معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هند- دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته چهارم آبان ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هند تا سال 2030 تجارت 100 میلیارد دلاری با روسیه را هدف قرار داده است

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در سخنرانی در مجمع تجاری هند و روسیه که در بمبئی برگزار شد، بر زمینه‌های کلیدی برای همکاری برای تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه هند، گفت که هند قصد دارد تا سال 2030 به هدف تجاری بلندپروازانه 100 میلیارد دلاری (از 60 میلیارد دلار فعلی) دست یابد. جیشانکار که در مجمع تجاری هند و روسیه در بمبئی صحبت می‌کرد، بر اهمیت تجارت دوجانبه هند و روسیه با ارزهای ملی تاکید کرد.

وی افزود در حوزه‌های انرژی مانند نفت، گاز، زغال سنگ یا اورانیوم، هند همیشه یک بازیگر اصلی در بازارهای بین المللی خواهد بود. این امر در مورد تقاضا برای کودهای مختلف نیز صدق می‌کند. ایجاد یک ترتیبات سودمند متقابل به ما کمک می‌کند تا هم نوسانات و هم عدم اطمینان زمان خود را برطرف کنیم.»

جایشانکار به سه پروژه اتصال حیاتی برای تقویت تجارت و کاهش وابستگی به مسیرهای سنتی اشاره کرد. اینها شامل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب INSTC ، کریدور چنای-ولادیووستوک، و مسیر دریایی شمالی است که همگی با هدف گسترش دسترسی تجاری و کارایی بین دو کشور انجام می‌شود.

https://www.business-standard.com/external-affairs-defence-security/news/india-target-100-billion-trade-with-russia-by-2030-eam-jaishankar-124111101201_1.html

 احتمال تغییر مسیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند، در دوره ترامپ

بر اساس گزارش تحقیقاتی بانک دولتی هند، هند در دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ (ترامپ 2) ممکن است شاهد تغییر در روند سرمایه گذاری مستقیم خارجیFDI باشد.

این گزارش تاکید می‌کند که در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، دولت او تغییرات نظارتی گسترده ای را با هدف جذب سرمایه گذاری به ایالات متحده انجام داده است که بر جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهان تأثیر گذاشته است.

در ادامه این بیانیه آمده است که اگر سیاست‌های مشابهی در ترامپ 2 نیز اعمال شود، می‌تواند چالش‌هایی را برای بازارهای نوظهور مانند هند که بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به عنوان محرک مهم رشد اقتصادی متکی هستند، ایجاد کند.

در این گزارش آمده است: "هند ممکن است شاهد تغییراتی در سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی (FDI) در طول ترامپ 2 باشد.

با این حال، این گزارش خاطرنشان کرده است که هند به تدریج منابع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود را متنوع می‌کند و این روند می‌تواند به عنوان محافظی در برابر هرگونه کاهش احتمالی عمل کند.

https://www.deccanchronicle.com/business/economics/trump-20-may-shift-fdis-to-us-but-indias-inflow-unaffected-sbi-report-1837160

 نفت روسیه از طریق هند به اروپا صادر می‌شود ؛ هند بزرگترین صادرکننده سوخت به اتحادیه اروپا

هند با افزایش خرید از کمتر از 1 درصد نفت روسیه در دوره قبل از جنگ اوکراین به تقریباً 40 درصد کل خرید نفت این کشور، به دومین خریدار بزرگ نفت خام این کشور تبدیل شده است.

از دیگر سو بر اساس گزارش ماهانه ردیاب، صادرات سوخت هند مانند گازوئیل به اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2024 (58 درصد) افزایش یافت که بخش عمده ای از آنها احتمالاً از پالایش نفت روسیه با تخفیف حاصل می‌شود.

کشورهای اتحادیه اروپا و گروه 7 در دسامبر 2022 محدودیت قیمت و تحریم واردات نفت خام روسیه را در تلاش برای فلج کردن درآمد کرملین و ایجاد خلاء در تامین مالی آن برای تهاجم به اوکراین وضع کردند. که اکنون مشخص شده است که تاثیر بسزایی بر آن نداشته است

https://www.thehindu.com/business/russian-oil-finds-its-way-to-europe-via-india-india-now-biggest-exporter-of-fuel-to-eu/article68852062.ece

 مدیر عامل NITI Aayog : هند باید به بلوک تجاری آسیایی تحت حمایت چین بپیوندد

مدیر عامل NITI Aayog  گفت، سال ها پس از تصمیم هند برای خروج از بلوک تجاری آسیایی تحت حمایت چین، اکنون هند باید به مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای RCEP  بپیوندد.

RCEP بزرگترین بلوک تجاری جهان است که توسط چین حمایت می‌شود و 15 اقتصاد آسیا-اقیانوسیه از جمله استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و 10 کشور عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا ASEAN را شامل می‌شود.

وی در ادامه گفت: "هند باید بخشی از RCEP و CPTPP باشد و به عضویت آنها درآید." وی گفت که پیوستن به بلوک‌های تجاری به هند کمک می‌کند تا پایه‌های تولیدی و صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط را که 40 درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند، تقویت کند.

توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیکCPTPP  یک توافقنامه تجارت آزاد بین 11 کشور از جمله استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند و سنگاپور است.

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/foreign-trade/india-should-join-china-backed-asian-trade-bloc-it-rejected-years-back-niti-aayog-ceo-says/articleshow/115046521.cms?from=mdr

واردات روغن نباتی هند در سال 2024-25 کاهش یافته است

پیش‌بینی می‌شود واردات روغن نباتی هند در فصل 2024-25 به 15 میلیون تن کاهش یابد که دلیل آن رشد پیش‌بینی‌شده در تولید داخلی ناشی از شرایط آب و هوایی مطلوب است. این به دنبال برآورد 16 میلیون تنی واردات در فصل 2023-24 است که نسبت به 16.5 میلیون تن در سال قبلتر کاهش یافته است.

تخمین زده می‌شود واردات روغن نباتی هند در فصل 2024-2025 بیشتر کاهش یابد، زیرا آب و هوای مطلوب احتمالاً تولید داخلی را تقویت می‌کند.

بی وی مهتا، مدیر اجرایی انجمن استخراج‌کنندگان حلال هند، در حاشیه کنفرانس روغن نخل اندونزی به رویترز گفت: "به طور کلی، ما انتظار داریم که تولید محصولمان 3 تا 4 میلیون تن افزایش یابد... بنابراین با توجه به تقاضای جدید، همچنان یک میلیون تن مازاد هم خواهیم داشت."

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/foreign-trade/indias-vegetable-oil-imports-seen-lower-in-2024-25-industry-group-says/articleshow/115036088.cms?from=mdr

 وضع عوارض ضد دامپینگ بر لوله‌ها و لوله‌های جوش داده شده از جنس استیل ضد زنگ در هند

هند برای برخی از لوله‌های فولادی از ویتنام و تایلند عوارض ضد دامپینگ وضع کرد. این وضع به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت. دولت به شکایت تولیدکنندگان فولاد هندی عمل کرد. تولیدکنندگان گفتند که شرکت های ویتنامی و تایلندی این محصولات را با قیمت بسیار پایین در هند می فروشند. این به کسب و کار آنها لطمه میزند. این عوارض از 246 تا 307 دلار در هر تن متغیر است.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که DGTR به این نتیجه رسید که لوله‌های فولادی ضد زنگ جوش داده شده از این کشورها به هند "با قیمت های دامپینگ" صادر شده است و صنعت داخلی به دلیل این واردات آسیب دیده است. این تحقیقات واردات بین آوریل 2022 و مارس 2023 را پوشش می دهد.

برای تولیدکنندگان فولاد در تایلند، تعرفه 246 دلاری به ازای هر تن متریک اعمال شده است، در حالی که برای تولیدکنندگان فولاد ویتنامی، 307 دلار به ازای هر تن متریک عوارض تعیین شده است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/steel/anti-dumping-duty-imposed-on-welded-stainless-steel-pipes-tubes/articleshow/114990945.cms?from=mdr

 احیای ارسال محموله‌های هوایی هند با عبور از مرز یک ساله بحران دریای سرخ

پس از رشد منفی در سال‌های 2022-23، حجم حمل محموله هوایی از اکتبر 2023 تا مارس 2024، 18 درصد سال به سال و از آوریل 2024 تا آگوست 2024، 20 درصد سال به سال رشد کرده است.

 محموله‌های هوایی بین المللی از هند با رشد دو رقمی در سال گذشته به دلیل سرریز محموله‌های دریایی به مسیرهای هوایی در بحبوحه بحران در دریای سرخ از اکتبر 2023، احیا شده است.

این بحران که شامل حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است تقریباً 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینر را در بحبوحه درگیری‌های خاورمیانه تحت تاثیر قرار داده است. محموله‌های دریایی اکنون مسیر طولانی تری را از طریق دماغه امید نیک طی می‌کنند – که البته برای حمل و نقل هوایی بین المللی مفید بوده است.

رشد محموله هوایی از سال 2022-2023 به بعد کاهش یافت اما در نیمه دوم 2023-2024 افزایش یافت. از اکتبر 2023 تا مارس 2024، حجم محموله هوایی 18 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به نزدیک به 1.7 میلیون تن رسید. این رشد از آوریل 2024 تا آگوست 2024 نسبت به سال قبل 20 درصد بوده و حجم محموله هوایی به 0.967 میلیون تن افزایش یافته است.

https://theprint.in/india/resurgence-in-indias-air-cargo-expected-to-continue-as-red-sea-crisis-crosses-one-year-mark/2342784/

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر هند در یک سال گذشته 13.5 درصد افزایش یافته است

مجموع ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر هند در یک سال به میزان خیره کننده 24.2 گیگاوات (13.5%) افزایش یافت و از 178.98 گیگاوات در اکتبر 2023 به 203.18 گیگاوات در اکتبر 2024 رسید. با احتساب انرژی هسته ای، کل ظرفیت سوخت غیرفسیلی در سال 2024 به 211.36 گیگاوات در مقایسه با 186.46 گیگاوات در سال 2023 افزایش یافته است.

https://www.business-standard.com/markets/capital-market-news/india-s-renewable-energy-capacity-rises-13-5-in-last-one-year-124111300450_1.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما