اخبار اقتصادی بلژیک و لوکزامبورگ
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته سوم اسفند ماه 1403 مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشور به شرح زیر میباشد:
آخرین گردهمایی خدا حافظی کارگران با شرکت «آئودی بروکسل»
روز جمعه، 28 فوریه، تاریخ سرنوشت ساز سایت آئودی در شهرداری فارست در اطراف بروکسل رقم خورد و به دنبال آن، کتاب 77 سال فعالیت خودرویی در فارست به طور قطعی بسته شد. کارگران غول خودروسازی آلمان (فولکس واگن) برای آخرین وداع در برابر درب کارخانه تجمع کردند. این اقدام خود جوش بدون هیچ برنامه ریزی برای سخنرانی یا مراسمی همراه بود و پیاده روهای اطراف کارخانه مملو از صدها کارگران و پیمانکاران فرعی آئودی که برای خداحافظی آخر خود به این سایت رفتند، همراه بود. تعطیلی این کارخانه موجب بیکار شدن نزدیک به 4000 نفر را فراهم کرده است. هنوز هیچ طرح مناسبی بین اتحادیهها و مدیریت شرکت در خصوص پرداخت ها منعقد نشده است. شرکت فولکس واگن با تولید خودرو آئودی بیش از 8 میلیون دستگاه در سایت بروکسل طی 7 دهه گذشته، فصل مهمی را در تاریخ تولید خودرو بلژیک رقم زده است.
لوسوار، 28 فوریه
https://www.lesoir.be/658654/article/2025-02-28/un-dernier-rassemblement-en-guise-dau-revoir-audi-brussels
افتتاح خط تولید سیب زمینی سرخ کرده بلژیکی در هندوستان
در سفر شاهزاده آسترید در راس هیات تجاری بلژیک به هندوستان، کلنگ کارخانه فرآوری سیب زمینی سرخ کرده در شهر اوتار پرادش به زمین زده شد. کارخانه فرآوری سیب زمینی آگریستو در اوتار پرادش، (بزرگترین ایالت کشت سیب زمینی هند) در سال 2026 به بهره برداری می رسد و سالانه حدود 60 میلیون تن سیب زمینی قطعه شده آماده تولید میکند. سرمایه گذاری این طرح 80 میلیون یورو برآورد شده است. سیب زمینی سرخ شده منجمد تا حدی در بازار محلی هند فروخته میشود. این در حالی است که شرکت آگریستو بازارهای مجاور مانند مالزی و فیلیپین را نیز هدف خود قرار داده است.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20250302_94568468
گزارش زیان دهی شرکت پست بلژیک در سال 2024
شرکت خدمات پستی بلژیک Bpost، به دلیل گزارش منفی عملکرد سال 2024 خود، بیش از یک پنجم ارزش سهام خود را از دست داده است. به دنبال اعلام این گزارش، ارزش سهام شرکت با 22.12 درصد کاهش به 1.60 یورو در هر سهم رسید. پس از این رویداد، شرکت پست به سهامداران خود اعلام کرد که هیئت مدیره آن در جلسه مجمع عمومی سالانه خود در ماه میپیشنهاد عدم پرداخت سود را در سال جاری ارائه خواهد کرد.
سود سال 2024 (منفی) شرکت پست، بیش از 209 میلیون یورو بوده است که به دلیل کاهش ارزش شرکت تابعه آمریکایی در انجام تجارت الکترونیکی رخ داده است. این دومین سال متوالی است شرکت ملی پست بلژیک با نتیجه ضعیف روبه رو میشود. در سه ماهه سوم سال 2024 نیز، سود شرکت در نتیجه از دست دادن قراردادهای مربوط به توزیع روزنامه به بیش از نصف کاهش یافت.
در نتیجه اعتصابات طولانی اتحادیههای کارگری، بر سر سازماندهی مجدد شرکت پست بلژیک، عملیات خدمات پستی بلژیک به طور قابل توجهی در طول سال 2024 مختل شد. صدها هزار بسته در نتیجه اقدامات اصلاحی با تاخیرهای قابل توجهی مواجه شدند.
https://www.brusselstimes.com/business/1465404/bpost-shares-crash-on-back-of-bleak-annual-results
کاهش جزئی در تعداد ورشکستگیها در ماه فوریه
آژانس اطلاعات تجاری گریدون اعلام کرد که پس از شکستن رکورد فوریه 2024، تعداد ورشکستگیها در فوریه 2025، با 2.1 درصد کاهش، به 1019 کسب و کار رسیده است. این کاهش در منطقه فلاندر با 62 درصد (601 ورشکستگی) و والونی 13.1 درصد (205 ورشکستگی) مواجه بوده است. با این حال، شرایط بروکسل تقریباً نزدیک به والونی (200 ورشکستگی) بوده است. از ابتدای سال جاری، فلاندر شاهد کاهش 2.4 درصدی ورشکستگی (1161 مورد) بوده است، در حالی که والونی با کاهش نزدیک به 8 درصدی (427 مورد) و بروکسل افزایش 6 درصدی (371 مورد) داشته است. بخش ساخت و ساز با 452 فقره ورشکستگی از ابتدای سال تاکنون بیشترین آسیب را در بلژیک متقبل شده است که نسبت به دو ماه اول سال 2024 رشد 4.4 درصدی را نشان می دهد. بخش حمل و نقل نیز با 127 ورشکستگی، 16.7 درصد افزایش یافته است. رستوران و هتل داری با کاهش جزئی در ورشکستگی، 17 درصد را نشان می دهد. در نتیجه این تعطیلیها، بیش از 5000 شغل از بین رفته است که در مقایسه با ژانویه تا فوریه 2024، افزایش 16.7 درصدی را نشان می دهد. در سال جاری، تا کنون چهار شرکت با بیش از 100 کارمند تعطیل شدهاند، در حالی که در سال 2024، تعداد 15 شرکت تعطیل شدهاند.
https://www.brusselstimes.com/business/1470259/slight-fall-in-the-number-of-bankruptcies-in-february
ابراز تمایل فرودگاه بروکسل به راه اندازی پرواز مستقیم به دهلی نو و بمبئی
مدیر توسعه هوانوردی فرودگاه بروکسل این هفته برای انجام یک ماموریت اقتصادی به هند سفر نموده و با نمایندگان شرکت های ایر ایندیا و ایندیگو به رایزنی پرداخت اعلام کرد که فرودگاه بروکسل قصد دارد پروازهای بین این شهر و شهرهای دهلی و بمبئی را از سر بگیرد. پروازهای بین بلژیک و هند قبلاً توسط جت ایرویز تا سال 2016 و خطوط هوایی بروکسل تا سال 2018 انجام میشد. شرکت های بلژیکی و هندی بارها درخواست از سرگیری پروازهای مستقیم به دهلی و بمبئی را مطرح کرده اند. این تقاضا به ویژه از سوی جامعه الماس آنتورپ و جمعیت بزرگ مهاجران هندی در بلژیک مطرح گردید. با توجه به نقش برجسته هند در تولید داروهای ژنریک، یک مسیر مستقیم ظرفیت بار قابل توجهی را به ویژه برای داروها فراهم خواهد کرد. سال گذشته فرودگاه بروکسل پذیرای 23.6 میلیون مسافر و جابجایی 700000 تن بار بود. در سال 2024 حدود 150000 نفر بین بلژیک و هند سفر کردند.
https://www.brusselstimes.com/business/1472207/brussels-airport-looks-into-relaunching-direct-flights-to-delhi-and-mumbai
احتمال لغو قرارداد واگذاری شرکت ایر بلژیک به خریداران خارجی
وضعیت شرکت ایر بلژیک که قرار بود در هفتههای آینده توسط دو شرکت هلندی و انگلیسی تصاحب شده و بنام ایر وان بلژیک فعالیت خود را از سر گیرد، با مشکل مواجه گردید. این شرکت چندین ماه است که مراحل انتقال قضایی را طی میکند. با این حال، پیشرفت پرونده به تأخیر افتاده است و مسئول فرآیند انتقال اخیراً درخواستی مبنی بر پایان احتمالی این روند ارائه کرده است. جلسه استماع در دادگاه شرکت Nivelles برنامه ریزی شده است.
ایر بلژیک در سپتامبر 2023 پایان پروازهای مسافری خود (به آفریقای جنوبی و موریس) را اعلام کرد. شرکت سپس در مراحل تجدید سازمان قضایی (PRJ) و سپس در مراحل انتقال قضایی قرار گرفت. ساختار جدید قرار است 197 نفر از 401 کارمند فعلی شرکت (از جمله خلبانان) را حفظ کند. این در حالی است که 200 کارمند دیگر، عمدتاً خدمه کابین، در حال حاضر بیکار میباشند.
این شرکت میافزاید: تا به امروز، قرار بود خریداران این انتقال را تکمیل کنند، اما برخی از نکات کلیدی یا به تأخیر افتاده یا در این مرحله بی پاسخ مانده اند. به همین دلیل، بازرس نگرانیهای خود را در مورد توانایی خریداران برای نهاییسازی فاز دوم در محدوده زمانی تعیینشده، اعلام کرده است.
https://www.lesoir.be/659511/article/2025-03-05/la-reprise-de-la-compagnie-air-belgium-pourrait-etre-annulee
لوکزامبورگ، پیش تاز در حوزه استارتآپهای نوآور در اروپا
از بین 150 شرکت استارت آپ نو آور در سراسر اتحادیه اروپا، شرکت های نو آور لوکزامبورگ در رتبه 26 قرار گرفتند. این رتبه بندی بر اساس ارزیابی و بازخورد فارغ التحصیلان و کارشناسان خارجی شامل سرمایه گذاران، کارآفرینان و دانشگاهیان صورت گرفت. خانه شرکت های نوپا (استارت آپ ها) ابتکار اتاق بازرگانی لوکزامبورگ است و در سال 2018 راه اندازی شد. برای سال 2025، شرکت نوپای آلمانی به نام UnternehmerTUM، مستقر در مونیخ، برای دومین سال متوالی در صدر قرار گرفت. انگلستان با 29 مرکز استارتآپ، بالاترین تعداد مرکز استارتآپ را در فهرست خود داشته و پس از آن آلمان، 19 و اسپانیا 17 مرکز نو آوری را در اختیار دارند.
https://www.luxtimes.lu/businessandfinance/luxembourg-chamber-of-commerces-house-of-startups-secures-26th-position-in-european-incubator-rankings/46916132.html
اختصاص 420 میلیون یورو برای مقابله با کاهش کربن در صنعت لوکزامبورگ
دولت لوکزامبورگ از تولیدکنندگان این کشور دعوت کرد تا در نظرسنجی مربوط به ارتقا جایگاه کربن زدایی در کسبوکارها مشارکت جدی داشته باشند. از اول مارس جاری، این پایگاه نظرسنجی توسط وزارت اقتصاد، در حمایت از برنامه کمک 420 میلیون یورویی جهت کاهش کربن در بخش صنایع راه اندازی گردید. برنامه کمک 420 میلیون یورویی که قرار است در ماههای پایانی سال 2025 به مرحله اجرا گذاشته شود، با هدف حمایت از شرکت ها در برقی سازی فرآیندهای تولید تنظیم شده است. وزارت اقتصاد قصد دارد دادههای دقیقتری را در مورد پروژههای مختلف برای کربن زدایی در فرآیندهای صنعتی جمعآوری کند.
این طرح کمکی فقط برای شرکتهایی تولیدی در بخش های صنایع غذایی، خودروسازی، شیمیایی، دارویی و نساجی و همچنین شرکتهایی که محصولات پلاستیکی، فلزی و فناوری اطلاعات یا مبلمان میسازند، اعمال میشود.
بخش اول این برنامه با بودجه 400 میلیون یورو راه اندازی خواهد شد. فرآیندهای تولید صنعتی که قبلاً مبتنی بر سوختهای فسیلی بوده اند، واجد شرایط دریافت یارانه دولتی خواهند بود که هم هزینههای سرمایه و هم هزینههای عملیاتی پروژه را پوشش میدهد.
برای واجدین شرایط یارانه، شرکت ها باید یک پروژه برقی سازی که میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان قابل توجهی (حداقل 40 درصد) کاهش می دهد، ارائه کنند که ظرف 36 ماه از تاریخ اعطای کمک اجرا میشود. این طرح میتواند انتشار گازهای گلخانه ای در بخش صنعت را تا حدود 100000 تن CO2 یا 6.5 درصد از انتشارات بخش صنعت کاهش دهد. بخش دوم این برنامه با بودجه 20 میلیون یورویی و با هدف تسریع سرمایه گذاری در تولید باتری، پنل های خورشیدی، توربینهای بادی، پمپ های حرارتی، الکترولیزها و تجهیزات جذب کربن میباشد.
بر اساس تراز انتشار موقت لوکزامبورگ در سال 2023 که در 31 ژوئیه ارائه شد، قرار بود، انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 در مقایسه با سال 2005 تا 45 درصد کاهش یابد، اما انتشار گازها در مقایسه با سال 2005 3، 21 درصد افزایش یافته است.
https://www.luxtimes.lu/businessandfinance/luxembourg-to-spend-420m-to-reduce-industry-s-carbon-footprint/47112870.html
کمبود نیروی کار در بخش ساختوساز لوکزامبورگ
علیرغم نشانههایی از علاقه مجدد به ساختمانهای جدید، صنعت ساختوساز لوکزامبورگ همچنان در بحران فرو رفته است. کاهش شرکت های ساخت و ساز و نزدیک بودن کارگران به سن بازنشستگی، نگرانیها را نسبت به آینده افزایش داده است.دو سال پس از اولین هشدار در این خصوص، اتاق بازرگانی لوکزامبورگ بار دیگر وضعیت نگران کننده بخش ساخت و ساز را برجسته ساخته است.
اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش شدید ورشکستگی و تعطیلی مشاغل در سال 2024، (700 مورد در طول سال)، از دو ذینفع اصلی (بانک ها و دولت) درخواست کرد تا نسبت به وضعیت نسبتا بحرانی این بخش مسئولانه عمل کنند. وی گفت: اشتغال در این بخش، همچنان به میزان قابل توجهی پایینتر از میانگین ده ساله است. طبق ارقام موجود از سال 2022، تعداد کارگران ساختمانی از 52000 به 48000 کاهش یافته است.
رئیس اتاق بازرگانی لوکزامبورگ با تاکید بر نیاز فوری به جذب نیروی کار جوان برای حفظ صنعت ساخت و ساز، خاطرنشان کرد که 32 درصد کارگران ساختمانی 50 سال یا بیشتر سن دارند. با بازنشستگی کارگران مسن تر، کشور با فشار فزاینده ای برای ایفای نقش های حیاتی مواجه خواهد شد. با این حال، جذب استعدادهای جدید مجموعه ای از موانع را به همراه دارد. هزینههای بالای زندگی و قیمت اجاره باعث میشود که لوکزامبورگ برای نیروهای بالقوه کمتر جذاب باشد.
در این رابطه، وزیر مسکن لوکزامبورگ پیشنهاد نمود که ساخت مسکن ارزان قیمت که به طور خاص برای کارمندان طراحی شده است، باید توسعه یابد.
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/2282548.html