افزایش رقابت بدون کاهش قیمت ها
زنجیرههای خرده فروشی بیشتری در صربستان شروع به فعالیت میکنند. اما با بیشتر شدن رقابت قیمت ها در صربستان کاهش نمی یابد و این قانون که عرضه بیشتر قیمت پایینتر، در صربستان اعمال نمیشود.
دو زنجیره خرده فروشی بزرگ دیگر از منطقه بالکان و همچنین بین المللی به زودی در صربستان شروع به کار میکنند.امسال مجموعه ALBI با 1500 کالا وارد صربستان شد. آنها با اعلام اینکه در طول سال آینده قصد دارند تا ده فروشگاه تخفیفدار در سراسر صربستان افتتاح و این مجموعه را گسترش دهند.در ابتدای سال جاری، دقیقاً در ماه می، Mömax وارد بازار مبلمان صربستان شد و آن را بهبود بخشید. این شرکت به عنوان بخشی از گروه XXXLutz از اتریش فعالیت میکند. این مجموعه زنجیرهای مبلمان در 9 کشور اروپایی نمایندگی دارد و فروشگاه آن در بلگراد صد و پنجمین میباشد.میکس مارکت آلمان نیز در بهار امسال وارد بازار صربستان شد و دو فروشگاه خود را در بلگراد و نویساد افتتاح کرد. این مجموعه شامل محصولاتی از کشورهای مختلف ازجمله آلمان، روسیه، لهستان، ترکیه و بالکان میباشد.
همچنین یک استارباکس یونانی به نام Mikel Coffee که بزرگترین کافه تریاهای زنجیره ای در یونان است، اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در ابتدای سال جاری در صربستان افتتاح کرد که علاوه بر قهوه، انواع نوشیدنی، دسر، محصولات نانوایی، شیرینی و بستنی و تنقلات مختلف را نیز عرضه میکنند.
(عدم) اقدام کمیسیون حمایت از رقابت در بازار صربستان که بستر مناسبی برای توسعه انحصاری است به آرامی در حال گسترش است. رقابت در بازار در حال افزایش است و به عنوان یک قاعده، این باید باعث کاهش قیمت شود، که البته هرگز اتفاق نیفتاده است.
خوب است که تا آنجا که ممکن است برندهای بیشتری در صربستان باشد. اما به شرطی که آنها توسط یک نهاد نظارتی نظارت شوند، کمیسیون حمایت از رقابت باید بی نظمیهایی که مشاهده میکند واکنش نشان دهد. ولی متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاده است. مصرف کنندگان صربستان به طور منظم بار عمده تبانی توسط زنجیرههای خرده فروشی به خصوص در مورد محصولات غذایی را متحمل میشوند.به همین دلیل است که وقتی کمیسیون حمایت از رقابت در نهایت واکنش نشان داد و تحقیقاتی را در صربستان علیه زنجیرههای تجاری دلز، مرکاتور، یونیوراکسپورت و دیس انجام داد، به دلیل سوء ظن مبنی بر اینکه آنها رقابت را نقض کردهاند و قیمتهای برخی محصولات را تعیین میکنند، بسیاری را شگفتزده کرد. این زنجیرههای خردهفروشی سالهاست که این کار را انجام میدهند و کمیسیون در نهایت وارد عمل شده است. اما زمانی که این کمیسیون یک اقدام تنبیهی مناسب یا تذکری ارائه دهد، خواهیم دید که آیا واقعاً دولت جدی بوده است و آیا اقدام به تحریم چنین تخلفاتی میکند یا خیر.
کمیسیون حمایت از رقابت علاوه بر احکامیکه میتواند صادر کند، باید رقابت عادلانه در بازار را هم تضمین کند.سازوکارهای بازار سالم تنها در صورتی وجود خواهند داشت که نهادها مقررات را به درستی اجرا کنند. همیشه میتواند مجموعههای زنجیرهای بیشتری وجود داشته باشد اما نباید اجازه تبانی به آنها داده شود.تعداد رقبا در بازار در حال حاضر زیاد است، بنابراین برای فروشگاههای جدید بسیار سودمند است که قیمتهای مطلوبی داشته باشند و بتوانند مشتریان را جذب کند.میتوان این نتیجه را گرفت که بازار همیشه از بازیکنان جدید استقبال میکند اما باید مراقب بود، زیرا قدیمیها قبلاً بازار را در اختیار گرفته اند.
همانطور که اعلام شد، دو زنجیره خرده فروشی منطقه ای و سه زنجیره اروپایی به صربستان می آیند. یکی از بزرگترین زنجیرههای خردهفروشی مقدونیه، Stokomak، قصد دارد وارد بازار صربستان شود و فروشگاههای خود را گسترش دهد. طیف وسیعی از حدود 1600 کالای غذایی و غیر غذایی را به مشتریان ارائه می دهد. شروع کار این مجموعه خردهفروشی برای سه ماهه اول سال 2025 برنامه ریزی شده است.فروشگاه خرده فروشی تروپیک بانیا لوکا banjalučka Tropic نیز در راه است. خرده فروشی تروپیک قصد دارد در سال 2026 و حداکثر در سال 2027 فعالیت خود را در صربستان آغاز کند.
همچنین شرکت زنجیرهای فرانسوی کارفور مدتهاست که قصد دارد وارد بازار صربستان شود. او از طریق شعبه خود در یونان قصد دارد در بالکان گسترش زیادی داشته باشد. پس از امضای قرارداد با گروه فرانسوی، این شرکت یونانی به دنبال شریکی در صربستان بود، اما از آنجایی که این اتفاق نیفتاد، مذاکرات برای خرید یک زنجیره شناخته شده آغاز شد که در مرحله نهایی است و میتواند سال آینده در صربستان فعالیت خود را آغاز کند. یوروسپین Eurospin، تنها زنجیره ای در اروپا که اقلام غذایی را به طور انحصاری با نام تجاری خود به فروش می رساند و طبق گزارش ها در دو سال آینده به صربستان خواهد آمد.در نهایت نوتینو Notino از چک، یکی از بزرگترین خرده فروشان اروپایی عطر و لوازم آرایشی است که به صربستان نیز علاقه مند است. هنوز مشخص نیست این شرکت چه زمانی میتواند وارد بازار صربستان خواهد شد.
- در شرایط کنونی اولویت دولت صربستان تمرکز بر جذب حداکثری برند ها و زنجیرههای خرده فروشی معروف اروپایی باهدف معرفی این کشور بعنوان بازاری باز و با حاشیه سود مناسب است.
منبع: پایگاه اینترنتی ورمه مورخ 28/10/2024
https://vreme.com/ekonomija/konkurencija-u-srbiji-sve-veca-a-cene-nikako-da-padnu/