معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۶:۰۶

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جهش درآمد صنعت دریایی ایتالیا در سال ۲۰۲۳؛

درآمد صنعت دریایی ایتالیا با وجود چالش‌های اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ به میزان یک میلیارد یورو افزایش یافته است. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط دفتر مطالعاتی Confindustria Nautica در گزارش سالانه "La Nautica in Cifre Log"، این صنعت به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است و درآمد آن به ۸.۳۳ میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۳.۶ درصد رشد داشته است. این گزارش در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی دریایی جنوا که تا ۲۴ سپتامبر ادامه خواهد داشت، منتشر شده است.

صنعت کشتی‌سازی همچنان پیشرو است و با ۱۴.۸ درصد رشد، به ۵.۱۴ میلیارد یورو رسیده است. همچنین لوازم جانبی و موتور کشتیها نیز به ترتیب با رشد ۱۰.۹ و ۹.۹ درصدی افزایش یافته‌اند.

در زمینه صادرات، ۹۰ درصد از تولیدات کشتی‌سازی و ۷۸ درصد از کل تولیدات ملی این صنعت به خارج از کشور صادر می‌شود که ارزش آن به ۵.۵۷ میلیارد یورو رسیده است. ایالات متحده بزرگترین بازار صادراتی این صنعت محسوب می‌شود و ایتالیا با ۱۹.۳ درصد از صادرات جهانی قایق‌های تفریحی، در رتبه اول صادرکنندگان جهانی قرار دارد. همچنین، تعداد کارکنان صنعت دریایی در سال ۲۰۲۳ به ۳۰۶۹۰ نفر رسیده که نسبت به سال قبل ۷.۱ درصد افزایش داشته است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240919&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

 قیمت روغن زیتون فرابکر کاهش می یابد؛

به گزارش روزنامه اقتصادی ایل سوله، تغییرات بزرگی در بازار روغن زیتون در انتظار است. افزایش قابل توجه تولید در اسپانیا، بزرگترین تولیدکننده جهانی، پس از دو سال 2022 و 2023 که با خشکسالی و کاهش تولید همراه بود، تعادل را به بازار بازمی‌گرداند و باعث افزایش مصرف و مهم‌تر از آن، کاهش قیمت‌ها می‌شود.

زفیرینو مونینی، یکی از کارآفرینان ایتالیایی روغن زیتون فرابکر و مدیر شرکتی با 195 میلیون یورو گردش مالی، 23 میلیون لیتر روغن زیتون فرابکر فروخته شده و 624 هکتار مزرعه زیتون اظهار داشت که به این موضوع اطمینان دارد. مونینی می‌گوید: «پس از سال‌های سخت، چشم‌انداز خوبی پیش روی داریم. هیچ حمله‌ای از سوی مگس زیتون در کل حوضه مدیترانه رخ نداده و پیش‌بینی می‌شود تولید با کیفیت و کمیت متوسط به بالا در اسپانیا، یونان، پرتغال، تونس و ایتالیا انجام شود. تخمین زده می‌شود که در سال 2024-2025، 3.6 یا 3.7 میلیون تن روغن زیتون در دسترس باشد و این بر روی قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت و باعث کاهش قیمت و در نتیجه افزایش مصرف می‌شود که از 3.2 میلیون تن در سال 2022 به 2.7 میلیون تن در سال 2023 به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است».

به گفته مونینی، در حال حاضر به طور متوسط قیمت یک لیتر روغن زیتون فرابکر در قفسه فروشگاه‌ها بیش از 10 یورو است. این تولیدکننده اومبریایی ادامه می‌دهد: «محصول ایتالیایی احتمالاً به زیر 10 یورو کاهش خواهد یافت، در حالی که کاهش‌های بیشتری برای روغن‌های اتحادیه اروپا انتظار می‌رود که به قیمتی بین 7 تا 8 یورو بازگردند. در طول یک سال، پیش‌بینی می‌کنم که در زمان تخفیف، چندین بطری روغن زیتون فرابکر در حدود 6 یورو دوباره دیده شود».

سناریویی که گره واقعی روغن ساخت ایتالیا را دوباره مطرح می‌کند، کمبود تولید داخلی است و ایتالیا به شدت وابسته به واردات است. این صنعت‌گر ادامه می‌دهد: «حقیقت این است که افزایش قیمت‌ها در این سال‌ها تولید را در کشورهای دیگر، به ویژه اسپانیا، افزایش داده است. زمان آن رسیده است که چاره اندیشی کنیم».

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240919&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

بیمه‌های اجباری بلایای طبیعی برای شرکت‌ها؛

در آستانه‌ی تصویب بیمه‌های اجباری برای بلایای طبیعی که شامل زلزله، رانش زمین و سیلاب می‌شود، شرکت‌ها و اصناف مختلف به نشست‌هایی برای بررسی نهایی دعوت شده‌اند. این بیمه‌ها که بر اساس قوانین جدید باید توسط همه فعالیت‌های تولیدی، از فروشگاه‌ها تا بانک‌ها، اجباری شود، شامل مقررات سخت‌گیرانه‌ای است.

متن نهایی این قانون که توسط وزارت تجارت و ساخت ایتالیا و با همکاری وزارت اقتصاد تنظیم شده، تقریباً آماده است و طبق برنامه، هفته آینده در جلسه‌ای با حضور نمایندگان صنایع مختلف، از جمله کنفدراسیون صنایع ایتالیا، اتحادیه‌های صنفی، شرکت‌های بیمه و نهاد نظارتی بیمه «ایواس» بررسی خواهد شد. در این جلسه، پیش‌بینی‌های نهایی این قانون قبل از اجرایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.

براساس پیش‌نویس اخیر، شرکت‌های بیمه موظف به پوشش دارایی‌هایی تا سقف یک میلیون یورو به صورت 100 درصد هستند. برای دارایی‌های با ارزش بین 1 تا 30 میلیون یورو، پوشش بیمه‌ای به 70 درصد کاهش می‌یابد و برای دارایی‌های بالاتر، شرایط به صورت توافقی تعیین خواهد شد. این بیمه‌ها با توجه به حوادث طبیعی اخیر در ایتالیا، به ویژه سیلاب‌ها که بخش‌های صنعتی را تحت تأثیر قرار داده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. طبق قانون جدید، از تاریخ 31 دسامبر 2024، تمامی‌شرکت‌ها ملزم به عقد این بیمه‌ها هستند، اما پیش‌بینی شده که یک دوره گذار سه‌ماهه پس از اجرایی شدن قانون وجود داشته باشد. تمامی‌شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی و مالی، از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، موظف به عقد بیمه‌نامه‌های جدید برای دارایی‌های خود از جمله زمین، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات خواهند بود.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

افزایش پنج درصدی خریدهای معاف از مالیات و گسترش خرید در مناطق غیرمرکزی ایتالیا؛

پس از هفت ماه از کاهش حد نصاب خریدهای معاف از مالیات در ایتالیا (از 154.95 یورو به 70.01 یورو از اول فوریه)، داده‌های جدید نشان می‌دهد که این تغییر باعث افزایش 43 درصدی در تعداد تراکنش‌ها و 5 درصدی در میزان هزینه‌ها بین 70 تا 155 یورو شده است. این قانون که به منظور هم‌راستا کردن ایتالیا با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا معرفی شده، امکان خرید بدون مالیات را برای گردشگران خارج از اتحادیه اروپا فراهم کرده است. یکی از مهمترین نتایج این تغییر، گسترش خرید به مناطق غیرمرکزی ایتالیا است. سهم مناطق غیرمرکزی به 26 درصد رسیده است که نسبت به گذشته 9 درصد افزایش داشته است. در مقابل، سهم شهرهای بزرگ مانند میلان، رم، فلورانس و ونیز کاهش یافته و به 53 درصد رسیده است. همچنین، 21 درصد از خریدها در مراکز خرید «اوتلت» انجام می‌شود.

برخی از شهرهایی که بیشترین رشد در تراکنش‌های خرید را تجربه کرده‌اند، شامل کاتانیا (+72%)، کومو (+67%)، ناپل (+64%)، آمالفی (+63%) و ورونا (+61%) می‌شوند. این تغییرات مثبت به ویژه به نفع خرده‌فروشی‌ها و صنایع دستی محلی بوده که با افزایش 54 درصدی در تراکنش‌ها، 12 درصدی در هزینه‌ها و رسیدهای متوسط 111 یورویی همراه بوده‌اند.

بخش‌هایی از محصولات "ساخت ایتالیا" که بیشترین رشد را داشته‌اند شامل محصولات چرمی و کیف (+57% در تعداد تراکنش‌ها، +18% در هزینه‌ها)، کفش (+79% در تراکنش‌ها، +26% در هزینه‌ها) و عطر و لوازم آرایشی (+141% در تراکنش‌ها، +47% در هزینه‌ها) بوده‌اند.

وزیر گردشگری ایتالیا اعلام کرد که اهداف دولت برای افزایش رقابت‌پذیری کشور، گسترش مناطق خرید، جذب خریداران معاف از مالیات و تقویت خرده‌فروشی و صنایع دستی محلی، هم اکنون به دست آمده است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

 

برگزاری نشست وزرای کشاورزی کشورهای گروه 7 به ریاست ایتالیا؛

در نشست وزرای کشاورزی کشورهای گروه هفت که از 26 تا 28 سپتامبر در سیراکوزا برگزار شد، طرح "ماتئی" به‌عنوان الگوی جدیدی برای سرمایه‌گذاری و مدلی برای توسعه کشاورزی در قاره آفریقا معرفی شد که به کشورهای گروه هفت کمک می‌کند تا با اقدامات رقبای خود در این منطقه مقابله کنند.

وزیر کشاورزی ایتالیا، فرانچسکو لولوبریجیدا، در ابتدای نشست گروه هفت، میزبان جلسه ای با حضور 10 وزیر کشاورزی از کشورهای آفریقایی از جمله الجزایر، کنیا، اتیوپی و مصر بود و هدف این جلسه، اتخاذ تصمیم هایی برای تقویت امنیت غذایی و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی آفریقا از طریق همکاری و تبادل فناوری عنوان شد. ایتالیا از کشورهای گروه هفت خواست تا با سرمایه‌گذاری در بذر، آموزش کشاورزان و حمایت از درآمد آنها، به بهبود وضعیت کشاورزی در آفریقا کمک کنند.

در کنار این نشست، شهر سیراکوزا میزبان نمایشگاهی با عنوان "Divinazione" بود که به معرفی محصولات کشاورزی و شیلات پرداخته و بیش از 600 شرکت و 200 غرفه محصولاتشان را به نمایش گذاشتند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در نشست انرژی ایتالیا؛

نشست انرژی ایتالیا در سال 2024، با همکاری روزنامه اقتصادی ایل سوله در روزهای 25 و 26 سپتامبر در شهر میلان برگزار شده و کارشناسان به بحث و بررسی گذار انرژی و چالش‌های مرتبط با دستیابی به اهداف انتشار صفر خالص پرداختند.

در این نشست، نمایندگان نهادهای سیاسی و بازیگران اصلی صنعت انرژی از ایتالیا و کشورهای دیگر به تحلیل وضعیت کنونی و آینده گذار انرژی از جمله نیازهای این گذار، فرصت‌های پایداری زیست‌محیطی برای شرکت‌ها و چالش‌های حرکت به سمت منابع انرژی جایگزین پرداختند.

روز نخست این رویداد به وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده گذار انرژی و روز دوم به موضوعات مربوط به استقلال انرژی نقش اروپا در این زمینه اختصاص داشت. بحث‌هایی همچون امکان استفاده از انرژی هسته‌ای، ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی و راهکارهای متنوع‌سازی منابع انرژی نیز مطرح شد.

از جمله سخنرانان این نشست می‌توان به استفانو بسگینی، رئیس Arera، کلودیو دسکالزی مدیرعامل Eni، نیکولا لانزتا مدیر ایتالیا در  Enel، و گیلبرتو پیکتو فراتین، وزیر محیط‌ زیست و امنیت انرژی ایتالیا، اشاره کرد.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

تصویب طرح قانون مناطق مناسب برای انرژی‌های تجدیدپذیر در ساردینیا؛

دولت محلی ساردینیا قانون جدیدی برای تعیین مناطق مناسب جهت نصب توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی تصویب کرده است. بر اساس این قانون، نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق صنعتی متروکه که بدون محدودیت هستند، امکان‌پذیر خواهد بود، اما سواحل از این برنامه مستثنی شده‌اند.

این طرح که شامل سرمایه‌گذاری 700 میلیون یورویی برای تسهیل گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است، پس از مشورت با مقامات محلی تهیه شده و قوانین دقیقی را برای ایجاد و مدیریت سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر در منطقه ساردینیا تعیین می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم این قانون، تعیین چارچوب‌هایی برای حل اختلافات در خصوص دسته‌بندی مناطق مناسب و نامناسب است. این قانون همچنین به تقویت زیرساخت‌های انرژی برای خانوارها و کسب‌وکارهای ساردینیا کمک خواهد کرد. دولت تا سال 2030 با اختصاص 700 میلیون یورو برای انرژی‌های تجدیدپذیر و خودکفایی انرژی، به مردم و شرکت‌ها امکان می‌دهد تا انرژی خود را تولید کنند. مشوق‌هایی همچون کمک‌های بلاعوض برای نصب پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی برای مصارف شخصی نیز پیش‌بینی شده است. همچنین، تدابیری برای پایان عمر نیروگاه‌ها و تعهد به برچیدن آنها در پایان دوره فعالیتشان وضع شده است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی شرکت آلستوم برای توسعه زیرساخت‌های ریلی ایتالیا؛

شرکت فرانسوی آلستوم که یکی از شرکتهای مهم دنیا در صنعت ریلی است، برنامه سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی خود را برای توسعه تولیدات مرتبط با زیرساختهای ریلی در ایتالیا اعلام کرد. این سرمایه‌گذاری که طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ انجام خواهد شد، بر روی سه مرکز اصلی در ساویلیانو (کونئو)، وادو لیگوره (ساوونا) و نولا (ناپولی) متمرکز است. در ساویلیانو، با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی، ظرفیت تولید قطارهای سریع‌السیر افزایش خواهد یافت و کارخانه‌های جدیدی برای تست قطارهای هیدروژنی ساخته می‌شود. در وادو لیگوره و در نولا نیز کارخانه‌ها گسترش یافته و یک کابین جدید رنگ‌آمیزی برای قطارهای سریع‌السیر ساخته خواهد شد. همچنین، ۴۰۰ فرصت شغلی جدید در سال ۲۰۲۴ ایجاد خواهد شد که به ۴ هزار کارمند فعلی آلستوم در ایتالیا اضافه می‌شوند.

میشله ویاله، مدیرعامل آلستوم در ایتالیا، در معرفی این برنامه در مجلس سنای ایتالیا اعلام کرد که این شرکت قصد دارد حدود یک‌سوم از نیاز انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. این اقدام بخشی از تلاش آلستوم برای دستیابی به آینده‌ای با انتشار کربن صفر در حوزه حمل‌ونقل و کاهش تأثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌هایش است. آلستوم همچنین در همکاری با Rfi برای به‌روزرسانی شبکه ریلی ملی ایتالیا، با استفاده از فناوری ERTMS که برای کنترل فاصله قطارها استفاده می‌شود، مشارکت می‌کند. این اقدامات به بهبود زیرساخت‌های ریلی ایتالیا کمک کرده و نقش آلستوم را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در توسعه پایدار صنعت حمل و نقل در این کشور تثبیت می‌کند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

کاهش ثبت‌نام خرید خودرو و افت فروش خودروهای برقی در اروپا؛

در ماه آگوست ۲۰۲۴، بازار خودروی اروپا با کاهش ۱۶.۵ درصدی در ثبت‌نام خودروها مواجه شد و فروش خودروهای برقی نیز با افت ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA)، از ابتدای سال ۲۰۲۴، ثبت‌نام خودروها تنها ۱.۷ درصد رشد داشته است. کاهش فروش خودروها به ویژه بر فروش گروه ایتالیایی استلانتیس تأثیر منفی گذاشته و این گروه با کاهش ۲۸.۷ درصدی در اوت ۲۰۲۴ مواجه شده است. همچنین، کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز شاهد افت قابل توجهی در ثبت‌نام خودروها بوده‌اند.

این وضعیت باعث نگرانی در میان خودروسازان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده و درخواست‌هایی برای حمایت از صنعت خودروسازی به منظور تطبیق با مقررات جدید کاهش گازهای گلخانه‌ای به وجود آورده است. همچنین، بحث تعرفه‌های احتمالی بر خودروهای برقی چینی به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده که کشورهای مختلف اروپایی در حال بررسی آن هستند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240920&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما