معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی آلمان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آلمان در نیمه دوم مهرماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اقتصاد آلمان؛ بحران و رکود

اقتصاد آلمان در سال‌های اخیر با مشکلات قابل توجهی مواجه بوده است. بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته می‌شوند و آلمان وارد سومین سال رکود خود شده است. نمونه آن، شرکت Aquinos Bedding در Wattenscheid است که پس از دهه‌ها فعالیت، به دلیل هزینه‌های بالای لجستیک، تجهیزات قدیمی و مشکلات در شرکت‌های تابعه، تعطیل شد و کارکنانش که سال‌ها در آنجا کار کرده بودند، شوکه شدند. در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۱ هزار مورد ورشکستگی در کشور ثبت شد و نرخ بیکاری نزدیک به سه میلیون نفر است.

با این حال، شاخص بورس DAX سه سال متوالی رشد کرده است. دلیل این امر این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمانی، فعالیت جهانی دارند و تنها بخشی از ارزش‌آفرینی آن‌ها در خود آلمان انجام می‌شود، بنابراین شاخص بیشتر بازتاب وضعیت اقتصاد جهانی است تا اقتصاد داخلی.

صنایع مختلف، از جمله کارخانه شیمی Venator در دویسبورگ، نیز ورشکست شده‌اند که عوامل متعددی در آن دخیل بوده‌اند: وضعیت کلی اقتصادی، افزایش هزینه انرژی و مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، پیچیدگی‌های بوروکراتیک و مالیات‌ها. کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکل فراتر از نوسانات اقتصادی کوتاه‌مدت است و آلمان با یک بحران ساختاری مواجه است که حتی رشد اقتصادی محدود در آینده نیز به تنهایی آن را حل نخواهد کرد.

با این حال، تعداد ورشکستگی‌ها هنوز به سطوح بحرانی تاریخی نرسیده و نمونه‌هایی هم وجود دارد که برندها یا تولیدات از ورشکسته‌ها نجات پیدا می‌کنند، مانند خرید برند Schlaraffia توسط سرمایه‌گذاری محلی که قصد دارد تولید را در آلمان ادامه دهد و کارکنان را حفظ کند.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/krise-kursrekord-stimmung-deutsche-wirtschaft-100.html

بلوم از سمت مدیرعاملی پورشه کناره گیری می‌کند

الیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکس واگن از سمت خود به عنوان رئیس سازنده خودروهای اسپرت پورشه کناره گیری می‌کند. این شرکت اعلام کرد که کمیته ریاست هیئت نظارت به رئیس هیئت نظارت دستور داده است تا با توافق متقابل در مورد خروج زودهنگام از هیئت مدیره با وی مذاکره کند.  مایکل لایترز، رئیس سابق مک لارن اتوموتیو، به عنوان جانشین احتمالی مطرح است. بلوم همچنان مدیرعامل شرکت مادر فولکس واگن باقی خواهد ماند.  

پیش از این، چندین رسانه در مورد آن گزارش داده بودند. این امر به نقش دوگانه بسیار مورد انتقاد در صدر دو خودروساز پایان می دهد. بلوم به طور کامل بر روی فعالیت های گروه فولکس واگن تمرکز خواهد کرد.

بلوم ده سال است که سکان پورشه را بر عهده دارد و همچنین از تابستان 2022 در راس شرکت مادر (فولکس واگن) بوده است. این نقش دوگانه (دو سمت همزمان) مدتی است که با انتقاد سرمایه گذاران و تحلیلگران مواجه شده است. در ماه سپتامبر، دانیلا کاوالو، رئیس شورای کار فولکس واگن نیز با اعلام اینکه «رئیس هیئت مدیره نمی‌تواند یک رئیس پاره وقت در ولفسبورگ باشد و بقیه وقت خود را در پورشه بگذراند»، خواستار پایان دادن به این ساختار شده بود.

چند هفته پیش، بحران در پورشه تشدید شده بود. این خودروساز در یک تغییر راهبردی، برنامه‌های الکتریکی خود را کاهش داد. پورشه برای سومین بار در سال جاری، پیش بینی سود خود را کاهش داد. پورشه مدتی است که به دلیل تجارت ضعیف در چین تحت فشار است.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/blume-porsche-volkswagen-100.html

 هشدار جامعه صنعت خودروسازی در مورد احتمال توقف تولید

صنعت خودروسازی از احتمال توقف تولید هشدار داده است. شرکت هلندی نکسپریا (Nexperia) که مالک آن گروه چینی «وینگ‌تک» است، به دلیل محدودیت‌های صادراتی ناشی از تنش تجاری میان چین و آمریکا، با مشکل در تأمین تراشه‌ها روبه‌رو شده است؛ موضوعی که می‌تواند به کمبود تراشه در خودروسازی جهان منجر شود.

این شرکت با حدود ۱۱٬۷۰۰ کارمند، از تولیدکنندگان بزرگ نیمه‌هادی‌های ساده مانند دیود و ترانزیستور است و تنها در آلمان ۲٬۵۰۰ نفر را به کار گرفته است. کارخانه‌هامبورگ آن حدود ۱۰ درصد بازار جهانی این قطعات را تأمین می‌کند. نکسپریا در ۱۰ اکتبر به خودروسازان اروپایی اطلاع داده که دیگر نمی‌تواند تحویل قطعات را تضمین کند. انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) هشدار داده که در صورت ادامه این وضعیت، تولید خودروها در چند هفته آینده ممکن است متوقف شود و خواستار اقدام فوری کشورها شده است.

در آمریکا نیز انجمن اتحاد برای نوآوری خودرو (Alliance for Automotive Innovation) هشدار داده که ادامه این اختلال می‌تواند تولید خودرو در آمریکا و دیگر کشورها را مختل و تأثیرزنجیره‌ای بر سایر صنایع بگذارد. برخی شرکت‌ها گفته‌اند کارخانه‌هایشان در آمریکا ممکن است از ماه آینده آسیب ببینند.

ریشه بحران در تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا است. آمریکا نکسپریا را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در فهرست تحریم قرار داده و تجارت با آن را ممنوع کرده است. چین نیز اوایل اکتبر، صادرات برخی قطعات حاوی تراشه‌های نکسپریا را ممنوع کرد، اقدامی‌که به گفته وینگ‌تک ۸۰ درصد محصولات نهایی را دربر می‌گیرد. در همین حال، دولت هلند، کنترل شرکت را به‌دلیل نگرانی از انتقال فناوری به چین در دست گرفته و مدیرعامل چینی آن نیز با حکم دادگاه برکنار شده است.

با وجود نگرانی‌ها، تاکنون اختلال واقعی در تولید خودرو رخ نداده است. سخنگوی BMW اعلام کرد که تولید طبق برنامه ادامه دارد. مرسدس‌بنز نیز در حال بررسی اوضاع است. فولکس‌واگن گفته نکسپریا تأمین‌کننده مستقیمش نیست، اما تراشه‌های آن در قطعات برخی تأمین‌کنندگان وجود دارد و برای پیشگیری از خطرات احتمالی با تأمین‌کنندگان در تماس است. 

انجمن خودروسازان اروپا می‌گوید جایگزین‌هایی برای این تراشه‌ها وجود دارد، اما راه‌اندازی تولید آن‌ها چند ماه زمان می‌برد. صنعت خودرو که در دوران کرونا نیز از کمبود تراشه آسیب دیده بود، اکنون با تهدیدی تازه در زنجیره تأمین مواجه است؛ محدودیت‌های چین در صادرات عناصر کمیاب نیز روند تولید را دشوارتر کرده است.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/weltwirtschaft/handelsstreit-nexperia-chiplieferung-autobranche-100.html

 توافق شرکت داروسازیMerck  با دولت آمریکا برای کاهش هزینه‌های درمان ناباروری

شرکت داروسازی مرک (Merck) با دولت آمریکا توافقی برای کاهش هزینه‌های درمان ناباروری منعقد کرد. بر اساس این توافق، شرکت آمریکایی زیرمجموعه مرک، درمان‌های لقاح مصنوعی را با تخفیف قابل توجه ارائه خواهد کرد و در عوض محصولات و ترکیبات دارویی این شرکت از افزایش احتمالی تعرفه‌ها معاف می‌شوند، مشروط بر اینکه مرگ در تولید و تحقیق بیوفارماسوتیک در آمریکا سرمایه‌گذاری کند.

طبق توافق، برخی داروهای باروری تولید این شرکت از ابتدای ۲۰۲۶ در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت و در صورت ترکیب سه درمان، بیماران می‌توانند تا ۸۴ درصد تخفیف دریافت کنند. هدف این اقدام حمایت از بیش از ده میلیون زن آمریکایی با مشکل ناباروری است.

بازار آمریکا برای شرکت مرک اهمیت بالایی دارد و این مجموعه سالانه حدود ۱.۸ میلیارد یورو از این منطقه درآمد دارد. مرک قصد دارد تولید داروهای باروری خود را در آمریکا گسترش دهد. در آمریکا تقریباً یک هشتم زوج‌ها با مشکل باروری مواجه‌اند و هزینه درمان IVF بین ۱۲ تا ۲۵ هزار دلار به ازای هر چرخه است.

این توافق بخشی از فشار دولت ترامپ بر شرکت‌های دارویی برای کاهش قیمت داروها است. پیش‌تر آسترازنکا و فایزر نیز با دولت آمریکا قراردادهایی مشابه امضا کرده بودند. ترامپ بارها خواستار کاهش قیمت داروهای گران آمریکا شده و حتی تهدید کرده بود تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی برای برخی داروها اعمال خواهد کرد.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/merck-pharmazoelle-abkommen-usa-100.html

بیمارستان‌هایی با هزینه‌های بی سابقه با وجود بسته ریاضتی

وزارت بهداشت آلمان پیش‌بینی کرده است که هزینه بیمارستان‌ها در سال ۲۰۲۶ با وجود برنامه صرفه‌جویی نینا وارکن وزیر بهداشت، از ۱۱۲ به ۱۲۰ میلیارد یورو افزایش یابد؛ رقمی‌بی‌سابقه در تاریخ آلمان. بدون محدودیت‌های هزینه‌ای وارکن، این رقم حتی به ۱۲۲ میلیارد یورو می‌رسید.

هزینه‌های بیمارستانی، حدود یک‌سوم کل مخارج پیش‌بینی‌شده بیمه سلامت همگانی (GKV) را تشکیل می‌دهد که برای سال ۲۰۲۶ بین ۳۶۹ تا ۳۶۹.۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هزینه‌ها کمتر از ۸۲ میلیارد یورو بود و از آن زمان تاکنون حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. در نیمه نخست سال جاری نیز مخارج بستری بیماران ۹.۶ درصد افزایش یافته و به ۵۴ میلیارد یورو رسیده است.

بر اساس برآوردها، هزینه‌های بیمارستانی در سال جاری به ۱۱۲ میلیارد یورو خواهد رسید و در سال ۲۰۲۶ با وجود سیاست‌های صرفه‌جویی، ۷.۱ درصد دیگر رشد خواهد داشت. بدون مداخلات وارکن، این رشد حدود ۹ درصد می‌بود. بسته صرفه‌جویی وارکن که هفته گذشته در دولت فدرال تصویب شد، برای سال ۲۰۲۶ صرفاً ۱.۸ میلیارد یورو کاهش هزینه در نظر گرفته است.

یکی از اقدامات کلیدی او تعلیق موقت «بند بیشترین امتیاز» است که طبق آن افزایش هزینه بیمارستان‌ها نمی‌تواند از شاخص هزینه‌های اعلام‌شده توسط اداره آمار فدرال بیشتر شود. هدف اصلی این اقدامات، مهار رشد هزینه‌ها و جلوگیری از افزایش نرخ حق بیمه اضافی بیمه سلامت در سال آینده است.

برای تحقق این هدف، همچنین بودجه «صندوق نوآوری» به‌طور موقت نصف می‌شود و رشد هزینه‌های جاری در بیمه‌ها محدود خواهد شد؛ هرکدام از این اقدامات حدود ۱۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ایجاد می‌کند. مجموعاً انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۶ حدود دو میلیارد یورو کمتر از پیش‌بینی اولیه هزینه شود.

با این حال، انجمن‌های بیمارستانی با این برنامه مخالف‌ هستند و هشدار می‌دهند که این محدودیت‌ها می‌تواند به کاهش شدید درآمد و وخامت وضعیت مالی مراکز درمانی منجر شود. دولت فدرال در پاسخ اعلام کرده است که برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ مبلغ چهار میلیارد یورو از صندوق ویژه زیرساخت به‌عنوان «هزینه‌های فوری تحول» در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت تا افزایش هزینه‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری سال‌های گذشته را جبران کند.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/mehr-wirtschaft/kliniken-mit-rekordausgaben-trotz-warkens-sparpaket-110737353.html

 مشکلات بانک‌های منطقه‌ای آمریکا قیمت سهام بانک‌های اروپایی را به شدت کاهش داد

بازارهای سهام به مشکلات برخی بانک‌های منطقه‌ای آمریکا واکنش بسیار حساس نشان دادند. سهام بانک‌های بزرگ در بورس‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

مشکلات جدید در بانک‌های منطقه‌ای آمریکا باعث فشار بر سهام بانک‌ها در اروپا شده است. سرمایه‌گذاران نگران شکل‌گیری یک بحران بزرگ بودند که ممکن است به بخش مالی جهانی سرایت کند: سهام دویچه بانک روز جمعه ۶ درصد سقوط کرد. سهام کامرتس بانک نیز حدود ۳ درصد کاهش یافت. رقبایی مانند Banco de Sabadell،Barclays  و Bank of Ireland نیز تحت فشار قرار گرفتند و ۵ تا ۶ درصد کاهش ارزش داشتند. این روند باعث شد شاخص اروپایی بخش مالی تقریباً ۳ درصد پایین بیاید.

جیمز روسیتِر، استراتژیست ارشد بانک سرمایه‌گذاری  TD Securitiesگفت: «پس از فروش گسترده بانک‌ها در آمریکا در طول شب، آسیا و اروپا بیدار می‌شوند و این موج از بازارها عبور می‌کند.»

اخیرا سهام مؤسسات مالی Zions Bancorporation،Western Alliance  و Jefferies در آمریکا سقوط کرده بود. شاخص بانک‌های منطقه‌ای آمریکا حدود ۶ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران اشاره کردند که چند بانک مشکلاتی در وام‌های مربوط به تأمین‌کنندگان خودرو Cantor Group  و First Brands اعلام کرده‌اند. با توجه به شبکه متصل سیستم بانکی، این موضوع ترس از بحران بزرگ‌تر را افزایش داد. یک سری ورشکستگی‌ها در بانک‌های منطقه‌ای باعث شد فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۲۳ اقدامات فوق‌العاده‌ای برای تثبیت بازار انجام دهد.

کایل رودا، تحلیلگر کارگزاری کاپیتال می‌گوید: سرمایه‌گذاران نگرانی بیشتری دارند زیرا علت اصلی مشکلات، استانداردهای ضعیف وام‌دهی و تقلب بوده است؛ چنین رفتارهایی در میان وام‌گیرندگان آمریکایی گسترده است و ممکن است باعث خسارت‌های بیشتری شود. با این حال، او آرامش خود را حفظ کرد و افزود: ارزش وام‌های غیرجاری، هرچقدر هم گسترده باشد، به تنهایی ریسک جدی برای کل سیستم ایجاد نمی‌کند.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/boerse-probleme-bei-us-regionalbanken-druecken-kurse-europaeischer-bankaktien-tief-ins-minus-a-e785950a-e4a8-444f-ad3f-fa714a9825a0

 پیشنویس قانون جدید کاهش هزینه‌ها: تغییرات، محدودیت‌ها و اثرات مالی

باربل باس وزیر کار آلمان، پیش‌نویس جدید قانون Bürgergeld را نهایی کرده است که شامل تغییرات و محدودیت‌هایی برای کاهش هزینه‌هاست. این پیش‌نویس پس از توافق حزب اتحاد و SPD آماده شده و قرار است ابتدا برای بررسی داخلی دولت و سپس برای تصویب به کابینه و پارلمان ارائه شود. تصویب نهایی قانون احتمالاً تا اوایل ۲۰۲۶ طول می‌کشد.

با وجود تغییرات و تشدید برخی قوانین، صرفه‌جویی مستقیم برای بودجه فدرال تنها در حد چند ده میلیون یورو در سال‌های آینده خواهد بود (۸۶ میلیون یورو در ۲۰۲۶ و ۶۹ میلیون یورو در ۲۰۲۷). کاهش یک میلیارد یورویی پیش‌بینی‌شده در بودجه ۲۰۲۶ بیشتر به دلیل انتقال پناهندگان اوکراینی به سازوکار جداگانه است.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/die-buergergeld-reform-spart-2026-nur-86-millionen-euro-110737449.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما