معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۰۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نمایشگاه تجاری داکا از اول ژانویه 2025 ( جاگو نیوز)

نمایشگاه بین المللی تجارت داکا از اولین روز سال آینده یعنی اول ژانویه آغاز به کار خواهد کرد. این نمایشگاه در منطقه پورباچال داکا برگزار می‌شود. مقرر است در سال آینده به دلیل تسهیل در عبور و مرور بازدیدکنندگان تا حدودی محوطه نمایشگاه گسترش یافته و از فضای غرفه‌ها کاسته شود. همچنین برای سالمندان و ناتوانان مکان استراحت اختصاص یافته است. با توجه به این امر تعداد سالن‌ها و غرفه‌ها نسبت به سال گذشته اندکی کمتر خواهد بود. علاوه بر این، بلیط ورود به محل نمایشگاه در اپلیکیشن اینترنتی ارائه خواهد شد.

بانک توسعه آسیایی پیش بینی رشد اقتصادی بنگلادش را به 5.1 درصد کاهش داد(بیجنس استاندارد)

بانک توسعه آسیایی (ADB) با اشاره به ناآرامی‌های سیاسی، اختلالات زنجیره تامین و سیل های شدید اخیر، پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی بنگلادش به 5.1 درصد در سال مالی 2025-2024 کاهش داده است. پیش از این، این سازمان بین المللی رشد 6.6 درصدی را برای این بازه زمانی پیش بینی کرده بود. سیل در ماه‌های ژوئیه و اوت و همچنین ناآرامی‌های سیاسی در بحبوحه اعتراضات گسترده، به شدت به تولید ناخالص داخلی بنگلادش ضربه زده است و تولید کالاها و خدمات را در سراسر کشور مختل گردیده است.

 بنگلادش به دنبال کمک صندوق بین المللی پول برای اصلاح بخش بانکی (بنگلادش پروتی دن)

دکتر صالح الدین احمد، مسئول وزارت دارایی، پس از دیدار با یک هیئت 9 نفره از جمله نماینده مقیم صندوق بین المللی پول در بنگلادش، به خبرنگاران گفت که بنگلادش برای اصلاحات بخش بانکی، جلوگیری از قاچاق ارز و نوسازی تشکیل پرونده مالیاتی از صندوق بین المللی پول (IMF) کمک های فنی درخواست کرده است. وی گفت: در جلسه امروز به هیئت صندوق بین المللی پول اطلاع داده شد که دولت موقت نیازمند کمک برای اصلاح کدام بخش ها و با چه میزان اعتبار می‌باشد.

معافیت صد در صدی عوارض گمرکی  چین برای کالاهای بنگلادشی (بانیک بارتا)

. آقای یائو ون، سفیر چین در داکا اعلام کرد که بنگلادش از دسامبر سال جاری از معافیت صد درصدی عوارض گمرکی در بازار چین برخوردار خواهد شد. آقای ون پس از دیدار با آقای جاسم الدین، قائم وزیر خارجه بنگلادش، به خبرنگاران گفت که در 5 سپتامبر، آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اجلاس چین - آفریقا از تسهیلات صد درصدی معاف عوارض گمرکی را برای کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) که با چین روابط دیپلماتیک دارند، خبر داد. از اول دسامبر، کشورهای کمتر توسعه یافته در صادرات کالا به چین از این مزایا برخوردار خواهند شد. سفیر چین گفت که بر اساس این تصمیم پکن، بنگلادش نیز از این مزیت برخوردار خواهد شد. وی همچنین گفت: در سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین به بنگلادش در سال 2022، 98 درصد تسهیلات معاف از گمرک وجود داشت که اکنون این تسهیلات به 100 درصد افزایش می یابد.  بر اساس داده‌های دفتر توسعه صادرات بنگلادش (EPB)، کسری تجاری بزرگی بین دو کشور وجود دارد. صادرات محصولات بنگلادش به چین در سال مالی 2022-2023 تنها 677.35 میلیون دلار بوده است و بنگلادش بیش از 23 میلیارد دلار محصولات از چین وارد کرد.

 وام سه و نیم میلیارد دلاری بانک جهانی به بنگلادش  (شاماکال)

بانک جهانی از طرح های اصلاحی مختلفی که توسط دولت موقت بنگلادش اتخاذ شده است، حمایت خواهد کرد. این آژانس اعلام نمود که وامی‌به مبلغ 3.5 میلیارد دلار برای اصلاحات بخش های اقتصادی، دیجیتالی کردن، نقدینگی، انرژی و برق و اصلاحات بخش حمل و نقل در بنگلادش، اختصاص داده خواهد شد. آجی بانگا، رئیس بانک جهانی، با دکتر محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش در نیویورک دیدار کرد. وی اعلام نمود این وام را برای حمایت از طرح های اصلاحی مختلف دولت موقت بنگلادش است.  

رایزنی در خصوص توسعه روابط تجاری بین چین و بنگلادش ( بنگلا تریبیون)

چین قصد دارد در بخش پنل های خورشیدی در بنگلادش سرمایه گذاری کند. علاوه بر این، پکن خواهان تعمیق روابط تجاری و اقتصادی با داکا است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با دکتر محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش، دیدار کرده و در جریان گفتگوی دوجانبه  این موضوع را اعلام کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، پروفسور یونس را «دوست قدیمی مردم چین» توصیف کرد و به خاطر به عهده گرفتن ریاست دولت موقت بنگلادش به وی تبریک گفت.

کمک 199 میلیون دلاری به آوارگان روهینگیایی (نیادیگانتا)

آمریکا از کمک بشردوستانه جدید 199 میلیون دلاری برای پناهجویان روهینگیا که از میانمار به بنگلادش پناه آورده اند، خبر داده است. این خبر را خانم عذرا جایا، معاون وزیر امنیت غیرنظامی، دموکراسی و حقوق بشر آمریکا، پس از شرکت در یک رویداد جانبی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد. 70 میلیون دلار از این کمک توسط بخش جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه (PRM) و 129 میلیون دلار باقیمانده توسط USAID ارائه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما