معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۳۰- ۱۰:۰۵

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم تیر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ملاقات وزیر توسعه اقتصادی ژاپن با سروزیر گجرات و گفتگو برای سرمایه گذاری در بخش نیمه‌هادی ایالت

کی‌ایچی اونو، سفیر ژاپن در هند، در سومین و آخرین روز سفر سه‌روزه خود به ایالت گجرات، با بوپندرا پاتل، وزیر ارشد گجرات، در گاندینگر دیدار کرد. این دیدار همراه با وزیر توسعه اقتصادی ژاپن، کویوکو هوکگو، برگزار شد. در این جلسه ضمن تأکید بر روابط نزدیک ژاپن و گجرات، سفیر اونو از حمایت دولت ایالتی نسبت به بیش از ۳۵۰ شرکت ژاپنی فعال در گجرات قدردانی کرد و آن را گامی مهم در ادامه مشارکت‌ها توصیف نمود .

تمرکز اصلی گفتگوها بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در حوزه نیمه‌هادی در منطقه ویژه سرمایه‌گذاری دُهُلِرا (Dholera SIR) بود. سفیر اونو اعلام کرد که چندین شرکت ژاپنی برای راه‌اندازی تأسیسات تولید نیمه‌هادی‌ها علاقه‌مند هستند و بانک میزوهو در حال انجام بررسی‌هایی برای ارزیابی زیرساخت‌های صنعتی و نیروی انسانی مورد نیاز در این منطقه است. واکنش پاتل نیز مثبت و تأکیدی بود؛ او تضمین کرد که دولت گجرات این بخش را در اولویت قرار داده و عزم خود را برای ارائه زیرساخت‌ کلاس جهانی در زمان مشخص اعلام کرد، ضمن اینکه تعهد کرد همه‌ی دستگاه‌های ایالتی همکاری کامل برای تسهیل این پروژه‌ها را خواهند داشت.

همچنین گسترش همکاری‌های صنعتی دیگر مانند خودروهای الکتریکی و توسعه سریع راه‌آهن سریع‌السیر احمدآباد–بمبئی از موضوعات مهم مورد بحث بود. سفیر اونو علاقه ژاپن به تسریع همکاری‌ها در این پروژه‌ها را ابراز کرده و تمایل ژاپن به تقویت مبادلات اقتصادی، صنعتی و فرهنگی با گجرات به منظور تحکیم روابط سه‌جانبه هند–ژاپن–گجرات را مورد تأکید قرار داد .

https://www.thehansindia.com/news/national/japans-ambassador-meets-gujarat-cm-focuses-on-stronger-bilateral-ties-and-semiconductor-investment-in-dholera-987281

 برنامه وزارت کشتیرانی هند برای برابرسازی هزینه مالیاتی کشتی‌های داخلی با خارجی

وزارت حمل‌ونقل دریایی هند طرح کاهش تعرفه‌ها و مالیات‌های اعمال‌شده بر کشتی‌های ثبت‌شده در داخل را به دولت پیشنهاد کرده است. هدف این اقدام ایجاد برابری مالیاتی با کشتی‌هایی است که با پرچم کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند، چرا که اکنون کشتی‌های داخلی حدود ۲۰٪ هزینه‌های بیشتری نسبت به همتایان خارجی‌شان پرداخت می‌کنند، چیزی که باعث کاهش رقابت‌پذیری آن‌ها در مناقصات جهانی شده است

در جریان بررسی این پیشنهاد، کمیته‌ای تشکیل شده تا ابعاد مختلف مشکلات مالیاتی از جمله مالیات بر واردات کشتی (IGST)، مسدود شدن اعتبارات مالیاتی GST، و مزیت‌های گمرکی بهره‌مند شدن کشتی‌های با پرچم خارجی را شناسایی و تحلیل کند . همچنین وزارت در حال رایزنی با وزارت دارایی است تا به تنظیم سیاست‌هایی برای اصلاح ساختار مالیاتی و اعمال معافیت‌ها اقدام شود، به‌گونه‌ای که کشتی‌های داخلی از آن بهره‌مند گردند .

این اصلاحات در کنار طرح‌های حمایتی فعلی همچون معافیت مالیاتی ده‌ساله در شهر اقتصادی GIFT و سیاست‌های تشویقی می‌تواند سهم کشتی‌های هند را در حمل و نقل دریایی بالا ببرد. چرا که سهم بار حمل‌شده توسط کشتی‌های هندی در واردات تنها حدود ۸٪ است و در شرایط فعلی، بی‌تحرکی در این بخش برای اهداف دولت جهت تبدیل شدن به بازیگر اصلی تجارت دریایی، مشکل‌ساز خواهد بود .

https://infra.economictimes.indiatimes.com/news/ports-shipping/shipping-ministry-seeks-duty-cuts-for-tax-parity-with-foreign-flagged-ships/122377351

موافقت اداره کنترل ترافیک و ثبت وسایل نقلیه ماهاراشترا با افتتاح نمایشگاه و فروش خودروهای برقی تسلا

دفتر حمل‌ونقل منطقه‌ای ماهاراشترا (RTO) مجوز رسمی راه اندازی نخستین نمایشگاه اختصاصی شرکت تسلا در باندرا کورلا کامپلکس (BKC) در مومبای را صادر کرد. این مجوز، که در قالب «گواهی تجاری» صادر شده، زمینه را برای نمایش خودروها، انجام تست‌درایو و آغاز فروش رسمی فراهم می‌کند. انتظار می‌رود که فروش مدل محبوب Model Y از تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۲۵ آغاز شود؛ اقدامی‌که ورود رسمی تسلا به بازار خودروهای الکتریکی هند به شمار می‌رود.

این گواهی تحت ضوابط قانون مرکزی وسایل نقلیه موتوری هند (بخش ۳۵) صادر شده و پنج سال اعتبار دارد. پیش از صدور آن، بازدیدهایی از امکانات نمایشگاه، پارکینگ و انبارهای اعلام شده توسط شرکت صورت گرفت. همچنین، مراکز خدمات و انبارهای پشتیبانی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ممبئی (Sakinaka) جانمایی شده‌اند تا تسلا بتواند پشتیبانی فنی و لجستیکی مناسبی ارائه دهد.

این افتتاح مطابق با سیاست‌های دولت هند است که با هدف افزایش نفوذ خودروهای برقی، مشوق‌هایی طرح کرده است. با این وجود، تسلا هنوز برنامه‌ای برای تولید داخلی در هند اعلام نکرده و خودروها به‌صورت وارداتی عرضه خواهند شد — روالی که سبب افزایش قیمت نهایی تا بیش از ۶۰٪ گمرک شده است. مدل Y که در چین تولید شده، در قالب این رونمایی معرفی می‌شود و تسلا امیدوار است با توجه به کیفیت بالا و پرستیژ برند، سهمی از بازار خودروهای لوکس/برقی هند به‌دست بیاورد .

با این گام، وزارت حمل‌ونقل ایالت ماهاراشترا نیز حمایت آشکاری از خودروهای برقی از طریق همکاری در فرآیندها و صدور مجوزها نشان داده است؛ حرکتی که می‌تواند آغازگران توسعه بازار EV در هند باشد. هم‌زمان، رهبران تجاری مانند آناند ماهیندرا این ورود را استقبال کرده و آن را نشانه‌ای مثبت در جهت تشویق رقابت سالم و تسریع تحول به سمت حمل‌ونقل پاک در هند دانسته‌اند.

https://m.economictimes.com/industry/renewables/tesla-gets-maharashtra-rto-nod-to-start-show-room-sell-its-evs/amp_articleshow/122392819.cms

استفاده از قطار فشنگی شینکاسن ژاپنی برای اولین در دالان سریع السیر ریلی مومبای - احمدآباد

قطارهای گلوله‌ای نسل بعدی E10 Shinkansen ژاپن همزمان با بهره‌برداری در ژاپن، برای نخستین بار در مسیر راه‌آهن پرسرعت بمبئی–احمدآباد (MAHSR) در هند نیز وارد فاز عملیاتی خواهند شد. پیش از آن، آزمایش‌های اولیه با مدل E5 انجام خواهد شد و پس از اتمام موفقیت‌آمیز این آزمون‌ها، E10ها در حدود سال ۲۰۳۰ هم در ژاپن و هم در هند به‌طور رسمی آغاز به کار خواهند کرد

این گام مهم نشان‌دهنده اعتماد ژاپن به هند به‌عنوان شریک استراتژیک و نیز تعمیق همکاری فناورانه دو کشور است. کل مسیر ۵۰۸ کیلومتری بمبئی–احمدآباد با فناوری پیشرفته شینکانسن زیرساخت‌سازی شده و شامل تونل‌های زیر دریا (بخش ۲۱ کیلومتری از جمله ۲.۷ کیلومتر تکمیل‌شده اخیراً)، پل‌ها، ایستگاه‌ها و مسیر ویژه سرعت بالا می‌شود. انتظار می‌رود با دستیابی به سرعت‌های بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر بین دو کلان‌شهر کمتر از سه ساعت شود .

https://www.freepressjournal.in/india/india-to-debut-e10-shinkansen-bullet-trains-alongside-japan-on-mumbaiahmedabad-high-speed-rail-corridor

فرودگاه ناوی مومبای تا ماه سپتامبر 2025 عملیاتی خواهد شد

اودای سامانت وزیر صنایع ماهاراشترا،اعلام کرد ساخت فاز اول فرودگاه بین‌المللی ناوی بمبئی (NMIA) تا حدود ۹۴–۹۵٪ پیش رفته است و پیش‌بینی می‌شود که اولین پرواز مسافربری با ظرفیت محدود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵ انجام شود این پروژه که توسط کنسرسیوم آدانی و CIDCO اجرا می‌شود، نخستین فاز خود را با یک باند فرود و یک ترمینال به بهره‌برداری خواهد رساند و مراحل داخلی و نمای خارجی در حال تکمیل هستند. از جمله ویژگی‌های برجسته این فرودگاه می‌توان به سیستم تحویل بار با فناوری بارکد ۳۶۰ درجه اشاره کرد که قرار است به‌عنوان سریع‌ترین سیستم تحویل بار جهان معرفی شود . علاوه بر این، پروژه NMIA با استفاده از ۳۷ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تأمین نیرو خواهد شد و تمامی خودروهای درون‌سایت از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند

برای تسهیل دسترسی مسافران، زیرساخت‌های چندوجهی ارتباطی شامل راه‌های زمینی (پل‌راه‌ها)، مترو، راه‌آهن حومه‌ای و حتی حمل‌ونقل آبی برنامه‌ریزی شده‌اند تا از چهار جهت به فرودگاه امکانات دسترسی فراهم شود . در فاز بعدی، یک قطار مترو مانند زیرزمینی داخلی در درون ترمینال تعبیه خواهد شد تا مسافران بدون پیاده‌روی زیاد بین بخش‌ها جابه‌جا شوند .

نخستین پروازها با مشارکت خطوط هواپیمایی ایندیگو برنامه‌ریزی شده‌اند که ارتباطات روزانه با بیش از ۱۵ مقصد داخلی برقرار خواهند کرد . این فرودگاه با ظرفیت طراحی برای ۹۰ میلیون مسافر سالانه، نقش مهمی در کاهش فشار بر فرودگاه شایع بمبئی خواهد داشت و توسعه اقتصادی منطقه ناوی بمبئی، پونا و مناطق پیرامون را تسریع می‌کند .

https://www.constructionworld.in/transport-infrastructure/aviation-and-airport-infra/navi-mumbai-airport-to-begin-operations-by-september-2025/76074   

گام بلند هند برای ذخیره دائمی دی‌اکسید کربن در سنگ‌های بازالتی: همکاری با فناوری ایسلندی برای کربن‌زدایی در گجرات و ماهاراشترا

وزارت نفت هند در تلاش است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، دی‌اکسید کربن (CO₂) را به‌طور دائمی در سازندهای سنگ بازالت در ایالت‌های ماهاراشترا، گجرات و گوا ذخیره کند. این اقدام بخشی از راهبرد ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تسریع در مسیر کربن‌زدایی کشور است. در همین راستا، وزیر نفت هند، هاردیپ سینگ پوری، با مدیر ارشد تجاری شرکت ایسلندی CarbFix دیدار کرده است؛ شرکتی که فناوری تبدیل CO₂ به سنگ را از طریق تزریق در سازندهای بازالتی توسعه داده و در پروژه‌هایی مانند نیروگاه زمین‌گرمایی Hellisheidi در ایسلند به‌کار گرفته است.

این فناوری می‌تواند نقش مهمی در تبدیل هیدروژن خاکستری به هیدروژن آبی ایفا کند؛ فرآیندی که طی آن CO₂ حاصل از تولید هیدروژن از گاز طبیعی جذب و ذخیره می‌شود. هیدروژن آبی به‌عنوان گزینه‌ای ارزان‌تر نسبت به هیدروژن سبز، می‌تواند در صنایع سنگین مانند پالایشگاه‌ها و فولادسازی مورد استفاده قرار گیرد تا زمانی که فناوری‌های سبز به مرحله تجاری‌سازی برسند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هند ظرفیت ذخیره‌سازی زمین‌شناسی حدود ۶۰۰ میلیارد تن CO₂ دارد که عمدتاً در سفره‌های آب شور، میادین نفت و گاز تخلیه‌شده و لایه‌های زغال‌سنگ غیرقابل استخراج یافت می‌شود. با این حال، چالش اصلی، انجام نقشه‌برداری دقیق در سطح سایت‌های ذخیره‌سازی و ارزیابی ویژگی‌های زمین‌شناسی، ظرفیت تزریق و نزدیکی به مراکز صنعتی است.

در نهایت، کارشناسان بر لزوم بررسی علمی دقیق فرآیند ذخیره‌سازی معدنی در محل تأکید دارند؛ از جمله بررسی ترکیب سنگ، نیاز آبی، مصرف انرژی و خطرات لرزه‌ای احتمالی. این پروژه می‌تواند گامی مهم درتحقق اهداف اقلیمی هند و حرکت به‌سوی آینده‌ای پایدار باشد.

https://www.thehindubusinessline.com/news/india-eyes-tech-to-permanently-store-co2-in-basalt-rock-formations-in-gujarat-maharashtra/article69811584.ece

تمهیدات جدی دولت ماهاراشترا برای مبارزه با تجارت گوشت گاو

دولت ایالت ماهاراشترا اعلام کرده است که اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با قاچاق غیرقانونی گوشت گاو و گاومیش در سراسر ایالت در دستور کار قرار داده است. این تصمیم پس از کشف ۵۴ هزار کیلوگرم گوشت مشکوک در دو کانتینر در نزدیکی پونه در ماه مارس ۲۰۲۵ اتخاذ شد. آزمایش‌های آزمایشگاه جنایی پونه تأیید کرد که محموله شامل گوشت بدون استخوان گاومیش بوده که برای صادرات آماده شده بود، اما بدون مدارک قانونی حمل می‌شد.

وزیر امور داخلی مناطق روستایی، پانکاج بویار، اعلام کرد که متهمان تحت قوانین حفظ حیوانات ایالت و قانون جلوگیری از خشونت علیه حیوانات تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. همچنین مشخص شد که شرکت صادرکننده با جعل مدارک، تلاش کرده بود محموله را به‌عنوان "گوشت حلال منجمد گاومیش" معرفی کند. از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۵، بیش از ۱٬۲۴۸ پرونده مرتبط با کشتار غیرقانونی دام و حمل‌ونقل غیرمجاز ثبت شده و بیش از ۱٬۷۰۰ تن گوشت غیرقانونی توقیف شده است.

در پاسخ به نگرانی‌های مطرح‌شده در شورای قانون‌گذاری، دولت ایالتی وعده داده است که با تشکیل تیم‌های تحقیقاتی ویژه (SIT)، بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهد و مجازات‌های شدیدتری برای متخلفان در نظر گیرد. همچنین، بررسی پرونده‌های قضایی علیه فعالان مدنی موسوم به "گاو راکشاک‌ها" که در افشای این موارد نقش داشته‌اند، در دستور کار قرار گرفته تا از بی‌عدالتی احتمالی جلوگیری شود.

https://www.news18.com/politics/maharashtra-taking-strict-measures-against-illegal-beef-trade-govt-ws-dl-9440687.html 

شهر GIFT گجرات؛ سکوی پرتاب صنعت هوانوردی هند

وزیر هوانوردی هند، ک. راماموهان نایدو، اعلام کرد که GIFT City در گاندیناگر، ایالت گجرات با ارائه تسهیلات ویژه در زمینه اجاره هواپیما، سالانه فرصت اقتصادی‌ای معادل ۵ میلیارد دلار برای صنعت داخلی هواپیمایی هند ایجاد کرده است. این شهر ویژه اقتصادی (SEZ) از طریق مرکز خدمات مالی بین‌المللی (IFSC)، مزایا و معافیت‌های مالیاتی را برای شرکت‌هایی که خدمات اجاره هواپیما ارائه می‌دهند یا اجاره می‌گیرند فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین امتیازات، معافیت از نیاز به دریافت تأیید قبلی برای واردات یا اجاره هواپیما برای شرکت‌های ثبت‌شده در GIFT City است که باعث کاهش پیچیدگی‌ها و هزینه‌ها شده است نایدو همچنین اشاره کرد که به‌واسطه این طرح، هزینه اجاره هواپیما در کشور تا ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد از ناوگان تجاری هواپیمایی هند بر پایه اجاره فعالیت می‌کنند، این تغییر می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر توسعه ناوگان داخلی و سودآوری خطوط هوایی داشته باشد.

علاوه بر این، وزیر هوانوردی تصریح کرد که حدود ۲۰۰ هواپیما تاکنون از طریق GIFT City اجاره داده شده‌اند و این پتانسیل وجود دارد که این مرکز به‌مرور به یکی از قطب‌های اصلی جهانی در حوزه تأمین مالی و اجاره هواپیمایی تبدیل شود. ایجاد زیرساخت‌های مالی و حقوقی مناسب در GIFT City حکایت از این دارد که هند به دنبال استقلال از مراکز اجاره خارجی مانند ایرلند و سنگاپور است .

با توجه به چشم‌انداز دولت برای توسعه بلندمدت زیرساخت صنعت هوانوردی و دستیابی به اهداف برنامه «Viksit Bharat 2047»، GIFT City به‌عنوان هدایتگر مهمی در این مسیر معرفی شده است؛ چرا که تأثیر آن فقط به بخش هوانوردی محدود نمی‌شود، بلکه محرکی برای رشد اقتصادی در حوزه‌هایی مانند گردشگری، املاک، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری خواهد بود.

https://swarajyamag.com/news-brief/gujarats-gift-city-opens-5-billion-opportunity-for-indian-aviation-industry-union-minister

افرایش برداشت محصولات بادام‌زمینی و پنبه در گجرات به دلیل بارندگی به‌موقع

در پی بارش‌های کافی امسال در فصل مانسونی در گجرات، سطح زیر کشت بادام‌زمینی به ۱۷.۵۹ لک هکتار رسید که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. همچنین ۱۷.۱۰ لک هکتار پنبه کشت شده که گرچه اندکی کمتر از پارسال است، اما نشانه‌ای مثبت از روند کشت محسوب می‌شود.

وزیر کشاورزی گجرات اعلام کرد که رطوبت مناسب خاک باعث آغاز به‌موقع کشت در مناطق سوراشترا و شمال گجرات شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر بارندگی ادامه یابد، عملکرد محصولات، به‌ویژه پنبه، تا ۱۵٪ افزایش خواهد یافت و این موضوع می‌تواند به کاهش واردات و تقویت صنعت نساجی کشور کمک کند.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/ahmedabad/groundnut-cotton-sowing-grows-due-to-timely-rains/articleshow/122372104.cms

گجرات؛ قطب جدید تولید سیب‌زمینی فرآوری‌شده در هند

ایالت گجرات به عنوان پیشتاز تولید سیب‌زمینی فرآوری‌شده در هند شناخته شده و سالانه حدود 4.8 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌کند. بخش عمده‌ای از این محصول برای تولید سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و سایر فرآورده‌ها به کار می‌رود. این موفقیت به‌ویژه در مناطق شمالی گجرات مانند بانسکانتا، سابارکانتا و آراوالی دیده می‌شود که در کنار اقلیم مناسب، به دلیل کشت ارقام خاصی چون «لیدی روزتا» و توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و سردخانه‌ای، نقش کلیدی در این صنعت دارند.

دولت گجرات با حمایت از کشاورزان و همکاری با شرکت‌های بزرگ غذایی نظیر HyFun Foods، صادرات و تولید صنعتی سیب‌زمینی را تقویت کرده است. همچنین با هدف‌گذاری برای افزایش سطح زیر کشت و ارتقاء کیفیت، این ایالت قصد دارد جایگاه خود را به‌عنوان قطب سیب‌زمینی فرآوری‌شده آسیا تثبیت کند.

https://indianmasterminds.com/news/government/gujarat-emerges-as-indias-leader-in-processed-potato-production-for-french-fries-wafers-129371/

نگاهی به دو شرکت تولیدکننده محبوب میان سرمایه گذاران هندی

در گزارشی از وب‌سایت Financial Express، به بررسی تحرکات دو سرمایه‌گذار برجسته هندی که از آن‌ها به‌عنوان «وارن بافت‌های هند» یاد می‌شود، پرداخته شده است. این دو سرمایه‌گذار به‌تازگی در سهام دو شرکت تولیدی یعنی Hariom Pipe Industries Ltd و Star Delta Transformers Ltd تغییراتی ایجاد کرده‌اند که توجه بازار را جلب کرده است.

شرکت Hariom Pipe، یک فولادساز یکپارچه با بیش از ۸۰۰ نوع محصول فولادی است که طی پنج سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. درآمد شرکت از ۱۶۱ کرور در سال مالی ۲۰۲۰ به ۱۳۵۷ کرور در ۲۰۲۵ رسیده و سود خالص آن نیز با نرخ رشد مرکب سالیانه بیش از ۵۰٪ افزایش یافته است. با این حال، واناها آییر، یکی از سرمایه‌گذاران معروف و فعال در این شرکت، طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۲۵، بخشی از سهم خود را فروخته و سهم مالکیت خود را از ۲.۳٪ به ۱.۳٪ کاهش داده است. این اقدام علی‌رغم عملکرد مثبت مالی شرکت و افزایش قیمت سهام، نشان‌دهنده ارزیابی محتاطانه‌تری نسبت به آینده این سهم است.

شرکت دوم، Star Delta Transformers Ltd، در زمینه تولید ترانسفورماتورهای قدرت فعالیت دارد و از سال ۱۹۸۰ در حال کار است. طی پنج سال گذشته، فروش این شرکت با نرخ سالیانه ۱۷٪ و سود عملیاتی آن با نرخ ۲۵٪ رشد کرده است. سانگیتا، دیگر سرمایه‌گذار سرشناس، که سهمی قابل‌توجه در این شرکت داشت، اخیراً اقدام به کاهش سهم خود کرده و اکنون مالکیت او به کمتر از ۱٪ رسیده است. این نیز می‌تواند به معنای پایان دوره سرمایه‌گذاری بلندمدت او در این شرکت باشد.

در مجموع، این اقدامات کاهش سهم توسط دو سرمایه‌گذار باتجربه، با وجود عملکرد مالی مثبت شرکت‌ها، نشان‌دهنده نگاه دقیق‌تر و احتیاط‌آمیزتر آن‌ها نسبت به ارزش‌گذاری فعلی سهام یا چالش‌های احتمالی آینده در صنعت تولید است. این تحولات برای سایر سرمایه‌گذاران می‌تواند یک نشانه هشداردهنده باشد که در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود، صرفاً به داده‌های گذشته تکیه نکنند و عوامل بنیادی و بازار آینده را نیز مدنظر قرار دهند.

https://www.financialexpress.com/market/stock-insights/2-manufacturing-companies-the-warren-buffetts-of-india-just-bet-on/3913907/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما