مقاومت و پتانسیل بی‌حد و حصر کشورمان می‌باشد."

Waaree با این اقدام، موقعیت هند را در بازار جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر تقویت کرده و نقش مهمی در دستیابی به هدف ملی ۵۰۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ ایفا می‌کند.  

https://www.indianchemicalnews.com/energy/waaree-inaugurates-indias-largest-solar-cell-manufacturing-gigafactory-in-chikhli-gujarat-25668

دولت ماهاراشترا در صدد احداث بزرگراهی جدید برای کاهش ترافیک در حومه پونا

اداره کارهای عمومی مهاراشترا (PWD)  پیشنهاد احداث یک بزرگراه چهارباند به طول ۱۳۵ کیلومتر با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد روپیه (1.4 میلیارد دلار) را برای کاهش ترافیک در پونه و پیمپری-چینچواد ارائه کرده است. این مسیر جدید شهرهای شیرو، چاکان، تاله‌گائون، شیروالی، کارجات و بندر جواهر لعل نهرو (JNPT) در اوران را به هم متصل می‌کند و به عنوان یک مسیر جایگزین برای وسایل نقلیه بین مناطق ماراثوادا و بمبئی عمل خواهد کرد. این پروژه در انتظار تأیید نهایی از سوی کابینه ایالتی است. این بزرگراه شامل چهار خط عبور، هشت مسیر انحرافی برای روستاها و تونلی در منطقه خاندالا گات خواهد بود تا جریان ترافیک بهبود یابد. بودجه تخمینی شامل ۱۱۵ میلیارد روپیه برای تملک زمین و ۸۵ میلیارد روپیه برای ساخت و ساز است. این پروژه تحت مدل ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) توسعه می‌یابد و انتظار می‌رود پس از تأیید، تملک زمین یک سال و ساخت و ساز ۲.۵ سال به طول انجامد. همچنین، کمیته ارزیابی اثرات زیست‌محیطی ایالتی در حال بررسی این پروژه برای اطمینان از حداقل تأثیرات زیست‌محیطی است.  

https://www.constructionworld.in/transport-infrastructure/highways-and-roads-infrastructure/maharashtra-plans-rs-120-billion-highway-to-ease-pune-traffic/71146

طرح ۲۲,۸۷۸ کروری گجرات برای زیرساخت‌های المپیک

در راستای تلاش برای کسب میزبانی المپیک تابستانی ۲۰۳۶، دولت ایالت گجرات برنامه‌ای گسترده برای نوسازی زیرساخت‌های احمدآباد و گاندینگر تدوین کرده است. طبق نشست اخیر کمیته هماهنگی سطح بالا، نقشه مالی عظیمی‌برای میزبانی این رویداد جهانی ورزشی مشخص شده است. بودجه غیرعملیاتی کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک (OCOG) که سوای هزینه‌های مستقیم عملیاتی است، بین ۱۶,۰۶۰ تا ۲۲,۸۷۸ کرور روپیه برآورد شده است.

این بودجه از منابع مختلفی همچون کمک‌های دولتی و حمایت‌های مالی شرکت‌ها تأمین شده و برای نوسازی مجموعه‌های ورزشی، ساخت سالن‌های جدید و بهبود ارتباطات شهری استفاده خواهد شد. از این مبلغ، بین ۱۱,۰۲۰ تا ۱۵,۵۵۸ کرور روپیه برای بهبود زیرساخت‌های ورزشی احمدآباد و گاندینگر اختصاص یافته است. دانشگاه IIT گاندینگر نیز با سرمایه‌ای بین ۲,۱۹۰ تا ۳,۳۰۰ کرور روپیه مورد بازسازی قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، مجموعه‌های تیراندازی و سایر امکانات جانبی، نیازمند بازسازی‌ای به ارزش ۳,۴۵۶ تا ۴,۹۱۴ کرور روپیه هستند.

برنامه جامع این پروژه شامل ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در سطح جهانی است که در آن ساخت مجتمع ورزشی سردار پاتل، دهکده المپیک و تأسیسات ورزشی دیگر در منطقه‌ای به وسعت ۶۵۰ هکتار در نزدیکی ورزشگاه نارندرا مودی در موترا پیش‌بینی شده است. به‌عنوان بخشی از این گسترش، دولت تصمیم دارد زمین‌هایی را از سه آشرام، از جمله آشرام آسارام باپو، که به جرم تجاوز محکوم شده است، مصادره کند.

 تخصیص ۲۰۰ هواپیما اجاره ای از طریق شهر مالی-صنعتی Gift در گجرات

رام موهان نایدو، وزیر امور هوانوردی مسافری هند، اعلام کرد که هند در تلاش است تا یک اکوسیستم استیجار هواپیمایی ایجاد کند و تاکنون ۲۰۰ فروند هواپیما از طریق شهر مالی Gift در گجرات به شرکت‌های مختلف اجاره داده شده است. وی در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان لوک سابها (مجلس سفلی)، تأکید کرد که صنعت هوانوردی هند طی دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و دولت به دنبال ایجاد رقابت بیشتر در این بخش برای کاهش قیمت بلیط‌های هوایی است.

نایدو با اشاره به اهمیت توسعه صنعت اجاره هواپیما در هند، گفت نخست‌وزیر نارندرا مودی به این موضوع علاقه‌مند است و چندین شرکت در شهر Gift  ، گجرات، دفترهای خود را راه‌اندازی کرده‌اند. وی افزود که ایرلند، سنگاپور و دبی از مراکز اصلی اجاره هواپیما در جهان هستند و هند نیز در حال تلاش برای کاهش هزینه‌های این بخش است. دولت قصد دارد با تصویب کنوانسیون کیپ‌تاون، هزینه اجاره هواپیما را ۸ تا ۱۰ درصد کاهش دهد که این کاهش هزینه در نهایت منجر به ارزان‌تر شدن بلیط‌های هواپیما خواهد شد.

بر اساس آمار ارائه‌شده، تعداد هواپیماهای فعال در هند، از ۳۴۰ فروند در سال ۲۰۱۴ به ۸۴۰ فروند در سال جاری رسیده است و شرکت‌های هواپیمایی سفارش خرید ۱,۷۰۰ فروند هواپیما را نیز ثبت کرده‌اند. همچنین، دولت با اجرای طرح UDAN، زمینه ورود شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر را فراهم کرده است. نایدو تأکید کرد بازار حمل‌ونقل هوایی در هند کاملاً باز است و هیچ محدودیتی برای فعالیت خطوط هوایی جدید وجود ندارد.

در خصوص قیمت بلیط‌های هوایی، وزیر گفت که دولت در تعیین قیمت بلیط‌های داخلی و خارجی مداخله نمی‌کند. قیمت‌گذاری بلیط‌ها به عوامل متعددی مانند فصل سفر، تعطیلات، هزینه سوخت هوایی و رقابت بین خطوط هوایی بستگی دارد. همچنین، سیستم قیمت‌گذاری پویای شرکت‌های هواپیمایی باعث می‌شود بلیط‌هایی که زودتر رزرو می‌شوند ارزان‌تر باشند. نایدو افزود که واحد نظارت بر تعرفه‌های سازمان هواپیمایی کشوری (DGCA) نظارت می‌کند تا قیمت‌گذاری‌ها مطابق با نرخ‌های تعیین‌شده توسط شرکت‌های هواپیمایی باشد.

https://deshgujarat.com/2025/03/27/gujarat-outlines-%E2%82%B922878-crore-plan-for-olympic-infrastructure/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما