معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۲۸

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم مهرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ظرفیت افزایش مبادلات تجاری ایران با قزاقستان به 3 میلیارد دلار

     آقای علی اکبر جوکار سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در دیدار با نهادهای تجاری آتیرائو که در محل اتاق کارآفرینان این منطقه برگزار شد، اعلام کرد: ایران قصد دارد مبادلات تجاری خود با قزاقستان را به 3 میلیارد دلار افزایش دهد. در این نشست اعضای شورای منطقه ای اتاق کارآفرینان، بنگاه‌های تجاری شاغل در نفت و گاز، صنایع ماهیگیری، ساخت و ساز، تجارت، فروش مواد غذایی، ارائه خدمات پشتیبانی ویزا و غیره حضور داشتند. به گفته سفیر، وظیفه افزایش گردش تجاری با در نظر گرفتن پتانسیل دو کشور تعیین شده و کارشناسان در این زمینه نقشه راه مربوطه را تهیه کرده اند. وی افزود: تعامل بین ایران و قزاقستان در همه زمینه‌ها تاثیر مثبتی بر توسعه دو کشور خواهد داشت. سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار خاطرنشان کرد که دو رویداد بزرگ: سفر وزیر بازرگانی جمهوری قزاقستان به ایران و بیست و یکمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی قزاقستان و ایران در پیش  رو است که باید بر همکاری‌های دو کشور تأثیر مثبت بگذارد. نورلان سویونبایف، مدیر اتاق کارآفرینان منطقه آتیرائو، با تشکر از بازدید سفیر و هیات همراه، خاطرنشان کرد که اتاق، کمک های همه جانبه ای را در توسعه همکاری بین نهادهای تجاری دو کشور ارائه خواهد کرد.

https://atameken.kz/ru/news/52854-iran-nameren-uvelichit-tovarooborot-s-kazahstanom-do--mlrd-dollarov-ssha

کاهش جریان سالانه رودخانه‌ها در قزاقستان

     بولات بکنیاز معاون وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان گفت که میانگین سالانه رواناب رودخانه در قزاقستان از سال 1960 به میزان 12.5 کیلومتر مکعب کاهش یافته است.72 درصد از این کاهش معادل 9 کیلومتر مکعب به رودخانه‌های محلی و 3.5 کیلومتر مکعب مربوط به رودخانه‌های فرامرزی می‌شود.بیکنیاز گفت: کاهش رواناب رودخانه‌های محلی در همه حوضه‌ها به جز حوضه‌های بلخاش-الاکول و توبیل-طرگای ثبت شده است.

     قزاقستان به شدت به آب های فرامرزی وابسته است. حوضه آرال-سیردریا که هم مرز با ازبکستان بوده به دلیل کاهش 10.2 کیلومتر مکعبی سطح آب( 38 درصد) در وضعیت بحرانی قرار دارد. حجم آب در حوضه شوطلاس 32 درصد معادل 1.3 کیلومتر مکعب کاهش یافته است. بکنیاز گفت: آسیب پذیرترین حوضه‌ها حوضه‌های آرال سیردریا، شوطلاس و ژایک خزر هستند.به گفته وی، این وزارتخانه اقدامات متعددی از جمله بازسازی زیرساخت های آب، تصویب یک قانون جدید، توسعه همکاری‌های بین المللی و معرفی فناوری‌های صرفه جویی در مصرف آب را برای جلوگیری از کمبود آب انجام می دهد.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstans-annual-river-flow-declines-by-12-5-cubic-kilometers-since-1960-reports-water-ministry/

کاهش تولید مواد غذایی در استان قزاقستان غربی

     بر اساس اطلاعات اداره کارآفرینی و توسعه نوآوری منطقه قزاقستان غربی، بنگاه‌های داخلی تولید کننده محصولات آرد، شیرینی و کنسرو ماکارونی، شیر و گوشت مجبور به کاهش حجم تولید شده اند. تولید نان، ماکارونی و فرآورده‌های شیرینی پزی آردی 4.1 درصد کاهش و تولید محصولات آردی 4.5 درصد کاهش داشته که دلیل  اصلی آن مشکل عدم رقابت پذیری محصولات صنعت آرد با محصولات وارد شده از روسیه می‌باشد. در حالیکه ورود غلات از روسیه ممنوع می‌باشد اما این ممنوعیت شامل آرد و محصولات آردی نمی‌شود. تعطیلی برنامه ریزی شده شرکت "کمباین‌های روغنی پویما نیز یک دیگر از دلایل کاهش تولید چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی در منطقه است. کارخانه 9.8 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2023 کاهش تولید داشته است.در منطقه کاهش 8.6 درصدی تولید کنسرو گوشت وجود دارد که دلیل آن دشواری رقابت برای شرکت های داخلی با شرکت های فرآوری روسی است، زیرا آنها از مواد خام وارداتی وارداتی تحت سهمیه‌های تعرفه ای مطابق با تصمیم هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا در 22 اوت شماره 121 2023 استفاده می‌کنند. شرکت های غرب قزاقستان از گوشت محلی استفاده کرده که هزینه آن بیشتر از گوشت وارداتی است.در واقع، هزینه گوشت گاو داخلی بالاتر از گوشت گاو وارداتی بوده و رقابت در EAEU دشوار است.

https://www.uralskweek.kz/kz/2024/10/10/b-o-da-arzan-resejlik-nimderdi-keluge-bajlanysty-azy-t-lik-ndirisi-ldyrauda/

کاهش مجدد ارزش پول ملی «تنگه»قزاقستان

     پس از تضعیف محسوس نرخ تنگه در برابر دلار آمریکا، آرمان کاسنوف معاون وزیر اقتصاد ملی قزاقستان تصمیم گرفت از طریق رسانه‌ها از پول ملی قزاقستان حمایت کند. اما به نظر می رسد روند کاهشی تنگه همچنان ادامه داشته باشد. عدم تحقق درآمدهای نفتی مصوب باعث شده خلاف هرسال دولت نتواند تبدیل ارز خارجی را از طریق صندوق ملی قزاقستان به انجام برساند.بنابراین آنچه اکنون شاهد آن هستیم، یعنی تضعیف نرخ ارز تنگه، تحت فشار عامل «عدم درآمد بودجه» در حال وقوع است. به همین دلیل است که بانک ملی برای اطمینان از نقل و انتقالات، دلارهای نفتی را در بورس می فروشد. انتظار می رود که این امر باعث شود همانند شش ماه اول سال تنگه کمتر تقویت شود. در نهایت، بازیگران بازار در قالب بانک های ردیف دوم این موضوع را درک می‌کنند و در شرایط کلان اقتصادی فعلی «بحران بودجه» می‌توانند با خیال راحت بر نرخ ارز فشار بیاورند. اینها دلایل اساسی رفتار فعلی تنگه است.

https://azh.kz/ru/news/view/107124

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما