معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۲:۴۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش حجم تولید محصولات صنعتی در ناحیه رشت از 2.3 به 74.6 میلیون سامانی

خبرگزاری خاور: حجم تولید محصولات صنعتی ناحیه رشت که جزو نواحی تابع مرکز است از 2.3 میلیون سامانی در سال 2004 به 74.6 میلیون سامانی در سال 2023 افزایش یافت که میزان توسعه آن نسبت به سال 2004 به قیمت‎های مقایسه‎ای 32.4 برابر شده است.

اجرای پی در پی فعالیت‌های توسعه صنعت در کشور به افزایش حجم محصولات صنعتی در مناطق جمهوری کمک کرد. در سال‎های اخیر وضعیت صنعت در ناحیه رشت روند مثبت توسعه را حفظ کرده و در برخی مناطق نرخ رشد چندین برابر شده است. بر اساس گزارشات صنعت معدن زغال سنگ نیز در این ناحیه با موفقیت توسعه یافته است و تولید آن در سال 2023 بیش از 65.4 هزار تن بوده است.

همزمان ، محصولات ساختمانی مانند آجر ساختمانی، بتن پیش ساخته و محصولات فلزی و پلاستیکی در این ناحیه تولید می‌شود. در این راستا باید گفت حجم تولید محصولات صنعتی در شش ماهه نخست سال 2024 در ناحیه رشت بالغ بر 21.2 میلیون سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023 بیش از 18.4 درصد افزایش داشته است. 

تعداد کارخانه‎های صنعتی در شش ماهه نخست سال 2024 به 31 واحد رسید که 3.3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است. در این مدت محصولات صنعت  تولیدی  به 13 نوع کالا رسید.

در راستای سرمایه گذاری در ساخت و ساز آمادگی برای سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان در منطقه رشت، ساخت و نوسازی 307 مرکز اجتماعی، خدماتی، فرهنگی و صنعتی و ... در نظر گرفته شده است. تا اول جولای 2024، 131 سازه یا 42.7 درصد ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است. در مجموع 831.4 میلیون سامانی در طول 33 سال استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان بر اقتصاد بخش رشت جذب شده است.

بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت کشور، میزان سرمایه گذاری در سرمایه ثابت از محل کلیه منابع سرمایه گذاری در ژانویه - ژوئن  سال جاری درناحیه رشت بالغ بر 49.8 میلیون سامانی بوده است. این 2.6 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. در راستای احداث منازل مسکونی نیز باید گفت که در این مدت 9.1 هزار متر مربع خانه ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

https://khovar.tj/2024/09/vazi-i-timoiyu-i-tisodii-no-iyai-rasht-a-mi-iste-soli-ma-suloti-sanoat-dar-no-iya-az- 2-3-

تاجیکستان میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری «دوشنبه-2024»

خبرگزاری اوستا: به ابتکار «رستم امامعلی» شهردار پایتخت تاجیکستان روزهای 25 تا 27 سپتامبر در شهر دوشنبه اولین نمایشگاه بین‌المللی «دوشنبه-2024» برگزار می‌شود. هدف از این نمایشگاه توسعه بخش گردشگری، شکل‌گیری بازار منطقه‌ای توریستی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود.

در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری دوشنبه شرکت‌های توریستی تاجیکستان و سایر کشورها از جمله خواهرخوانده‌های شهر دوشنبه شرکت خواهند کرد. در چارچوب این رویداد همچنین همایش بین‌المللی گردشگری و نشست‌هایی در قالب B2B» » برنامه ریزی شده که انتظار می‌رود در پایان آن اسناد جدید همکاری امضا شوند. علاوه بر این، برگزاری جلسات مشاوره‌ای برای نمایندگان صنعت هتلداری و راهنمایان گردشگری برنامه ریزی شده است.

https://avesta.tj/2024/09/16/v-dushanbe-projdyot-pervaya-mezhdunarodnaya-turisticheskaya-vystavka-dushanbe-2024

 توسعه قابل توجه حوزه کشاورزی در دوره استقلال جمهوری تاجیکستان 

خبرگزاری خاور: با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان و امتیازات ایجاد شده ، بخش کشاورزی این کشور در حال توسعه است و تولید محصولات کشاورزی سال به سال افزایش می یابد. بر اساس آمار، حجم تولید محصولات کشاورزی - غلات، پنبه، سیب زمینی، سبزیجات، میوه جات، دام و طیور در سال‏های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در سال 2023، عرضه عمده محصولات غذایی تولید ملی به 85 درصد افزایش یافت که 2.5 برابر نسبت به سال 1991 است.

کشاورزی بخش پیشرو در اقتصاد کشور است. در همین راستا امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان تاکید کرد که «توسعه تولیدات کشاورزی مهم‎ترین عامل برای امنیت غذایی کشور است».

بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی تاجیکستان، امسال در تمامی‌بخشهای کشاورزی، کشت مکرر برنج در سطح 16 هزار و 162 هکتار برنامه ریزی شده است. تاکنون 16 هزار و 477 هکتار کشت شده که 315 هکتار بیشتر از پیش بینی شده است.

علاوه بر این تولید غلات 6 برابر سال 1991 بوده است. گندم نیز 5.6 برابر، برنج 6.7 برابر، سیب زمینی 10.8 برابر، سبزیجات 9 برابر، سیب زمینی 17.5 برابر، میوه‌ها 10 برابر و انگور 2 برابر افزایش یافته است.

به گفته مسئولان بخش کشاورزی کشور، موفقیت و توسعه این بخش در گرو امتیازات دولت کشور است. تنها بر اساس اعمال امتیازات در زمینه پرورش طیور، در این مدت تعداد شرکت‎های پرورش طیور 3.3 برابر و حجم کل تولید محصولات این بخش 5 برابر افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات شرکت دولتی واحد «صنعت طیور تاجیکستان»، در حال حاضر 228 شرکت پرورش طیور در جمهوری وجود دارد. از این تعداد 101 شرکت تولید کننده تخم مرغ، 113 شرکت تولید کننده گوشت طیور، 8 شرکت تولید کننده تخم مرغ و گوشت طیور و 6 شرکت تولید کننده تخم مرغ جوجه کشی(انکوباتوری)، جوجه یکروزه و تخم مرغ تولیدی فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است که از مجموع کارخانه‎های پرورش طیور، 132 واحد به استان سغد، 33 واحد مربوط به استان ختلان و 63 واحد مربوط به شهر ها و نواحی تابعه جمهوری (مرکز) و شهر دوشنبه مربوط است.

از نخستین روزهای استقلال، توجه دولت جمهوری تاجیکستان بر تضمین توسعه بخش کشاورزی، دستیابی به امنیت غذایی در کشور و تأمین زندگی مناسب برای مردم جمهوری متمرکز بوده است.

https://khovar.tj/2024/09/kishovarz-dar-sol-oi-so-ibisti-lol-in-so-a-ba-tavri-nazarras-rushd-meyobad/

حضور تاجیکستان برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی «World Food Istanbul»

خبرگزاری خاور: به گزارش اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان، غرفه ملی تاجیکستان برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی غذا و نوشیدنی  «World Food Istanbul استانبول (ترکیه) ارائه شد.

این نمایشگاه با حضور بیش از 900 تولیدکننده و خریدار از 80 کشور ، آخرین نوآوری‌ها و روندهای غذایی در این صنعت را به نمایش گذاشت.

شرکت های تاجیکستانی: شرکت خصوصی «ایسفره»، شرکت سهامی عام «فبریکا شیرین»، شرکت خصوصی «برکت ایسفره»، شرکت خصوصی «گنجه کوهستان»، شرکت خصوصی«تاج فروت»، شرکت خصوصی « علی ابریکات»، شرکت خصوصی « وادی میوه‌ها» و شرکت خصوصی «صبح وطن» که محصولات خود را در این نمایشگاه  ارائه کردند.

طی نشستها با نمایندگان زنجیره‎های خرده فروشی و شرکت‎های عمده فروشی علاقه مند به خرید محصولات ساخت تاجیک برگزار شد. نتیجه جلسات B2B تفاهم نامه‏‌هایی بین شرکت‏های تاجیکستان و خارجی به امضا رسید.

https://khovar.tj/rus/2024/09/vpervye-natsionalnyj-stend-tadzhikistana-predstavlen-na-mezhdunarodnoj-vystavke-world-food-istanbul/

 

 افزایش حجم تولیدات صنعتی در استان سغد به 17.3 میلیارد سامانی  

تلگرام خبرگزاری خاور: طی هشت ماهه اول سال جاری، حجم تولیدات صنعتی در استان سغد به 17.3 میلیارد سامانی رسید که 1.9 میلیارد سامانی بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. نرخ رشد صنعتی 112 درصد و سهم منطقه در تشکیل کل تولید صنعتی تاجیسکتان تا اول سپتامبر 2024، 56.4 درصد بوده است.

در راستای دستیابی به هدف صنعتی شدن سریع منطقه، از ابتدای سال تاکنون 120کارخانه صنعتی جدید ایجاد شده است. در جلسه ای بین صاحب کاران و رجب‌ای احمدزاده، استانداری سغد ب ، اقدامات برای احیای ظرفیت‎‏های  راکد و ایجاد تولید کالاهای رقابتی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تلگرام خبرگزاری اوستا

اجرای 13 طرح سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای دره رشت

خبرگزاری خاور: در دوران استقلال 13 طرح سرمایه گذاری به ارزش بیش از 2.5 میلیارد سامانی در بخش حمل و نقل جاده‌ای درناحیه رشت اجرا و 614 کیلومتر راه و 25 پل احداث و به بهره برداری رسیده است.

به ویژه در این راستا 4 پروژه سرمایه گذاری به ارزش بیش از 960 میلیون سامانی در ناحیه لخش اجرا شد که در چارچوب آن 255 کیلومتر راه و 15 پل ساخته شد. در نتیجه تنها در 6 ماه سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم تردد بار از طریق جاده 7 درصد و تردد مسافر 18 درصد افزایش یافته است.

همانطور که امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار با رهبران و فعالان منطقه تاجیک‌آباد خاطرنشان کرد، برای عبور از بن بست ارتباطی کشور و تبدیل دره رشت به دروازه شرقی تاجیکستان، ده‎ها سرمایه گذاری دولتی انجام شد. پروژه‎هایی با سرمایه گذاری‎های کلان جهت ساخت و ساز جاده‎ها تا به امروز اجرا شده است.

ساخت بزرگراه وحدت – راغون – نورآباد – رشت – لخش در سال2005 ، بیش از 310 کیلومتر راه با اهمیت بین المللی و ملی و 138 کیلومتر راه محلی در مجموع  در سه مرحله آغاز و به بهره برداری رسید. رئیس جمهور تاکید کرد: 1.9 میلیارد سامانی مجموع اعتبارات مرحله سوم این پروژه در نواحی تاجیک آباد و لخش بالغ بر 860 میلیون سامانی بوده که در چارچوب این اعتبارات، ساخت 114 کیلومتر راه، 5 پل جدید و بازسازی 9 پل موجود انجام شد.»

رئیس جمهور طی سخنان خود تاکید کرد که پروژه احداث جاده راغون – آب‎گرم - نورآباد هم اکنون در حال تکمیل است که یکی از جهات مهم برنامه خلاقانه دولت این کشور برای توسعه دره رشت و استان مختار کوهستان بدخشان می‌باشد.

  https://khovar.tj/rus/2024/09/v-dorozhno-transportnoj-sfere-rashtskoj-doliny-realizovano-13-investitsionnyh-proektov/

گسترش قابلیت‎های لجستیکی در منطقه آزاد اقتصادی «سغد»

خبرگزاری خاور: فضل‏خان مروت، مدیر منطقه‏ای شرکت تدارکات بین المللی Pyramid Logistics and Trading، که دفتر مرکزی آن در کراچی (پاکستان) واقع شده است، در ماه سپتامبر سال جاری از منطقه آزاد اقتصادی سغد بازدید کرد. این شرکت دارای نمایندگی در شهر دوشنبه بوده و در زمینه لجستیک با شرکت‎های تولیدی و بازرگانی داخلی همکاری می‎کند.

طرفین در مورد امکان ساماندهی حمل و نقل محصولات تولید شده در منطقه آزاد سغد به کشورهای همسایه و دور و همچنین جستجو و تحویل مواد اولیه و تجهیزات تولیدی مورد نیاز برای افراد منطقه آزاد اقتصادی از کشورهای خارجی بحث و تبادل نظر کردند.

محمد سلطان محمدزاده، رئیس منطقه آزاد اقتصادی سغد خاطرنشان کرد که در منطقه آزاد اقتصادی سغد در حال حاضر روی اجرای یک پروژه بزرگ برای ساخت مرکز لجستیک کار می‌کند که توسط بانک جهانی سرمایه‏‌گذاری می‌شود. همچنین موضوع ایجاد کارخانه فرآوری و کنسرو گوشت نیز با شرکت‎های روسی در حال بررسی است. در صورت اجرایی شدن این طرح، شرکت «Pyramid Logistics and Trading» نیز برای جستجو و خرید تجهیزات، مواد اولیه و شرکای لازم برای همکاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

https://khovar.tj/rus/2024/09/svobodnaya-ekonomicheskaya-zona-sugd-rasshiryaet-logisticheskie-vozmozhnosti/

عزم تاجیکستان به استفاده از فناوری‎های هسته ای برای توسعه صنعتی

خبرگزاری‌هالوا: آژانس ایمنی شیمیایی، بیولوژیکی، تشعشعی و هسته‌ای تاجیکستان از علاقه این کشور برای استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در راستای توسعه صنعتی خبر داد.

باید گفت که در حال حاضر الهام میرسعیدزاده، مدیر آژانس ایمنی شیمیایی، بیولوژیکی، تشعشعی و هسته‌ای آکادمی ملی علوم، عزیز نظر، معاون وزیر صنعت و فناوری‏های نوین و «عیدی‌بیک قلندر»، نماینده دائم تاجیکستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در شصت و هشتمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA)  ) حضور دارند.

بر اساس گزارش آژانس فوق الذکر میرسعیدزاده با همکاران بین المللی در سطوح عالی دیدارهای انجام و بر آمادگی تاجیکستان برای تقویت توانمندی‌های خود در زمینه ایمنی هسته‌ای تاکید خواهد کرد.

مشارکت عزیز نظر، معاون وزیر صنعت و فناوری‌های نوین بیانگر علاقه تاجیکستان به استفاده از فناوری‌های هسته‌ای برای توسعه صنعتی این کشور است.

عیدی بیک قلندر، نماینده دائم تاجیکستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به نوبه خود به منظور تقویت روابط دیپلماتیک با شرکای کلیدی بین‌المللی در این نشست حضور یافته است.

شایان ذکر است که تاجیکستان در سال 2001 به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد. و در سال 2003، آژانس ایجاد شد که مسئولیت تضمین ایمنی هسته‌ای و تشعشعی را بر عهده دارد.

https://halva.tj/news/v_tadzhikistane_khotyat_vnedryat_yadernye_tekhnologiy_dlya_razvitiya_promyshlennosti/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

برگزاری بیست و دومین اجلاس شورای بین دولتی ایمنی صنعتی کشورهای همسود در «دوشنبه»

خبرگزاری اوستا: بیست و دومین اجلاس شورای بین دولتی ایمنی صنعتی کشورهای همسود هفته جاری در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از مقامات نظارتی ایمنی صنعتی از ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و همچنین کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا شرکت کردند. در این نشست همچنین ناظران از کشورهای ترکمنستان و چین حضور داشتند.

والری تروشکو مشاور دپارتمان همکاری‌های امنیتی کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع خاطرنشان کرد که اتحادیه همسود دارای یک برنامه اقدام متعادل برای تضمین امنیت و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهای عضو است.

شرکت‌کنندگان در این جلسه کارهای خود در سال‌های 2024-2023 را جمع‌بندی و اجرای برنامه اقدام برای عملی سازی توافقنامه همکاری در زمینه ایمنی صنعتی برای سال‌های 2026-2021 را بررسی کردند.

توجه اصلی شرکت‌کنندگان در این نشست به تغییرات در قوانین ملی، به‌روز رسانی چارچوب نظارتی و دیجیتالی کردن امکانات صنعت معدن بود.

https://avesta.tj/2024/09/19/v-dushanbe-proshlo-zasedanie-mezhgosudarstvennogo-soveta-po-promyshlennoj-bezopasnosti-sng/

82.3  میلیون دلار صادرات برق تاجیکستان از ابتدای سال جاری

آسیا پلاس: آژانس آماری این کشور گزارش می دهد که تاجیکستان در ژانویه تا اوت 2024 به ارزش بیش از 82.3 میلیون دلار برق به کشورهای همسایه عرضه کرده است. این میزان  2.8 میلیون دلار (3.3درصد) کمتر از مدت مشابه در سال 2023 است. سهم تامین برق به خارج از کشور از کل صادرات کشور در 8 ماهه امسال 6.5 درصد بوده است.

تولید برق در تاجیکستان در این مدت حدود 15.4 میلیارد کیلووات ساعت بوده که از این میزان حدود 1 میلیارد کیلووات ساعت (6.5 درصد کل تولید) صادر شده است. بیش از 80 درصد صادرات برق به افغانستان و 20 درصد باقی مانده به ازبکستان صادر می‌شود. 

بازدید بیش از 748  هزار شهروند خارجی از تاجیکستان طی 6 ماه اول سال

خبرگزاری خاور: کمیته توسعه گردشگری جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که در 6 ماهه اول سال 2024 حدود 748.3 هزار شهروند خارجی به تاجیکستان سفر کرده‎اند. در عین حال تنها 580.5 هزار تن به عنوان گردشگر وارد شده‌‏اند که 19.1 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است.

کارشناسان آمار همچنین محاسبه کردند که از زمان استقلال، گردشگران از 127 کشور جهان وارد تاجیکستان شده‌‏اند. پنج کشور برتر شامل ازبکستان (205.1 هزار)، روسیه (31.9 هزار)، قزاقستان (7.1 هزار)، چین (2.8 هزار) و ترکیه (2.5 هزار) هستند.

در حال حاضر 214 شرکت مسافرتی در تاجیکستان فعال هستند که از این تعداد 41 شرکت در استان بدخشان، 101 در  شهر دوشنبه، 46 در استان سغد، 17 شرکت در استان ختلان، 9 در نواحی تابعه جمهوری مستقر هستند.

 

https://halva.tj/news/za_polgoda_tadzhikistan_posetili_748_3_tys_inostrannykh_grazhdan/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

جمع آوری بیش از 36 هزار تن پنبه توسط کشاورزان ناحیه ظفرآباد

خبرگزاری خاور: در ناحیه ظفرآباد امسال در مساحت 11 هزار هکتار زمین پنبه کشت شده است و پیش بینی شده است که بیش از 36 هزار تن پنبه جمع آوری شود.  

کارخانه فرآوری پنبه شرکت خصوصی «کانی گنج» در روستای جامی ناحیه ظفرآباد در زمینی به مساحت 2.9 هکتار احداث شده است. این شرکت 30 کارمند دارد و سالانه 10.000 تن پنبه را فرآوری می‌کند.

https://khovar.tj/2024/09/kishovarzoni-no-iyai-zafarobod-imsol-besh-az-36-azor-tonna-pahta-amovar-menamoyand/

عزم کشاورزان استان ختلان جهت جمع آوری حدود 300 هزار تن پنبه

اسپوتنیک: در نیمه دوم اوت، کارزار برداشت پنبه در جنوب تاجیکستان – نواحی استان  ختلان آغاز شد. تا 16 سپتامبر سال جاری در شهر و نواحی این استان 26.315 تن پنبه جمع آوری شد که 8.9 درصد کل طرح استان را در بر می‌گیرد.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی استاندار ختلان امسال 120 هزار و 716 هکتار پنبه در منطقه کشت شده که نسبت به سال گذشته 4.5 هزار هکتار افزایش داشته است.بهره وری در هر هکتار 23.9 سنتر است. کشاورزان منطقه تصمیم دارند امسال بیش از 295 هزار تن پنبه جمع آوری کنند.

شایان ذکر است که کشت پنبه برای تقریبا 20 درصد جمعیت کشور ایجاد اشتغال می‌کند و منبع مهم تامین مواد اولیه صنعت نساجی است.

مقامات وزارت کشاورزی خاطرنشان کردند که کشت پنبه یکی از مهم‎ترین بخش‎های اقتصاد تاجیکستان است که در سال 2023 حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس داده‎هایی این وزارتخانه در سال 2024 سطح زیر کشت پنبه 174.9 هزار هکتار خواهد بود که 8.6 هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.

https://sputnik.tj/20240918/kishovarzon-khatlon-pakhta-jamovari-1064374839.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما