معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی آلمان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آلمان در نیمه دوم مرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جدال بر سر مالیات‌های بالاتر: آلمان در تله گرفتار شده است

بر اساس تحلیل رینت گروپ، در بودجه‌ فدرال آلمان برای سال ۲۰۲۷ کسری ۳۰ میلیارد یورو پیش‌بینی می‌شود و احتمالاً در سال‌های بعد بیشتر خواهد بود در حالی که بار مالیات و بیمه برای کارکنان در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. یک کارشناس رینت گروپ هشدار می‌دهد که به دلیل تضاد منافع (احزاب) احتمالاً هیچیک از سه نتیجه ممکن رخ نخواهد داد، نه ارائه تسهیلات، نه افزایش مالیات و نه کاهش هزینه‌ها. وی تأکید می‌کند دهه گذشته فرصت مناسبی برای اصلاحات فراهم بود، اما اکنون آلمان در تله‌ای گرفتار شده است.

جوزف ریک (کارآفرین) پیشنهاد داده است که ۱۰درصد پردرآمدترین افراد، بدون هیچ استثنا یا معافیتی،  ۳۵درصد مالیات بر درآمدشان بپردازند و باقی افراد (۹۰درصد مالیات بردرآمد پرداخت نکنند.  همچنین مالیات بر ارث و ثروت نیز در این مدل لحاظ می‌شود. اگرچه برخی اقتصاددانان به این مدل از نظر تئوریک توجه کرده‌اند، اما در مورد قابلیت اجرایی آن تردید دارند.

اشتفان باخ از موسسه DIW توصیه کرده اگر هدف، کاهش فشار بر روی کم درآمدها و طبقه متوسط است، بیش از هرچیز باید میزان معافیت پایه (Grundfreibetrag) افزایش یابد. او یک مثال عددی ارائه می دهد: «اگر کمک هزینه مالیات بر درآمد، سالانه ۱۰۰۰ یورو افزایش یابد، فردی با درآمد خالص سالانه 20 هزار یورو حدود ۲۵۰ یورو در سال کاهش مالیات خواهد داشت و کسی که ۸۰ هزار یورو درآمد داشته باشد حدود 470 یورو تخفیف می‌گیرد.» مشکل اینجاست که حتی با افزایش معافیت پایه، افراد پردرآمد از آن بهره‌مند می‌شوند و و برای جبران کسری بودجه نرخ مالیات افزایش یابد. صدراعظم فریدریش مرتس به صراحت گفته است که در دولت وی، مالیات بر درآمد شرکت‌های متوسط افزایش نخواهد یافت.

به هرحال، قرار است نرخ مالیات شرکت‌ها از سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۲ از  ۱۵ به ۱۰درصد کاهش پیدا کند، امری که از سوی برخی سازمان‌های غیر دولتی  مورد انتقاد است زیرا عمدتاً به نفع ثروتمندان خواهد بود.

افزایش یک درصدی این مالیات می‌تواند ۱۶ میلیارد یورو درآمد ایجاد کند و حذف نرخ کاهش‌یافته مالیات (به جز مواد غذایی) حدود ۱۳ میلیارد یورو دیگر که مجموعاً به حدود ۲۹ میلیارد یورو بالغ خواهد شد. اما این گزینه فشار زیادی بر خانوارهای کم‌درآمد تحمیل خواهد کرد و از نظر سیاسی دشوار است.

https://www.merkur.de/wirtschaft/streit-wegen-hoeherer-steuern-deutschland-sitzt-in-der-falle-zr-93902453.html

شرکت های مهندسی مکانیک نسبت به پایان تجارت با ایالات متحده هشدار می دهند

به اعتقاد برخی محافل اقتصادی، تعرفه‌های وضع شده ایالات متحده برای واردات، بار فزاینده‌ای را بر دوش صنعت مهندسی مکانیک (ماشین‌آلات و تجهیزات) آلمان گذاشته است. الیور ریشتبرگ، رئیس بخش تجارت خارجی انجمن صنعت مهندسی مکانیک آلمان (VDMA)، به روزنامهHandelsblatt  گفت: «برای بسیاری از شرکت‌های درگیر، این موضوع به معنای پایان فعالیت در بازار آمریکا خواهد بود. توافق گمرکی اتحادیه اروپا با ایالات متحده ارزش خود را برای صنعت ماشین‌آلات از دست داده است. قانون نرخ ثابت ۱۵ درصد عملاً با تعرفه‌های فولاد و محصولات آلومینیوم بی‌اثر شده است».

روزنامهHandelsblatt  و نشریهPolitico  گزارش دادند انجمن VDMA در نامه‌ای به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، هشدار داده است: «توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا، در ترکیب با تعرفه‌های ویژه آمریکا بر آلومینیوم و فولاد، موجودیت بسیاری از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و کارخانه‌ها را تهدید می‌کند. ما از کمیسیون می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای معافیت اتحادیه اروپا از این تعرفه‌ها به کار گیرد. همچنین باید تضمین شود که ماشین‌آلات و تجهیزات از تعرفه‌های بخشی آینده معاف باشند».

این واکنش در پی تصمیم اخیر وزارت بازرگانی آمریکا صورت گرفته است. این وزارتخانه هفته گذشته اعلام کرد که بر ۴۰۷ قلم کالای جدید، تعرفه‌ای معادل ۵۰ درصد وضع خواهد شد. به گفتهVDMA، کل تجارت بسیاری از شرکت‌ها در بازار آمریکا اکنون در معرض خطر قرار دارد. این انجمن نمایندگی بیش از ۳۶۰۰ شرکت اروپایی را بر عهده دارد.

علاوه بر هزینه‌های سنگین، انجمن VDMA از افزایش بوروکراسی ناشی از این تعرفه‌ها شکایت دارد. طبق گزارش Politico، شرکت‌ها موظف‌اند مدارکی درباره محل ذوب فولاد، منشاء قطعات ریخته‌گری و اثبات درصد فلز ارائه دهند.

Handelsblatt  همچنین نوشت: در مورد موتورسیکلت‌های تولید اتحادیه اروپا، تعرفه‌ ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد زیرا علاوه بر تعرفه ثابت ۱۵ درصد، ۵۰ درصد دیگر بابت قطعات فولادی آنها محاسبه می‌شود.

به طور کلی، ایالات متحده انتظار دارد درآمد ناشی از تعرفه‌ها بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد. به گفته اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، درآمد سالانه از محل تعرفه‌ها می‌تواند از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رود، در حالی که برآورد پیشین او ۳۰۰ میلیارد دلار بود. او افزود: «ما از ژوئیه تا اوت افزایش قابل توجهی داشته‌ایم و فکر می‌کنم از اوت تا سپتامبر جهش بزرگ‌تری خواهیم داشت».

https://www.zeit.de/wirtschaft/2025-08/us-zoelle-maschinenbauer-verluste

بحران در صنعت مبلمان آلمان

صنعت مبلمان آلمان پس از دوران رونق ناشی از کرونا، با کاهش شدید فروش مواجه شده است. در نیمه اول سال ۲۰۲۵، فروش نسبت به سال قبل 5 درصد کاهش یافت و به ۷.۹ میلیارد یورو رسید. این کاهش ناشی عواملی مانند مشتریان محتاط، کندی بازار ساخت‌وساز، بوروکراسی گسترده و کمبود نیروی متخصص.

برخی شرکت‌های متوسط با فشارهای اضافی مانند ثبت دقیق نوع چوب‌ها و رعایت مقررات مواجه هستند. همچنین سیاست‌های تعرفه‌ای ایالات متحده باعث افزایش هزینه صادرات و رقابت بیشتر از سوی تولیدکنندگان آسیایی شده است که محصولات خود را به اروپا می‌فروشند.

ضعف در بخش ساخت‌وساز نیز بر بازار مبلمان تأثیر منفی دارد، زیرا هر پروژه جدید ساختمانی یا جابه‌جایی نیاز به خرید مبلمان جدید ایجاد می‌کند. مسئولان صنعت بر این باورند که دولت باید پروژه‌های ساخت‌وساز را عملیاتی کند و سیگنال مثبتی به بازار و مصرف‌کنندگان بدهد. با وجود این چالش‌ها، مدیران شرکت‌ها به آینده امیدوارند.

https://www.zdfheute.de/wirtschaft/moebelindustrie-jahresbilanz-krise-100.html

هزینه‌های بالای مسکن برای دانشجویان

دانشجویان و کارآموزان در آلمان بخش بزرگی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند. طبق داده‌های اداره آمار فدرال در سال ۲۰۲۴، دانشجویانی که مدیریت خانوار خود را دارند به طور متوسط ۵۳ درصد درآمدشان را به مسکن اختصاص داده‌اند، در حالی که این رقم برای کل جمعیت کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

دانشجویانی که تنها زندگی می‌کنند بیشترین فشار را متحمل می‌شوند و ۵۴ درصد درآمدشان را برای مسکن پرداخت می‌کنند. کسانی که در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند کمتر تحت فشارند و سهم هزینه مسکن برای آن‌ها حدود ۳۷ درصد است. در میان کارآموزان نیز الگو مشابه است؛ به طور میانگین ۴۱ درصد درآمد صرف مسکن می‌شود. برای کارآموزان تنها این سهم ۴۲ درصد و برای آن‌هایی که با دیگران زندگی می‌کنند ۲۶ درصد بوده است.

طبق تعریف، اگر هزینه مسکن بیش از ۴۰ درصد درآمد باشد، خانوار تحت فشار شدید قرار می‌گیرد. این وضعیت در سال گذشته برای ۶۲ درصد از خانوارهای دانشجویی و ۳۷ درصد از خانوارهای کارآموزان صدق می‌کرد، در حالی که تنها ۱۲ درصد از کل جمعیت چنین شرایطی داشتند.

درآمد دانشجویان و کارآموزان به طور کلی پایین است زیرا در مرحله‌ای از زندگی قرار دارند که مشغول سرمایه‌گذاری در آموزش و آینده شغلی خود هستند. نیمی از دانشجویانی که مدیریت خانوار دارند کمتر از ۹۳۰ یورو در ماه درآمد داشتند، در حالی که کارآموزان با خانواده خود به طور متوسط ۱۲۷۸ یورو درآمد داشتند.

بخش بزرگی از درآمد دانشجویان از کار خودشان تأمین می‌شود. برای دانشجویانی که به تنهایی یا در خانه مشترک زندگی می‌کنند، ۴۲ درصد درآمد از کار، ۳۲ درصد از حمایت خانواده، ۱۴ درصد از بورسیه یا کمک‌هزینه و کمتر از ۱۲ درصد از منابعی مانند مزایای فرزند یا مستمری بازماندگان به دست آمده است. کارآموزان در این زمینه وابسته‌تر به کار هستند؛ ۸۱ درصد از درآمد آن‌ها از کار، تنها پنج درصد از حمایت خانوادگی و دو درصد از کمک‌های دولتی مانند بافوگ تأمین شده است.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/wohnkosten-studierende-auszubildende-hoch-100.html

  احداث خط جدید ریلی به لهستان

دویچه بان در حال برنامه ریزی سفرهای اضافی به لهستان است. در اوایل تغییر جدول زمانی در دسامبر، تعداد اتصالات می‌تواند از یازده خط به 17  خط افزایش یابد. این در پاسخ به افزایش تقاضا است.

دویچه بان و شرکت تابعه راه آهن دولتی لهستان PKP Intercity اتصالات اضافی بین دو کشور را برای تغییر جدول زمانی در ماه دسامبر ارائه خواهند داد. این شرکت ها به افزایش قابل توجه تقاضا برای ارتباطات مسافرتی بین دو کشور واکنش نشان دادند.

از تاریخ 14 دسامبر، اتصال جدیدی بین لایپزیگ، وروتسواف و کراکوف با دو قطار در روز وجود خواهد داشت. برای مسافران مونیخ، نورنبرگ یا فرانکفورت، زمان سفر به جنوب لهستان حدود دو ساعت کاهش خواهد یافت. یک ارتباط روزانه دیگر قرار است در آینده بین ورشو و برلین برقرار شود. سپس در مجموع هفت قطار هر دو ساعت یکبار در خط حرکت می‌کنند.

به گفته راه آهن، یک قطار شب جدید نیز بین برلین و پرزمیسل در مرز لهستان و اوکراین و بین برلین و چلم از طریق لودز و ورشو برنامه ریزی شده است. در این بیانیه آمده است: «این به طور مستقیم دومین شهر مرزی را به اوکراین متصل می‌کند.» اتصال قطار شب مونیخ - ورشو واگن‌های اضافی را دریافت می‌کند که بین مونیخ، کراکوف و پرزمیسل حرکت می‌کنند.  

به طور کلی، اتصالات ریلی مستقیم بیشتری در خارج از کشور برنامه ریزی شده است. انتظار می رود، قطارهای مستقیمی‌بین آلمان و بریتانیا نیز برقرار شود. همانطور که پاتریک اشنایدر، وزیر حمل و نقل فدرال اخیرا در حاشیه دیدار با همتای بریتانیایی خود هایدی الکساندر اعلام کرد. اکنون، 31 سال پس از افتتاح تونل مانش، قرار است یک کارگروه برای روشن کردن سوالات باز تشکیل شود.

در این بیانیه آمده است که ابتدا سوالات مربوط به کنترل های مرزی و امنیتی باید همراه با اپراتورهای زیرساخت و شرکت های راه آهن روشن شود. تا کنون، حمل و نقل ریلی بین آلمان و بریتانیا تنها با تغییر، به عنوان مثال از طریق بروکسل یا پاریس امکان پذیر بوده است.  

در اوایل سال آینده ارتباطات مستقیمی‌با ایتالیا وجود خواهد داشت. یک قطار سریع السیر قرار است از دسامبر 2026 بدون تعویض قطار از مونیخ به میلان و رم حرکت کند. برای این منظور، قطارهای ایتالیایی  Frecciarossa  قرار است برای اولین بار در آلمان تردد کنند. 

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/bahn-verbindungen-ausland-100.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما