معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بیشترین دستمزد برای مشاغل مختلف در صربستان

داده‌های اداره آمار صربستان در مورد حقوق خالص ماه جولای در صربستان نشان می دهد که تفاوت درآمد بر اساس مشاغل مختلف زیاد است که بالاترین دستمزد متعلق به برنامه نویسان کامپیوتر با میانگین 282245، تقریباً پنج برابر بیشتر از کارمندان در خدمات دیگر است. و مشاغل صنعتی که به طور میانگین حقوقی برابر 54178 دینار ثبت دارند.

کارگران ساختمانی با میانگین 85 هزار و 530 دینار، مشاغل حمل و نقل با 84 هزار و 67 دینار، کشاورزان 79 هزار و 153 دینار، عمده فروشی و خرده فروشی 80 هزار و 958 دینار، کارمندان آموزش 91 هزار و 215 دینار و میانگین حقوق در صربستان 97 هزار و 835 دینار است و کارمندان مشاغل صنعت فرآوری به طور متوسط 86726 دینار دریافت می‌کنند که کمتر از میانگین حقوق در صربستان است.

میانگین دستمزد در ماه جولای برای مشاغل فرآوری چوب  59641 دینار  بود در حالی که برای کارمندان تولید محصولات تنباکو میانگین دستمزد 168940 دینار بود.

همچنین شاغلین در معادن با میانگین حقوق 129917 دینار و کارمندان بهره برداری از نفت و گاز طبیعی به طور میانگین 173858 دینار حقوق دریافت کرده اند و شاغلین در بخش خدمات مالی با میانگین درآمد 152921 دینار بودند.

https://www.b92.net/biz/srbija/vesti/63020/oni-imaju-najvece-plate-u-srbiji/vest

پایگاه اینترنتی ب92 -30/09/2024

 خطوط هوایی مستقیم بین بلگراد و گوانگژو افتتاح شد

شرکت هواپیمایی ایر صربیا مسیر بین بلگراد و گوانگژو را با پرواز مستقیم برقرار کرده است. برنامه ریزی شده است که پروازها در هر دو مسیر دو بار در هفته در روزهای دوشنبه و جمعه با هواپیماهای ایرباس A330-200 از ناوگان دوربرد ایر صربیا انجام شود.

به گفته گوران وسیچ، وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت صربستان، انتظار می رود که این پرواز تجاری باشد، اما گردشگران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

این خط هوایی برای روابط اقتصادی بین صربستان و چین اهمیت دارد. از اول جولای امسال، توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور اجرایی شده است، بنابراین انتظار می رود تا تجارت بین دو کشور بیشتر شود.

لی مینگ سفیر چین در صربستان با اعلام این خبر اظهار داشت که این با ارزش ترین هدیه به دوستی فولادین صربستان و چین است. ایر صربیا کمتر از دو سال از آغاز پروازهای خود به تیانجین فعالیت های خود را در چین گسترش داده است و پروازهای خود به شانگهای نیز اعلام کرده است. صربستان در حال ثبت رشد تجارت با این کشور آسیایی و همچنین جهش در تعداد گردشگران چینی است.

https://www.rts.rs/vesti/ekonomija/5543845/otvorena-direktna-avio-liniju-izmedju-beograda-i-guangdzoua.html

پایگاه اینترنتی آرتی‌اس -30/09/2024

 شهروندان روسیه در شش ماه 85 میلیون یورو ملک در صربستان خریدند

ارزش کل املاک های خریداری شده توسط شهروندان روسی در صربستان تنها در نیمه اول سال2024 به 85 میلیون یورو رسید و ده درصد بیشتر از سال گذشته است. از مجموع ارزش این قراردادهای امضا شده، نیمی از آن در بلگراد ثبت شده است. همچنین، روس‌ها عموماً وویودینا و شهرهای نووی ساد و سوبوتیسا را برای خرید املاک انتخاب کرده‌اند.

در بازار داخلی صربستان، در حال حاضر برای خرید یک متر مربع آپارتمان به  دو و نیم دستمزد خالص در صربستان نیاز است که در بلگراد در ساخت و ساز جدید به طور متوسط قیمت هر متر مربع به 2000 یورو تا 7000 یورو (بسته به موقعیت مکانی) می‌تواند می رسد. .

ایوانا اشترباس، رئیس بخش املاک موسسه زمین‌شناسی صربستان، در مورد اتباع خارجی گفت که شهروندان روسیه در خرید املاک در صربستان پیشتاز هستند و این روند از سال گذشته، زمانی که روس ها شروع به خرید ملک کردند، ادامه یافته است. در دو سه ماهه گذشته، حتی بیش از ده درصد تعداد شهروندان روسیه که املاک و مستغلات خریداری کرده‌اند، افزایش یافته است. با این حال حجم کل گردش مالی در املاک و مستغلات کمی‌کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. تعداد شرکت های روسی در صربستان از آغاز جنگ 1000 درصد افزایش یافته است.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/rusi-za-pola-godine-kupili-85-miliona-evra-vredne-nekretnine-usrbiji

پایگاه اینترنتی نووااکونومیا -30/09/2024

تجارت خارجی کالای صربستان تا ماه اوت به 44.85 میلیارد یورو رسید

اداره آمار صربستان (RZS) امروز اعلام کرد که کل تجارت خارجی کالاهای صربستان در بازه زمانی ژانویه تا اوت سال جاری به 44.85 میلیارد یورو رسیده است که 3.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

صادرات کالا به ارزش 19.39 میلیارد یورو یعنی 1.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و واردات کالا به ارزش 25.45 میلیارد یورو یا 5.1 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است. که کسری آن به 6.06 میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.3 درصد افزایش داشته است. پوشش واردات با صادرات 76.2 درصد بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 78.8 درصد کمتر بوده است.

تجارت خارجی کالا با کشورهایی که صربستان با آنها قراردادهای تجارت آزاد امضا کرده است، بیشترین میزان را داشت. کشورهای عضو اتحادیه اروپا 58.9 درصد از کل مبادلات را به خود اختصاص دادند. دومین شریک مهم صربستان کشورهای CEFTA بود که با آنها کمی‌بیش از دو میلیارد دلار مازاد مبادله دارد که عمدتاً حاصل صادرات غلات، نوشیدنی‌ها، نفت و مشتقات نفتی، وسایل نقلیه جاده ای و برق است.

صادرات صربستان به کشورهای CEFTA   در حدود 2.9 میلیارد یورو و واردات کمی‌بیش از یک میلیارد یورو بوده است، بنابراین مازاد آن 1.9 میلیارد یورو و پوشش واردات با صادرات 287.3 درصد بوده است.

از دیگر کشورهایی که صربستان با آن‌ها مازاد تجاری دارد، کشورهای رومانی، اسلواکی، بلغارستان، جمهوری چک، سوئد و کرواسی برجسته هستند.

بیشترین کسری در تجارت خارجی صربستان با چین به دلیل واردات تلفن برای ایستگاه‌های شبکه و لپ تاپ بوده است.

همچنین صربستان با کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه، لهستان، هلند، بلژیک، اسپانیا، اسلوونی، مجارستان، فرانسه، اتریش، سوئیس، کره‌جنوبی، دانمارک، یونان، ایالات متحده آمریکا کسری تجاری دارد.

در ماه اوت امسال 2.22 میلیارد یورو کالا از صربستان صادر شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.4 درصد افزایش داشته است و واردات نیز 3.12 میلیارد یورو بود که نسبت به مدت مشابه 13.1 درصد افزایش داشت.

اداره آمار صربستان (RZS) شاخص فصلی تعدیل شده برای اوت/جولای 2024 که به یورو محاسبه شده است، کاهش 1.6 درصدی صادرات و افزایش 2.5 درصدی در واردات را نشان می دهد.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/spoljnotrgovinska-robna-razmena-za-do-avgusta-dostigla-4485-milijardi-evra-deficit-veci-za-petinu

پایگاه اینترنتی نووااکونومیا -30/09/2024

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما