معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۶:۰۸

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رشد 14 درصدی صادرات اروگوئه در سپتامبر 2024

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در سپتامبر 2024 ( با احتساب مناطق آزاد تجاری) در مجموع به 1182 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، افزایشی به میزان 14 درصد را به ثبت رساند. بدین ترتیب صادرات اروگوئه برای ششمین ماه متوالی روند صعودی یافت. این افزایش ناشی از فروش قابل ملاحظه اقلامی نظیر سویا و سلولز بوده است. بررسی آمارها نشان می دهد که صادرات اروگوئه در 9 ماه ابتدای سال (ژانویه تا سپتامبر) به 9732 میلیون دلار بالغ شد که از رشد 15 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. ارزش سلولز صادراتی در نهمین ماه سال با رقم 260 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، به میزان 36 درصد افزایش یافته است. صادرات سویا، دومین کالای مهم صادراتی اروگوئه، 164 میلیون دلار محاسبه شد و در مقایسه با سپتامبر سال گذشته 89 درصد رشد یافت. صادرات گوشت گاوی در این ماه در مجموع 162 میلیون دلار محاسبه شد که در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، 1 درصد کاهش یافت و بر خلاف سنوات گذشته در میان اقلام مهم صادراتی کشور در ردیف سوم جای گرفت. شایان ذکر است، در ماه سپتامبر، چین نخستین مقصد صادراتی اروگوئه بود و 25 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد. پس از چین، اتحادیه اروپا و برزیل به ترتیب در ردیف های دوم و سوم قرار گرفتند.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/las-exportaciones-siguen-con-crecimiento-de-dos-digitos-y-casi-alcanzan-los-us-10-000-millones-en-nueve-meses

افزایش کسری مالی دولت اروگوئه به 4.4 درصد و بازگشت به دوران قبل از بیماری همه گیر

کسری بودجه کل اروگوئه (بدون در نظر گرفتن تأثیر درآمدهای مربوط به صندوق بیمه تأمین اجتماعی FSS) در ماه اوت سال جاری به ۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافت و به سطوح پیش از بیماری همه گیر کرونا بازگشت. به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، از ابتدای سال میلادی جاری تا ماه اوت، کسری مالی دولت بصورت تجمیعی (میانگین) یک دهم افزایش یافت (در ابتدای سال جاری کسری بودجه معادل ۴.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده  است). در دوازده ماه منتهی به اوت سال جاری، وضعیت مالی بانک مرکزی و بانک بیمه تأمین اجتماعی (GC-BPS) از کسری ۳.۴ درصدی حکایت دارد. این در حالی است که کل کسری بودجه دولت بدون احتساب درآمدهای صندوق تأمین اجتماعی 3.6- درصد است.

https://www.ambito.com/uruguay/el-deficit-fiscal-aumento-44-y-retorno-los-niveles-prepandemia-n6065903

کاهش مختصر تورم طی دوازده ماه گذشته در اروگوئه برغم افزایش بهای دلار

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، برغم افزایش بهای دلار آمریکا در اروگوئه، شاخص بهای مصرف (IPC) در دوازده ماه منتهی به سپتامبر 2024 بر روی 5.32 درصد قرار گرفت که در مقایسه با دوازده ماه منتهی به اوت سال جاری (که 5.57 درصد به ثبت رسیده بود) به میزان مختصری کاهش یافته است. کاهش تورم در بازه زمانی 12 ماهه پس از چهار ماه متوالی افزایش (از 3.68 درصد در دوازده ماه منتهی به آوریل) رخ داده است. آمارها در عین حال نشان می دهند که نرخ تورم در سپتامبر 2024 در مقایسه با  یک ماه قبل (اوت) به میزان 0.37 درصد افزایش یافت. با این وجود همچنان نرخ تورم در محدوده هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی اروگوئه قرار دارد. در این رابطه  باید خاطرنشان کرد که در ماه سپتامبر بهای دلار 3.24 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش طی  یک ماه از اکتبر 2023 به حساب می آید. در تئوری، افزایش بهای دلار فشار افزایشی بر قیمت‌ محصولات وارداتی و دیگر کالاهایی که به ارز آمریکایی وابسته ‌اند، وارد می آورد. با این وجود، بزرگترین تأثیر افزایشی شاخص بهای مصرف در سپتامبر مربوط به بخش غذا و نوشیدنی‌های غیرالکی بوده است. در این بخش شاهد افزایش قیمتها در گوشت گاو، مرغ، محصولات لبنی، میوه‌ ها و برخی سبزیجات هستیم. از دیگر بخش‌ هایی که در افزایش شاخص بهای مصرف در این ماه تأثیر داشتند می‌توان به رستورانها و خدمات اقامتی همچنین بیمه و خدمات مالی اشاره کرد.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/pese-a-la-suba-del-dolar-la-inflacion-se-redujo-en-12-meses-a-setiembre-y-quedo-dentro-de-la-meta-por-16-mes

رشد قابل ملاحظه صادرات گوشت پاراگوئه در 9 ماه ابتدای سال جاری

اداره خدمات ملی کیفیت و بهداشت دام پاراگوئه (senacsa) در گزارشی از پویایی در صنعت گوشت این کشور خبر داد و نوشت که صادرات گوشت گاوی در حال حاضر به 50 بازار مختلف در جهان انجام می‌شود که کشورهای شیلی، تایوان و برزیل در رأس آنها قرار دارند. صادرات گوشت گاوی در 9 ماه ابتدای سال جاری (ژانویه تا سپتامبر) با 250 هزار و 261 تن، در مجموع حدود 1217 میلیون دلار برای پاراگوئه ارزآوری داشت. صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ حجمی‌به میزان 6.38 درصد و از لحاظ ارزشی به میزان 8.56 درصد رشد یافته است. شیلی در مجموع 40 درصد از کل صادرات گوشت گاوی پاراگوئه را به خود اختصاص داده است. صادرات به آن کشور طی 9 ماه ابتدای سال جاری به حدود 484 میلیون دلار بالغ شد. صادرات به تایوان نیز در این مدت، 127.5 میلیون دلار و به برزیل 111 میلیون دلار به ثبت رسید. اسرائیل نیز به عنوان چهارمین مقصد بزرگ گوشت صادراتی پاراگوئه، بیش از 109 میلیون دلار از این کشور آمریکای جنوبی گوشت گاوی خریداری کرد.

https://www.ultimahora.com/envios-de-carne-continuan-en-alza-con-6-de-aumento-frente-al-2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما