معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰

گزارش بانک مرکزی از آخرین وضعیت سیستم پرداخت و تبادلات مالی در سوئد

بانک مرکزی سوئد گزارش جدید خود پیرامون سیستم پرداخت و تبادلات مالی در این کشور را منتشر نموده است. بر اساس این گزارش، سیستم پرداخت سوئد با سرعتی سریع دیجیتالی شده است. خدمات پرداخت نقدی و دستی با کارت، تلفن همراه و خدمات اینترنتی جایگزین و در نتیجه، پرداخت‌ها به طور کلی سریع‌تر، روان‌تر و ارزان‌تر شده‌اند که می‌توان از آن به عنوان یک پیشرفت مثبت یاد کرد.

با این حال، گروه‌هایی در جامعه وجود دارند که به خدمات پرداخت دیجیتال دسترسی نداشته یا استفاده از آنها برایشان مشکل است و در نتیجه به حاشیه رانده می‌شوند. همچنین مشکلات جدی تقلب وجود دارد که خطر تضعیف اعتماد به سیستم پرداخت را به همراه دارد. دیجیتالی شدن همچنین پرداخت ها را در برابر حملات سایبری و اختلال در شبکه برق و ارتباطات داده آسیب پذیرتر می‌کند. در عین حال، تحولات ژئوپلیتیکی سال های اخیر سوئد را ملزم به داشتن یک دفاع مدنی قوی می‌کند. توانایی سیستم پرداخت باید در شرایط بحرانی در زمان صلح و حالت‌های هشدار شدید نیز وجود داشته باشد. تحولات نشان می دهد که ما باید بیش از گذشته بر روی چالش های ناشی از دیجیتالی شدن تمرکز کنیم. این هم به تاب آوری سیستم پرداخت در صورت بروز اختلالات، بحران‌ها و جنگ ها و هم توانایی پرداخت همه افراد جامعه مربوط می‌شود. بازیگران دولتی و خصوصی باید به این اهداف کمک کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که توسعه زیرساخت های پرداخت و پرداخت می‌تواند متوقف شود. سوئد باید همگام با تحولات بین المللی باشد و در خط مقدم باقی بماند.

در ادامه این گزارش به مسئولیت بانک مرکزی اشاره شده و می نویسد طبق سند دولت، بانک مرکزی می‌بایستی یک سیستم پرداخت با عملکرد خوب را گسترش دهد. بر اساس قانون، این بانک باید به ثبات و کارایی سیستم مالی، از جمله توانایی مردم برای پرداخت‌ها کمک کند. بانک باید سیستمی را برای تسویه پرداخت‌ها فراهم کند، به میزان رضایت‌بخشی به پول نقد در سرتاسر سوئد کمک کند، و اطمینان حاصل نماید که مردم می‌توانند در شرایط بحرانی زمان صلح و حالت‌های هشدار شدید، تبادلات مالی خود را انجام دهند. همچنین این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی با موافقت مجلس، روش پرداخت دیجیتالی را صادر کند.

این گزارش نسبت به این موضوع که آیا آیا سیستم پرداخت ها در سوئد امن است، اشاره می‌کند سیستم پرداخت ها در سوئد به طور کلی امن است، اما کاستی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. اول، زیرساخت نقدینگی کاملاً به دو اپراتور خصوصی وابسته است و بنابراین در برابر تغییرات در بازار بسیار آسیب پذیر است. دوم، زیرساخت پرداخت دیجیتال به نوسازی نیاز دارد، به ویژه از آنجایی که بانک ها پروژه P27 هدفش ایجاد یک زیرساخت پرداخت مشترک شمال اروپا بود را متوقف کرده اند. سوم، پرداخت های دیجیتال در برابر اختلالات در شبکه‌های برق و ارتباطات داده آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، تقلب در سوئد در حال افزایش است.

 

گزارش در ادامه به موضوع اینکه سیستم پرداخت باید حتی در بحران و جنگ کارساز باشد پرداخته و می نویسد از ابتدای سال 2023، بانک مرکزی مسئول اطمینان از اینکه عموم مردم می‌توانند در شرایط بحرانی زمان صلح و حالت‌های هشدار شدید به پرداخت‌ها ادامه دهند، بوده است. بانک اکنون از شرکت ها می خواهد که بتوانند عملیات پرداخت خود را حفظ کنند. گام بعدی همکاری با شرکت ها برای تقویت توانایی مشترک است. بانک مرکزی همچنین برای تاب آوری هر چه بیشتر سیستم پرداخت، این موضوع را در نظر می‌گیرد که مردم باید بتوانند پرداخت‌های کارتی و برداشت نقدی داشته باشند، حتی زمانی که ارتباطات داده‌ها تا حد امکان فعلی کار نمی‌کند.

در بخشی از این گزارش به چرایی لزوم وجود پول نقد در سوئد پرداخته شده و می نویسد مردم هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی و جنگی باید بتوانند پرداخت های خود را به صورت نقدی انجام دهند. برای جلوگیری از وضعیتی که پول نقد دیگر قابل استفاده نیست، بانک مرکزی باید فوراً تنظیم کند که کجا و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. بانک مرکزی و دولت همچنین باید در نظر بگیرند که چگونه می‌توان زیرساخت های اساسی پول نقد را حفظ کرد. اگر این تصمیمات به تعویق بیفتد، این خطر وجود دارد که پول نقد به عنوان وسیله پرداخت در آینده نزدیک تقریبا غیرقابل استفاده شود.

گزارش مذکور همچنین به اقدامات بانک مرکزی در خصوص کرون الکترونیکی نیز اشاره کرده و می‌گوید کار بانک مرکزی بر روی یک کرون (واحد پول سوئد) الکترونیکی  ادامه دارد. یک کرون الکترونیکی می‌تواند بخشی از راه حل بلندمدت برای چالش های دیجیتالی شدن باشد. علاوه بر این، یک کرون الکترونیکی به معنای زیرساخت پرداخت های جدید است که می‌تواند مشکلات خاصی را در مورد رقابت، پرداخت های فرامرزی و آمادگی حل کند و در عین حال می‌تواند نوآوری را ارتقا دهد. کار روی پایلوت فنی e-krona به پایان رسیده است و بانک مرکزی اکنون بر روی طراحی اساسی و مسائل سیاست گذاری برای یک e-krona احتمالی تمرکز دارد. بعلاوه، کار قانونگذاری باید از هم اکنون آغاز شود تا اگر مجلس تصمیم بگیرد که بانک مرکزی ممکن است یک کرون الکترونیکی صادر کند، زمان تحویل خیلی طولانی نباشد. در عین حال، بانک مرکزی همچنان به ایفای نقش فعال در همکاری‌های بین المللی در زمینه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ادامه می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما