معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۳:۳۷

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ورود کشتی‌های نیروی دریایی روسیه به بندر آکتائو

     وزارت دفاع جمهوری قزاقستان 20 سپتامبر از ورود کشتی‌های ناوگان دریای خزر نیروی دریایی روسیه به بندر آکتائو خبر داد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع قزاقستان، کشتی‌های ناوگان دریای خزر فدراسیون روسیه از جمله کشتی پرچمدار ناوگروه خزر و کشتی موشکی تاتارستان با هدف برگزاری رزمایش مشترک با نیروی دریایی قزاقستان وارد بندر آکتائو شدند. این هیئت با فرمانده پایگاه دریایی نیروی دریایی جمهوری قزاقستان، ناخدا درجه دوم بایرجان موراتولی دیدار کرد. بر اساس اعلام موراتولی، رزمایش مشترک دریایی برای روزهای 23 تا 24 سپتامبر برنامه ریزی شده است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/128412-korabli-voenno-morskogo-flota-rossii-pribyli-v-port-aktau.html

دیدار استاندار مانگیستائو با هیئت جمهوری یونان

     نورداولت کیلی‌بای استاندار منطقه مانگیستائو روز 23 سپتامبر با هیئتی به سرپرستی دیمیتریوس آراپیس، معاون شهردار شهر پیرئوس جمهوری یونان دیدار کرد. در این دیدار طرفین در مورد تقویت روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین دو منطقه و همچنین موضوعات توسعه گردشگری بحث و تبادل نظر کردند. معاون شهردار دیمیتریوس آراپیس بر لزوم تعمیق روابط دوستانه بین یونان و قزاقستان تاکید کرد. آنها همچنین به مسیرهای ترانس خزر که از بنادر آکتائو و کوریک می‌گذرد ابراز علاقه کردند.

     لازم به ذکر است که جمهوری یونان نقش مهمی در روابط تجاری خارجی منطقه مانگیستائو ایفا می‌کند. در پایان هفتمین ماه سال 2024، گردش مالی تجارت خارجی منطقه با یونان بالغ بر 178 هزار دلار آمریکا بود که سهم صادرات 2.6 هزار دلار و واردات 175.5 هزار دلار می‌باشد. صادرات شامل جاذبه‌های نمایشگاهی و واردات شامل روغن موتور، الکل خالص، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل است.

https://otpannews.kz/ru/news/1248

برگزاری دومین انجمن-نمایشگاه PetroMaintenance - 2024 در آتیرائو

     دومین انجمن-نمایشگاه PetroMaintenance - 2024 در آتیرائو، توسط شورای نفت و گاز قزاقستان پترو و با حمایت وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، KazMunayGas،Tengizchevroil، NCOC و انجمن PetroMining برگزار شد. این رویداد به مسائل نگهداری و تعمیر اختصاص داشت و همه شرکت کنندگان کلیدی در بازارهای نفت و گاز و خدمات میدان نفتی را گرد هم آورد.آسیلبک جکیف، رییس شورای پترو، در افتتاحیه این رویداد، به محبوبیت روزافزون تالارها به عنوان یک پلت فرم گفتگوی منحصر به فرد برای به اشتراک گذاری تجربیات، نشان دادن آخرین فناوری‌ها و شبکه اشاره کرد.

     علی بیک ژاماووف معاون وزیر انرژی جمهوری قزاقستان در سخنان خوشامدگویی خود به شرکت کنندگان تاکید کرد که در سال 2023، بازار تعمیر و نگهداری و تعمیرات در صنعت نفت و گاز بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. وی افزود با برگزاری این نشست ها، شرکت‌های خدمات نفتی، فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد بهترین روش‌ها در نگهداری و قابلیت اطمینان تجهیزات، یکپارچگی دارایی‌ها و همچنین اطلاع از برنامه‌های اپراتورها و شرکت‌های ملی برای سال‌های آتی بدست می آورند.

https://azh.kz/ru/news/view/106503

رشد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در مانگیستائو

     بر اساس دستورالعمل رییس دولت، کارهای توسعه گردشگری در منطقه مانگیستائو در حال انجام بوده و  توجه ویژه ای به منطقه تفریحی جدید کندیرلی شده است. یکی از وظایف رییس دولت که در شورای توسعه گردشگری داخلی بیان شد، تدوین طرح توسعه جامع مانگیستائو بود. بر اساس دستور رییس جمهور قرار است یک فرودگاه در منطقه تفریحی کندیرلی ساخته شود که دسترسی حمل و نقل را بهبود می‌بخشد. امسال 215 هزار گردشگر به استان مانگیستائو آمده اند. یرژان یرکین بایف، معاون وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، گفت: این منطقه در حال حاضر شتاب مثبتی در رشد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد که نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است. وی افزود مانگیستائو و کندیرلی به جواهرات درخشانی در نقشه گردشگری جمهوری قزاقستان تبدیل خواهند شد.

https://t.me/KZgovernment

درآمد 285 میلیارد تنگه ای تورگردانان قزاقستان از ابتدای سال 2024

کارشناسان می‌گویند، معمولاً نیمه اول سال برای اپراتورهای تور پول بسیار کمتری نسبت به نیم سال دوم به ارمغان می آورد. در نیمه اول سال، اپراتورهای تور قزاقستان 285.7 میلیارد تنگه درآمد داشته اند. از نظر اسمی، این تقریبا 40 درصد بیشتر از کل سال گذشته است.در ژانویه تا ژوئن 2023، بدون تعدیل تورم، این شاخص 3.2 برابر افزایش یافت.

دلیل اصلی این افزایش عدم سفر اتباع قزاقستانی به ترکیه به دلیل گرانی سفر به این کشور می‌باشد.در نیمه اول سال 2024 تعداد مکان‌های اقامتی برای گردشگران در قزاقستان به 4167 شی افزایش یافته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 253 واحد بیشتر است.

https://ulysmedia.kz/news/38413-kazakhstanskie-turoperatory-zarabotali-bolee-285-mlrd-s-nachala-2024-goda/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما