معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۲:۱۵

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتخاب ملکه هلند به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای تامین مالی سالم

با انتصاب ملکه ماکسیما به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای تامین مالی سالم ، سمت قبلی وی در سازمان ملل به عنوان نماینده ویژه برای تامین مالی فراگیر در امور توسعه یی - که به مدت 15 سال عهده دار بوده است- به پایان رسید.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد انتصاب جدید ملکه ماکسیما اظهار داشت که در دنیای عدم اطمینان اقتصادی و تغییرات آب و هوایی، خدمات مالی برای کمک به مردم برای کنترل زندگی و آینده شان بسیار  مهم است. ملکه ماکسیما به‌عنوان نماینده ویژه تامین مالی سالم، بر کار مهم خود تاکید خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که سیستم های مالی می‌توانند از رویاها، امیدها و آرزوهای مردم در سراسر جهان پیشتیبانی کنند. ملکه ماکسیما در خصوص انتصاب جدید خود نیز اظهار داشت: ما اکنون می‌خواهیم به این برسیم که مردم بتوانند از محصولات و خدمات مالی به صورت مناسب استفاده کنند بطوری که به آنها کمک کند تا بر درآمد و مخارج روزانه خود کنترل داشته باشند، بتوانند مسئولانه در یک تجاری سرمایه گذاری کنند ویا با برای اهداف بلند مدت پس انداز کنند و بتوانند از خود در برابر مشکلات مالی محافظت کنند.

https://nltimes.nl/2024/09/26/queen-maxima-gets-new-function-un

آسیب شرکت های خودروساز اروپائی از برنامه آمریکا برای ممنوعیت واردات نرم افزار و سخت افزار چینی

واشنگتن در نظر دارد برنامه دفاعی جدیدی در برابر هک و جاسوسی دیجیتالی ایجاد کند مبنی بر اینکه تا چند سال آینده هیچ خودروی جدیدی مجهز به نرم افزار و سخت افزار چینی برای برقراری ارتباط با اینترنت اجازه تردد در آمریکا را نخواهد داشت. این طرح جدیدی است که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است. ایالات متحده آمریکا متاثر از انفجارهای اخیر در لبنان که منجر به انفجار پیجرهای متعدد و واکی تاکی شد، از مداخلات تروریستی از راه دور به ترس افتاده است. وزیر بازرگانی آمریکا اظهار داشته که در یک وضعیت بد، یک دشمن خارجی می‌تواند کنترل تمام وسایل نقلیه آنها را که در سراسر ایالات متحده حرکت می‌کنند، در دست بگیرد و باعث تصادف و بستن جاده‌های این کشور شود.

طرح جدید آمریکا عمدتاً خودروسازان آمریکایی و ژاپنی و اروپایی را هدف قرار می دهد. شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، مرسدس بنز و فولکس‌واگن قبلاً به این قصد آمریکایی‌ها اعتراض کرده‌اند. آنها هشدار داده اند که تمامی سازندگان کم و بیش از نرم افزارهای چینی استفاده می‌کنند و جایگزینی برای این محصولات چینی برای شرکت های سازنده اروپایی، ژاپنی و کره ای هزینه و زمان زیادی را ایجاد خواهد کرد. فولکس واگن به تازگی چندین سرمایه گذاری مشترک با شرکت های نرم افزاری چینی راه اندازی کرده است.

ایالات متحده در نظر دارد ممنوعیت نرم افزارهای چینی برای مدل هایی که از سال 2027 به بعد عرضه می‌شوند اعمال شود. برای سخت‌افزار این ممنوعیت می‌تواند در ژانویه 2029 اجرایی شود. طرف‌های ذینفع در این تصمیم جدید آمریکا 30 روز فرصت دارند تا در مورد این برنامه جدید آمریکا اظهار نظر کنند. وزارت بازرگانی امیدوار است که اقدام برنامه ریزی شده را در ژانویه نهایی کند. کلیه خودروهایی که از جاده‌های عمومی استفاده می‌کنند به استثنای تراکتورها و سایر وسایل نقلیه کشاورزی یا معدنی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1531878/handelsoorlog-escaleert-vs-verbieden-slimme-chinese-auto-software

 

دو برابر شدن ورود کشتی‌های حامل گاز مایع روسیه در روتردام هلند

وزیر آب و هوا و رشد سبز هلند در نامه‌ای به مجلس هلند اعلام کرد که از تابستان امسال، پهلوگیری کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) در روتردام دوبرابر شده است. در سال‌های اخیر، هر ماه به طور متوسط یک کشتی حامل LNG روسیه به ترمینال گازی در روتردام وارده می‌شده و در ماه ژوئیه، آگوست و احتمالاً سپتامبر نیز دو کشتی وارد شده اند . در عین حال وزیر خارجه هلند از یک تحول "نگران کننده و نامطلوب" صحبت می‌کند که ممکن است به بسته تحریم اخیر اتحادیه اروپا علیه روسیه مرتبط باشد. این امر ترانزیت گاز مایع از روسیه به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند. هرمانس توضیح داده که به دلیل ممنوعیت حمل و نقل، "جریان LNG در حال تغییر است". احتمالاً LNG که در گذشته به کشورهای دیگر منتقل می‌شد، اکنون توسط طرف هایی که ظرفیت واردات LNG در اتحادیه اروپا دارند به اتحادیه اروپا وارد می‌شود. دولت هلند اعلام کرده که می خواهد واردات گاز روسیه را به تدریج متوقف کند بنابراین برای شفاف‌سازی قوانین در نشست اتحادیه اروپا در اواخر سال جاری تلاش خواهد کرد.

https://ground.news/article/more-russian-gas-in-rotterdam-port-minister-wants-clarity-from-eu

 

افزایش شدید آمار ورشکستگی در هلند در سال جاری میلادی

یک مطالعه بین ‌المللی که توسط بیمه ‌گر اعتباریAtradius  که منتشر شده، پیش ‌بینی می ‌کند که تعداد ورشکستگی ‌ها در هلند از سال 2023 با 31 درصد افزایش به 4700 مورد در سال جاری میلادی برسد. شرکت های هلندی در زمینه ساخت و ساز، تدارکات و توریسم مدتی است که با مشکل مواجه شده اند. Atradius  ارزیابی کرده که خرده فروشان نیز به زودی به این جمع خواهد پیوست زیرا بسیاری از آنها به ویژه در بخش انرژی خورشیدی و دوچرخه‌های برقی در شرایط سختی هستند. Atradius انتظار دارد که رشد ورشکستگی هلند تا سال 2025 به 7 درصد کاهش یابد. طبق این مطالعه، در سطح جهانی تعداد ورشکستگی‌ها در سال جاری 23 درصد افزایش یافته و به دنبال آن در سال 2025 کاهش 3 درصدی خواهد داشت. تئو اسمید، محقق آترادیوس، اظهار می دارد که هلند یکی از کشورهایی است که بیشترین افزایش را داشته به این دلیل که برای مدت طولانی شرکت‌های بسیار کمتری به دلیل اقدامات کاهش مالیات کرونا ورشکسته شده اند.

https://nltimes.nl/2024/03/31/sharp-rise-bankruptcies-netherlands-year-credit-insurer-predicts

 

اعضای جدید هئیت مدیره شرکت های برتر هلندی در سال گذشته به طور متوسط مردان 61 ساله بوده اند

بر اساس گزارش هیئت نظارت اروپا توسط شرکت مشاوره Heidrick & Struggles، پست‌های هئیت مدیره در شرکت‌های فهرست‌شده در AEX در سال گذشته در هلند بیشتر به مردان مسن‌تر اختصاص داشته است. سهم زنان منصوب در هئیت مدیره شرکت های هلندی در یک سال 10 درصد کاهش یافته و میانگین سن مدیران جدید  از 57.8 سال در سال 2022 به 61 سال در سال 2023 افزایش یافته است.  تنها 42 درصد از انتصابات جدید در سال گذشته زن بوده اند که نسبت به سال قبل 52 درصد کاهش یافته است. این اولین بار از سال 2020 بود که شرکت های AEX مردان بیشتری را نسبت به زنان در هئیت مدیره خود منصوب کرده اند. تنها شرکت هایی در لهستان (36 درصد)، فنلاند (38 درصد) و بلژیک (39 درصد) نسبت کمتری از اعضای زن هئیت مدیره را در سال گذشته منصوب کرده اند. همچنین هلند دارای بالاترین میانگین سنی کمیسیونرهای تازه منصوب شده در بین 15 کشور اروپایی می‌باشد. افزایش شدید سن به این دلیل است که 61 درصد از انتصابات سال گذشته به مدیران بازنشسته واگذار شده در حالیکه در سال قبل 26 درصد از انتصاب ها را بازنشستگان تشکیل می دادند.

https://nltimes.nl/2024/09/26/new-board-members-top-dutch-firms-61-year-old-men-average-2023

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما