معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۵:۲۵

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتخاب مسیرهای جایگزین برای هوانوردی بین المللی با آسیا به دلیل خطر جنگ در خاورمیانه

جنگ در اوکراین و خاورمیانه به طور فزاینده ای بر ترافیک هوایی بین المللی تأثیر می‌گذارد. اکنون که بخشی از حریم هوایی به طور موقت بسته شده، خطر هرج و مرج در هوانوردی بین المللی نیز ایجاد شده است. ترافیک هوایی بین اروپا و آسیا به دلیل تنش های بین المللی به طور فزاینده ای تحت فشار قرار گرفته است. جنگی که در سال 2022 در اوکراین آغاز شد تأثیر زیادی بر ارتباطات بین المللی برجای گذاشته و هم اکنون جنگ در خاورمیانه به این وضعیت اضافه شده است. پروازها به مقاصد آسیایی در حال تغییر مسیر هستند و باید از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. پروازها از مبداء هلند به کشورهای آسیایی چند ساعت طولانی تر خواهد شد و بر انواع هزینه‌های پروازی اعم از به کارگیری و فعالیت بیشتر خدمه پروازی، بلیط و غیره اضافه خواهد شد.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1532760/oorlogsgeweld-dwingt-luchtvaart-steeds-vaker-tot-omvliegen

اجتناب KLM  از حریم هوایی ایران، عراق و اردن متاثر از تشدید تنش های منطقه یی

بر اساس اعلام KLM پروازهای این شرکت به سمت آسیا ادامه خواهد داشت اما استفاده از حریم هوایی ایران، عراق و اردن به دلیل تشدید خشونت بین اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه اجتناب می‌شود. سخنگویKLM  اعلام کرده که  یک مسیر جایگزین بر فراز افغانستان برای شش پرواز برنامه ریزی شده به آسیا را مورد استفاده قرار خواهد داد. Transavia که زیرمجموعه KLM می‌باشد، پروازهای خود به بیروت را در پایان ژوئیه متوقف کرده و از اکتبر سال گذشته به اسرائیل پروازی انجام نداده است. کمیسیون اروپا و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) نیز نسبت به "تشدید کلی حملات هوایی و وخامت اوضاع امنیتی" هشدار داده و اعلام کرده که جنگ در خاورمیانه و اوکراین تنها یک راهرو باریک برای پرواز به آسیا باقی گذاشته است. توصیه رسمی‌کمیسیون مذکور تا 31 اکتبر 2024 می‌باشد.

https://nltimes.nl/2024/10/02/klm-avoids-iran-iraq-jordan-airspace-middle-east-violence-escalates

تعلیق تمامی‌پروازهای KLM به مقصد تل آویو تا پایان سال 2024

KLM تایید کرد که حداقل تا پایان سال جاری به تل آویو پرواز نخواهد کرد. این شرکت هواپیمایی هلندی، تعلیق پروازهای خود به این مقصد را که قرار بود در 26 اکتبر به پایان برسد، مجدداً تمدید کرده است. سخنگوی KLM اعلام کرده که این تصمیم اخیرا گرفته شده است. ایرفرانس نیز فعلا پروازهای خود به بیروت و تل آویو را به حالت تعلیق درآورده است. شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا هم پیشتر اعلام کرده بود که پروازهای خود به این دو شهر را برای مدت طولانی تری متوقف خواهد کرد.

https://nltimes.nl/2024/10/01/klm-suspends-flights-tel-aviv-end-year

نگرانی‌ها در هلند از قیمت گاز در فصل زمستان با وجود پر بودن 90 درصد ذخایر گازی

سوفی هرمنس، وزیر آب و هوا و رشد سبز در نامه ای به مجلس نمایندگان اعلام کرد که به نظر نمی رسد موضوع کمبودهای گازی فی نفسه مشکل پیش روی ما در زمستان باشد زیرا ذخایر گاز هلند و همچنین ذخایر زمینی در تابستان گذشته به اندازه کافی پر شده اند تا زمستان پیش روی را پشت سر بگذاریم. انبارهای گازی ما در ماه گذشته بیش از 90 درصد پر می‌باشد. با این حال عدم کمبود گاز مطمئناً تضمینی برای ثبات قیمت گاز نیست. با توجه به ناآرامی‌های ژئوپلیتیک فعلی (نظیر بحران اوکراین و تنش ها در خاورمیانه) و رقابت های بی‌ثبات بین‌المللی برای گاز طبیعی مایع (LNG)، بازار هنوز بسیار بی ثبات و هیجانی می‌باشد. همچنین سناریوهای بدتری نظیر زمستان سرد، خرید بیش از اندازه و نامتعارف گاز توسط چین و بسته شدن خطوط لوله گاز توسط روسیه نیز باعث هیجان بیشتر در بازار خواهد شد.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/01/gastekorten-kent-nederland-niet-maar-dat-zegt-niets-over-de-gasprijs-a4867849

قیمت زمین در هلند به رکورد 81500 یورو در هر هکتار رسید

انجمن مشاوران املاک NVM گزارش داده است که قیمت زمین‌های کشاورزی در نیمه اول سال 2024 به رکورد 81500 یورو در هر هکتار رسیده در حالیکه ده سال پیش، میانگین قیمت پرداخت شده برای یک هکتار 50000 یورو بوده است. در مقایسه با سال 2023، قیمت زمین کشاورزی در شش ماه گذشته 3.3 درصد افزایش داشته است.  با توجه به تقاضای شدید برای زمین از سوی بخش های کشاورزی و ساخت و ساز مسکن، NVM انتظار دارد که افزایش قیمت زمین ادامه یابد. NVM خاطرنشان ساخته که کشاورزان در بخش لبنیات به طور خاص در حال خرید زمین بیشتری می‌باشند.

https://nltimes.nl/2024/10/02/land-prices-hit-record-high-eu81500-per-hectare-netherlands

تورم هلند در ماه سپتامبر 3.5 درصد بود

بر اساس گزارش مرکز آمار هلند (CBS) تورم در هلند در ماه سپتامبر 3.5 درصد بوده است. این رقم کمی‌کمتر از ماه اوت می‌باشد که هزینه‌های زندگی روزمره 3.6 درصد گران تر بوده است. کاهش جزئی کاملاً به دلیل هزینه انرژی از جمله سوخت موتور و قیمت آن بوده است زیرا قیمت این کالا در ماه سپتامبر 6.1 درصد کاهش داشته است.

https://nltimes.nl/2024/10/01/netherlands-inflation-35-percent-september

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما