معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۱:۲۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت از استارتاپ‌های صربستان

اتاق بازرگانی و صنعت صربستان (PKS) کمپینی در رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است که در این کمپین، ۵۰ استارتاپ که برای شرکت در بزرگ‌ترین رویداد فناوری جهان، وب‌سامیت لیسبون، انتخاب خواهند شد. طی ۵۰ روز آینده، اتاق بازرگانی و صنعت صربستان استارتاپ‌های صربستانی را که نوآوری را با میراث ملی صربستان پیوند می‌زنند در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به نمایش می‌گذارد. اولین استارتاپ معرفی‌شده، لنا هوش مصنوعی (LENA AI) است که در حال متحول کردن آموزش دیجیتال می‌باشد. در روزهای آینده، ۲۳ برنده دیگر از مسابقه‌ای که در ابتدای سپتامبر در اتاق بازرگانی و صنعت صربستان برگزار شد، معرفی خواهند شد.

۲۴ استارتاپ برتر، که توسط اتاق بازرگانی و صنعت صربستان سازماندهی و کاملاً پشتیبانی می‌شوند و وب‌سامیت که از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر در لیسبون برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. شرکت‌های حاضر در پاویون صربستان عبارتند از: فی‌جویس (FeJuice)، گنجشک کنجکاو (Curious Sparrow)، ولُکس‌دِی‌بی (VeloxDB)، راهنمای نورها (GuideLites)، نشانه آواتار (SignAvatar)، ول‌پت هوش مصنوعی (WellPet.ai)، بیموند (Beeamond)، ویناور مدیکال (Vinaver Medical)، بایتک (ByTech)، ماکت‌های پویا (Dynamic Mockups)، آرک‌فیکس (ArchFix)، اسنگ (Sneg)، دابلیو‌پی‌تی انرژی (WPT ENERGY DOO)، آرتمی (Artemi)، وهرتوپارک (WhereToPark)، ایکسنتریک آی‌تی (بیزهایو) (Xcentric IT (Bizhive)), اوروک (OROOK)، دیجیتال‌لدر (DigitaLLeather doo)، ماشین‌های کینستاس (Kinestas Machines doo)، اسمارت لنا (Smart Lena)، کریرفیت (CareerfIT)، بِنِفیتای (Benefiti)، راه‌کارهای نرم‌افزاری گردشگری (Tourism Software Solutions)، و فرمول اجتماعی (The Social Formula) می‌باشد.

انتظار می‌رود امسال لیسبون میزبان بیش از ۷۱۰۰۰ شرکت‌کننده از ۱۶۰ کشور باشد. این تعداد شامل بیش از ۲۶۰۰ استارتاپ، ۳۴۰ همکار و بیش از ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار می‌شود. وب‌سامیت لیسبون همچنین روسای جمهور، مقامات دولتی، دیپلمات‌ها و بنیان‌گذاران و مدیران عامل با نفوذترین شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌های با رشد سریع جهان را گرد هم می‌آورد.

https://www.blic.rs/biznis/vesti/cadez-na-dan-srpskog-jedinstva-pocela-promociju-najboljih-srpskih-startapa/fy95zw4

پایگاه اینترنتی بلیس -17/09/2024

افزایش حقوق کارمندان بخش دولتی صربستان

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، اعلام کرد که کلیه کارمندان بخش دولتی ۸ درصد افزایش حقوق خواهند داشت، در حالی که معلمان و مربیان پیش دبستانی ۱۲ درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد.

ووچیچ همچنین اظهار کرد که اگر تورم در حد ۴.۲ درصد باشد، این افزایش واقعی در سطح زندگی محسوب می‌شود.

وی افزود که دولت مذاکرات را با برخی دانشگاه‌های خارجی برای آوردن آن‌ها به صربستان آغاز کرده است تا هزینه تحصیل برای دانشجویان محلی را کاهش دهد. ووچیچ تاکید کرد که تلاش می‌شود و یارانه داده می‌شود تا هزینه‌ها کمتر از خارج کشور شود و هزینه‌های زندگی نیز بسیار کمتر می‌باشد. و دیگر برای تأمین هزینه‌های تحصیلی والدین کار آسان‌تری خواهند داشت. همچنین این امر رقابت بین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی صربستان را بیشتر خواهد کرد.

ووچیچ همچنین تکرار کرد که تصمیم افزایش حداقل دستمزد به ۱۳.۷ درصد نیز اتخاذ شده است.

رئیس جمهور صربستان اعلام کرد که احتمالاً حقوق بازنشستگی ۱۰.۹ یا ۱۱ درصد افزایش خواهد داشت که افزایش قابل توجهی برای بازنشستگان است.

 https://www.blic.rs/biznis/vucic-ceo-javni-sektor-dobice-povecanje-plata-za-osam-odsto-za-prosvetu-12-odsto/jet9lr5

پایگاه اینترنتی بزینس -18/09/2024

صادرات خدمات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات صربستان در هفت ماه اول سال جاری به ۲.۰۴ میلیارد یورو رسید

طبق اعلام بانک مرکزی صربستان، کل صادرات خدمات در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از ژانویه تا جولای سال 2024 به ۲.۳ میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مطابق گزارشات، اداره فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک اعلام کرد که صادرات خدمات ICT در جولای سال ۲۰۲۴ به ۳۶۲ میلیون یورو رسید که ۲۹ درصد بیشتر از جولای ۲۰۲۳ است.

مازاد خدمات ICT در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱.۷۸۷ میلیارد یورو رسید.

میخایلو یوانوویچ، مدیر اداره فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک، تاکید کرد که آن‌ها به همراه دولت صربستان همچنان از اقتصاد، استعدادها و متخصصان کشور و توسعه گسترده خدمات ICT حمایت می‌کنند.

در هفت سال گذشته، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به یکی از سه نیروی محرک اصلی توسعه اقتصاد صربستان تبدیل شده است. تنها در سال ۲۰۲۳، صادرات بخش  فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۱ درصد رشد کرده است.

https://www.politika.rs/scc/clanak/633323/Vrednost-izvoza-usluga-u-IKT-sektoru-od-januara-do-jula-2-306-milijardi-evra

پایگاه اینترنتی پولیتیکا -19/09/2024

در صربستان، تولید هویج می‌تواند یک تجارت بسیار سودآور باشد

تولید هویج در صربستان می‌تواند یک تجارت بسیار سودآور باشد، اما نیاز به ساختار خاک مناسب، مقدار کافی آب و همچنین حفاظت به موقع از گیاه دارد. اگر خاک شنی و آبرفتی با PH بین 5.5 تا 6.5 دارید، انتخاب خوبی است

هویج در حدود 3500 هکتار در صربستان کاشته شد و محصول امسال از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود. قیمت فعلی به صورت میانگین در هر کیلوگرم حدود 60 دینار است.

در مورد نرخ ساعتی کارگران نیز بسته به مسئولیت و حجم کار نوسانات زیادی وجود دارد و از حدود  ساعتی 350 دینار شروع می‌شود و تا 500 دینار می‌رسد.

البته هزینه‌های آب و نیروی کار قیمت محصول را تعیین می‌کند و خشکسالی امسال بر عملکرد مزارع هویج تأثیر گذاشته است. و قیمت را تا 30 تا 40 دینار در هر کیلوگرم بیشتر کرده است.

همچنین متوسط عملکرد مزارع هویج در صربستان، در حال حاضر در هر هکتار، چیزی بین 40 تا 60 تن در هکتار است.

البته خاطرنشان می‌شود که محصول اروپایی 100 تن در هر هکتار است که 70 درصد آن درجه یک است.

اکثر کشورهای منطقه به دنبال هویج‌های کوچکتر، یکنواخت تر، صاف، هستند. اما در رومانی هویج های بزرگتر پرفروش‌تر هستند به همین دلیل صادرات به رومانی بیشتر است.

هویج را می‌توان به مدت دو ماه در جای خشک نگهداری کرد و در یخچال هایی با رطوبت هوای بالای 90 درصد و دمای 0.2 تا 5 درجه سانتی گراد به مدت طولانی‌تر نگهداری کرد.

 

https://bif.rs/2024/09/u-srbiji-proizvodnja-sargarepe-moze-biti-vrlo-unosan-posao/

پایگاه اینترنتی بزینس و فاینس -24/09/2024

متوسط حقوق خالص در صربستان به 97835 دینار رسید

اداره آمار صربستان (RZS) امروز اعلام کرد متوسط حقوق ناخالص در صربستان برای  ماه ژوئیه امسال 135195 دینار و متوسط حقوق خالص 97835 دینار بوده است.

رشد دستمزد ناخالص در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت اسمی 15.1 درصد و به صورت واقعی 9.7 درصد بوده است، در حالی که متوسط دستمزد خالص به صورت اسمی 15 درصد و به صورت واقعی 9.6 درصد افزایش داشته است.

متوسط حقوق ناخالص ماه ژوئیه نسبت به ماه مشابه سال قبل به طور اسمی 16.9 درصد و به صورت واقعی 12.1 درصد و متوسط حقوق خالص 16.8 درصد و به صورت واقعی 12 درصد رشد داشته است.

https://beta.rs/content/211977-prosecna-neto-zarada-u-srbiji-u-julu-bila-97-835-dinara

پایگاه اینترنتی بتا -25/09/2024

صربستان در زمستان  روزانه تا یک میلیون متر از آذربایجان گاز دریافت می‌کند

دوبراوکا جدوویچ هاندانوویچ وزیر انرژی صربستان و پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی سبز بین دو کشور را امضا کردند. نمایندگان شرکت صربیاگاز Srbijagas و شرکت آذربایجانی SOCAR توافق نامه ای را برای تامین گاز امضا کردند که بر اساس این توافق‌نامه تامین گاز تا سقف یک میلیون متر مکعب در روز برای نیاز صربستان پیش بینی شده است.

 تفاهم نامه ای که سال گذشته بین صربستان و آذربایجان در باکو امضا شده است و پیش بینی شده است که صربستان تا سال 2026 سالانه 400 میلیون متر مکعب گاز دریافت کند. و پس از آن این مقادیر را می‌توان به میلیارد متر مکعب افزایش داد، صربستان می‌تواند در زمستان امسال، در واقع از اول نوامبر تا 31 مارس، روی یک میلیون متر مکعب گاز در روز از آذربایجان حساب کند.

به همین دلیل است که همانطور که جدوویچ هاندانوویچ گفت، صربستان ظرف چند سال آینده ظرفیت های انتقال گاز را با رومانی، بلغارستان و مجارستان تقویت خواهد کرد و با ساخت و تکمیل کریدور برق ترانس بالکان، ظرفیت های انتقال برق با مونته نگرو و به طور غیرمستقیم با ایتالیا افزایش خواهد داد.

https://www.politika.rs/sr/clanak/634508/Dedovic-Iz-Azerbejdzana-cemo-moci-da-dobijemo-do-milion-kubika-gasa-dnevno-tokom-zime

پایگاه اینترنتی پولیتیکا -26/09/2024

بسیاری از شرکت‌های صربستان سال گذشته حداقل دستمزد را پرداخت کردند

در صربستان، از نظر آماری، تمام شاخص‌های درآمد شخصی، تورم و سبد مصرفی در پایان سال 2023 نسبت به یک سال قبل بالاتر رفته بود، اگرچه با سرعت یکسانی رشد نکردند.

طبق داده‌های اداره آمار صربستان، ارزش متوسط سبد مصرفی ماهانه در طول یک سال 9 درصد افزایش یافت (برای یک خانواده سه نفره به 101.54564 دینار رسید)، در حالی که سبد مصرفی حداقل 8.6 درصد (به 52527.99 دینار) افزایش یافته است. رشد اسمی دستمزد ناخالص در همان دوره 13.1 درصد و 5.1 درصد به صورت واقعی بوده است.

حداقل دستمزد خالص در هر ساعت کار در سال 2023 به 230 دینار افزایش یافت، در حالی که این رقم در سال قبل 201.22 دینار بود، به این معنی که پایین‌ترین دستمزدهای خالص قانونی از نظر اسمی سالانه حدود 12.5 درصد افزایش یافت.

حداقل دستمزد در سال 2023 بسته به تعداد ساعات کاری در ماه، از 36800 دینار تا 42320 دینار خالص یا 49399.14 دینار تا 57273.61 دینار ناخالص متغیر بود.

طبق گزارش آژانس رتبه‌بندی اعتباری منطقه‌ای CompanyWall، تعداد کل مشاغلی که در سال 2023 دستمزد ناخالص متوسط کمتر از 55000 دینار پرداخت کردند، به 47881 رسید. با توجه به اینکه سال گذشته 136602 شرکت و 119684 کسب و کار کوچک در صربستان فعالیت می‌کردند، این آمار نگران کننده است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/ogroman-broj-preduzeca-radnicima-prosle-godine-isplacivao-minimalac-medju-najboljim-platisama-informaticari/

پایگاه اینترنتی بزینس -26/09/2024

 پشتیبانی آلمان از شرکت‌های کوچک و متوسط در صربستان

در اولین کنفرانس پروژه اقتصاد سبز در صربستان، کمک مالی مستقیم و پشتیبانی برای بهره‌برداری از پتانسیل اقتصاد سبز از طریق بهبود چارچوب تجاری و ظرفیت‌سازی برای شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی اعلام شد که یکی از بیشترین حمایت ها از شرکت‌های کوچک و متوسط در صربستان توسط آلمان انجام شده است .

این پروژه توسط وزارت فدرال آلمان برای همکاری اقتصادی و توسعه (BMZ) تامین مالی می‌شود و توسط Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH به همراه وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی صربستان اجرا می‌شود. شرکت‌های کوچک و متوسط 99 درصد از کسب‌وکارهای صربستان را تشکیل می‌دهند و هدف این پروژه تشویق و انگیزه دادن به آنها برای تطبیق مدل‌های تجاری و فرآیندهای خود با اصول اقتصاد سبز، ایجاد محصولات متنوع و خدمات نوآورانه برای بازار جهانی با هدف کاهش کربن و حفاظت از محیط زیست است.

جودیت هوفمن، رئیس بخش همکاری اقتصادی سفارت آلمان در صربستان، یادآور شد که صربستان با امضای اعلامیه اقتصاد سبز در سال 2020، بخشی از دستور کار سبز برای بالکان غربی شد و خاطرنشان کرد که حرکت به سمت اقتصاد سبز یک پیش‌نیاز است. برای رقابت در بازار اروپا است.

این پروژه تا پایان سال 2026 اجرا خواهد شد، با تمرکز ویژه بر شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی، شرکت‌های خرد در کشاورزی و گردشگری، به ویژه آنهایی که توسط زنان رهبری می‌شوند، برای افزایش رقابت‌پذیری آنها و امکان ادغام در زنجیره‌های تامین بین‌المللی این پروژه اجرا می‌شود.

https://www.nedeljnik.rs/nemacka-podrska-za-mikro-mala-i-srednja-preduzeca-u-srbiji/

پایگاه اینترنتی ندلنیک -26/09/2024

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما