معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۸:۴۸

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم مهرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بررسی توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا با ایران در مجلس قزاقستان

     نمایندگان مجلس به بررسی تصویب توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) با ایران رای دادند. به گفته نورتای سابیلیانوف، رییس کمیته اصلاحات اقتصادی و توسعه منطقه ای، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو آن و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 25 دسامبر 2023 در سن پترزبورگ منعقد شد. وی تاکید کرد: هدف آن گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین ایجاد شرایط مساعد برای ترویج کالا در بازارهای شریک و جذب سرمایه گذاری در کشورهای اوراسیا است.تجارت متقابل بین قزاقستان و اتحادیه اوراسیا در پنج ماهه اول سال 2024 به 20.2 میلیارد دلار رسیده که 37 درصد از کل گردش مالی قزاقستان را تشکیل می دهد.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-prinyal-soglashenie-eaes-po-svobodnoy-torgovle-s-iranom-7424ff

درخواست روسیه از قزاقستان برای توقف صادرات غلات

     سرویس فدرال برای نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی روسیه (این سرویس که در 30 ژوئن 2004 به عنوان بخشی از وزارت کشاورزی روسیه تشکیل شد یک نهاد فدرال است که بر دامپزشکی و تولیدات کشاورزی و محصولات جانبی در فدراسیون روسیه نظارت دارد.) از قزاقستان خواسته تا به طور موقت صادرات غلات، گوجه فرنگی، فلفل و تخمه آفتابگردان به روسیه را متوقف کند زیرا آفات و بیماری‌ها در محصولات قزاقستان شایع شده است. در این درخواست آمده به منظور حفظ رفاه گیاهی روسیه، سرعت توسعه مجتمع های گلخانه ای در کشور و انتخاب داخلی، تولید بذر، حجم صادرات غلات و محصولات میوه و سبزیجات روسیه، درخواست می‌شود از 23 سپتامبر 2024 صدور گواهی بهداشت گیاهی غلات و محصولات فرآوری غلات، گوجه فرنگی ، فلفل و همچنین تخمه آفتابگردان برای کاشت، صادر شده از سمت قزاقستان، به حالت تعلیق درآید.

     اوگنی کارابانوف، نماینده اتحادیه غلات قزاقستان معتقد است که این وضعیت می‌تواند منجر به جنگ تجاری شود. وی گفت: مقامات ما دو راه دارند: یا ممنوعیت واردات گندم روسیه را لغو کنند یا واردات آرد، لبنیات، فرآورده‌های گوشتی و سایر محصولات را ممنوع کنند. با این حال، قابل توجه است که در پاسخ ممکن است ممنوعیت ترانزیت زغال‌سنگ، نفت و فرآورده‌های نفتی وجود داشته باشد.کارابانوف همچنین تاکید کرد که این یک هشدار رسمی است و نشان می دهد روسیه به شدت از منافع اقتصادی خود دفاع می‌کند.

https://orda.kz/rossija-prosit-kazahstan-priostanovit-jeksport-zerna-392529/

رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران در منطقه قزاقستان غربی

     علی بک کوانتیروف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، طی یک سفر کاری در 28 سپتامبر 2024 به منطقه قزاقستان غربی با نمایندگان جامعه تجاری منطقه دیدار و از چندین کارخانه تولیدی بازدید کرد. کوانتیروف در دیدار با جامعه بازرگانی منطقه که با حضور کالیار آیتموخامبتوف، معاون استاندار منطقه همراه بود، در مورد فعالیت فعال وزارت امور خارجه در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و داخلی صحبت کرد. معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: منطقه قزاقستان غربی به دلیل موقعیت استراتژیک، منابع طبیعی و زیرساخت های توسعه یافته دارای پتانسیل بسیار زیادی برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری است. دولت تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری و شرایط آسوده برای توسعه تجارت داخلی و خارجی انجام می دهد.

     در این دیدار، نمایندگان جامعه تجاری منطقه برای حل و فصل چندین مورد از جمله موارد مربوط به بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، تدارکات، یارانه‌ها و بوروکراسی پیچیده از دولت درخواست کمک کردند. در پایان طرفین توافق نمودند در زمینه حل و فصل مسائلی از جمله تامین مواد اولیه، افزایش پروازهای بین‌المللی و ارتقای ظرفیت عبور و مرور مرز قزاقستان و روسیه، حمایت از صدور روادید، با یکدیگرهمکاری نمایند.

https://www.gov.kz/memleket/entities/mfa/press/news/details/855574?lang=en

رشد جمعیت استان مانگیستائو

بر اساس نتایج 7 ماهه اداره کل آمار کشور در سال جاری، جمعیت منطقه مانگیستائو به 797.6 هزار نفررسیده است. از این تعداد 365.4 هزار نفر (45.8 درصد) شهرنشین و432.2 هزار نفر (54.2 درصد) روستانشین هستند.رشد طبیعی جمعیت در ژانویه تا ژوئیه 2024به 9482 نفر رسید. این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 10002 نفر بود. در طی 7 ماه، 11636 نفر متولد شدند (کاهش 1.7 درصدی نسبت به ژانویه تا ژوئیه 2023)، 2154 نفر فوت کردند (افزایش 17.1 درصدی نسبت به ژانویه تا ژوئیه 2023).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما